Het valt me op dat bijna iedereen het over geld van investeerders heeft om een activiteit te starten of uit te bouwen terwijl minder dan 5% van alle ondernemingen in aanmerking komt voor geld van investeerders.
Ik heb bijna 10 jaar in de venture capital wereld gewerkt en heb in verschillende bedrijven geïnvesteerd, zowel jonge als volwassen bedrijven. Mijn ervaring is dat investeerders (venture capitalists maar ook, hoewel meestal in mindere mate business angels) slechts investeren in één bepaald type jonge bedrijven: de snelle groeiers.
In eerste instantie, dat wil zeggen om te bepalen of de ondernemer of het management team wordt uitgenodigd voor een gesprek, concentreert een investeerder zich vooral op de markt.
De markt van een potentiële kandidaat moet voldoen aan de volgende kenmerken:
- Jong
- Sterk groeiend
- Weinig aanbieders
- Geen “grote jongens”
- Wereldwijd
- Groot
- Hoge toegangsdrempel
NB. Tegelijkertijd is het belangrijk je te realiseren dat je moet beginnen bij het begin dwz. eerst de locale markt veroveren voordat je aan de wereldmarkt kan beginnen. In je business plan moet je dan ook de locale markt beschrijven en niet de wereldmarkt.
Pas als de markt van een jonge onderneming deze kenmerken heeft zijn investeerders bereid om verder te kijken waarbij de combinatie van
- een ervaren ondernemer (die weet waar Abraham de mosterd haalt) en
- een onderscheidend product (met een tastbaar competitief voordeel)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ties [r.i.p.]
Ties [r.i.p.]
Het valt me op dat bijna iedereen het over geld van investeerders heeft om een activiteit te starten of uit te bouwen terwijl minder dan 5% van alle ondernemingen in aanmerking komt voor geld van investeerders.
Ik heb bijna 10 jaar in de venture capital wereld gewerkt en heb in verschillende bedrijven geïnvesteerd, zowel jonge als volwassen bedrijven. Mijn ervaring is dat investeerders (venture capitalists maar ook, hoewel meestal in mindere mate business angels) slechts investeren in één bepaald type jonge bedrijven: de snelle groeiers.
In eerste instantie, dat wil zeggen om te bepalen of de ondernemer of het management team wordt uitgenodigd voor een gesprek, concentreert een investeerder zich vooral op de markt.
De markt van een potentiële kandidaat moet voldoen aan de volgende kenmerken:
- Jong
- Sterk groeiend
- Weinig aanbieders
- Geen “grote jongens”
- Wereldwijd
- Groot
- Hoge toegangsdrempel
NB. Tegelijkertijd is het belangrijk je te realiseren dat je moet beginnen bij het begin dwz. eerst de locale markt veroveren voordat je aan de wereldmarkt kan beginnen. In je business plan moet je dan ook de locale markt beschrijven en niet de wereldmarkt.
Pas als de markt van een jonge onderneming deze kenmerken heeft zijn investeerders bereid om verder te kijken waarbij de combinatie van
- een ervaren ondernemer (die weet waar Abraham de mosterd haalt) en
- een onderscheidend product (met een tastbaar competitief voordeel)
de belangrijkste criteria zijn.
Dit moest me even van het hart.
Ties
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1378-het-belang-van-de-markt/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag