• 0

Voorwaarden voor lening voor aankoop bedrijfspand

Ik wil overgaan tot het aankopen van een bedrijfspand en ik ben op zoek naar financieringsmogelijkheden en ik ben benieuwd of een bank daar veel garanties voor vraagt.

 

Dit is de situatie:

 

Ik zit als startende ondernemer niet ruim in de middelen om zelf (het grootste deel van) de aankoop van een bedrijfspand te financieren. Nu heb ik een (groot) bedrijfspand aangeboden gekregen, waarvan ik denk

dat ik die kan financieren met de verhuur van een gedeelte van het pand aan andere ondernemers (kantoorruimte).

 

De aankoop van het pand zal ongeveer 550K kosten. Als ik een grove berekening maak, denk ik met een lening die ik in 20-25 jaar afbetaal (is dit mogelijk bij banken bij aanschaf van bedrijfspand?), iets van

2.000-2.500 Euro per maand af moet betalen. Het pand is ruim genoeg om minimaal 5-6 huurders (a 400-600 Euro) te huisvesten en van 2 huurders heb ik al de garantie dat ze in willen trekken (waar er één van

mijn eigen bedrijf is). Met hen kan ik een huurcontract van minimaal 5 jaar afsluiten (om te beginnen).

 

Mijn eigenlijke vraag. Welke garanties zal een bank voor deze financiering vragen?

Ik kan ze nu het volgende bieden:

- Het pand kan als onderpand worden gebruikt

- 2/5 van de huurders heb ik nu al en kan er een 5-jarig huurcontract mee afsluiten (Voordat ik tot aanschaf overga zullen er nog 1 a 2 bij moeten komen)

 

Is het nodig dat een extern bedrijf bijvoorbeeld ook nog garant staat voor een deel van de lening? Welk gedeelte zal ik verder zelf moeten (kunnen) financieren? Zijn mijn berekeningen een beetje reeel en is deze handelswijze verstandig?

 

Alvast bedankt voor een mogelijke reactie

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Banken verlenen kredieten op basis van zekerheden. Deze zekerheden kunnen zakelijke en persoonlijke zekerheden zijn. Zakelijke zekerheden zijn hypotheek. Persoonlijke zekerheden zijn bijvoorbeeld borgstelling.

Steeds meer banken verlenen krediet op basis van cash flow. Hier geldt dat de rentelasten een x aantal keer uit de cash flow betaald moet kunnen worden. De praktijk leert dat de meeste banken toch op basis van zekerheden financieren. Voor zakelijk o/g betekend dit dat het o.g. als onderpand dit. Op basis van de executiewaarde zal circa 65-75% worden gefinancierd. Tevens kan een bank bedingen dat de huurpenningen verpand dienen te worden. Het restand van de financiering dient op andere wijze te worden voldaan (borgstelling, eigen middelen, overwaarde eigen huis etc)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.