• 0

Financiering hotel/pension Duitsland

Beste mensen,

 

Wij (mijn vrouw en ik) zijn als beginnende ondernemers bezig de juiste financiering te krijgen voor ons te starten hotel/pension in Duitsland.

Nu hebben wij al een aantal mogelijke financieringsmogelijkheden bestudeerd maar weten niet helemaal hoe dit er in in de praktijk uitziet?

 

Kan iemand ons uitleggen of wij uberhaupt financierings mogelijkheden hebben?

Wij hebben beide een horeca achtergrond en zijn nu op het punt gekomen zelf een zaak te willen runnen.

 

We hebben een geschikt object gevonden in Duitsland. De balansen van de afgelopen 5 jaar zijn uitstekend en er zijn veel uitbereidingsmogelijkheden. Nu is het zo dat er voor dit Hotel/pension een bedrag wordt gevraagd van 700.000.

Onze eigen inbreng ligt zo rond de 100.000 en zijn dus op zoek naar zo'n 600.000 financiering.

 

Wat zijn de reeele mogelijkheden en zijn banken bereidt dit bedrag te financieren of is er alleen een mogelijkheid bij leasebedrijven en/of investeringsmaatschappijen??

Moeten wij zoeken in Duitsland of in Nederland?

 

Wie kan ons helpen? ???

 

Bij voorbaat dank.

 

Groet,

Vincent Aartsen.

 

p.s. Complimenten aan deze site, erg leerzaam voor een erg gemotiveerde beginnende ondernemer.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Neem aan dat je al een boekenonderzoek en waardebepaling hebt laten doen om te staven of de overnamesom klopt? 750.000 -/- 100.000 + "uitbreidingsmogelijkheden" is volgens mij meer dan 600.000,= (reken reeël !!).

 

Zou de huidige eigenaar er niet (al dan niet tijdelijk) voor een gedeelte in willen blijven zitten, dat maakt het een stuk makkelijker. Wanneer het een pensioen betreft kun je een aflossing bespreken. Als men het jullie "gunt" zal hier heus wel over te praten zijn.

 

Lijkt me dat je in Dld meer kans maakt op een financiering (of eventueel een NL bank met een buitenlandse vestiging) dan hier in Nl. Ik neem aan dat jullie je ook gaan vestigen in Dld.

Link naar reactie
  • 0

We hebben inderdaad een boekenonderzoek en waardebepaling laten doen.Met "uitbreidingsmogelijkheden" bedoel ik omzet uitbreidingsmogelijkheden.We gaan ons inderdaad vestigen in Dld.

 

Hoe zou zo'n constructie er dan ongeveer uit komen te zien? Deze mensen gaan inderdaad met pensioen maar bedoel je een constructie waarbij wij hen maandelijks een aflossing betalen?

 

De rest lenen?

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Heeft iemand ervaring met IBVastgoed?En zo ja welke?

 

Volgens mij zijn het alleen bemiddelaars die nog niet zolang actief zijn in vakantie-objecten. Lijkt me niet dat ze hele complexen doen, ziet er meer naar uit dat ze commissie krijgen voor verkochte objecten. De sale-and-lease-back constructie is een optie waar je erg mee uit moet kijken (lijkt niet geschikt voor jullie object). Ik denk ook niet dat je de huidige (Duitse) eigenaar gerust stelt als je met een paar "Costa-Cowboys" aan komt zetten...

 

Even terugkomend op de huidige eigenaar. Een bank vindt het een extra garantie als de huidige eigenaar een zeker risico tijdelijk blijft (mee-)lopen. Ik weet niet de finesses maar je zou kunnen kijken of je een uitgestelde lening kunt aanbieden. Ik zou eens informeren en bespreek het zo spoedig mogelijk met de huidige eigenaar, dat wekt meer vertrouwen dan dat je met deze optie op het laatst komt aanzetten. Hij heeft dan ook tijd zich uitvoerig te laten voorlichten door een adviseur.

Als jij denkt dat je omzet behoorlijk gaat stijgen zou ik de huidige eigenaar geen jaarlijks % van de omzet geven in ruil voor geld. Dit kan je gaan opbreken.

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik me precies voorstellen bij een uitgestelde lening??

 

Met welke constructie qua verhoudingen(eigen geld/deal huidige eigenaar/lening bank) zou een bank geinteresseerd raken??

 

Wat zijn de nadelen van die sale-lease back consructie en waarom zou dit voor ons object niet echt geschikt zijn.Wat zijn uberhaupt de nadelen van een lease constructie??

 

Ik voel zeker wat voor de constructie waarbij de huidige eigenaar tijdelijk meeloopt en tijdelijk financieel betrokken blijft, ik heb het gevoel dat deze mensen daar wel open voor staan gezien het feit dat zij hun bedrijf vanaf de grond hebben opgebouwd en het goed willen achterlaten.

 

Ze zijn al erg entoisiast dat wij als echte horeca mensen hun bedrijf willen overnemen.

 

Super dat je zo wilt meedenken met ons!!!

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kijk eens op het "van Summeren-arrest" of op www.ey.nl

 

"De Hoge Raad oordeelde echter dat het feit dat het leasecontract geen uitdrukkelijke bepaling bevatte dat de lessor in geval van wanprestatie van de lessee gehouden was de objecten te verkopen en zich op de opbrengst daarvan te verhalen onder de gehoudenheid de overwaarde aan de lessee af te dragen (zoals bij uitwinning van een pandrecht), nog niet betekent dat partijen bij een sale and lease back-overeenkomst een werkelijke eigendomsoverdracht hebben beoogd."etc. etc.

 

Ik heb vanuit een eerdere loopbaan nogal wat sale-en-lease-backconstructies begeleidt van nutsbedrijven (w.o. waterleidingmaatschappijen) maar dat was lucratief voor USA-investeerders (fiscaal) en dus een behoorlijke geldinjectie voor de bedrijven hier ten lande.

Dit geldt in veel mindere mate voor een horecapand. Daar moet de winst komen uit de leaseprijs. Juridisch zitten er nogal wat haken en ogen aan. Hoe het in Dld zit weet ik niet maar meestal is het een dure constructie t.o.v. gewone verkoop.

 

Hoe je de huidige eigenaar betrokken kan laten zou ik met een (Duitse) accountant overleggen.

 

Succes !!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.