• 0

Eenmanszaak > BV

Oke wat het topic doet vermoeden is het een onderwerp die al vaak aan de kaak gesteld is. Echter, gezien dit voor mij geheel nieuw is én er iets meer bij komt kijken dit topic.

 

Ik run sinds begin 2007 een eenmanszaakje. Dit is puur hobby en is niet serieus een bedrijf te noemen (het gaat om een aantal duizenden euro's omzet per jaar).

 

Ik ben pas benaderd door mijn oude stage bedrijf (mensen die ik vertrouw) om samen te gaan werken. Tijdens een leuk diner is er gesproken over het vertrouwen en de ideeen die zij en ik hadden over een samenwerking.

Zodoende kwam het idee ter sprake een B.V. op te starten om vanuit hier werk te gaan verrichten. De B.V. zal grootendeels door mij gerund zal gaan worden. Echter bepaalde input (klanten en kennis) zal van hen af komen.

 

Uiteraard willen zei ook een voordeel behalen hieruit. Dus zullen zei (in een vervolgafspraak) waarschijnlijk met het idee komen aandeelhouder te worden óf zelfs eigenaar.

 

Helaas houdt hier mijn kennis op. Omdat het hele verhaal medio juni zal gaan beginnen heb ik nog even te tijd juridisch advies in te winnen alvorens er statuten end. opgesteld zullen worden.

 

Ook wil ik graag mijn persoonlijke inkomsten veilig stellen. Hoe dit te doen? Ik heb begrepen dat het, indien de BV er komt, verstandig is DGA te zijn (+72% aandelen?). Dit voor de keuzes die gemaakt kunnen worden bij eventuele verkoop end.

 

Alle input is welkom (vorm, wat op te stellen/ vast te leggen, hoeveel % aandelen, welke beginners fout níet te maken?), zodoende zal ik dat weer meenemen naar een jurist/adviseur. Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ook wil ik graag mijn persoonlijke inkomsten veilig stellen. Hoe dit te doen?

 

Een arbeidsovereenkomst aangaan met de BV, al dan niet via een persoonlijke holding.

 

Daarnaast wil je waarschijnlijk ook mede-aandeelhouder zijn, via dezelfde holding.

 

De hoogte van het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, de verdeling van de aandelen en de dividenduitkeringen zijn allemaal zaken om fiscaal te optimaliseren en uit te onderhandelen.

 

Ik denk dat je het beste een accountant kunt raadplegen om deze specifieke situatie te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Een arbeidsovereenkomst aangaan met de BV, al dan niet via een persoonlijke holding.

 

Daarnaast wil je waarschijnlijk ook mede-aandeelhouder zijn, via dezelfde holding.

 

Wat is het voordeel van een constructie waarbij je zelf een eigen persoonlijke holding (=bv?) hebt?

 

En ik neem aan dat ik mede aandeelhouder wil worden als ik zelf en eigen BV heb. Maar waarom niet DGA van de BV zelf?

Link naar reactie
  • 0

Wat is het voordeel van een constructie waarbij je zelf een eigen persoonlijke holding (=bv?) hebt?

 

Dat heeft te maken met de verkoopbaarheid van de aandelen in de werkmaatschappij en het fiscaalvriendelijk veilig stellen van de overwinst van de werkmaatschappij. Daarnaast kan het handiger zijn om dingen op het grensvlak van zaak en privé (bijvoorbeeld auto van de zaak, pensioenregeling) in een privé-BV te regelen i.p.v. een met anderen gedeelde BV.

 

Het is eigenlijk een standaardconstructie. Hier is al veel over te vinden op dit forum en de accountant zal het je uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

Lees dit nog eens goed door: http://www.ondernemeneninternet.nl/ondernemingsvormen.html

 

Zorg dat je elke regel die daar staat begrijpt, is wat droge kost, maar wel heel belangrijk.

 

Zet alle plus en minpunten per bedrijfvorm op een rij,

 

Zoek meer informatie over mensen die zijn gaan samenwerken en analyseer wat daar fout is gegaan.

 

Hier een voorbeeld van een VOF contract

http://www.uwadministratiekangoedkoper.nl/management/voorbeeld-vof-contract.htm

 

Maak 2 A4tjes waar beide dezelfde vragen op kunnen zetten, laat beide die beantwoorden en leg ze daarna naast elkaar.

 

Ik heb alle vragen nog steeds niet op een rij omdat iedere situatie nu eenmaal anders is. Maar hier een greep uit de vragen die je elkaar kunt stellen:

 

 

Voor hoe lang willen jullie gaan samenwerken?

Wat is ieders inbreng?

Wie gaat wat precies doen?

Wat zijn ieders werktijden?

Hoeveel vakantiedagen?

Wie wordt de accountant?

Hoe gaan we de winst verdelen als die er is?

Hoe gaan we verlies verdelen als die ontstaat?

Stel we zijn 1 jaar bezig maken 200.000 euro winst doch loopt de samenwerking niet lekker, hoe gaan we dan uit elkaar? Wie betaald wat?

Stel we maken na een jaar te weinig winst en krijgen ruzie. Hoe gaan we dan uit elkaar? Wie betaald wat?

Waar gaan we werken?

Wat voor autos gaan we rijden?

Wat voor kantoorplek wil je?

Wat als een partner van ons in het bedrijf wil?

 

Verder ligt er uiteraard een businessplan, met strategische en marketing plannen. Maar ook daar staan belangrijke vragen in die beantwoord moeten worden.

Wie gaan we precies bedienen?

Hoe gaan we dat doen?

Welke uitgave gaan we maken om wat te realiseren?

etc. etc..

 

 

Komop eerst samen alles uit kauwen en dan pas naar een adviseur of een notaris.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.