• 0

Eenmanszaak - wat is zakelijk en wat is prive?

Beste Highlevelers,

 

Ik woon in België, maar wegens gebrek aan een goed Belgisch forum als dit, post ik mijn vraagje hier maar even...

 

Ik zou een eenmanszaakje oprichten om te kunnen freelancen binnen de IT-sector.

 

Echter is het mij niet geheeld duidelijk hoe het nu precies zit met de boekhouding en wat te doen met privé- en zakelijk vermogen. Je bent als eigenaar van een eenmanszaak volledig aansprakelijk, maar betekent dat dan ook dat je elke prive uitgave in je boekhouding moet opnemen, en dat je voor elke bankrekening (zowel prive als zakelijke rekening) een financieel dagboek moet bijhouden?

 

Of is het zo dat je een bepaald bedrag reserveert voor je zaak (en dit op een aparte zakelijke bankrekening plaatst) en je dan enkel voor je zaken een aankoop- verkoop- en financieel dagboek bijhoudt?

 

En hoe zit het met de inventaris? Moet je dan al je bezittingen gaan inventariseren, of alleen die zaken die je ook commercieel gebruikt? (En wat betreft de financiën dan ook enkel je zakelijke bankrekening vermeld).

 

Het betreft hier dus wel een Belgische eenmanszaak (ik denk dat er een klein verschil is met de Nederlandse eenmanszaak).

 

Graag een beetje uitleg... :)

 

Alvast heel hartelijk bedankt!!

 

Groeten,

 

Geoffrey :D

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Goedenavond,

 

Privé en zakelijk is gewoon helemaal gescheiden. In je boekhouding komen de inkomsten/betalingen/kosten etc voor je bedrijf te staan. Privé uitgaven en eigendommen hebben verder niks met het bedrijf te maken, en hoeven dus ook niet in de boekhouding opgenomen te worden.

 

Het makkelijkst is inderdaad gewoon een zakelijke bankrekening te gebruiken, en dat gescheiden te houden van je privé uitgaven, al geloof ik (durf ik niet met zekerheid te zeggen) dat het ook wel toegestaan is je zakelijke uitgaven/inkomsten via een privé rekening te laten lopen, maar dan loopt alles door elkaar, wat niet erg praktisch is.

 

Alhoewel ik zelf enkel de nederlandse regels ken zal dit in dit geval in België wel hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.