TomNL

Junior
  • Aantal berichten

    26
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Tom

TomNL's trofeeën

  1. Hi Joost. Ah top, dat verklaart een hoop! Ik hoopte al dat er een kronkel in mijn beredenering zat. Ik hoef het geld niet zozeer uit de zaak te halen, ik vind het prima om een gezonde EV in de zaak te hebben zitten. Het was meer dat ik wilde voorkomen dat ik er dubbel belasting over moet betalen, maar dit geeft in ieder geval aan dat mocht ik het er later uit willen halen dat dit nog steeds onbelast kan maar dat ik dan wel notariskosten heb. Maar dat accepteer ik. Dank! Groeten, Tom
  2. Momenteel ben ik vennoot in een VOF. Deze gaan we aankomende maand geruisloos inbrengen in een nieuwe BV. Nu vraag ik me alleen het volgende af: De afgelopen jaren hebben we uit de VOF zo min mogelijk prive onttrekkingen gedaan. Wanneer we de VOF gaan omzetten naar een BV kunnen we niet meer privé onttrekkingen doen zoals in een VOF. Dit geeft mij de indruk dat wanneer ik later geld wil krijgen uit de BV (bv. middels hoger salaris) ik hierover wederom IB moet betalen, dit terwijl over de winsten van de afgelopen jaren al IB is betaald. Klopt die beredenering? Het is toch raar dat wanneer je in een VOF zuinig bent geweest door zoveel als mogelijk geld in je VOF te laten zitten, en keurig over je winst ieder jaar IB hebt betaald, dat je later wederom belasting moet betalen. We hadden het immers ook gewoon kunnen opnemen.
  3. Zeker gezien, maar nee, we gaan toch voor de Lexus. Ik ben gewoon fan van dit merk. :) En als ik dan morgen nog positieve reactie krijg op de VAMIL e.d. dan weet ik het zeker.
  4. Beste Joost, Bedankt voor je reactie, al denk ik dat we toch voor de Lexus gaan. Auto's blijven smaak niet waar? :-) Maar even terugkomend op mijn vraag, kloppen onderstaande uitgangspunten: - kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is mogelijk & - 75% willekeurige afschrijving is mogelijk (valt m.i. onder code C5076 van de Vamil lijst 2012) - ook als je de auto naast bedrijfsmatig gebruik privé gebruikt, of maakt het dit onmogelijk? De 14% bijtelling staat dus i.i.g vast, maar daar was ik eigenlijk al achter. Groeten en bedankt, Tom
  5. Klopt het dat een Lexus CT200h naast de 14% bijtelling in aanmerking komt voor de: - kleinschaligheidsinvesteringsaftrek & - 75% willekeurige afschrijving (valt m.i. onder code C5076 van de Vamil lijst 2012) - ook als je de auto naast bedrijfsmatig gebruik privé gebruikt? Ik verwacht dit jaar een hogere winst dan volgend jaar, dus dat zou erg goed uitkomen. Ik moet de auto nog aanschaffen, en de kans zit er in dat de tenaamstelling pas na 1-7 plaatsvindt. Zover ik uit de Bovag-tabel van topic starter kan afleiden heeft die datum alleen effect op de termijn dat de 14% bijtelling geldt. Aangezien ik zeker geen fiscalist ben, leek het me goed dit even te checken...
  6. Beste Marco, Ik heb reeds een offerte ontvangen voor 20k financiering met een looptijd van 48 maanden en een slottermijn van 9,5k. Maandtermijn wordt dan 315 euro. De maandelijkse afschrijving van de auto, uitgaande van een restwaarde na 48 maanden van 15k, komt uit op 350 euro per maand. Is deze opzet dan handig? Of is het voor financial lease verstandiger om te kiezen om geen slottermijn te hanteren, of bijvoorbeeld een kortere looptijd? M.a.w. zijn er specifieke do's en don'ts waar ik rekening mee moet houden?
  7. Beste mede-forumleden, Ik ben voornemens een Lexus IS200h aan te schaffen. De 14% bijtelling maakt voor mij deze auto extra interessant, en kom hierdoor ook in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Om niet in een keer een behoorlijk kapitaal uit mijn onderneming te onttrekken heeft het mijn voorkeur een voor een deel van deze investering een financial leasecontract aan te gaan. Het gaat om een auto van 32k, waarvoor ik 20k wil financieren. Persoonlijk leek het mij interessant om de auto 4 jaar te rijden, en daarna weer in te ruilen op een andere nieuwe auto. Om de maandelijkse annuiteit zo laag mogelijk te houden zat ik te denken aan een slottermijn van 9.5k. Maar wat is wijsheid? Kunnen jullie tips geven met betrekking tot looptijd van zo'n contract en slottermijn. Alvast bedankt. Tom
  8. TomNL

    Auto en BTW

    Beste Joost, Dank voor je reactie. Ik ben een IB-ondernemer. Heb een VOF. Onder woon-werk kilometers versta ik de gereden kilometers van mijn huis naar mijn eigen kantoor (vestigingsadres van ons bedrijf) en andersom. Als ik het dan goed begrijp dan vervalt je BTW voordeel (het kunnen aftrekken van de BTW van de gekochte auto dus vrijwel helemaal) door de correctie die je in kw4 moet maken? Omdat de werkelijke verhouding uit de rittenadministratie blijkt moet ik dus tevens inzichtelijk maken wat het bedrag aan voorbelasting is van aanschaf, onderhoud en gebruik van deze auto. Voor aanschaf en onderhoud geen probleem, maar voor de voorbelasting uit te rekenen op de brandstofkosten ontstaat er wel een issue. Beide vennoten tanken vanuit de zaak en de brandstofkosten worden op 1 grootboek geboekt. De andere auto wordt ook prive gereden en krijgt dus bijtelling IB. Doordat er geen rittenadministratie hiervoor wordt bijgehouden geldt voor de andere auto de goedkeuring van 2,7%. Voor de auto die niet prive wordt gereden voor de IB ontstaat een hele uitdaging om te bekijken hoeveel er daadwerkelijk voor deze auto als voorbelasting is afgetrokken. Volgens mij ontkom je er niet aan dan aparte grootboekrekeningen per auto te maken...
  9. TomNL

