• 0

welke rechtsvorm

Hallo,

 

Ik ben voornemens om eind dit jaar samen met een vriend van me een ingenieursbedrijf op te starten. We zijn dan beiden afgestudeerd werktuigbouwkundig ingenieur. Het is de bedoeling dit (in eerste instantie) naast onze toekomstige baan te gaan doen. We willen er rond de 20 uur per week in steken. Het ingenieurswerk is voornamelijk kantoorwerk, waarbij de investeringen relatief klein zijn, het kantoor zal bij een van ons in huis worden gevestigd. De opdrachten zullen grotendeels van andere bedrijven komen, deels zullen we eigen projecten gaan uitvoeren.

We hebben beiden geen startkapitaal.

 

Kan iemand ons een eerste indruk geven over wat hij/zij als beste rechtsvorm ziet voor onze op te starten onderneming...

Ik moet namelijk als onderdeel van mijn studie een ondernemersplan schrijven van onze op te richten bedrijf....

 

Alvast kei bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het heeft zijn voeten in de aarde die keuze, het zal vast 1 van de volgende 2 worden

 

- VOF

- BV

 

Even in een hele kleine notendop: De BV heeft als voordeel dat je aansprakelijkheid is beperkt tot het startkapitaal, tenzij je wanbeleid voert. De opstartkosten van een BV zijn hoger, er komen notariele kosten bij (denk aan een euro of 1000 - correct me on this, BV owners), en er is een startkapitaal vereist van tenminste 18.000 euro.

 

De VOF heeft lagere opstartkosten (zeg maar 0), en geeft een paar fiscale voordelen, zeker als je omzet/winst nog niet de tonnen in loopt. Er is (formeel) geen startkapitaal vereist.

 

Een BV heeft dus wel een flink setje nadelen, maar je moet zelf afwegen of deze nadelen opwegen tegen het enorme voordeel van de beperkte aansprakelijkheid. Ofwel: maak je kans op plotselinge grote lasten te kijgen? Bijvoorbeeld uit productaansprakelijkheid?

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voor een compleet overzicht van de voor- en nadelen kun je terecht bij rechtsvormen in schema van de KvK. Als je op die site, naast het schema, meer inhoudelijke info wenst link je op "rechtsvormen".

 

Na je eerste schifting is het wellicht van belang dat je een jurist mee laat denken over welke rechtsvorm het beste voor jullie is.

 

Laat je ons weten voor welke rechtsvorm je uiteindelijk gekozen hebt en waarom ?

Thank you berry much in advance !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.