Ronald Kleverlaan

Retired Mod
  • Aantal berichten

    2285
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    open staan om te delen en elkaar successen te gunnen. Door samenwerking worden de mooiste resultaten bereikt.
  • Mijn mening over innovatie
    Innovatie vind niet plaats in bestaande organisaties en bestaande structuren, maar door (jonge) enthousiaste personen die met beperkte middelen en grote inzet door blijven gaan om het onmogelijke mogelijk te maken.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Leun niet op bestaande instituten zoals overheden en banken. Ondernemerschap begint bij oplossingen vinden in je eigen netwerk. Wees goed voor je netwerk en onderneem samen.

Ronald Kleverlaan's trofeeën

  1. Wow. 13 jaar al weer. Geweldig resultaat door een geweldige vrouw. Dank Mikky voor al deze energie! En over 7 weken ben ik ook 13 jaar lid ;)
  2. Hier wel weer trots op. Mee kunnen helpen om (oa via crowdfunding) aantal mooie boekhandels te behouden: http://www.boekblad.nl/nog-eens-zes-voormalig-polare-winkels-realiseren.231138.lynkx
  3. Inderdaad goede stap. Zie ook initiatief op Europees niveau: European Crowdfunding Network En natuurlijk ook de Crowdfunding Hub - Crowdfunding Kenniscentrum - met trainingen en publieke evenementen rond crowdfunding.
  4. Nederlanders zien crowdfunding als middel om samen initiatieven mogelijk te make Korte samenvatting: Nederlanders zien crowdfunding vooral als middel om samen initiatieven mogelijk te maken. Dat is de belangrijkste conclusie van het Nationaal Crowdfunding Onderzoek 2013, dat vandaag in Utrecht gepresenteerd wordt en wordt aangeboden aan de directeur bedrijven Rabobank Nederland, Paul Dirken. Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek geeft inzicht in de perceptie en motivatie van donateurs en investeerders die via crowdfunding een bijdrage hebben geleverd. De afgelopen jaren is crowdfunding sterk gegroeid en de verwachting is dat dit de komende jaren door zal zetten. Crowdfunding wordt daarmee een welkome aanvulling op huidige bronnen van financiering voor zowel projecten als ondernemingen. Het sociale karakter is kenmerkend voor crowdfunding blijkt uit dit onderzoek. Donateurs en investeerders blijven graag op de hoogte en willen betrokken worden bij een project of onderneming. Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat traditionele media als kranten en TV bijna geen rol spelen bij het werven van donateurs of investeerders. Hoewel het voor veel aandacht zorgt, blijkt dat slechts een paar procent van de donateurs en investeerders daadwerkelijk via deze kanalen werden overgehaald om deel te nemen aan een crowdfunding project. Het meest effectief waren de persoonlijke contacten. Kickstarter, 1%CLUB, SellaBand, voordekunst en CrowdAboutNow zijn de crowdfunding platforms die op dit moment het meest bekend zijn bij het Nederlandse publiek. Opvallend is dat Kickstarter (het bekendste platform) geen Nederlands, maar een Amerikaans platform is voor creatieve projecten. Het Nationaal Crowdfunding Onderzoek is een initiatief van Peter van den Akker, Ronald Kleverlaan, Gijsbert Koren en Koen van Vliet. Zij zijn al vele jaren actief in de crowdfunding sector en hebben een gezamenlijke passie om crowdfunding verder te laten groeien als methode om projecten en ondernemingen te realiseren. De initiatiefnemers begeleiden al meerdere jaren crowdfunding projecten en platforms, doen onderzoek binnen de crowdfunding sector, geven workshops en hebben op tientallen nationale en internationale congressen gesproken. Het volledige rapport is te downloaden via http://www.crowdfundingonderzoek.nl. Daar zijn ook alle onderzoeksgegevens van het onderzoek te downloaden die andere onderzoekers kunnen gebruiken voor eigen onderzoek. Deze gegevens zijn via een Creative Commons licentie vrij te gebruiken. Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?: Het wordt steeds lastiger voor ondernemers om op een traditionele manier hun financiering rond te krijgen. Gelukkig zijn er verschillende alternatieve manier van financiering in opkomst en zijn ondernemers steeds meer in staat om vanuit hun eigen netwerk financiering op te halen. één van de mogelijkheden hiervoor is crowdfunding. Er wordt steeds populairder, maar er was tot nu toe nog niet goed onderzocht waarom consumenten nu wel of niet meedoen aan crowdfunding projecten. In dit onderzoek hebben we aan 1277 personen dit gevraagd. Het rapport en de dataset zijn vrij beschikbaar (onder Creative Commons licentie) voor iedereen om eigen analyses te trekken op de ruwe data.
