Jump to content
marajuyo
Verberg

meer klanten in de voormiddag (= ochtend)

22 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

het zou leuk zijn om suggesties te horen waarvoor "jij" naar een winkel zou gaan in de voormiddag voor "de speciale actie" , dus niet de grote basisboodschappen, maar echt apart deze actie gaan halen.

bv zoals 3+1gratis koffiekoeken, maar deze soort acties zijn al zo ingeburgerd dat deze eigenlijk niet veel effect hebben.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

klassieker dit :)

 

De woorden voormiddag, namiddag en middag worden niet door iedereen op dezelfde manier gebruikt. Om misverstanden te voorkomen, is het aan te bevelen om vooral in contact tussen Nederlanders en Belgen bij het gebruik van die woorden zo expliciet mogelijk te zijn en er een tijdstip bij te noemen.

 

In de standaardtaal in Nederland wordt met voormiddag en namiddag (met de klemtoon alleen op de eerste lettergreep) doorgaans de tijd bedoeld respectievelijk aan het begin van de middag (ongeveer 12-14 uur) en aan het eind van de middag (ongeveer 16-18 uur). Voormiddag is in deze betekenis overigens minder gebruikelijk dan namiddag.

 

In de standaardtaal in België hebben voormiddag en namiddag (met de klemtoon op de eerste of de tweede lettergreep) betrekking op respectievelijk het tweede deel van de ochtend (ongeveer 9-12 uur) en de tijd tussen het middaguur en het begin van de avond (ongeveer 12-18 uur).

 

Vraagsteller bedoelt hier ochtend, ik zal de titel aanpassen.

 


Waarmee kan ik je helpen?

Ik adviseer ondernemers over betrouwbare en betaalbare verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid.   Meer weten?  Contact

 

Mijn laatste blog: De AOV premies stijgen, wat doe je er aan en wanneer?

Link to post
Share on other sites
  • 1

we zijn open vanaf 6.30u , dus eigenlijk een actie bedoeld om klanten te laten komen winkelen vanaf dan tot 10u...

Tussen 06.30 - 08.30 Dit zijn interessante tijden. Dit, omdat de grote supermarkten nog niet open zijn.

 

Zit je in een drukke straat/winkelgebied? Óf zit je in een woonwijk?

Het is nl. mede afhankelijk van het publiek op de voor jou rustige tijdstippen. Zijn die wel zo vroeg wakker? Wat kopen de mensen die nu wel op die tijdstippen bij je winkelen?

Meer klanten is dus mede afhankelijk van het profiel bewoners welke in de buurt van je winkel wonen.

 

Misschien je richten op mee-neem-ontbijt: verse croissants/brood? Maar dan wel écht warm van de bakker/net gebracht door de bakker. Dit, omdat een buurtsuper (geen winkelstraat) bij mij in de straat hier heel vroeg in de ochtend wel al redelijk veel klanten voor heeft/in de rij staan en zelfs wachten als bakker nog niet is geweest. Vers brood tot 10.00 uur.

 

De bijproducten beleg, melk, kattenvoer en andere producten neemt men dan vanzelf mee.

 

Vanaf 12.00 uur laat je dan weer vers brood brengen door de bakker. Zodat men in de lunch (werklunch, schoollunch (moeder met werkende kinderen) weer vers brood kopen. Ook dan zullen bijproducten weer ingeslagen worden.

 

Andere optie kan zijn dat je alleen in de rustige uren je aanbiedingen (producten met korting) verkoopt en hier promotie voor maakt. Risico hierbij kan dan wel zijn dat de klanten die meestal in de middag komen dan eerder komen en je het dan in de middag rustiger krijgt?

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites
  • 0

de winkel is gelegen in het centrum van een plattelandsdorp.

Ik heb vnl de lokale bevolking van dit dorp dat komt winkelen.

zelf bakken we alles zelf af, ook brood, de hele dag tot zelfs heel laat in de avond...

Het probleem is echter dat we met een bakker naast ons zitten en we hierdoor dus klanten missen.

 

ik was inderdaad ook al aan een ontbijtpakket en lunchpakket aan het denken... ochtend koek/sandwich met beleg yoghurt en fruitsap/melk en voor 's middags een pakket met belegde pistolet, appel/banaan + water/frisdrank

 

maar dit is niet voldoende denk ik om bestaande en nieuwe klanten naar de winkel te krijgen.

