Mister E.

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Mister
  • Achternaam
    E.

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    't Oosten

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    weten waar ze over schrijven
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Wie betaald, bepaalt...

Mister E.'s trofeeën

  1. Dennis, Dank. Ik heb / had nogal wat kronkels in de gedachtengang. Bv die van de BTW die de holding moet rekenen aan prive. Even 19% extra kosten vergeten (tenzij inderdaad factuur lager dan kosten, maar dat is raar). Blijft dus alleen optie 1 over, de fee vanuit werkmaatschappij naar holding voor de leaseauto, die is volgens mij wel redelijk gebruikelijk is (maar vaak inclusief managementfee, dus dan doen we het alweer raar...). Valt niet mee!
  2. Dennis, Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen, bv over die KOR. Daar had ik dus een kronkel zitten. Nu niet meer ;-) Een eenmanszaak kan dus sowieso niet, omdat als 'tie 100% prive gereden wordt, er geen zakelijk keuze vermogen is. Kronkel 2 weg ;-) En 3 gelijk ook (voordeel zien met eenmanszaak dat er niet is en dus zelfs niet kan). Maar de optie via de holding dan? Als de holding private lease aan prive zou aanbieden, en de auto uit prive zou kopen, dan is er geen bijtelling, toch? Alleen daar 1 kleine maar: Je betaald prive wel indirect de kosten (via een vast maandbedrag, obv schattingen) aan de private leasemij. Maar die leasemaatschappij betaald uiteindelijk de rekeningen natuurlijk. En trekt alle kosten wel gewoon af. Heb je dan nog steeds geen bijtelling? Sorry voor mijn rare denken, soms is het handig, soms dus ook niet ;-)
  3. Goedemorgen, Dank voor jullie bijdrages. Marktwaarde / dagwaarde ben ik me van bewust. Waarom een investeerder wel tonnen in gebouwen en personeel, maar niet in auto's wil investeren weet ik niet. Ik kan er niet veel aan veranderen. Gaat denk ik vooral omdat je bij een leaseauto weet wat er elke maand betaald wordt, en op deze manier niet. De 10.000 is het probleem niet, meer de onzekerheidsfactor wat er deze maand aan onderhoud moet gebeuren ed. Denk ik. Maar goed, dat is dus een feit. Vandaaraf de ideeen. Ik weet dus niet of dat genoeg zakelijke reden is voor een fee, zoals in idee 1 geschetst. Richting holding. Of zelfs nieuwe eenmanszaak, voor het verleasen. En ben erg benieuwd naar optie 2. Ofwel, de huidige prive auto, die alleen prive gereden wordt, in de holding of eenmanszaak (kleine ondernemersregeling) brengen en dan prive blijven rijden. Ofwel: private lease. Zonder bijtelling, want het is geen auto van de zaak. Voordeel is dat ik dan ook prive weet waar ik aan toe ben, en ik het onderhoud kan combineren en aftrekken. Privatelease bestaat ook gewoon, ook voor particulieren, ook zonder bijtelling, dus waarom niet. Die privatelease maatschappijen willen alleen geen tweedehands auto's private verleasen. Alweer een zakelijke reden? Maar volgens mij is idee 2 zo inhoudelijk anders dan anders, dat heeft nog nooit iemand voorhanden gehad ben ik bang... Kan je een situatie ook voorleggen aan de fiscus? En wel zo dat je er later op terug kunt vallen?
  4. Goedemiddag, Ik heb een vraag: Op dit moment rijden we in een werkmaatschappij een leaseauto. Eerst met, nu zonder bijtelling (geen privegebruik, minder dan 500km). Die leaseauto loopt bijna af en ik wil graag een 15 jaar oude auto rijden ivm lagere bijtelling (want ik wil er ook gewoon weer prive mee rijden). De werkmaatschappij is deels eigendom van een investeerder die niet wil dat er in de werkmaatschappij een auto wordt gekocht en al zeker geen 15 jaar oude ivm risico, die wil gewoon elke maand weten waar 'ie aan toe is. Ikzelf ook, ook qua uitgaven prive, dus... Idee: * Per maand gaat er een X bedrag operationele leasekosten + gemaakte brandstofkosten van werkmaatschappij naar onze prive holding * Die holding koopt een 15 jaar oude auto. Leent er geld voor, verzekert 'm, betaalt belasting etc. Als het lukt is