Jump to content
Persoon
Verberg

Laat arme klanten niet links liggen...

vraag

Laat arme klanten niet links liggen

Als we consumenten verdelen naar inkomen, met A als de rijkste en E als de armste, dan valt 30% van de bevolking in de D’s en E’s. Toch krijgen ze maar 25% van alle direct mail. De B’s krijgen 20% terwijl zij maar 15% van de bevolking uitmaken.

 

Zonder geld kun je niet kopen en het verleiden van arme mensen om zich in de schulden te steken krijgt al gauw een vieze bijsmaak. Wat is wijsheid? Laat arme klanten niet links liggen, want dat kost kansen. Houd wel rekening met hun bestedingsmogelijkheden. Hebben ze echt grote schulden met weinig inkomen dan is het beter ze te vermijden, maar het is niet nodig om ‘voor hen te denken’.Verdiep je in wensen en bestedingspatronen. Sommige producten kopen zij even vaak als mensen met veel geld, denk aan wasmiddelen. Consumenten met weinig geld blijken behoorlijk trouw aan eenmaal gekozen merken, dat maakt het wel moeilijker om ze te verleiden tot switchen. Realiseer je tenslotte dat D’s en E’s gemiddeld wat meer tv kijken en dat het meestal vrouwen zijn die de portemonnee beheren als er weinig in zit.

Bron: Marketing Direct


Nu ben ik wel nieuwsgierig op welke doelgroep de Higherlevel ondernemer zich focust en waarom...


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Zelf ben ik vooral B2B bezig, ik denk dat daar toch een heel ander verhaal achter zit... dus ik zal geen uitgebereide analogien proberen te zien daar waar ze niet zijn ;)

 

B2C is het natuurlijk zo dat de rijkste klanten niet altijd de beste zijn voor jouw product of dienst. Sterker nog: minder gefortuneerden kunnen uistekende klanten zijn voor bepaald producten. Bovendien heeft de verdeling van het geld al snel een piramidevorm zodat er een stuk minder 'rijke' klanten zijn dan 'arme' en de totale potentiele bestedingen van de laatsten dus best beter kan zijn.

 

Een deel van die markt zit hem in 'inferieure' producten, dwz zaken die vervangen worden voor iets 'beters' zodra er meer geld beschikbaar is. Die producten heb je in allerlei sectoren en lopen uiteen van kringloop toiletpapier en huismerk bier tot suzuki-alto's en easyjet-vliegtickets.

 

Wat ik me dus wel afvraag: Werkt er iemand met een niet-inferieur product die toch met name richt op de onderkant van de consumentenmarkt? Of weet iemand hier een goed voorbeeld bij?

 

 

------

Inferieur bedoel ik hier overigens als economisch begrip, en niet als waarde-oordeel over de kwaliteit van product of producent - die dingen heten nou eenmaal zo.

------

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik moet zeggen dat wij best wat klantjes hebben zonder al te veel inkomsten (scholieren), die dan bewust voor het kleinst mogelijke pakket gaan. helemaal niet erg, veel tijd in steken, beetje matsen als het kan en mag, vinden ze fijn ;)

 

zodra ze geld hebben geven ze het ook heel hard en vooral onevenredig veel aan je uit namelijk :)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Scholieren en studenten vormen een heel apart segment... Het zijn iha mensen die nog niet rijk zijn, maar die goed kans maken dat wel te worden.

 

Ik denk dat je zoiets in andere groepen weinig tegen komt. Opklimmen van krantenjongen tot media tycoon is meer een american dream (of one-in-a-million chance) dan een gebruikelijk pad.

 

Er is trouwens wel zoiets als 'meegroeien' met je doelgroep. Sommige (dames)bladen doen dat, beginnen met zeg 30ers, en dan meegroeien tot 40ers. Het circus begint vervolgens overnieuw met een 'grote vernieuwing/verjonging' van het blad.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

We richten ons exclusief op de HaveNot's bij uitstek, de Daklozen van de economie, de schrapers bij professie; DE TECHNOSTARTERS!

 

En het bevalt prima. Hard werken, weinig verdienen, veel vrienden en geen concurrenten. ;D


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 139 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept