• 0

Aandelen krijgen/kopen in een startup?

Ik heb een vraag: Ik ben student bedrijfskunde en studeer binnenkort af. Op dit moment ben ik al part time (sales) werkzaam bij een startup (1 jaar oud, financiering rond, net operationeel) en na mijn afstuderen zou ik verder willen met dit bedrijf. Punt is alleen dat de startup mij niet een marktconform salaris kan bieden. De startup zou het liefst mij een volledig variabel loon geven, dat vind ik prima mits ik dan aandelen in de BV kan krijgen. Dit omdat ik bij een compleet variabel loon (tot op zekere hoogte) hetzelfde risico draag als de ondernemer zelf en omdat ik meen dat mijn bijdrage aan de groei van de onderneming significant zal zijn.

 

Wordt deze constructie vaker toegepast bij startups? Waar zou ik op moeten letten?

 

Advies is welkom!

Alvast bedankt,

Pieter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij startups is het wel gebruikelijk om personeel opties en/of aandelen te geven. Ik ben niet zo'n voorstander van opties, omdat ze weinig zekerheid geven en geen inspraak. Aandelen zijn beter, maar dat is fiscaal lastig omdat je ze moet kopen. Als je ze krijgt, is het "loon in natura" en moet je er belasting over betalen. Als er nog geen financiering is kun je de waarde van het bedrijf heel laag zetten zodat je makkelijk aandelen kan "krijgen", na een financieringsronde is de waarde per aandeel hoger.

 

Goede investeerders reserveren in de investment agreement een pool van aandelen voor het "key personeel", maar dat zijn meestal de C-level mensen.

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Aan de goede observaties van Christine wil ik nog toevoegen, dat als je aandelen krijgt en dus bij je inkomen als loon in natura moet optellen, aanmerkelijk minder geld kwijt bent, dan wanneer je ze koopt. Immers, je betaalt nooit 100% of meer belastingen, weshalve de verschuldigde belasting over dit inkomen lager is dan de prijs van het aandeel zelf. Daarentegen als je het aandeel koopt dan ben je de volle pond kwijt aan geld waarover je reeds belasting betaald hebt (aangenomen dat je niet met zwart geld koopt). Maar je hikt tegen de lage beloning dus aandelen kopen zul je so-wie-so niet doen.

 

Ik ben heel erg jaloers op je omdat je je kennelijk in een ideale situatie bevindt. Grote verwachtingen, dus jullie worden samen rijk. Hopelijk kom je wel uit met je variabele beloning, en misschien moet je het voorlopig spartaans aan gaan doen. maar als de zon doorbreekt, dan lach je. Daarbij komt ook (wat Christine al opmerkte) dat de intrinsieke waarde van de aandelen - bij welvaart van het bedrijf - alleen zal stijgen.

 

Veel succes, Karel

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.