Jump to content

Karen

Legend
  • Content Count

    987
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

165

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.calimeromarketin

Company info

Vision

  • My opinion about entrepeneurship
    Dé manier om je leven in te richten zoals jij dat wilt en jezelf optimaal te ontwikkelen
  • My opinion about innovation
    Die kan ik hier maar beter niet ventileren, maar ik wil wel kwijt dat ik HL veruit het beste overheidsinitiatief op het gebied van ondernemerschap vind!
  1. Vraag me wel eens af of alle kopers van Tony's marketingverhaal weten dat je als je cacaoboeren wilt steunen beter de gewone Fairtrade chocolades bij oa Lidl en Aldi kunt kopen, dan Tony's belachelijk dure repen. Dan kun je voor hetzelfde geld meer chocolade eten en hebben de cacaoboeren meer omzet (en al die grote bedrijven die tussen de cacaoboeren en ons consumenten zitten minder). ;D
  2. Ik denk dat deze discussie heel veel met ondernemen te maken heeft. TS deelt als ondernemer namelijk een van zijn bedenkingen bij de overstap naar een duurzame auto. Als er een groep mensen is die vroeger kan overstappen op elektrisch rijden dan anderen, zijn het ondernemers. Zou dus zomaar kunnen dat dit draadje zorgt voor bezoekers naar HL, omdat het een onderwerp is waarvan ik uit ervaring weet dat veel ondernemers er benieuwd naar zijn. Daarnaast lijkt het mij vrij duidelijk dat alle ondernemers keuzes zullen moeten gaan maken door de klimaatveranderingen en duurzamer zullen gaan moeten ondernemen.
  3. Als je omdenkt kun je je ook afvragen wie het niet ontzettend leuk zou vinden om een paar weken in jouw volledig elektrische auto te mogen rondrijden om te proeven aan de toekomst. All electrics rijden gemiddeld veel pittiger ('sportiever' zo je wilt) dan de benzine/dieselauto's en je mag eindelijk op de speciale parkeerplaatsen die bijna altijd leeg zijn staan. ;) Of ze dat leuk vinden kun je natuurlijk ook voordat je de beslissing neemt aan wat mensen in je omgeving vragen (die wat jou betreft een acceptabele vakantie-auto hebben).
  4. In Europa staan ruim voldoende snelladers zodat het geen enkele beperking meer is om elektrisch op vakantie te gaan. Ben zelf al zonder moeite elektrisch in zowel Noorwegen als Italië geweest bijvoorbeeld. Binnenkort ga ik elektrisch naar Spanje en verwacht absoluut geen problemen onderweg. Er staan in Europa inderdaad ruim voldoende snelladers. Heb een aardige range met mijn import scheurbultje uit de VS (hier bekend onder de naam Ampera-e), maar paar weken geleden toch serieuze laadpaalstress tijdens een paar dagen rond Parijs. De Franse slag resulteerde er voor ons in dat de eerste 3 laadpalen langs de snelweg in Noord-Frankrijk niet werkten. Voel je je toch ff niet prettig als de 4e nog 50 km rijden is terwijl er nog maar 60 op je teller staat... Temeer omdat we na een voortreffelijk verlopen roadtrip in Engeland en Schotland (daar mag iedereen gratis laden dankzij de campagne Green Scotland), daar ff niet op hadden gerekend. Frankrijk is immers het land van de Renault Zoe. Als ik komende anderhalf jaar nog eens naar Frankrijk (of Spanje) wil met de auto, ga ik toch echt proberen of ik de mijne tijdelijk kan ruilen. In principe mogen ook anderen verzekerd in mijn (zakelijke) lease-auto rijden en dan regel ik wel met een familielid dat ik tijdelijk via een verhuurplatform goed verzekerd met diens auto rondrij. (de suggestie van Benm dus) Heb mijn vorige auto paar jaar geleden week voor 0 euro aan mijn broer verhuurd via zo'n platform toen hij zijn auto even niet wintersportwaardig vond. Werkte uitstekend. En aan TS over de keuze kopen of leasen: Ik heb heel bewust gekozen om mijn eerste volledig elektrische auto niet zelf te kopen, maar voor een periode van 24 maanden te gaan leasen. De ontwikkelingen gaan razendsnel en niemand weet wat over een aantal jaar de restwaarde is van de elektrische auto's die je nu kunt kopen (met de huidige verkrijgbare range). Nu