De weg naar een kennisrijk en innovatiever MKB leidt langs resultaatgerichte acties, een persoonlijke benadering en maatwerk. Een bron van vooruitgang vormen de werknemers via instroom en door trainingen 'on the job'. Stimulering van kennisoverdracht kan het beste verlopen langs het bestaande netwerk van brancheorganisaties en intermediairs. Hierbij is samenwerking met toonaangevende ondernemingen uit de betrokken branches een pre, vanwege hun vorbeeldfunctie en herkenning voor het MKB. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde EIM-rapport over effectieve kennisoverdracht naar het MKB.
Bewustwording van de vraag naar kennis
Voor een innovatiever MKB dienen de ondernemers zich eerst bewust te worden van het belang van kennis voor hun bedrijf. Vervolgens moet hun vraag naar kennis expliciet gemaakt worden. Hiervoor is het nodig dat MKB-ondernemers even los komen van de dagelijkse wrkzaamheden en zich bezighouden met het uitdenken van een langetermijnstrategie, om vervolgens na te gaan welke kennis zij hiervoor in huis moeten hebben. De vraag naar kennis zit vaak verscholen in de knelpunten die de ondernemers in hun bedrijfsvoering tegenkomen, maar die wordt zelden expliciet gemaakt. Hierdoor is het voor hen, maar ook voor kennisaanbieders, moeilijk om tot een effectieve kennisoverdracht te komen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mikky Vrolijk
Mikky Vrolijk
De weg naar een kennisrijk en innovatiever MKB leidt langs resultaatgerichte acties, een persoonlijke benadering en maatwerk. Een bron van vooruitgang vormen de werknemers via instroom en door trainingen 'on the job'. Stimulering van kennisoverdracht kan het beste verlopen langs het bestaande netwerk van brancheorganisaties en intermediairs. Hierbij is samenwerking met toonaangevende ondernemingen uit de betrokken branches een pre, vanwege hun vorbeeldfunctie en herkenning voor het MKB. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde EIM-rapport over effectieve kennisoverdracht naar het MKB.
Bewustwording van de vraag naar kennis
Voor een innovatiever MKB dienen de ondernemers zich eerst bewust te worden van het belang van kennis voor hun bedrijf. Vervolgens moet hun vraag naar kennis expliciet gemaakt worden. Hiervoor is het nodig dat MKB-ondernemers even los komen van de dagelijkse wrkzaamheden en zich bezighouden met het uitdenken van een langetermijnstrategie, om vervolgens na te gaan welke kennis zij hiervoor in huis moeten hebben. De vraag naar kennis zit vaak verscholen in de knelpunten die de ondernemers in hun bedrijfsvoering tegenkomen, maar die wordt zelden expliciet gemaakt. Hierdoor is het voor hen, maar ook voor kennisaanbieders, moeilijk om tot een effectieve kennisoverdracht te komen.
Het complete persbericht >>>
De EIM-publicatie zelf, kun je deze link gratis downloaden (pdf-format).
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1444-de-kortste-route-naar-een-innovatiever-en-kennisrijk-mkb/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag