• 0

Aandeel in bedrijf op basis van kennis en relatie netwerk

 

Hoi,

 

Ik ben hier nieuw maar heb een vraag waar ik mee zit en de afgelopen dagen veel over gelezen heb en naar gezocht heb op het Internet. Ik kom steeds terug op dit forum en heb er al wat interessante dingen bijgeleerd in dit voor mij redelijk nieuw onderwerp.

Het geval is als volgt:

Een ondernemer wil mij graag in zijn zaak en biedt mij een aandeel in de zaak en een winstdeling. Dit op basis van mijn kennis van zijn producten, mijn netwerk en mijn intellectuele inbreng. De percentages hiervan komen niet overeen het aandeel in de winst is hoger als het aandeel in het bedrif.

-   Waar moet ik op letten

-   Hoe zit het met de beslissingen in het bedrijf

-   Wat als de winst waar ik dan winstdeling in heb niet uit de zaak te halen zijn omdat het geïnvesteerd moet worden.

-   Hoe zit et met dividend op het aandeel.

Belangrijkste voor mij is dat ik er 100% voor wil gaan en ik daarom iets van de winst terug wil (winstdeling). Verder wil ik kunnen meekijken in de boeken (aandeel) om zo te signaleren of we goed bezig zijn en mijn advies hierover te kunnen geven.

 

Groet,

Ernst

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik neem aan dat het om een BV gaat.

 

Enkele aandachtspunten:

 

- Als je aandeel meer dan 5% is, heb je een aanmerkelijk belang. Over dividend e.d. ben je dan 25% inkomstenbelasting verschuldigd.

- De zeggenschap is gekoppeld aan het aandelenbezit. Heb jij 49% en de ondernemer 51%, heb je dus formeel niets in de melk te brokkelen, want zijn stem geeft de doorslag;

- Als de winst wordt geherinvesteerd, krijg jij geen dividend. De aandelen worden wel meer waard, dus de winstdeling gaat niet verloren, maar kan op een later tijdstip alsnog geeffectueerd worden.

 

Je vragen zijn vrij basic. Vreemd dat je daarover niets hebt kunnen vinden op dit forum.

 

Groet,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Ja het gaat om een BV. De vragen zijn basic en voorspelbaar maar ik probeer er meer over te weten te komen en te kijken waar ik rekening mee moet houden. Ik weet dus nog niet goed wat ik vragen moet. Maar ik zal nog een aantal vragen neerzetten waar ik mee loop:

 

-   Wat is mijn risico? Dat het aandeel niets meer waard is? Maar ik had er geen geld in gestopt alleen kennis en inzet.

-   Wat bij faillissement?

-   Wat gebeurd er als 1 van beide komt te overlijden?

-   Kan de eigenaar verlangen dat ik geld ga investeren als dit nodig is (ik heb geen liggende gelden)?

-   Wat als de ondernemer beslissingen neemt die de winst en/of waarden van het bedrijf sterk (negatief) beïnvloeden?

-   Rekenvoorbeeld: Ik heb 20% belang maar ik deel voor 40% in de winst. We investeren de winst weer (wie beslist dit). Is het dan zo dat ik achteraf nog aanspraak kan maken op de winst die geïnvesteerd is of blijft alleen de waarden stijging van mijn aandeel over en is het dan niet lastig rekenen met de scheven verhouding.

-   Het is een beginnend bedrijf dus het aandeel zal niet veel waard zijn. Dit kan over 1,2 5 jaar wel eens anders zijn. Hoe wordt de waarden van het aandeel bepaald en moeten we dat nu al bepalen.

-   Wat moeten we hoe juridisch vast laten leggen. Het gaan mij zoals ik al stelde om rendement op mijn inzet en inzicht in de bedrijfsvoering en de relatie met de eigenaar is erg goed. Maar ik heb het idee dat we het wel goed vast moeten leggen om problemen achteraf te voorkomen.

 

Ik hoop dat het niet ineens teveel vragen zijn.

 

Groetjes,

Ernst,

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi ShareIT,

 

- Je loopt inderdaad weinig risico;

- Het faillissement blijft beperkt tot de BV, tenzij je je als privé persoon borg hebt gesteld voor schulden van de BV en/of als bestuurder aansprakelijk wordt gesteld vanwege wanbeheer;

- Zorg er voor dat er in de Statuten van de BV een aanbiedingsplicht wordt opgenomen, waarbij de erfgenamen verplicht worden het aandeel aan te bieden aan de overlevende aandeelhouder. De erfgenamen krijgen uiteraard wel de waarde van het aandeel vergoed.

- Nee, de BV kan een aandeelhouder niet verplichten geld bij te storten

- Dan heb je pech gehad. Wellicht kun je in de Statuten opnemen dat bij bepaalde beslissingen een kwalificerende meerderheid van bv 2/3 van de stemmen nodig is. Overigens als je je partner niet (volledig) vertrouwt, kun je beter niet instappen

- Als jij een belang hebt van 20% wat recht geeft op 40% winst en je partner een belang van 80% wat recht geeft op 60% winst moeten de aandelen gesplitst worden in Aandelen A en Aandelen B, anders werkt dit niet. Jouw winstaandeel wordt gewoon toegevoegd aan je Winstreserve. Dat is dus niet lastig rekenen (voor een goede boekhouder)

- Je hebt een boekhoudkundige waarde van het aandeel. Dit blijkt gewoon uit de administratie en jaarrekening en een commerciële waarde. Dat is de waarde die de gek ervoor geeft. Je hoeft nu niet de waarde te bepalen van het aandeel over 1, 2, 5 jaar. Sterker nog, dat is zelfs niet mogelijk. Omdat je partner aandelen aan je overdraagt, moet wel de waarde bepaald worden op het moment van overgang. Dit, ter bepaling van de verkrijgingsprijs.

- Wat je o.m. vast moet leggen:

Statuten en oprichtingsakte BV

Overeenkomst van aandelenoverdracht, alsmede vastlegging van de waardebepaling aandelen

Arbeidsovereenkomst met de BV

Rekening-courant overeenkomst met de BV

In Statuten afspraken vastleggen over aanbiedingsplicht bij overlijden; disfunctioneren; uittreden e.d.

 

Succes

 

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.