Ga naar inhoud

Roel J

Moderator+
  • Aantal berichten

    7362
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    59

Community Answers

  1. Roel J's bericht in Nieuwe airco's in verhuurd kantoor opgeven op omzetbelasting was marked as the answer   
    Hallo Betjowow,
     
    nee je verhaal klopt niet. Als het bedrijfspand met BTW wordt verhuurd, dan mag je de BTW op de airco's in 1 keer in het kwartaal van aanschaf verrekenen.
    Je kunt de BTW NIET verspreid over 10 jaar terugvragen.
     
    Je neemt vraagt dus alle BTW in één keer terug.
     
    Alleen voor de inkomstenbelasting moet je de airco's afschrijven en daar mag je inderdaad zelf de termijn kiezen waarvan jij denkt dat redelijk is.
     
    Het is heel belangrijk om de BTW (OMzetbelasting) en Inkomstenbelasting uit elkaar te houden beiden hebben vaak net iets andere regels. Belangrijkste verschil is dat BTW niet werkt met meerjarige afschrijvingen maar altijd met directe verrekening van het hele bedrag in 1 aangifte.
     
  2. Roel J's bericht in BTW Aftrekbaar of niet? was marked as the answer   
    Voor beide geef je niet aan dat er (ook) privé gebruik is. Als dat er niet of nauwelijks is dan kun je ook de vaste computer en printer gewoon volledig zakelijk opvoeren.
    En je kunt ook de BTW terugvragen
     
    Je kunt altijd als je heel netjes wil zijn 10 of 20% van de kosten als prive aanmerken zowel van de btw als de aanschaf. Maar als er nauwelijks privégebruik is hoeft het niet.
     
    Dit is (weer) een voorbeeld waar de belastingdienst niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten.
    Als je wilt mag je 2 of 3 laptops, een tablet, mobiele telefoon en PC op je thuiskantoor zetten als jij dat nodig acht om je werk goed te doen.
     
     
  3. Roel J's bericht in Wat vinden jullie van WeStandup, dagelijks 15 minuten plannen met ondernemers was marked as the answer   
    Ik snap de standup, bij mijn huidige werkgever gebruiken we het ook bij projecten. (Gelukkig) niet in mijn reguliere team, dat past niet in de aard van de werkzaamheden. Bij projecten zie ik de toegevoegde waarde wel, maar bij ons is de standup wel hooguit 2x per week.
    Bij ons is de standup zelfs (verplicht) online of op zijn minst hybride en sinds corona niet meer "op de vloer"  ook de "ga in een actieve houding staan" is geschrapt uit de "regels" van de standup.
    Online blijkt nog efficienter dan een live standup vooral als het om de pre- en postpraatjes gaat. na een online vergadering is iedereen snel weer aan het werk en staat men niet nog 15 min met een collega te keuvelen. 

    Je legt voor mij onvoldoende uit waarom ik jou elke maand 150 euro moet betalen. Vooral omdat ik de indruk heb (vanaf je aanmeldformulier) dat je een eenmansband bent, jij neemt contact op, "we overleggen wat voor jou een goed tijdstip is en daarna voeg jij iemand toe aan een zoom kanaal.
    Zo'n gesprekje zal ook de tijd van een standup niet hoeven overschrijden..
    Daarna moet ik gewoon zorgen dat ik elke dag op de afgesproken tijd er ben.
     
    Dat is het enige wat ik uit jou concept hebt gehaald, als dat het is dan is 150 euro per maand wel duur.
    dat komt neer op ca 7,50 per werkdag om van 7 andere mensen in 2 zinnen te horen over wat ze gisteren hebben gedaan en vandaag gaan doen.
    Ik denk voor een dagelijkse standup dienst aan 10-15 euro per maand.
     
    Ik denk dat er best een doelgroep voor is. Als de corona periode mij iets geleerd heeft dat er vele soorten mensen zijn. Ik vind alleen thuiswerken heerlijk rustig, als ik behoefte heb aan (sociaal) contact doe ik een videochat met een collega.
    Andere collega's verafschuwde het thuiswerken en willen liefst 100% op kantoor en alleen een keer een halve dag thuis werken als de CV monteur komt zodat je geen vrij hoef te nemen.
     
    Er zijn ook zzp initiatieven waarbij men elkaar kerstpakketten toestuurt omdat ze dat wel missen nu ze geen werknemer meer zijn. Tsja, daar schiet ik van in de lach, maar anderen vinden het helemaal fantastisch.

    Kortom er is vast wel een markt voor maar je hebt nog wel het nodige huiswerk om uit te leggen wat je nu precies doet voor die prijs. Of huiswerk om een prijs te bepalen die men over heeft voor een dergelijke online dienst.
     