dat ongeveer kostenneutraal per jaar (geen winst / verlies). Voordeel is dat ik dan een 15 jaar oude auto kan rijden, met lagere bijtelling, met funding vanuit de werkmaatschappij. Naast die leaseauto is er nu ook een auto die we gebruiken voor privegebruik... Idee2: * De holding koopt ook onze priveauto. Die wordt dan voor een Y maandbedrag ter beschikking gesteld aan prive. (private lease). Ofwel, prive betalen we maandelijks een bedrag aan de holding voor het rijden van de prive-auto (alleen privegebruik dus). Zo wat gedachten / vragen: * Mag dit? Volgens mij moet het allemaal kunnen. De redenen zijn zakelijk. Voornamelijk geen risico lopen op 15 jaar oude auto. Elders kan ik ook operationeel leasen, zowel zakelijk als prive. Dus waarom dan niet zelf verzorgen? * Ivm kleine ondernemersregeling BTW is een eenmanszaak misschien interessanter om dit te doen. * Maar: Dan, in het geval van zelf leasemaatschappij spelen met een eenmanszaak, kan dat denk ik niet met de auto die we van prive willen kopen, of wel? Omdat dat fiscaal gezien "1 eenheid" is? * Bijtelling: Als je bij een leasemaatschappij private lease doet, heb je geen bijtelling. Als de holding leasemaatschappij speelt dus ook toch niet. Of wel? En als 't nu wel een eenmanszaak zou zijn? Dan ook niet? * Of zou anders iedereen met een eenmanszaak lease-activiteiten kunnen gaan doen? Volgens mij niet, omdat je normaal gesproken een zaak hebt waarvoor die auto gebruikt moet worden toch? En je gaat niet voor je lol je priveauto in je eenmanszaak doen om bijtelling te voorkomen die je toch al niet had... * BTW correctie kwam ik nog tegen, voor privegebruik van de 15 jaar oude auto. Dit is voor de werkmaatschappij als ik het goed heb. Dat is het toch ook het geval als we "gewoon" ergens leasen en prive gebruiken? Ik ben benieuwd naar jullie gedachtengangen. Ik hoop niet dat je bv alleen leaseactiviteiten mag uitvoeren met een bepaalde vergunning oid... Ook andere constructies, als dit niet kan, zijn natuurlijk welkom. Groeten, Mister E.
  5. Goedemorgen, Ik heb onlangs wat informatie gekregen van een franchiseorganisatie, waaronder een financieel plan waar ik oa wat BTW vragen over heb...: 1. Het hele plan is excl. BTW. Hoe moet ik de BTW in het hele plaatje zien ? Er wordt bv een lening aangegaan om op te starten. Ik neem aan dat een lening zonder BTW niet bestaat, ofwel ? Toch staat ook die lening zonder BTW in het plan. Verder heb je grofweg omzet, inkoop en kosten en daaruitvolgend winst. Klopt het dat je over het verschil tussen omzet en (inkoop + kosten) BTW moet afdragen ? Is that simple gezegd all ? 2. Ik zou voor de op te richten organisatie een BV willen oprichten. In het plan staat bij salarissen een directiesalaris van 32.000 ; Nu wil ik zelf niet in de zaak staan, maar daar iemand voor aannemen. Mezelf wil ik dus niet betalen. Kan dat wel, als je >50% van de aandelen hebt ? In het plan gaat men er van uit dat ik zelf DGA wordt. Hier wordt dus 32K in rekening gebracht. Klopt het dat als ik iemand in dienst neem en ik wil die persoon 32K betalen ik dan ongeveer 64K moet rekenen wat het de BV kost (ivm werkgeverslasten die je bij DGA niet hebt) ? En hoe zit dat met DGA salaris ? Je zult dan niet WIA en WW verzekerd zijn, ofwel ? Vanwaar anders die 2 keer hogere kosten voor personeel in dienst ? 3. Winstbelasting. Ca 30% over de winst na afschrijvingen. Mag wat dan overblijft onbelast naar prive (dus na die 30% betaald te hebben) ? Of moet je daar dan weer inkomstenbelasting over betalen ? En hoe zit dat met de post afschrijvingen ? Die "doe" je niet met echt geld, houdt dat in dat je die post zonder belasting te betalen naar prive kunt halen ? (Bv winst voor afschrijving is 30.000 ; 10.000 afschrijving : Dus 30% over 20.000 betalen en zodoende 10.000 + 14.000 naar prive boeken ?) Ik zou het financiele plannetje, net als mijn loonstrookje nu bv, gewoon helemaal willen begrijpen en door kunnen rekenen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.