• 0

Hoe moet ik de volgende betaling in de boeken verwerken?

Hallo beste mensen,

 

Ik heb een eigen bedrijfje en wil mezelf voor het eerst uitbetalen. Ook moet ik een derde wat geld van de zakelijke rekening overmaken en nu heb ik de volgende twee vragen:

 

1. "Wat hou ik netto over als ik 1000,- inkomen aan mezelf geef en hoe kan ik dit het beste in de boeken verwerken?"

 

2. "Hoe kan ik een betaling aan iemand zonder BTW'nr (of verklaring VAR) het beste verwerken zonder dat er een arbeidsverhouding oid ontstaat?"

 

::)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je een eenmanszaak hebt, is het geld wat je aan jezelf geeft een privé-onttrekking.

 

Hoeveel je daar van overhoudt is niet te zeggen. Je betaalt namelijk belasting over je winst (en andere inkomensbestanddelen verminderd met aftrekposten), niet over je privé-onttrekkingen.

Boeking wordt dan iets van

privé-opname

aan kas/bank/giro

 

De verwerking van een betaling aan iemand zonder BTW nr is bepaald niet relevant voor het al dan niet bestaan van een dienstbetrekking. Daar zijn andere criteria voor. Als er geen dienstbetrekking is, gewoon verwerken als iedere andere factuur, maar dan zonder BTW. Dus bijvoorbeeld

ingekochte diensten

aan kas/bank/giro

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heu Ronaldinho bedankt :D

 

Over je eerste antwoord, kun je een schatting doen

Over het tweede antwoord, kan ik die betaling gewoon per bank doen en moet deze freelance ontwerper het dan opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden', heb trouwens geen factuur van hem (vriend) gekregen?

 

::)

Link naar reactie
  • 0

1. Heb je die link van Mikky bekeken? Dan weet je meteen waarom ik geen schatting kan geven.

2. Je zal moeten bepalen of er sprake is van een dienstbetrekking (bij een korte, eenmalige opdracht meestal niet). Je moet wel iets hebben waarop staat hoeveel je hebt betaald. Kan een factuur zijn, of je kan een credit-factuur uitreiken aan die vriend, die het in principe inderdaad als resultaat uit overige werkzaamheden moet opgeven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.