• 0

welke rechtsvorm nemen

Hallo allemaal!

Ben druk bezig met schrijven van ondernemersplan; momenteel dus op juridisch vlak.

Mijn plan is 'Zazawokkie', een fusion healthy fastfoodconcept, heb hierover al eerder vragen gesteld.

Wat is het meest gangbare als rechtsvorm wanneer je doel is om een coach-investor aan te trekken voor vermogen?

In hoeverre is t mogelijk om een CV ervan te maken, aangezien ik dan beherend vennoot zou zijn en investors stil? Maar de coach dan?

De reden dat ik niet zo zit te wachten op een BV als uitgangspunt is niet het te storten kapitaal, maar de fiscale gevolgen van de maandelijke lasten aan mij, als directeur. Ik zit er niet op te wachten om geld aan onderneming te onttrekken daarover weer veel cadeau te doen aan belasting. Ik wil zoveel mogelijk in de zaak houden.

Maar hoe wordt daar vanuit investors naar gekeken?

Willen zij liever een BV waarom? Is het dan makkelijker aandelen verdelen?

M.vr.gr.,

Sascha

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Sascha,

 

Wat is het meest gangbare als rechtsvorm wanneer je doel is om een coach-investor aan te trekken voor vermogen?

Een BV!

 

a: de aandelenverdeling is makkelijker en de winstverdeling ook.

b: de persoonlijke aansprakelijkheid is beter geregeld.

c: Voor een investeerder/coach (vak 1 persoon) is de CV gevaarlijk. Ze zijn te actief om voor stille vennot door te gaan en daarmee lopen ze bestuurdersaansprakelijkheid die ze niet wenselijk achten. Er zijn in de recente geschiedenis diverse casus bekend waar Business Angels uitgekleed werden omdat ze zich actief bemoeit hadden met het rijlen en zeilen van de CV.

 

By the way, onder bepaalde voorwaarden ben je niet verplicht het forfaittaire directeurssalaris uit je onderneming te halen. Als je (nog) geen winst maakt of niemand in de onderneming meer verdiend dan jij.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.