Justian

Junior
  • Aantal berichten

    6
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Justian's trofeeën

  1. Ja, daar vind ik het ook bij in de buurt komen. Ik zat ivm een bijbaan altijd ver onder de belastingvrije bijverdiensten dus daar maak ik mij nu geen zorgen om. Wel voor nu de keuze gemaakt om een eenmanszaak in te schrijven en dit voortaan vanuit mijn eenmanszaak te regelen (hetgeen waar ik al een tijd aan dacht). Jullie hulp en andere topics hebben mij op weg geholpen met de laatste vragen deze avond. Erg bedankt daarvoor.
  2. Hey, Ik zie helaas geen andere opties. Door de DAC7 regeling die per 1 januari 2023 is ingegaan worden mijn inkomsten standaard doorgegeven aan de belastingdienst door platfomen zoals vinted. Deze inkomsten kan ik denk ik als bedrijf zijnde lager houden en aantonen doormiddel van mijn boekhouding dan als een particulier zijnde. Het is een lastig pakket waarin zich best veel mensen op dit moment begeven. Vorig jaar is bijvoorbeeld mijn inkomstentotaal van 2800,- doorgegeven via vinted, waar ik eigenlijk hier nog wel misschien zo 2000 tot 2200 kosten aan heb gehad. Winst is dus minimaal maar toch zou ik over deze 2800,- de volledige inkomstenbelasting moeten betalen gezien dit is doorgegeven als inkomsten en ik geen persoonlijk gedoe wil met het opgeven van een onjuist inkomen oid. Mocht iemand anders / jij hier een oplossing op zien (een manier waarop ik als particulier kan verantwoorden dat ik ook kosten heb (inkoop, ophalen etc)) ben ik erg benieuwd, wellicht kan mij dat ook weer op weg helpen.
  3. Oke, zeer bedankt voor je hulp. Het heeft mij duidelijk inzicht gegeven in wat van deze (voor mij) complexere materie.
  4. Dankjewel, dit schept al wat meer duidelijkheid. De waarde aan het einde van het jaar: Dat is puur voorraadwaarde toch, niet persee van belang voor de belastingdienst op dat moment? Want op dit moment zou ik dan denken om zelf de inkoop in te boeken op het moment dat een bepaald set uit de partij verkocht wordt op basis van deze formule: Inkoopprijs partij / aantal stuks in de partij (bijv 8 verkoopsets, gemiddelde inkoop). Dan krijg ik iets als: Partij gekocht voor 100,- : 8 stuks Huis - verkocht voor 20,- - gekocht voor 12,50 Poppetje - verkocht voor 2,- gekocht voor 12,50 Dit geeft uiteindelijk een kloppend beeld van de winst of het verlies op de partij neem ik aan.
  5. Hey, Sinds als het nieuws over de nieuwe DAC7 regeling ben ik mij gaan verdiepen in het opzetten van een eenmanszaak voor de online handel in speelgoed waar ik al ongeveer 2 jaar enthousiast mee bezig ben, hier heb ik echter enkele vragen over gezien mijzelf sommige dingen nog niet helemaal duidelijk zijn. Het is namelijk een best complex verhaal: In de kern ben ik een verzamelaar van Playmobil, gezien dit niet goedkoop is financieer ik deze hobby door het inkopen en verkopen van partijen en/of losse sets deze koop ik vaak in via marktplaats, leuke sets/items die ik nog niet heb bewaar ik voor mijn verzameling en dubbele items verkoop ik ofwel online (vinted, marktplaats, facebook) ofwel op een beurs. De omzet die ik hiermee maak ik redelijk (valt nog binnen de KOR) maar de winst is niet noemenswaardig: Alles wat ik verdien op een goedkope partij waar ik veel uit kan verkopen geef ik soms de volgende dag weer uit aan een stuk wat ik nooit ga verkopen en dus eindigt in mijn collectie. Nu is het geval wel zo dat ik als ik hiernaar kijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/ondernemer#:~:text=U bent ondernemer als u,ondernemer bent voor de btw. ik een ondernemer ben volgens de belastingdienst. Hierdoor wil ik mij dus ook gaan inschrijven bij de KVK, om dit allemaal netjes geregeld te hebben. Maar toch zit ik met een ding in mijn hoofd: Hoe bereken ik mijn winst die ik uiteindelijk bij de inkomstenbelasting doorgeef? Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over. Ik ken mensen die verkoop - inkoop als formule gebruiken, bij deze inkoop zit dan ook de inkoop van verzamelproducten inbegrepen die dus eigenlijk nooit verkocht gaan worden. Ik ken mensen die verkoop - inkoopwaarde van dat product doen, pas op het moment dat het product is verkocht. Stel een product is verkocht voor 100,- en ingekocht voor 80,- dan schrijven zij een brutowinst van 20,-. Inkoop van verzamelproducten is hierbij niet inbegrepen (want die verkoop je niet). Wat is verstandig, en belastingtechnisch gezien de juiste keuze? Ik wil mijn zaken goed op orde hebben en zelf zo min mogelijk gedoe hebben met ofwel mijn persoonlijke situatie ofwel mijn verzameling, vandaar dat ik dit erg goed geregeld wil hebben. Waar voor mij het lastige stuk zit is voornamelijk het doel. Winst maken is niet zozeer mijn doel, mijn doel is het uitbouwen van mijn verzameling met mooie stukken en dit te financieren door de verkoop van stukken die ik al reeds heb. Daarnaast rust mij ook de vraag, hoe om te gaan met partijen? Ik koop vaak partijen van bijvoorbeeld 100,-. Uit deze partij haal ik dan weer verschillende 20 sets, die ik allemaal verkoop voor tussen de 5 en 10 euro. Hoe administreer je de inkoop van deze partij dan correct? Doe je dat pas als alle sets verkocht zijn, of direct (bij het volgen van methode 2). In elke partij zitten ook sets die je namelijk voor jarenlang niet slijt en vaak zelfs uiteindelijk gratis weggeeft aan de buurtkinderen oid. Alvast super bedankt voor jullie hulp. Met vriendelijke groet, Justian
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.