• 0

Franchisen - Financieel plan - BTW & more...

Goedemorgen,

 

Ik heb onlangs wat informatie gekregen van een franchiseorganisatie, waaronder een financieel plan waar ik oa wat BTW vragen over heb...:

 

1. Het hele plan is excl. BTW. Hoe moet ik de BTW in het hele plaatje zien ? Er wordt bv een lening aangegaan om op te starten. Ik neem aan dat een lening zonder BTW niet bestaat, ofwel ? Toch staat ook die lening zonder BTW in het plan. Verder heb je grofweg omzet, inkoop en kosten en daaruitvolgend winst. Klopt het dat je over het verschil tussen omzet en (inkoop + kosten) BTW moet afdragen ? Is that simple gezegd all ?

 

2. Ik zou voor de op te richten organisatie een BV willen oprichten. In het plan staat bij salarissen een directiesalaris van 32.000 ; Nu wil ik zelf niet in de zaak staan, maar daar iemand voor aannemen. Mezelf wil ik dus niet betalen. Kan dat wel, als je >50% van de aandelen hebt ? In het plan gaat men er van uit dat ik zelf DGA wordt. Hier wordt dus 32K in rekening gebracht. Klopt het dat als ik iemand in dienst neem en ik wil die persoon 32K betalen ik dan ongeveer 64K moet rekenen wat het de BV kost (ivm werkgeverslasten die je bij DGA niet hebt) ? En hoe zit dat met DGA salaris ? Je zult dan niet WIA en WW verzekerd zijn, ofwel ? Vanwaar anders die 2 keer hogere kosten voor personeel in dienst ?

 

3. Winstbelasting. Ca 30% over de winst na afschrijvingen. Mag wat dan overblijft onbelast naar prive (dus na die 30% betaald te hebben) ? Of moet je daar dan weer inkomstenbelasting over betalen ? En hoe zit dat met de post afschrijvingen ? Die "doe" je niet met echt geld, houdt dat in dat je die post zonder belasting te betalen naar prive kunt halen ? (Bv winst voor afschrijving is 30.000 ; 10.000 afschrijving : Dus 30% over 20.000 betalen en zodoende 10.000 + 14.000 naar prive boeken ?)

 

Ik zou het financiele plannetje, net als mijn loonstrookje nu bv, gewoon helemaal willen begrijpen en door kunnen rekenen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Mr_E,

 

BTW= Belasting Toegevoegde Waarde: Voor meer informatie over btw kun je hier terecht http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob01/

 

Ik neem aan dat een lening zonder BTW niet bestaat, ofwel ? Toch staat ook die lening zonder BTW in het plan.

Een Lening is mijn inziens niet belast met BTW.

 

Klopt het dat je over het verschil tussen omzet en (inkoop + kosten) BTW moet afdragen ? Is that simple gezegd all ?

Grofgezegd is de Omzet minus de kosten de winst voor belasting. Hierover dien je bij een VOF nog IB te betalen en bij een BV vennootschapsbelasting (VPB)

 

Klopt het dat als ik iemand in dienst neem en ik wil die persoon 32K betalen ik dan ongeveer 64K moet rekenen wat het de BV kost (ivm werkgeverslasten die je bij DGA niet hebt) ? En hoe zit dat met DGA salaris ?

 

DGA= Directeur Groot Aandeelhouder. Als je meer dan 5% van de aandelen (of winstbewijzen) in een bv bezit ben je DGA. De B.V. moet de DGA een verplicht salaris toekennen. Dit bedrag is minimaal 39.000 euro bruto per jaar, inclusief vakantietoeslag. Dit is de ‘gebruikelijk-loonregeling’. Je hoeft je werknemer toch niet hetzelfde te betalen.

 

Denk dat het verstandig is om voor dat je begint een accontant in de armen neemt en zowiezo zelf nog een ondernemersplan schrijft. Nu is alles je voorgekauwd en je weet nietof de cijfers op waarheid zijn gebaseerd of wellicht is de situatie geheel anders.

 

succes

 

 

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.