    Auto en BTW

    Bedankt voor je reactie. Ik zal me proberen te verduidelijken. - je koopt een auto zakelijk - je houdt het hele jaar een rittenadministratie bij voor de IB - BTW van de aanschaf, onderhoud etc mag je volledig als voorbelasting in mindering brengen bij de BTW aangifte per kwartaal - stel: je rijdt per jaar 10.000 kilometer, waarvan 8.000 woon/werk. Dan moet je dus 80% van de in mindering gebrachte voorbelasting in het 4e kwartaal gaan weer gaan corrigeren. Feitelijk verlies je hiermee dus bijna alle voordeel van de BTW aftrek bij aanschaf (dit bedoelde ik met de BTW correctie, dit is toch verplicht?). Voor mij zou in het jaar van aanschaf de regeling van 2,7% over de catalogusprijs als BTW correctie beter uitkomen. Mag je hier dan ook voor kiezen, of is als je een rittenadministratie voert (om de bijtelling IB te voorkomen) deze voor de BTW ook leidend en verlies je hiermee dus het BTW voordeel van de zakelijke aanschaf van de auto?
  10. TomNL

    Auto en BTW

    Afgelopen week heb ik een tweedehands BTW auto gekocht. Nu ga ik in deze auto alleen zakelijk rijden en rijd ik minder dan 500 km per jaar privé. Hiervoor houd ik een rittenadministratie bij. Geen bijtelling voor de IB dus. Nu heb ik op dit forum het e.e.a. gelezen over de gewijzigde regelgeving m.b.t. de zakelijke auto en de BTW. Ik begrijp dat woon/werkverkeer voor de BTW gezien wordt als privé kilometers. Het merendeel van mijn kilometers zal bestaan uit woon/werk. Betekent dit dus a. dat ik per auto in de administratie (want beide vennoten hebben er 1) bij moet gaan houden wat de kosten zijn, zodat ik kan zien wat exact de voorbelasting van aanschaf en gebruik en onderhoud is? Tot op heden boekte ik de autokosten van de 2 auto's namelijk altijd op 1 grootboekrekening omdat ik beide auto's zowel prive/zakelijk reed. b. Ik de ratio prive incl. woon/werk moet delen over totaal aantal kilometers (zal dus naar verwachting meer zijn dan 80% omdat ik de auto met name rijd van en naar eigen kantoor) en dit moet vermenigvuldigen met het bedrag aan voorbelasting van die ene auto om dit vervolgens bij te tellen? Mijn keuze om de auto alleen zakelijk te gaan rijden is voor de BTW dus nu totaal niet meer interessant lijkt me. De aftrekbaarheid van de BTW bij aanschaf is hiermee vrijwel volledig vervallen. Of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?
  11. Sorry hoor, had niet het gevoel dat ik een kort lontje hand. Eigenwijs, dat kun je me wel toedichten. Ik heb gewoon geen verstand van BTW en margeauto's, dat is inmiddels duidelijk. Maar houd tevens graag de belastingdienst te vriend. En ik heb de onhebbelijke eigenschap dat alles wat ik doe, ik wil kunnen interpreteren. Iets wat in dit geval voor mij niet meeviel. :)
  12. Voor de goede orde, ik ben nu even doorgegaan op de Mini. De Mini is in 2003 aangeschaft als marge auto, en nu ruil ik hem in op een Mini BTW auto. Maar de BTW is toch al een keer betaald op de te verkopen Mini. Ik snap werkelijk niet waarom ik nou nog een keer BTW in rekening zou moeten brengen. Als ik 6500 moet verhogen met 19%, dan zou je de verkoopprijs volgens mij oneigenlijk verhogen. Als de 6500 euro inclusief 19%, dan is de waarde die ik dus voor de auto krijg 19% lager. Terwijl die BTW al ooit is afgedragen voor die auto.
  13. Dat hele BTW verhaal maakt het dus zo gecompliceerd. De ene zegt geen BTW rekenen over de marge auto, ook al verkoop je hem als bedrijf, de andere zegt wel BTW rekenen want je verkoopt hem als bedrijf. ....
  14. Inmiddels is de overeenkomst voor inkoop/verkoop v.d. Mini gesloten. De MINI dealer trok echter het BTW verhaal in twijfel rondom de inkoop van mijn huidige mini. De huidige MINI staat op de balans, maar is wel een margeauto (gekocht van particulier). Hij gaf aan dat deze dus ook als margeauto verkocht moet worden en dat ik geen BTW mag rekenen over de afgesproken verkoopprijs. Anders zou een Marge auto weer BTW auto worden en dat kon volgens hem niet, ook niet bij de RDW. De transactie zou er als volgt uit komen te zien: Aankoop nieuwe MINI (BTW-auto): 16.700 inclusief 19% BTW Verkoop huidige MINI (marge-auto): 6.500 btw niet van toepassing Op de balans staat deze auto voor 3.800. Hoe gaat dit nu in zijn werk? Alvast bedankt voor jullie hulp.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.