  5. Dit topic is bedoeld voor discussie over bovenstaand(e) evenement(en).
  6. Nee, dat weten we nu nog niet. Maar hou vooral ons blog in de gaten. Daar schrijven we regelmatig over crowdfunding: http://www.webclusive.com/category/blog/ Ook via ons Twitter account (@webclusive) of mijn persoonlijke account (@kleverlaan) plaatsen we regelmatig updates over de ontwikkelingen binnen de crowdfunding industrie. Ronald
  7. Rogier, Als je een lening wilt gaan laten corwdfunden dan zou je bij bijv www.crowdaboutnow.com kunnen kijken wat ze voor je kunnen doen. Zij handelen dan ook alle juridische zaken voor je af. Bedrag wat je op wilt halen is afhankelijk van je doelgroep (vrienden/familie) en hoeveel participanten je kunt aantrekken. Een voorbeeld van iemand die 110 personen bereid heeft gevonden om allemaal 500 euro in te leggen kun je hier vinden: http://www.crowdaboutnow.com/CrowdAboutNow/company/1/Qolors Om je vrienden en familie te overtuigen is het ook belangrijk dat je je project goed presenteerd. Hierbij wat algemene tips die vaak helpen: http://www.frankwatching.com/archive/2011/08/09/succesvolle-crowdfunding-campagnes-storytelling-urgentie-en-communicatie/ Succes! Ronald
  8. Arjan, Dat is goed. Liever maandag of dinsdag, maar als je morgen input wilt hebben dan kan het ook. Bel dan even mobiel op 06-28254452 Ronald
  9. Arjan, Zie je de energiemarkt als conservatief? Dan is de Windcentrale (7 miljoen door 5500 personen) een goed voorbeeld: https://www.windcentrale.nl/ Qolors (kleding) is ook een mooi voorbeeld. 55.000 euro van 105 investeerders: http://www.crowdaboutnow.com/CrowdAboutNow/company/1/Qolors Anders zou je op sites als crowdaboutnow.com (leningen), Symbid.com (investeringen) of voordekunst.nl (rewards voor kunst en cultuur) kunnen kijken of er ondernemers tussen zitten die je aanspreken. Kun je hier iets mee? Ronald
  10. Beste avbwriting (wat is je naam?), Er zijn in Nederland enkele honderden personen die via crowdfunding financiering hebben opgehaald in de vorm van donaties, leningen of investeringen. Wat voor type persoon/project zoek je? Wat is de achtergrond van je artikel?
  11. Het plaatsen van een project op een crowdfunding platform zorgt niet voor een toestroom aan donaties! Ik zet het even in bold neer, omdat dit nog steeds een misvatting is die bij veel personen leeft die willen gaan crowdfunden. Ook bij Kickstarter/voordekunst.nl of welk platform dan ook, zijn er nog voldoende projecten waar bijna niemand aan doneert, zoals http://voordekunst.nl/vdk/project/view/417-de-hihazelfvertrouwen-roadshow. Bij Kickstarter zijn slechts 40-45% van de project succesvol. Crowdfunding is ook niet iets nieuws, mensen geven aan mensen, net zoals ze al eeuwen doen. Zij moeten het jou gunnen vanuit je persoon of je unieke concept. Daarbij helpot het dat de mensen je persoonlijk kennen. Uit ervaring heb ik de afgelopen jaren gemerkt bij crowdfunding projecten dat je ongeveer 50% van je totaalbedrag uit je "warme" netwerk kunt halen en 50% uit het netwerk daaromheen. Als je uit je "warme" netwerk niet die 50% kunt ophalen, dan moet je je totaalbedrag verlagen of anders niet gaan starten met crowdfunding. Het is ook niet geschikt voor iedereen / ieder project. Wat wel de meerwaarde van een platform is? [*]Hulp bij het formuleren en scherper maken van je concept [*]Kennis van de niche-markt om je campagne krachtiger in de markt te zetten (en soms meeliften op PR-contacten) [*]Platform met tools om je project op een mooie manier te plaatsen en content te delen via (sociale) netwerken [*]Coaching tijdens je campagne om er nog een schepje bovenop te doen Natuurlijk zal er ook een klein beetje extra traffic en sommige donaties bij komen als je geluk hebt, maar dit is vaak te verwaarlozen. Hier staat vaak een vergoeding van ca. 10% tegenover voor het platform, wat vooral voor de kennis die het platform inbrengt over het opzetten van een goede campagne het zeker waard is. Daarnaast hoef je zelf geen campagnesite op te zetten. Als je zelf een goede campagne op kunt zetten en meer dan 50.000 euro wilt gaan ophalen, dan wordt interessant om een eigen campagnesite op te zetten. Je loopt dan wel het risico dat je je initiele investering voor het opzetten van de site kwijt bent, maar je houdt er wel meer aan over als je voldoende ophaalt. En daarna kun je op een campagne site veel meer content kwijt. Zie bijvoorbeeld de verschillende tussen een campagne op voordekunst.nl (platform voor kunst) en een eigen campagnesite: [*]http://voordekunst.nl/vdk/project/view/281-verder-dan-de-finale [*]http://www.beleefleeuwenhorst.nl