Link to post
Share on other sites
  • 1

de winkel is gelegen in het centrum van een plattelandsdorp.

Ik heb vnl de lokale bevolking van dit dorp dat komt winkelen.

Het is dus even de vraag wélke klanten je naar de ochtend wil trekken. Wil je eigenlijk een gelijkmatiger verdeling van de klanten over de dag? Oftewel namiddagklanten overhalen om 's ochtends te komen? Of wil je meer klanten trekken (dus nieuwe) die dan vooral 's ochtends moeten komen? De vraag is dus eigenlijk of er rek zit in de totale hoeveelheid klanten die je kunt trekken of niet.

 

Oftewel, waar moeten de nieuwe klanten vandaan komen? Komen die vanuit de plaats zelf? Of van verder weg? En wie heeft er zin om eerder z'n nest uit te komen voor jouw plezier? Je moet dus eigenlijk even je doelgroep weten te definiëren. Misschien schoolgaande jeugd die nog even voor schooltijd wat komt kopen? Forensen die nog even langskomen voordat ze naar hun werk gaan? Bedrijven die wat eten willen verzorgen voor hun personeel in de ochtend?

 

Verder denk ik dat het op zich niet heel handig is om je te storten om een concurrentiestrijd met de bakker naast de deur. Ik zou die bakker eigenlijk meer zien als een 'zachte' concurrent die eigenstandig klanten trekt, waarna mensen alsnog besluiten om ook even bij jou langs te gaan. Ik zou die bakker dus niet zo zeer zien als iemand die klanten van jou pikt.

 

Wat zijn trouwens de openingstijden van die bakker? Is die ook open vanaf 6:30 uur? Zo niet, dan kun je nog proberen om de eerste uurtjes extra te richten op brood tot het moment dat die bakker open is. Tot slot zou je ook nog kunnen denken aan acties waarbij je mensen 'nudget' om eerder boodschappen te doen. Een zegelactie voor 'early birds' bijvoorbeeld, die dan bij x aantal zegels iets krijgen (producten/geld/korting/whatever) als ze voor een bepaald moment boodschappen komen doen. Ik noem maar wat.

 

Mikky Vrolijk noemde ook al vers. Voor terugkeerklanten moet je je daar op richten. Toen ik zelf (lange tijd) in een supermarkt werkte, hadden we altijd een (brood)actie, waarbij bijvoorbeeld croissants, broodjes en bolletjes 's ochtends voor bijna kostprijs werden verkocht. Het voordeel daarvan was dat mensen soms gewoon voor de gezelligheid even hun ontbijt kwamen kopen. Bovendien was het brood dan nog kakelvers. En het voordeel is dat die broodjes niet lang houdbaar zijn. De volgende dag moesten ze dus weer terugkomen. :)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0

Met een supermarkt in een plattelandsgemeente kun je het misschien meer zoeken in "branche vreemde" producten of diensten die mensen in de ochtenduren naar de winkel trekken.

 

In plattelandsgemeenten missen nogal eens bepaalde voorzieningen of winkels. Zit daar niet iets wat je kan toevoegen aan jou supermarkt waarmee. zo maar een paar niet meteen voor de handliggende ideeën.

 

- 2 of 3 keer per week een koffieochtend kunnen organiseren (kan ook samen met de bakker) voor het dorp waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en als ze toch naar de winkel komen.

 

- Kun je 2 a 3 ochtenden in de week een buurtbus een paar uur laten rijden zodat mensen die slecht ter been zijn naar je winkel kunnen komen en hun boodschappen kunnen doen

(desnoods te combineren met punt 1)

mogelijk is er al een buurtbus en kun je route

 

- Kun je bij je supermarkt een gelegenheid creëren (samen met de gemeente) voor ambulante handelaren zodat zij nabij jou supermarkt hun waren aanbieden die je zelf niet (vers) kunt of wilt aanbieden. Bijv een visboer, misschien zelfs een "concurrent" als een groenteboer. Mensen willen graag vers of een bij een specialist kopen en als ze toch voor de visboer komen kunnen meteen de boodschappen mee.

 

Ik zou het dus ook een beetje zoeken in functies die je kunt toevoegen zodat je een belangrijker onderdeel van de gemeenschap wordt waardoor men sneller naar je toe komt.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Als de klanten op deze uren niet bij jou langskomen, dan kun je beter langsgaan! Orders picken van (web)bestellingen van de voorgaande avond en een (B2B/B2C of oudere klanten?) bezorgritje maken dus. Of gewoon andere werkzaamheden oppakken in deze uren. Fijn dat het kennelijk voorspelbaar is!

