Met ingang van 1-2-2008 is mijn eenmanszaak ingeschreven bij de kamer van koophandel en aangemeld bij de belastingdienst (OB en IB).
Voordat de onderneming officieel van start is gegaan, zijn goederen aangeschaft en kosten gemaakt in 2007 en 2008. (kosten voor inrichting van de werkruimte (aan huis), kosten inschrijving, kantoorartikelen e.d.). Overigens zijn de bedragen per aanschaf lager dan € 450 en kan ik ze m.i. als kosten opvoeren en hoef ik ze niet op de balans te activeren.
Alle kosten zijn betaald van mijn en mijn partners privé-rekeningen (inmiddels is een zakelijke rekening aangevraagd).
Ik heb de volgende vragen;
1- In hoeverre kan ik die aanloopkosten (tot 1-2-2008) ten laste van het resultaat 2008 brengen ?
2- Hoe verwerk ik dat in de boekhouding ?
3- De aan mij in rekening gebrachte BTW over de aanloopkosten 2007 en 2008 kan ik verrekenen/terugvorderen dacht ik. Hoe doe ik dat in mijn aangifte OB ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sybat
Sybat
Met ingang van 1-2-2008 is mijn eenmanszaak ingeschreven bij de kamer van koophandel en aangemeld bij de belastingdienst (OB en IB).
Voordat de onderneming officieel van start is gegaan, zijn goederen aangeschaft en kosten gemaakt in 2007 en 2008. (kosten voor inrichting van de werkruimte (aan huis), kosten inschrijving, kantoorartikelen e.d.). Overigens zijn de bedragen per aanschaf lager dan € 450 en kan ik ze m.i. als kosten opvoeren en hoef ik ze niet op de balans te activeren.
Alle kosten zijn betaald van mijn en mijn partners privé-rekeningen (inmiddels is een zakelijke rekening aangevraagd).
Ik heb de volgende vragen;
1- In hoeverre kan ik die aanloopkosten (tot 1-2-2008) ten laste van het resultaat 2008 brengen ?
2- Hoe verwerk ik dat in de boekhouding ?
3- De aan mij in rekening gebrachte BTW over de aanloopkosten 2007 en 2008 kan ik verrekenen/terugvorderen dacht ik. Hoe doe ik dat in mijn aangifte OB ?
4- Hoe verwerk ik die betalingen vanuit privé ?
Alvast dank voor alle oplossingen/suggesties.
Sybat
[titel aangepast - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/14683-kosten-van-2007-ten-laste-brengen-aan-2008/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag