• 0

Kleine bedrijven negeren scholingsfondsen; bijna miljard subsidie

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

[bron: zibb.nl]

 

Bedrijven met minder dan vijftig werknemers maken nog altijd erg weinig gebruik van scholingsfondsen. Dit zijn speciale potjes van werkgevers en werknemers waaruit subsidies voor opleidingen worden verstrekt. Samen hebben ze meer dan een miljard euro in kas om weg te geven.

De fondsen worden steeds vaker gebruikt, zo blijkt uit een studie van het Max Goote instituut van de Universiteit van Amsterdam. Het zijn echter vooral de grote bedrijven en de middelgrote ondernemingen die profiteren van de subsidies. Kleinere bedrijven laten deze buitenkans nog steeds liggen, aldus het instituut.

Scholingsfondsen zijn er in bijna alle sectoren. In totaal inmiddels al 99. Hierdoor kunnen zo’n 2,5 miljoen werknemers in Nederland een beroep doen op subsidies uit deze fondsen. Alleen in de financiële sector en bij de overheid zijn deze niet beschikbaar. Jaarlijks wordt voor een bedrag van zeshonderd miljoen euro aan subsidies toegekend.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het probleem met dit soort dingen is dat ze vaak hun doel niet bereiken... zelf weet ik ook geen fonds te vinden en of ze voor mij geschikt zouden zijn. Na een aantal bekeken te hebben, haak je al snel af. Er zou dus één plek moeten zijn, waar het eenvoudig zoeken is... (in normale taal, want daar kan ik soms ook geen wijs uit).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Het aanvragen van subsidies is altijd een kosten-batenafweging die voor MKB-ers anders uitvalt dan voor grote ondernemingen. Een aanvraag is een afweging tussen:

1. Hoeveel subsidie krijg ik (kleine bedrijf=klein project=weinig subsidie)

2. Hoeveel kans heb ik dat het lukt (afh. kwaliteit van je plan)

3. Wat moet ik er voor doen? (hoeveel formulieren invullen EN wat moet ik doen als het allemaal is gelukt aan administratie)

 

Met name dit laatste is een probleem, je moet buiten-proportioneel veel werk verzetten voor een kleine aanvraag in verhouding tot een grote aanvraag.

 

Ik zou het ook graag anders gezien hebben.

 

Vectrix.nl

Michel Simons

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.