  12. @Mikky, volgens mij ben je de link vergeten, maar hier kun je alles verder lezen in ieder geval: http://www.forbes.com/sites/suwcharmananderson/2012/05/11/crowdfunding-raised-1-5bn-in-2011-set-to-double-in-2012/ In Nederland werd vorig jaar 2,5 miljoen euro opgehaald: http://www.frankwatching.com/archive/2012/01/10/nederland-haalt-in-2011-25-miljoen-euro-op-via-crowdfunding/ Wat meer uitleg over de verschillende vormen van crowdfunding: http://www.frankwatching.com/archive/2011/10/12/crowdfunding-concepten-en-cases-doneren-support-lenen-en-investeren/ Wanneer iemand interesse heeft in het volledige Amerikaans onderzoeksrapport (waar de cijfers van $1,5 miljard uit kwamen) dan wil ik die wel opsturen. Mail me dan even op ronald at webclusive dot com
  13. Zie: http://www.crowdaboutnow.com/CrowdAboutNow/company/47/Oldenhof Iedereen heeft een eigen motivatie om (crowdfunding) projecten te ondersteunen. De een vind deelnemen in innovatieve startups interessant, maar anderen willen liever dat hun geld gebruikt wordt voor het opknappen van historisch erfgoed (www.steunhetschooltjevandiktrom.nl) of natuurbehoud (www.beleefleeuwenhorst.nl). Dat is het mooie van crowdfunding. Iedereen kan een eigen (persoonlijke) keuze maken ;)
  14. Bij discussies rond crowdfunding wordt vaak verwezen naar die enkele crowdfunding campagnes die >$1.000.000 hebben opgehaald in Amerika. Hier kun je zien dat zelfs in de meeste categorien op Kickstarter het meest succesvolle project slechts enkele 10-duizenden euros heeft opgehaald: http://www.kickstarter.com/discover/most-funded Op Kickstarter halen campagnes gemiddeld enkele duizenden dollars op: http://www.kickstarter.com/blog/2011-the-stats De kern van crowdfunding is geld ophalen bij mensen die "dichtbij" jou of je product staan. Dit kan geografisch zijn (buren, vrienden, klanten, etc) maar bijvoorbeeld ook dat je je verbonden voelt bij het product/dienst of je een fan bent van de artiest/kunstenaar. Daarom ben ik het er niet mee eens dat er geen succesvolle crowdfunding platformen of campagnes gevoerd worden. In veel verschillende sectoren zijn succesvolle voorbeelden te noemen, zoals platformen in de kunst en cultuur (www.voordekunst.nl - 800K opgehaald bij grotendeels nieuw publiek), ontwikkelingssamenwerking (www.1procentclub.nl - >10.000 donateurs), boeken (www.tenpages.com), maar ook voor bedrijven (www.symbid.nl en www.crowdaboutnow.com). Een case op Symbid is bijvoorbeeld SellAnApp die 150.000 euro heeft opgehaald: http://www.symbid.nl/ideas/602-sellanapp Crowdfunding is echter niet geschikt voor iedereen en voor elk idee. Het moet een concreet en haalbaar doel zijn wat je wilt bereiken, je moet goede rewards teruggeven (financieel, producten of ludieke diensten), urgentie aangeven en bovenal een goed communicatieplan hebben. Alle succesvolle campagnes zorgden er voor dat ze al voor de start er zich van verzekerd hadden van goede (media) aandacht en waren gedurende hun crowdfunding campagne full-time (soms 16 uur per dag) met de campagne bezig. Crowdfunding is dan ook geen "makkelijk geld"! Er zijn inderdaad verschillende vormen van crowdfunding die je in kunt zetten. Donaties (geen rewards), support (kleine cadeautjes of het compleet voorfinancieren van de productie) of het uitschrijven van een lening of investering in je bedrijf. Het is afhankelijk van je wensen als ondernemer en je potentiele investeerders welk model je kiest. Op dit moment zijn er enkele 10-tallen platformen in Nederland waar je je project op kunt plaatsen, maar sommige ondernemers zetten een eigen crowdfunding campagne site op, vanwege de kosten die je aan een platform kwijt bent (vaak ca. 5-10% van de donaties). Hier krijg je echter wel de support en kennis van de platformen voor terug, dus het kan goedkoop advies zijn. Het is echter wel belangrijk om rekening mee te houden dat wanneer je je project op een platform zet, je zelf nog steeds verantwoordelijk bent voor het halen van traffic en investeerders naar je projectpagina. Alleen op de site staan is geen garantie voor succes. Sterker nog, als je niets doet en alleen je projectinformatie en foto/video op de site plaatst, zal er ook niemand "zomaar" investeren in je idee. Als een algemene regel houdt ik altijd aan in mijn gesprekken met personen die gaan crowdfunden, dat ze ca. 50% van hun bedrag moeten inzamelen uit hun "friends, family, fools, fans en followers"-netwerk. Als je inschat dat dat niet haalbaar is, dan moet je je bedrag naar beneden bijstellen of niet gaan crowdfunden. In de afgelopen jaren hebben wij via onze software ca. 2 miljoen euro opgehaald voor Nederlandse crowdfunding campagnes, waarbij er ruim 350 succesvol zijn afgerond. Deze aantallen verdubbelen elk jaar, dus ik zie zeker veel potentie voor crowdfunding in de komende jaren. Het is vooral belangrijk om een goed verhaal & product te hebben en hier transparant over naar buiten durven te treden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.