een voorloper zijn, kan dus betekenen dat je straks een achterloper bent of meer moet afschrijven dan fijn is. Mij viel na wat rekenwerk het verschil tussen lease voor 24 of de gebruikelijk 48/60 maanden nogal mee. Zeker als je in ogenschouw neemt dat zo'n kort contract je de vrijheid geeft snel over te kunnen stappen als hier modellen leverbaar worden met meer range, betere specs en/of een lagere prijs. En dat er de komende jaren veel nieuwe modellen op onze markt komen is duidelijk. Tot zover mijn twee elektrische centen. En voor wie dit draadje leest omdat hij of zij ook overweegt over te stappen naar (volledig) elektrisch rijden. Doen! Naast duurzaam is het ook enorm leuk. Vooral als er foute mannen in Audi's of Golfjes naast je voor een stoplicht staan. ;D
  5. Hallo Marajuyo (waarom vraag ik me dan weer af waar zo'n naam voor staat ;)), Wat ik me afvraag is of A. je graag wilt dat je klanten meer verspreid over de dag komen of B. dat je meer omzet wilt en denkt dat die 's ochtends het makkelijkst te realiseren is. Welk van de twee is het? Dat vraag ik me af omdat je in het tweede geval volgens mij op zoek moet naar een extra activiteit die ervoor zorgt dat klanten vaker naar je winkel komen of meer kopen per keer óf dat er extra klanten naar je winkel komen. Omdat je niet heel veel details hebt gegeven zomaar een denkrichting als voorbeeld. Heb/ben je al een post of pakketpunt? Omdat ik weinig online koop weet ik niet precies hoe bezorgtijden zijn, maar als bezorgtijden in jouw bedieningsgebied pas 's middags zijn is er misschien een mogelijkheid te creëren dat (vaste) klanten jouw adres als post/afleveradres kunnen gaan gebruiken en hun pakketten of post vóór hun werk bij jou kunnen ophalen. Of pakketten/retouren vóór hun werk kunnen afgeven. Er zijn steeds meer bezorgpartijen/opties dus misschien is het interessant je daar eens in te verdiepen? Dit vanuit de gedachte dat als mensen dan voor hun werk naar je winkel komen ze wellicht ook wat eetbaars voor onderweg of tijdens de lunch kopen. En oh ja, als rijder van een elektrische auto geef ik sinds een aantal maanden regelmatig geld uit bij een Lidl in een buitenwijk waar ik voorheen nog nooit was geweest. De reden is dat daar zonnepanelen op het dak liggen en een snellaadpaal staat die je GRATIS mag gebruiken. ;D Geen idee wat een snellaadpaal kost en of er dichtbij je winkel al een staat, maar met de groei van het aantal elektrische en hybride auto's zou nu al een snelle laadpaal bij je winkel zetten best een trekker kunnen zijn (ook als mensen wat moeten betalen voor de stroom). En een reden voor reizigers om even om te rijden. Er zijn veel apps waarop je onderweg kunt zien wat de dichtstbijzijnde (snel)laadpaal is. En als je dan toch bij een supermarkt een kwartier of wat moet wachten is even shoppen een prettige wachtverzachter. Als je pand je eigendom is, zijn er behoorlijk wat (subsidie)regelingen die zoiets goedkoper maken dan het lijkt. Tot zover mijn twee centen.
  6. Herkenbaar, heb tientallen jaren bij Essent geslapen. Tot ik jaar of vier geleden ben overgestapt naar Qurrent. Vond het wat tegenstrijdig dat we sinds 2003 zonnepanelen hebben en bij de toen meest smerige energieleverancier bleken te zitten. Heb oost-west panelen omdat die meer uren stroom opwekken tijdens onze kantooruren (en minder piekbelasting op het net geven). En heb inderdaad een laadpaal daar zodat ik tijdens die uren stroom in de auto stop (60kWh batterij). Maar klinkt alsof jij een contract hebt dat niet saldeert. Bij particuliere contracten maakt het nog niet uit wanneer je levert en wanneer je gebruikt. Dat wordt tot 2020 tegen elkaar weggestreept. Of heb je zo'n groot bedrijfspand dat je geen particulier contract kunt afsluiten?
  7. @ward Bedankt voor je reactie en die snap ik. Ben overigens nog wel benieuwd bij welke energiemaatschappij je dan al 5 jaar zit. Heb begrepen dat Pure Energie het meest betaalt voor overgeproduceerde zonnestroom (12 cent /kWh). Qurrent betaalt met 11 cent ook meer dan anderen. @prinsrachid Ook bedankt voor je reactie. 1. Ik vermoedde al dat een zakelijk contract niet echt goedkoper is en vind de gevonden info over zakelijke contracten enorm gedoe voor een kleine ondernemer. Kreeg een zogenaamde aanbieding die niets meer inhield dan een standaardbrief met daarin wat tarieven zonder de kosten die naar de overheid gaan. Da's zoals Ward al schreef nogal puzzelen. Vandaar mijn vragen hier. Bij Qurrent krijg ik elke maand een factuur met de btw apart erop en het contract staat gewoon op naam van mijn bv. Waar ik oa computers privé koop en declareer voor de consumentenbescherming en verzekeringsvoordelen, maakt me dat bij een energiecontract minder uit. 2. Heb een bedrijfspand op een industrieterrein en van mij mogen principes geld kosten, oa daarom liggen mijn panelen oost-west ipv zuid. En heb het Solaredge systeem waarmee ik zo ongeveer alles continu kan monitoren. Wat de eerste week leuk was en verder om meerdere redenen nuttig is. (oa omdat de omvormer daardoor langer meegaat en omdat ik de panelen op een veiling van mijn vrienden van de Belastingdienst heb gekocht en niet wist of ze het allemaal deden ;D) Het blijft voor mij sowieso een van de 3 duurzaamste voor elektra en gas. Daar hoort Greenchoice nog niet bij. https://wisenederland.nl/groene-stroom/wie-zijn-de-groenste-en-wie-zijn-de-grootste-vervuilers Prijsverschil tussen enkel of dubbel wisselt per aanbieder dus als ik overstap moet dat inderdaad weer opnieuw bekeken. Vraag me met name af welke energieleverancier ondernemers hebben die meer stroom produceren dan ze verbruiken (omdat ik er panelen bij wil leggen) en als ik het goed lees is dat bij jou ook niet het geval. 3. Als het echt 14 cent wordt scheelt dat dus maar 2 cent met wat Pure nu al geeft. Als je dan 2000kWh per jaar teruglevert tijdens zonnige uren (wat best veel is) scheelt dat wel 40 euro per jaar.
  8. Onder het motto 'het is zonde van je ondernemerstijd zelf uit te zoeken wat collega-ondernemers al hebben gedaan' enkele vragen aan Hans en Ward waar andere ondernemers misschien ook iets aan hebben. In dit draadje https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/contracten-en-aanverwante-onderwerpen/aanbiedingen-op-het-grensvlak-prive-zakelijk-555382?start=msg555528#msg555528 reageren jullie allebei dat je een zakelijk energiecontract hebt afgesloten voor je bedrijfsruimte en dat jullie meer produceren en dus salderen en terugleveren aan het net. Heb sinds februari 20 zonnepanelen op het dak van mijn bedrijfsruimte. Doordat ik tijdens werktijd een elektrische auto oplaad en een inverterairco heb die in de winter als heteluchtverwarming dient, vermoed ik niet dat ik ga terugleveren. Kan er echter nog 10 panelen bijleggen (omvormer is daarop voorbereid), maar heb daarmee gewacht tot de vervanging van de salderingsregeling bekend is. Heb 3 vragen die jullie hopelijk kunnen en willen beantwoorden: 1. Waarom hebben jullie een zakelijk energiecontract afgesloten? (heb zelf tot op heden een particulier contract omdat ik bij terugverhuizen naar mijn pand even snel een contract bij Qurrent heb geregeld en zij geen zakelijke contracten doen) Is dat goedkoper dan een particulier contract? 2. Welke maatschappij hebben jullie gekozen? 3. Hebben jullie al gekeken hoe gunstig of ongunstig de toekomstige subsidieregeling is ten opzichte van de huidige salderingsregeling? Alvast bedankt voor de antwoorden. Karen
  9. Ha Norbert, Da's precies de reden waarom ik dit draadje las. Lease sinds kort via Athlon een volledig elektrische auto met een behoorlijke range die ik best af en toe en tijdens vakanties zou willen verhuren. Zodat anderen ook hun angst over de reikwijdte van een batterij kunnen overwinnen. En vooral kunnen ervaren hoe veel lol elektrisch rijden je oplevert. (iets met acceleratie ;D en met veel energie terugwinnen als je met 1 pedaal rijdt). En zodat hij effectiever wordt gebruikt, want met een auto die een miljoen kilometers mee moeten kunnen er minder dan 25.000 per jaar rijden, vind ik zonde. Athlon was ooit bezig met een samenwerking met Snapp voor (elektrische) private lease auto's, maar voor zakelijke lease lijkt die mogelijkheid er nog niet aan te komen. Hoewel volgens mij wel iedereen die dat wil erin mag rijden, maar verhuur valt daar vast niet onder. Door de mate waarin gefraudeerd wordt met deelauto's, vermoed ik dat leasemaatschappijen nog minder happig worden op het delen daarvan. Ben nu dus heel benieuwd bij wat voor initiatieven jij betrokken bent en of mijn situatie daar ook onder valt.
  10. Kan iemand me misschien vertellen wat vrouwen van middelbare leeftijd zijn?
  11. Op de kaasvraag: moi. Volgens de mensen die ik in het management(achtige) boekenvak ken, maakt voor een boek van een onbekende schrijver €9,95 of €12,50 niets uit. Als het lezenswaardig is en een pakkende titel heeft. Als mensen ergens iets gelezen, gezien of gehoord hebben over dat boek kopen ze het. Of ze kopen het niet. De kans dat boekhandels het inkopen en op stapeltjes in hun winkel leggen (zodat het kan worden verkocht als impulsaankoop) is sowieso niet heel groot bij schrijvers die hun eerste boek zelf uitgeven. En als boekhandels dat doen is dat wrs eerder als de schrijver zorgt voor veel pr en een iets hogere verkoopprijs hanteert, dan wanneer een auteur geen pr regelt en een lagere verkoopprijs kiest. De eerste combinatie levert namelijk meer verkopen én meer marge op voor de boekhandelaar. Boekenkopers kopen meestal een bepaald aantal boeken, en zelden boeken voor een precies bedrag.
  12. @Peter/Kuver Buiten het feit dat ik denk dat jij de klassieke denkfout maakt die al je voorgangers die Norbert noemt hebben gemaakt... (Er wordt overal geroepen dat er 1 miljoen zzp'ers zijn dus dat zal wel een interessante doelgroep/markt zijn. Not, want het zijn er de helft, het is geen homogene groep maar heel veel verschillende soorten mensen, die voor hun ondernemerschap gemiddeld het budget hebben of willen uitgeven van een bijstandsgerechtigde = weinig. En dat is slim want ondernemersregel 1 is dat geld dat je niet uitgeeft je eerste winst is) ... heb ik vooral een vraag aan je: Waarom ben jij van plan zo'n bedrijf op te zetten?
  13. Hoe rechtstreeks betalen werkt weet ik niet, maar iemand inhuren via Upwork heeft ook voordelen. Sinds enkele jaren huur ik voor 5-15 uur per week een techneut in Oost-Europa in via Upwork en dat is erg relaxed werk uitbesteden. Aan een leuk en hardwerkend mens met wie ik een klik heb. En voor een prettige prijs. De kosten van het platform gebruiken is wat mij betreft peanuts in verhouding tot het tarief en ik vind het grootste voordeel dat er elke 10 minuten een screenshot wordt gemaakt van zijn beeldscherm. Gezien hij werk doet dat ik doorfactureer kan ik precies zien hoeveel tijd ik per klant moet factureren. Als jij wilt kunnen meten welke sociale media activiteiten jou het meest opleveren en je wilt je tijd besteden aan ondernemen ipv de administratief werk doen, is het via Upwork doen wellicht toch het overwegen waard. Dan kun je op Upwork terugkijken aan welke dingen ze veel of weinig tijd heeft besteed. Zeker als het geen bekende van je is, kan ik me daarnaast indenken dat het zeker de eerste maanden handig is om te kunnen volgen of ze de tijd die ze aangeeft voor je te werken ook daadwerkelijk heeft gewerkt en wat ze in die tijd heeft gedaan. Maw mijn advies zou zijn om het eerst een tijdje via Upwork (of een ander vergelijkbaar platform) lekker risicoloos te proberen. Als deze persoon dan goed bevalt kun je altijd nog overstappen op rechtstreeks betalen. Tot zover mijn 2 ongevraagde centen.
  14. @Norbert Alsof ons recht op een eitje geen systeemrisico is! Heb uit solidariteit met collega-ondernemers in de eiersector vandaag wat extra eieren gekocht. Nooit gerookt en drink weinig, volgens mij kan mijn lijf wel wat extra gif gebruiken. ;D

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept