Jump to content

TwaBla

Raad van Advies
  • Content Count

    20,849
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    57

TwaBla last won the day on August 3

TwaBla had the most liked content!

Community Reputation

1,137

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketing
  1. De merkhouder had een sterk argument als de Surinaamse versie inderdaad één T bevat. Dan was zijn woordmerk sterk geweest. Dat het met een dubbele TT werd opgenomen in de Dikke Van Dale is een kenmerk van verwatering. Dan is zijn woordmerk dus weer verzwakt. De meneer van de dubbele TT kan zich een advocaat veroorloven. Neem het mee in de risico-inschatting. Dit is kansberekening.
  2. Die zijn in strijd met de mededingingsregels. Je hebt een groepsvrijstelling nodig wil je onder het kartelverbod uitkomen. Verticale afspraken gelden ook als kartel. Zie Leidraad ACM.
  3. Je hebt helaas geen onderhandelingspositie. Dat ontstaat wellicht als grotere traders gaan samenwerken of tenminste op dit punt zich verenigen. Maar Bol meet zich vooral af aan Amazon, niet aan de tevredenheid van traders. Je kan ook de politiek attenderen op eigenaardigheden in het businessmodel van Bol en Amazon.
  4. De autohandel heeft een aparte positie en 'profiteert' van een groepsvrijstelling binnen de EER waardoor de merkeigenaar een ijzersterke positie heeft. In de meeste branches zijn zulke exclusieve distributie-overeenkomsten overwegend verboten. Je verhaal klopt dus niet.
  5. Elk nadeel heb een voordeel. Fabrikanten, merkeigenaars en groothandels die direct verkopen maken aanvankelijk meer winst, maar vervolgens ook meer verlies. Al die tussenschakels kunnen immers ook als schokbrekers fungeren. Vandaar dat ze na de verticalisering opnieuw de breedte opzoeken. Daarom zie je al die hype-merken de volgende cycli doormaken: verticale integratie (agenten en groothandels opkopen, zelf in retail stappen) diversificatie (andere merken erbij kopen die de distributiekracht benutten) compensatie (neergang van de ene opvangen met opkomst van de andere)
  6. Over de naam Patta met twee tees... Dat is eigenlijk een argument voor 'verwatering'....
  7. De markt is niet de middelbare school met een directeur die bepaalt wat mag en wat niet mag. De markt zit vol mensen die vanuit verschillende perspectieven handelen. Soms komen ze met elkaar in conflict en dan schakelen ze juristen in. Die bestoken elkaar met voors en tegens, en roepen eventueel de hulp van de rechter in. Die wikt, weegt en oordeelt. Je moet dus de kans van een conflict inschatten en de afweging maken of jij bereid bent geld te steken in jouw standpunt. Waarvan de uitkomst lang niet bij voorbaat vast staat. Twee schoenscharrelaars kunnen elkaar boze emails sturen, maar stappen die ook naar de rechter? Je kan ook problemen voorkomen door niet bij je eerste onderneming meteen andermans vaarwater op te zoeken.
  8. Wat betekent dat, een exclusief distributierecht voor Nederland? Mogen dan de Duitse varianten hier niet verkocht worden? Hoe rijmt dat met vrij verkeer van goederen binnen de EU? Hoe waarborg jij exclusiviteit?
  9. Heb jij de indruk dat klagen helpt? We zien in talloze branches dat zeker sinds internet allerlei tussenschakels wegvallen omdat ze geen toegevoegde waarde hebben. Op exclusiviteit valt heel wat af te dingen. Haal je spullen uit Denemarken, Polen of Portugal. Dat mag gewoon.
  10. Wat zegt je instinct? Begin maar met een tijdelijke proeflevering voor iets rond de negen euro, dan verdien jij er ook wat aan en is de verleiding minder groot om meteen te gaan afprijzen. Want anders zie je je eigen product straks elders verkocht worden voor €14,99!
  11. Toch even een kritische kanttekening. Artikel 1 van de Auteurswet stelt dat het auteursrecht het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst of van dienst rechtverkrijgenden is om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen bij wet gesteld. De rechter kijkt of er sprake is van scheppende arbeid, en dat leidt niet tot de conclusie dat elk website-ontwerp onder het auteursrecht valt. Deze toets speelt vooral als anderen een ontwerp namaken. Voor de verhouding opdrachtgever - ontwerper lijkt het me verstandig als deze zaken vooraf besproken en geregeld worden. Een sitebouwer die ervan moet bestaan om zijn klanten achteraf nota's te versturen omdat er vooraf niets is afgesproken, leidt een triest bestaan.
  12. Al een jaar of veertig. Sterker nog, afspraken om de prijsverschillen in stand te houden zijn doorgaans verboden.
  13. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft een landgebruikvoetafdruk laten maken, een Nederlandse vertaling van een zekere footprint. Om Nederland te voorzien van voedsel zou 3,6 miljoen ha nodig zijn, terwijl we de 2,2 miljoen ha ter beschikking hebben. We zijn dus de tweede exporteur ter wereld, niet omdat we onze eigen grond uitputten maar omdat we goedkope invoer verwerken en duur doorverkopen. Alleen al ons papier- en houtgebruik vergt bijna 4 miljoen hectare.
  14. Klinkt wel als een product waarbij interieurontwerpers en designwinkels ook geen grote aantallen gaan bestellen. Op z'n best krijg je dan een grotere klantenlijst van afnemers die elke keer enkele stuks bijbestellen. Zul je zelf voorraad moeten opbouwen. Of je makers op standby moeten afstellen. Dus beperkt schaalbaar.
  15. Je spreekt de lingo. Nou zijn je lampen bedacht voordat je gaat nadenken over je distributiekanaal. Van mij mag het hoor.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept