• 0

Opzetten holding als Prive persoon - waar aan denken

L.S.,

 

Op zeer korte termijn dien ik een holding op te zetten om de management fee uit mijn eigen bedrijf (werkmaatschappij) naar mijn prive holding uit te keren.

Wat voor eisen zijn er aan je salaris (ik meen 2/3) van je management fee.

En wat voor dingen zijn wellicht nog meer interessant voor de start van je onderneming.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi PvdZ,

 

Je hebt het over de start van je onderneming, maar je hebt al een werkmaatschappij. Ik neem aan dat je aandeelhouder bent in je BV.

 

Hoe ga je vervolgens naar een Holding-structuur?

 

Bedrijfsfusie waarbij de werkmaatschappij doorzakt naar een dochter-BV en de oude werkmaatschappij de nieuwe Holding wordt, is de meest gangbare weg. Zo voorkom je dat er afgerekend moet worden over de meerwaarde van de aandelen in de huidige werkmaatschappij.

 

Ik zou als uitgangspunt voor je salaris je privé bestedingspatroon nemen, waarbij € 40.000 (bij full-time dienstverband) de ondergrens is. Indien de fiscus van mening is dat je salaris te laag is, moeten ze dit zelf maar stellen. 2/3 van je managementfee is geen wettelijke regeling, maar een vuistregel die de fiscus vaak hanteert bij BV's met verder geen personeel in dienst. Wel van tevoren je salaris ter goedkeuring voorleggen aan de fiscus. Dit voorkomt vervelende discussies achteraf.

 

Zorg ook dat er schriftelijke overeenkomsten zijn van:

- de arbeidsovereenkomst met je Holding

- management-overeenkomst tussen Holding en werkmaatschappij

- rekening-courant overeenkomst tussen DGA en Holding

- rekening-courant overeenkomst tussen Holding en werkmaatschappij

 

Denk ook aan een pensioen in eigen beheer, indien je dat past.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Odeon,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

In de werkmaatschappij ben ik inderdaad voor 33,3% aandeelhouder.

Deze aandelen staan nu op prive persoon en zullen worden omgezet naar mijn holding.

Hiermee zorg ik dat de holding direct 18.000 euro waard is.

 

tevens zal ik mijn salaris bepalen aan de hand van mijn management fee en ik vind de 40.000 meer dan voldoende.

Ik zal overleggen met de fiscus of dit mag en reeel is.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Groeten, Peter

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Nog een kleine aanvulling. In mijn eerdere post ben ik er vanuit gegaan, dat je 100% aandeelhouder bent.

 

Nu dat niet het geval is, is de bedrijfsfusie zoals beschreven geen oplossing voor jouw situatie.

 

Als je aandelen in de werkmaatschappij rechtstreeks overgedragen worden, aan je Holding moet je 25% inkomstenbelasting betalen over de meerwaarde. Is er geen meerwaarde, dan is er uiteraard geen probleem. Is er wel een significante meerwaarde, dan moet je denken aan juridische splitsing van de werkmij, of iets dergelijks. Maar dan is wel de medewerking van de andere aandeelhouders vereist.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.