• 0

Auto leasen door kleine VOF

Beste collega ondernemers,

 

Sinds 2000 voer ik samen met mijn partner een VOF. De afgelopen 7 jaren voerden wij dit bedrijf uitsluitend als "bijverdienste" aangezien we ook gewoon fulltime in loondienst waren van een bedrijf. Vanaf eind vorig jaar willen we actiever aan de slag met ons bedrijf en heb ik als eerste de keuze gemaakt om meer uren in het bedrijf te steken en minder in loondienst te gaan werken.

 

Nu wil ik graag een tweedehands auto aanschaffen (van ca. 17.000 euro). Deze auto wil ik uitsluitend zakelijk gaan gebruiken, aangezien ik met een andere wagen prive kilometers maak.

Ik rijd zakelijk minder dan 15.000 kilometer op jaarbasis en ben er uiteraard voorstander van om voor die oplossing te kiezen die financieel en fiscaal het slimste is. Zo werd ik gewezen op Financial en Operational lease.

 

Gezien mijn kilometerverbruik blijkt dat financial lease voor ons de beste oplossing is. Nu vraag ik me alleen af hoe banken omgaan met het verstrekken van financial lease aan parttimeondernemers. Zonder onze inkomsten uit loondienst zou het inkomen niet echt overhouden. Alleen uit mijn parttime loondienst inkomen zou de financiering op privé zonder problemen verstrekt worden, maar uiteraard heeft het mijn voorkeur om zakelijk deze verplichting aan te gaan gezien de fiscale voordelen hiervan. Privé aanschaffen en kilometervergoeding uitkeren is gezien mijn lage kilometrage niet interessant.

 

Zijn er partijen die hierin goed meedenken? Ik las in een ander bericht al dat hier wel mogelijkheden in zijn, maar doe uiteraard graag zaken met een betrouwbare organisatie. Wie heeft hiermee ervaringen?

 

NB. Daarnaast ben ik benieuwd wat het voordeel van een finacial lease constructie is boven een zakelijke lening, indien je zou besluiten voor een looptijd van 5 jaar te gaan. Bij beide constructies komt de auto op de balans, en schrijf je in 5 jaar tijd af. Ik zie dan niet echt het voordeel van lease boven een lening.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou nog eens heel goed analyseren wanneer je nou een auto nodig hebt en of je niet met alternatief vervoer kunt doen (als je maar 15000 km per jaar denkt te rijden, dat is niet veel). Ik heb het jaren vol kunnen houden door de prive auto te gebruiken op de dagen dat mijn vriendin vrij is. Nog steeds trouwens hebben we maar 1 auto. Al mijn afspraken buiten de deur plan ik op de dagen wanneer mijn vriendin een vrije dag heeft (die werkt dan weliswaar 4 dagen in de week) of dat juist die weer met openbaar vervoer gaat.

 

Soms huur ik een auto, soms met openbaar vervoer (wat soms toch echt makkelijker en sneller kan zijn).

 

Zo'n auto voor de deur kost alleen maar en levert niets op, het is heerlijk om maar met heel weinig kosten per maand te kunnen blijven ondernemen, houd je het langer vol in zwakkere tijden.

 

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.