 

Hoeveel koppen telt deze plattelandsgemeente? Ga eens kijken wat er op stationslocaties vanaf 6.30 uur gebeurt in de minisupermarkten. Zijn dat geen voorbereidende werkzaamheden en daar is vanaf een zeker moment gegarandeerd passantenverkeer. Misschien is het streven wel niet reëel op jouw locatie!?

 

Heb je al eens een ontbijttafel gedekt? De investering op gratis koffie van welke kwaliteit dan ook verstrekken zou je m.i. de kop niet mogen kosten.

 

Bouwmarkten hebben regelmatig BTW (hoog)-vrij acties op de vroege zaterdagochtend. Waar (op welke producten) kun je zes halen vijf betalen tot bijvoorbeeld 10.00 uur bieden?

 

Weekendgroet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0

daar was ik ook over aan het nadenken, bij aankoop gratis koffie/thee

 

momenteel doen we dit dus nog niet

een coffee to go corner met evt broodjes en snacks kan succesvol zijn, kijk dan eerst naar de concurrentie van pompstations bij jou in de buurt!


"zoek het maar uit"

Link to post
Share on other sites
  • 0

we zijn open vanaf 6.30u , dus eigenlijk een actie bedoeld om klanten te laten komen winkelen vanaf dan tot 10u...

Tussen 06.30 - 08.30 Dit zijn interessante tijden. Dit, omdat de grote supermarkten nog niet open zijn.

 

Dat laatste verschilt overigens ook wel een beetje, de grote supermarkten hier in de stad openen om 8 uur, de lokale (turkse) bakker om 7.30. De AH to go in het station opent al om 6 uur (en sluit ofhankelijk van de dag om 1 of 2 uur snachts), wat op zich wel logisch is om de forenzen op utrecht CS te bedienen, als er treinen rijden is het ding min of meer altijd open.

 

De vraag is een beetje wat je doelgroep zou kunnen zijn tussen 06:30 en 08:30 - eigenlijk zie ik daarin alleen mensen die even wat te eten en drinken kopen om onderweg naar hun werk te consumeren, zeg maar een koffie en een broodje oid, iets dat ze nu waarschijnlijk bij een tankstation doen.

 

Op kwaliteit valt daar absoluut mee te concurreren, maar ik heb mijn twijfels over hoe rendabel dat kan zijn in een kleine gemeente: Stel dat het concept aanslaat je de dagelijks 100 klanten hebt die bij jou hun breakfast-to-go inkopen voor een bedrag van ca 6 euro per stuk en met 50% marge, dan heb je het nog over 300 euro winst per dag.

 

Ik weet niet wat je kosten zijn, maar het lijkt vrij marginaal en behoorlijk belastend: maakt 600 euro omzet per dag de kosten goed vergeleken met 3 uur later openen?

 

Wat je zou kunnen doen is eens kijken wat winkels in je omgeving doen, als je op google maps een supermarkt of iets dergelijks aanklikt krijg je vaak een een grafiekje van hoe druk het is per uur van de dag. Bij de meeste supermarkten zie je dat de vroege uren heel rustig zijn en dan dat bezoek pas na 10 uur oid op gang komt.

 

Eerlijkgezegd denk ik niet dat het heel lucratief zal zijn - afgezien van een handvol forensen die gewoon een broodje en kop koffie willen voor onderweg denk ik dat er bijzonder weinig mensen zijn die om 7 uur smorgens een forse lading boodschappen willen doen. Probleem is ook dat het onhandig is om op weg naar je werk boodschappen te doen ipv op de weg terug: bederfelijke waren kun je dan eigenlijk niet kopen gezien die de hele dag in de auto liggen te vergaan, tenzij je ze op kantoor in de koelkast kunt schuiven oid.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo Marajuyo (waarom vraag ik me dan weer af waar zo'n naam voor staat ;)),

 

Wat ik me afvraag is of

A. je graag wilt dat je klanten meer verspreid over de dag komen of

B. dat je meer omzet wilt en denkt dat die 's ochtends het makkelijkst te realiseren is.

 

Welk van de twee is het?

 

Dat vraag ik me af omdat je in het tweede geval volgens mij op zoek moet naar een extra activiteit die ervoor zorgt dat klanten vaker naar je winkel komen of meer kopen per keer óf dat er extra klanten naar je winkel komen.

 

Omdat je niet heel veel details hebt gegeven zomaar een denkrichting als voorbeeld.

Heb/ben je al een post of pakketpunt? Omdat ik weinig online koop weet ik niet precies hoe bezorgtijden zijn, maar als bezorgtijden in jouw bedieningsgebied pas 's middags zijn is er misschien een mogelijkheid te creëren dat (vaste) klanten jouw adres als post/afleveradres kunnen gaan gebruiken en hun pakketten of post vóór hun werk bij jou kunnen ophalen. Of pakketten/retouren vóór hun werk kunnen afgeven. Er zijn steeds meer bezorgpartijen/opties dus misschien is het interessant je daar eens in te verdiepen? Dit vanuit de gedachte dat als mensen dan voor hun werk naar je winkel komen ze wellicht ook wat eetbaars voor onderweg of tijdens de lunch kopen.

 

En oh ja, als rijder van een elektrische auto geef ik sinds een aantal maanden regelmatig geld uit bij een Lidl in een buitenwijk waar ik voorheen nog nooit was geweest. De reden is dat daar zonnepanelen op het dak liggen en een snellaadpaal staat die je GRATIS mag gebruiken. ;D

Geen idee wat een snellaadpaal kost en of er dichtbij je winkel al een staat, maar met de groei van het aantal elektrische en hybride auto's zou nu al een snelle laadpaal bij je winkel zetten best een trekker kunnen zijn (ook als mensen wat moeten betalen voor de stroom). En een reden voor reizigers om even om te rijden. Er zijn veel apps waarop je onderweg kunt zien wat de dichtstbijzijnde (snel)laadpaal is. En als je dan toch bij een supermarkt een kwartier of wat moet wachten is even shoppen een prettige wachtverzachter. Als je pand je eigendom is, zijn er behoorlijk wat (subsidie)regelingen die zoiets goedkoper maken dan het lijkt.

 

Tot zover mijn twee centen.

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

het is vnl de bedoeling om bestaande klanten extra naar de winkel te laten komen om meer omzet te bekomen, nieuwe klanten ook steeds welkom natuurlijk ;D ;D

 

Ikzelf ondervind dat de voormiddagen heel rustig zijn t.o.v. de namiddagen... daarmee dat ik deze meer in de kijker wil plaatsen.

 

Er zijn al veel goede ideeën gepasseerd en ik ben nu aan het kijken dewelke haalbaar zijn qua organisatie en kosten.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb een redelijke parking waar ik inderdaad dus een lokale markt bv zou kunnen starten ( er is geen wekelijkse markt in ons dorp ) , maar nu is de vraag of ik dit doe op een dag dat de winkel open is of op een dag dat de winkel gesloten is ( en er zelf staan )... of meermaals per week...

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

ah ja marajuyo is achternaam van mijn hond ;D ;D

Speciaalbiertje in Nieuwegein eind oktober?

 

Verkoop je al bloemen of losse kranten? Rekje met gratis weekbladen of Metro? Hoe groot is je verzorgingsgebied nou?

 

Balie of buitenuitstalling met verzorgingsartikelen, paraplu's en regenponcho's?

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik heb een redelijke parking waar ik inderdaad dus een lokale markt bv zou kunnen starten ( er is geen wekelijkse markt in ons dorp ) , maar nu is de vraag of ik dit doe op een dag dat de winkel open is of op een dag dat de winkel gesloten is ( en er zelf staan )... of meermaals per week...

Dan sta je tenminste niet in je eentje te mopperen dat het zo stil is om 8 uur 's mochtends.

 

Bedenk dat je wellicht het verkeerde probleem aan het oplossen bent. Als jij 24 uur per dag open gaat, heb je nog veel meer stille tijdstippen. Ga je daarentegen 1 uur per dag open, dan is het lekker druk.

 

Wat je wil is je marktpotentieel benutten. Relevanter zijn voor je dorpsgenoten, een hoger maagaandeel in het dorp en meer bijverkopen. Het verplaatsen van klandizie van de middag naar de ochtend (met gratis koffie) levert niet zoveel op.

 

Kijk eens hoeveel ouderen het dorp telt en vraag eens of die te porren zijn voor stampotten en soepen in een koelvers-aanbod, samen te stellen door een slager uit het dorp verderop. ;)

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 334 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept