• 0

ltd als aandeelhouder/bestuurder in nederlandse BV

ik heb een Nederlandse BV die in een financiele zwakke positie verkeerd. De aandelen van de BV zijn van 2 holding BV en bestuurder van de BV zijn ook de 2 holdings. Stel ik richt in Engeland een LTD op daar hang ik de aandelen in van de Nederlandse werkmaatschappij ook wordt de LTD bestuurder. Mocht de Nederlandse BV nu failliet gaan hoe zit het dan

 

1 met de aansprakelijkheid (de aandeelhouder en bestuurder is een buitenlandse venootschap )

 

2 en als je in de toekomst weer een BV opricht heb je dan dezelfde problemen bij de verklaring van geen bezwaar van het min fin Of gelden die regels niet als de moederschappij en bestuurder buitenlands is.

 

Ik kom deze constructie regelmatig tegen in het handelsregister van de KVK maar heeft het wel zin ? Immers de bestuurder van de LTD kan je vrij eenvoudig opvragen in Engeland

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De bestuurdersaansprakelijkheid beperkt zich niet tot naar Nederlands recht opgerichte rechtspersonen. Ook de aandeelhouders van een Ltd kunnen aansprakelijk worden gesteld, indien de Ltd in Nederland is gevestigd of een vaste inrichting heeft.

 

Als je in de toekomst een nieuwe BV opricht, moet je gewoon weer een verklaring van geen bezwaar aanvragen. Het maakt niet uit wie de bestuurder is. Bij het oprichten van een Ltd is - voor zover mij bekend - een verklaring van geen bezwaar niet vereist. Bovendien hoef je niet te voldoen aan de minimale kapitaalstorting van € 18k.

 

Een verklaring van geen bezwaar wordt ook toegekend indien een vorige BV buiten de schuld van de aandeelhouder failliet is gegaan.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.