Jump to content

TwaBla

Legend
  • Content Count

    21,033
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    57

TwaBla last won the day on August 3

TwaBla had the most liked content!

Community Reputation

1,155

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketing
  1. Terechte vraag. Ik had het de ontwerper gevraagd en die reageerde per mail. Dat heb ik niet gecheckt, maar wellicht kun je vertellen hoe zoiets te controleren is. In Nederland, op Europees niveau of wellicht elders. Leren we ook weer wat van. Het intellectueel eigendom zit vol klimbergen en valkuilen, dat blijkt wel weer. De vraagsteller is snel blij met een antwoord (hop, een validatie erop) maar er wordt hier van alles door elkaar geprakt. RVO heeft het voor ondernemers op een rijtje gezet: Octrooi of anders beschermen? Daar is te zien dat een patent iets anders is dan een merk,
  2. Ja, dat is zo. Hier is sprake van niet-geregistreerde gemeenschapsmodellen. Dat is op zich een interessante toevoeging, ware het niet dat de aanname niet correct is. Het ontwerp van Mr Bright is van een ervaren designer, en die heeft het model dus wel geregistreerd. Dat geeft haar meer mogelijkheden om op te treden tegen namakers en verkopers van namaak, me dunkt ook tegen dropshippers. Hoe, wat, waar en of wil ze niet op een open forum delen met de wereld. En dat is ook weer te begrijpen. Voor meelezers is het wellicht spannend om een
  3. Terechte vraag. Het merkrecht speelt helemaal geen rol in dit geval, want niemand maakt inbreuk op een merk. Het gaat om de vorm oftewel het design. Daar luiden andere klokken voor. Voorbeelden met Nike en Ajax leiden alleen maar af van de vraag. Als er sprake is van inbreuk op een auteursrecht of modelrecht, is de vraagsteller als verkoper wel verantwoordelijk en aansprakelijk. Kan zich niet verschuilen achter 'bemiddelaar' en dropshipper. Schadeclaim zal gebaseerd zijn op misgelopen winst van de design-aanbieder, een veelvoud van wat de Alibaba-dozenschuiver verdiend
  4. Het oordeel van de rechter over wat smaad/laster is en welke schade dus niet of wel toegerekend kan worden blijft een belangrijke vingerwijzing, ook voor eventuele andere zaken waar een bekritiseerd bedrijf zich beklaagt. Heeft deze uitspraak ooit gevolgen gehad? Hoe staat het met die schadestaatprocdure?
  5. Dat is een heel andere vraag: de heiligverklaring van ondernemers. Maar het antwoord is simpel. Wil je net zo rijk worden als Bezos, dan moet je geen online boekwinkel openen. Bezos is ook niet rijk geworden van de opbrengst van zijn online boekwinkel, maar van de waarde van zijn aandelen. Bezos zit in de business van story-telling. En dat doet-ie al heel lang heel goed.
  6. Nee, dat rekenen we uit. Daar heb je analisten en pers voor. Bij Amazon valt het te deduceren. Uit die brutomarge (verschil verkoopprijs en inkoopprijs) moeten heel veel kosten gedekt worden. De nettomarge is maar een paar procent, want de concurrentie is enorm. Supermarkten moeten het hebben van omloopsnelheid. De extra kosten van bezorging wegen daar veel zwaarder dan in de boekhandel of bij kleding. Zeker omdat diepvries + koelvers + conserven samen vervoerd worden.
  7. Ze zeggen zelf dat ze er al twintig jaar verlies op maken. Amazon maakt ook nog steeds verlies op de eigen verkoop van producten. Picnic heeft oa de Brenninkmeijers als suikeroom. Aldi en Lidl verdienen in Duitsland wellicht met non-food dat betere brutomarges heeft. Bij Jumbo rekent opa Van Eerd nog mee. Alibaba lift mee met de Chinese overheid. Gratis is al vanaf het begin niet vol te houden.
  8. Bestel maar eens een doos wijn. Twaalf flessen van drie euro per stuk in een enorme omdoos. Ze rekenen wat geld voor de koerier, maar ze maken daar een veelvoud aan verlies op. Een pizza heeft een kale kostprijs van één tot twee euro. Daar zit een veel hogere brutomarge op dan bij producten uit de supermarkt. Als je de wereld door consumentenogen bekijkt, heb je een heel andere beleving.
  9. Hangt ervan af wat je wil vergelijken. Ahold heeft wel beleggers die kritische vragen kunnen stellen. En daar weer tegenover beleggers die het prachtig vinden dat Ahold voorop loopt met Peapod en Bol.com. Beleggers zijn sowieso een beetje gek, want die klassificeren Amazon als een retailer (terwijl het enige winstgevende deel AWS een technologiebedrijf is). De investeerders die Zalando en Picnic mogelijk maken, hopen wellicht dat er eens een mooie overname volgt. Picnic kan dankzij Edeka nu ook bijzondere producten toevoegen aan het assortiment. Bezorgen bli
  10. Dat baseer je op deze beschrijving? Ik lees daar vooral in dat Peter beter afstand kan houden. De twee kemphanen zijn de passieve aandeelhouder en de actieve bestuurder (bekende van Peter) die zwaar leunt op de cijferpersoon. De passieve aandeelhouder heeft een schuld aan de BV en reageert dus agressief. Ik lees nergens of het een winstgevende danwel verlieslatende zaak is, maar de bedoeling is de BV af te wikkelen. Is dat opheffen? Of overhevelen naar een andere rechtsvorm? Kan het zijn dat de aandeelhouder hoopt een slaatje te slaan uit deze afwikkeling? De vraagstell
  11. Heb je dit jaar nog andere inkomsten gehad? Haal je het urencriterium? Is het aantal mede-inwoners in je huishouden van invloed?
  12. Nu.nl heeft nu ook ontdekt dat Ahold verlies maakt met online bodschappen. Marit van Egmond schuift het af op investeringen. Dat roepen ze bij Amazon en Zalando ook al een generatie lang. Je moet wel iemand hebben die de verliezen dekt. Piknik heeft daar grote investeerders voor. Ook nog steeds verlieslijdend, aldus Nu.
  13. Ook de 🐈 spatiëring is niet altijd goed, merk ik nu.
  14. Hoog tijd voor smaakvolle 🚕 emojies dan.
  15. Dat zou een reden kunnen zijn om emojies spaarzaam in te zetten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept