• 0

Aandelenoverdracht Eenmanszaak -> BV

LS

 

(1) Ik wil een 20% belang nemen in een BV. Om fiscale redenen wil ik die aandelen onderbrengen in een Eenmanszaak; ten aanzien van beperking va naansprakelijkheid wil ik na acquisitie van het 20% belang die eenmanszaak omzetten in een BV.

 

(2) Ten aanzien van dat 20% belang van die BV wil ik gegarandeerd zijn van een bepaald bedrag aan dividend op mijn aandelen, hoe kan ik dat het beste verbintenisrechtelijk aanpakken ?

 

Ik ga 20.000 euro investeren met een lening, ik wil minimaal gegarandeerd zijn van de rente (2000 euro per jaar) aan dividend te krijgen. De BV waarin ik een belang neem is zodanig dat deze gegarandeerd is van het hebben van voldoende winst om de dividend te financieren.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bisur,

 

Waarom wil je de aandelen door de eenmanszaak laten aankopen? Heb je nu al een eenmanszaak en liggen de activiteiten van je eenmanszaak in het verlengde van de B.V.?

 

In het algemeen worden aandelen toch gezien als privé-vermogen. Omdat je een belang neemt van meer dan 5% zijn het ab-aandelen (box 2).

 

Aangezien het tijdstip tussen aankoop van de aandelen en inbreng in de BV van de aandelen kort zal zijn, zal er (denk ik) geen sprake zijn van fiscale claims.

 

Waarom richt je niet meteen een eigen BV op en laat je de BV de aandelen kopen? Bij oprichting van een BV is (nu nog) een startkapitaal benodigd van € 18.000 en een verklaring van geen bezwaar. Is dat het probleem? Het is dan wellicht te overwegen om een bestaande lege BV te kopen.

 

Indien je verzekerd wilt zijn van een vast dividend, moet de BV speciale aandelen uitgeven: (cumulatief) preferente aandelen. De vraag is of de andere aandeelhouders daar in mee willen gaan.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bisur,

 

Waarom wil je de aandelen door de eenmanszaak laten aankopen? Heb je nu al een eenmanszaak en liggen de activiteiten van je eenmanszaak in het verlengde van de B.V.?

 

Omdat ik de winst uit de aandelen in de onderneming wil inbrengen, omdat ik niet meer mag verdienen dan (ongeveer) 10.000 euro per jaar. Als ik de winst uit aandelen in de onderneming inbreng, kan ik kosten in aftrek brengen.

 

 

In het algemeen worden aandelen toch gezien als privé-vermogen. Omdat je een belang neemt van meer dan 5% zijn het ab-aandelen (box 2).

 

Aangezien het tijdstip tussen aankoop van de aandelen en inbreng in de BV van de aandelen kort zal zijn, zal er (denk ik) geen sprake zijn van fiscale claims.

 

Waarom richt je niet meteen een eigen BV op en laat je de BV de aandelen kopen? Bij oprichting van een BV is (nu nog) een startkapitaal benodigd van € 18.000 en een verklaring van geen bezwaar. Is dat het probleem? Het is dan wellicht te overwegen om een bestaande lege BV te kopen.

 

Vanwege snelheidsoverwegingen... een bestaande lege BV is erg duur en brengt ook weer risico met zich mee. Vvgb is geen probleem, startkapitaal wordt gevormd door de waarde van de aandelen. De aandelen worden gefinancierd dmv een lening.

 

Indien je verzekerd wilt zijn van een vast dividend, moet de BV speciale aandelen uitgeven: (cumulatief) preferente aandelen. De vraag is of de andere aandeelhouders daar in mee willen gaan.

 

Is het een optie om de BV als bestuurder te benoemen met dito salaris?

 

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bisur,

 

Ik maak uit jouw post niet op of je al een eenmanszaak hebt. Alleen een inschrijving in de KvK lijkt me niet voldoende. De eenmanszaak moet ook content hebben.

 

Indien je de aandelen in privé koopt, kun je de kosten ook aftrekken. Aangezien het belang meer is dan 5% zijn het namelijk ab-aandelen (box 2).

 

Je geeft dan aan:

dividend € 2.000

rente € 2.000

 

per saldo dus geen inkomen

 

 

Wellicht kun je met het oprichten van een BV wachten tot 1 januari. De eisen voor oprichting worden dan versoepeld: geen minimumkapitaaleis, geen accountantsverklaring, geen vvvgb (maar toetsing achteraf). Eigenlijk ben je dan alleen nog de notariskosten kwijt. Het is trouwens nog niet 100% zeker dat de flex-BV er komt.

 

Jouw idee om een management-fee te vragen is zo gek nog niet. Je BV heeft dan € 2.000 inkomsten en brengt de rente in aftrek. De winst is nihil. De bestuurders van de andere BV moeten hier wel mee instemmen.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.