• 0

Mag ik informatie van andere websites gebruiken?

Geachte highlevelers,

 

Als nieuweling op dit forum allereerst m'n respect voor het niveau van de artikelen die hier geplaatst worden. Ik ben al geruime tijd passief lezer van de diverse forums, maar nu zit ik zelf met een vraagstuk waar ik het antwoord niet op kan vinden. Dus hierbij mijn eerste post :)

 

Ik heb een bescheiden softwarebedrijf dat zich bezighoudt met maatwerk software (met name kantoorautomatisering). Daarnaast heb ik een paar klanten waarvoor ik de back-end van webshops heb ontwikkeld en beheer.

 

Voor 1 van die klanten heb ik een applicatie geschreven die de prijzen van alle concurrerende webshops verzameld, catalogiseert en netjes in een overzicht aan de klant presenteert. (Betreft ongeveer 4.000 artikelen)

 

Uiteraard wens ik geen schade of overmatige belasting toe te brengen aan de webshops van de concurrent, dus de applicatie haalt gemiddeld 1 pagina per 5 seconden op.

 

De informatie die ik op die manier verzameld heb, presenteer ik momenteel uitsluitend aan mijn klant. Echter, deze informatie kan ook publiekelijk (gratis) beschikbaar worden gemaakt. (Voor de volledigheid, klant gaat daarmee accoord). Het betreft in dat geval een site waarmee de prijs van een bepaald artikel kan worden opgezocht. Soortgelijke sites bestaan uiteraard al (bv http://www.prijsindex.net), maar dit betreft een branche die niet door bestaande vergelijkers wordt gedekt.

 

Ik vraag mij echter af of dit juridisch is toegestaan. Vele disclaimers op diverse sites zeggen bv dat je de verkregen informatie op een website niet mag gebruiken voor redistributie. Op grond daarvan zou je denken dat ze geen toestemming geven voor een dergelijk initiatief.

 

Anderzijds herinner ik me de rechtzaken van Funda tegen zoekallehuizen, waarbij zoekallehuizen ook de informatie van Funda overnam. Funda verloor uiteindelijk die rechtzaak, dus het mag blijkbaar wel van de rechter, ondanks disclaimers etc?

 

Kortom, kan iemand me met zekerheid vertellen of het al dan niet toegestaan is om prijzen van een publiekelijk toegankelijke webshop te scannen, op te slaan in een eigen database en deze vervolgens weer (gratis) te publiceren?

 

Ik zou het natuurlijk gewoon kunnen dóen en afwachten of er reacties komen, maar ik zit niet te wachten op rechtzaken etc

 

Bij voorbaat dank voor de genomen tijd om dit verhaaltje te lezen :)

 

Ken

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben zelf destijds te maken gehad met eenzelfde geval met twee meta-zoekmachines voor advertenties. Deze zochten Speurders, Markplaats en eBay onder andere door.

 

Speurders vond het prachtig, terwijl eBay, en na de overname door eBay ook Marktplaats, het ons verboden en ons contracten wilden laten tekenen waarbij zij in feite dicteerden hoe de gegevens op onze site zouden moeten verschijnen.

 

Dit hebben we niet getekend, omdat wij van mening waren dat het publiekelijk toegankelijke informatie is. Ik neem aan dat Marktplaats bijvoorbeeld niet zo'n brief op hoge poten aan Google gestuurd heeft om te eisen dat ze boven Speurders in de zoekresultaten terecht zouden komen.... ;)

 

Na de rechtszaak tegen Funda lijkt het me helemaal duidelijk dat dit standpunt correct is. Met andere woorden, het is publiek toegankelijke informatie, en zolang je niets anders doet dan verzamelen en weer presenteren zonder er een waardeoordeel aan te hangen kunnen ze je niet veel maken.

 

Wat wellicht nog een beter idee is is om contact op te nemen met de betreffende webshops. Zorg dat je ook de webshop van die ene klant doorzoekt, en je kunt zonder problemen een objectieve site maken die voor iedereen toegankelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Na de rechtszaak tegen Funda lijkt het me helemaal duidelijk dat dit standpunt correct is. Met andere woorden, het is publiek toegankelijke informatie, en zolang je niets anders doet dan verzamelen en weer presenteren zonder er een waardeoordeel aan te hangen kunnen ze je niet veel maken.

 

Speelde daar ook niet mee dat de huizenzoekmachine slechts beperkte informatie overnam / citeerde en dat hij voor de volledige informatie doorlinkte naar de bron?

 

Dat is inderdaad wat zoekmachines ook doen en dat lijkt me algemeen aanvaard (hoewel het overnemen van de huizenfoto's naar mijn smaak te ver ging).

 

Maar het is nog wel even wat anders als je gegevens zodanig overneemt dat de bezoekers op jouw site blijven en daar de informatie consumeren.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties :)

 

Het is inderdaad mijn bedoeling om álle webshops, zowel die van mijn klant als zijn concurrenten op te nemen. Er zal daarbij op geen enkele wijze onderscheidt worden gemaakt tussen de verschillende shops (dus geen voortrekkerij oid).

 

Van de webshops neem ik uitsluitend de prijzen en (waar mogelijk) een voorraad-indicatie over. Het betreft dus m.i. geen "content" of ander materiaall zoals foto's waarbij je inderdaad vraagtekens zou kunnen zetten.

 

Van ieder artikel zal getoond worden welke shops deze tegen welke prijs aanbieden. Daarbij zal er tevens een link naar betreffende webshop opgenomen worden. Heb niet de intentie om ze op mijn site te houden. Het geheel zal dus als onafhankelijke vergelijker gepresenteerd worden.

 

Ik zou ook graag vooraf contact opnemen met iedere webshop, maar dan zou ik een vraag stellen met als strekking of ze er aan mee willen werken. Als ze dan "nee" zeggen... heb ik alsnog een (moreel) dilemma :)

 

Bedankt voor jullie reactie so far!

 

Ken

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me ook niet zo'n probleem, de prijs van een product lijkt me geen informatie die beschermd is onder auteursrecht oid.

 

Als de shops die je indexeert er niet gelukkig van worden zullen ze ongetwijfeld technische maatregelen nemen om het te voorkomen... bezoek van zo'n bot is meestal vrij gemakkelijk te herkennen en te blokkeren.

Link naar reactie
  • 0

 

Als de shops die je indexeert er niet gelukkig van worden zullen ze ongetwijfeld technische maatregelen nemen om het te voorkomen... bezoek van zo'n bot is meestal vrij gemakkelijk te herkennen en te blokkeren.

 

Correct. Maar in geval een blokkade opworpen wordt, zoals ook het geval was bij Funda vs Zoekallehuizen.nl, is het blijkbaar ook toegestaan om deze te omzeilen. Technisch geen probleem, dus het lijkt dan meer een moreel vraagstuk te worden.

 

We zullen dan tzt wel zien wat de reacties zijn, meestal maak ik me iets teveel zorgen over scenarios die toch niet uitkomen :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.