Aanbevolen berichten

The Greenery boekt meer winst

The Greenery, Nederlands grootste versbedrijf, heeft over 2002 een nettowinst geboekt van 7,6 mln euro. Hiermee verdubbelde het resultaat zich bijna ten opzichte van 2001. De verbetering is te danken aan forse kostenbesparingen. Bedoeling is om verder te gaan met de efficiencyslag. De herstructurering is nog niet voltooid in de groente- en fruitsector. Ook biedt de europeanisering de nodige uitdagingen aan het bedrijf. Dit jaar wordt de prioriteit gelegd bij het terugdringen van de schuldenlast. Voor 2003 wordt geen prognose gegeven. (FD, p.15 - Tel, p.27)

De winst van The Greenery gaat ten koste van de tuinders. De kosten voor deze groep zijn onwijs gestegen het laatste jaar, zo erg dat ik me afvraag of dit niet hun winst is... Het probleem is echter dat het voor de tuinbouw teveel gaat worden. Eigenlijk is The Greenery haar eigen basis onderuit aan het halen, zonder kwekers geen verse aanvoer meer!

De kosten voor een kweker zijn onwijs gestegen, terwijl de opbrengst per kg juist is gedaald, dus ergens gaat het fout... de kosten zijn mede gestegen door The Greenery en de opbrengsten zijn mede gedaalt door The Greenery (verkopen vooruit, de pieken zijn hierdoor verdwenen).

De grote bedrijven gaan weg bij The Greenery en beginnen een eigen afzet kanaal. De kleinere bedrijven worden op kosten gejaagd, waardoor ze vanzelf failliet gaan. Wat blijft er dan nog over? Is zo'n beleid dan we goed en doordacht? Zelf heb ik er altijd een nare smaak bij als een bedrijf over de rug van haar producenten probeert te overleven... wat jullie?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1554-the-greenery-boekt-meer-winst/
Delen op andere sites

The Greenery is al sinds de oprichting een moloch. Het wordt geleid als een ouderwets Oost-Europess staatsbedrijf. Machtsspelletjes, mismanagement etc. zijn aan de orde van de dag. Ik ben geen insider, maar ik vindt het, al vanaf het begin zo'n 15 jaar geleden, één van de minst sympathieke bedrijven van Nederlands (samen met de NS, waar het qua cultuur erg op lijkt).

Bah :zuur:

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar