• 0

Intreden BV, inkomstenbelasting en gevolgen

Beste HL’ers,

 

Graag jullie advies.

Ongeveer driekwart jaar geleden ben ik aan de slag gegaan bij jonge/nieuwe BV. Het bedrijf bestaat nu ongeveer twee jaar en draait dit kalenderjaar een omzet van circa 1 mlj met een winstmarge van circa 40%. De realistische omzetdoelstelling voor kalenderjaar 2008 is 3 mlj.

 

Bij aanvang van deze nieuwe uitdaging is gezamenlijk uitgesproken om door te groeien naar mede aandeelhouder. De twee bestaande aandeelhouders (50/50) bieden nu 10% van de aandelen als een gift of een lucratieve bonus.

 

Mijn vraag en hopelijk jullie advies over het volgende; Als ik de 10% accepteer dan zal de belastingdienst dit zien als vermogen, waar ik inkomsten belasting over mag overdragen right? Stel dat de waarde van het bedrijf geschat wordt op 400k dan zou dit inhouden dat ik over 40k inkomstenbelasting moet afdragen..?

 

Nu zit ik niet krap bij kas maar 10-15k (IB) heb ik zo niet op de bank staan. Onze huis accountant/fiscalist raadde me aan om een schuld ter hoogte van 40k aan te gaan bij de BV en deze geleidelijk aan te laten afvloeien..

 

Nu ga ik er niet vanuit, maar hypothetisch gezien mocht de BV klappen dan zal de curator als eerste bij mij komen om de openstaande post te innen.

 

Kortom wat is wijsheid? Hoe kan ik zo efficiënt mogelijk 10% van de aandelen bemachtigen zonder hierbij al teveel op moment te hoeven afdragen of risico te lopen op de langere termijn.

 

Alvast bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.