  4. Roel J's bericht in Advies functie naast vaste baan, eenmanszaak of payroll? was marked as the answer   
    Payroll is het eenvoudigst omdat je niet aan een hele batterij verplichtingen hoeft te voldoen. Je regelt 1x een contract met de payroller, stuurt daarna elke week of elke maand je uren en krijgt netto geld op je rekeinng die automatisch op je IB verschijnt als inkomen.
     
    Als je een eenmanszaak start en niet voldoet aan ondernemerscriteria heb je ook geen ondernemersvoordelen, je inkomen wordt qua inkomstenbelasting net zo hoog belast als loon.
    En die paar grijpstuivers ww premie die de werkgever niet hoeft te bepalen zijn geen concurrentievoordeel.
     
    Als jij een eenmanszaak start moet je aan allerlei verplichtingen gaan voldoen, boekhouding voeren, aangifte omzetbelasting doen, aangifte inkomstenbelasting gaan doen. eigen verzekeringen aansluiten (minimaal een bedrijfs WA verzekering)
     
    kortom als het zo kleinschalig is, je nu nog geen serieuze plannen hebt ondernemer te worden. Dan zit er echt weinig voordeel in als ondernemer die paar uur advies als omzet te ontvangen ipv loon.
     
  5. Roel J's bericht in Onkosten buitenland van non-personeel aftrekken was marked as the answer   
    Er wordt wel erg naar het arbeidsrechtelijke aspect gekeken maar die heeft weinig invloed op de vraag of je de kosten van de winst mag aftrekken Aftrekbaarheid van (reis)kosten is niet gekoppeld aan het in dienst hebben van personeel of dat inhuren.
     
    Voor de inkomsten of vennootschapsbelasting hoef je alleen maar aannemelijk te maken dat die vliegtickets voor zakelijke doeleinden waren. Aangezien al jou projecten minimaal 2 man afreist (zo ik begrijp) is het al vrij aannemelijk dat die kosten zakelijk zijn gemaakt. Zolang jij een verkoopfactuur hebt en waarschijnlijk andere inkoopfacturen voor die locatie zijn voor de IB ovf VPB die vliegtickets voldoende aannemelijk.
     
    Qua aansprakelijkheid heb je wel iets te checken. Want iemand die je niet als zzp-er inhuurt en ook niet op de loonlijst hebt vallen mogelijk niet onder de dekking van zakelijke verzekering. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.
     
    Dus het ene deel van je vraag is voor mij niet zo ingewikkelde alle reis- en verblijfkosten kun je wel aftrekken voor de winstbelasting.
    Het zal ook niet als verkapt loon worden gezien want je kunt aantonen dat deze kosten heel normaal zijn in de branche en bij alle (buitenlandse) opdrachten gemaakt worden en voor rekening van het bedrijf komen. Voor werknemers en zzp-ers wordt het ook niet als verkapt loon gezien.
     
    Het arbeidsrecht is redelijk rechtlijnig er zijn 3 criteria Beloning, Gezagsverhouding en persoonlijke arbeid. Als 1 van de drie ontbreekt is er geen arbeidsrelatie, hier ontbreekt de beloning dus is er geen arbeidsrelatie.
     
    Theoretisch zou we wel een inspecteur kunnen zijn hoor die wil pogen er toch een arbeidsrelatie van te maken door vliegticket of hotel aan te merken als bovenmatig. Maar als jij gewoon vergelijkbare kosten maakt voor al je projecten, dus ook die met "gratis" werklieden. dan wordt dat niet zo makkelijk.
     
    Als ondernemer van een familiebedrijf loop je af en toe tegen dit soort grijze gebieden aan. Een goede vriend van de directeur van Shell zal niet snel gratis meegaan om een vriend te helpen.
    Maar in familiebedrijven is dat een stuk normaler,
    zolang de door jou "uitgebuite" mens niet klaagt over het ontbreken van loon of het hele weekend door moeten werken zal het wel loslopen met die arbeidsrechtelijke consequenties.
  6. Roel J's bericht in Weinig btw afdracht was marked as the answer   
    Nee dat vind de belastingdienst niet raar, je geeft je omzet gespecificeerd op, dus de belastingdienst weet dat je vooral tegen het lage btw tarief factureert en weet ook dat de meeste kosten tegen 21% zijn, dat is bij elk bedrijf die vooral 9% factureert zo.. Je hebt recht op teruggave van voorbelasting omdat je ondernemer bent en omdat je btw belaste producten of diensten levert. Of het saldo van te betalen en terug te vorderen BTW dan negatief is maakt niks uit..
     
    De kans dat je gecontroleerd wordt is net zo groot als elke andere starter.
  7. Roel J's bericht in Courtage aankoopmakelaar bedrijfspand was marked as the answer   
    Pff de ziekte van deze tijd.. "Alleen de computer weet dat"
     
     
    maar de bedragen komen op een courtage % van tussen de 0,5 en 0,75% dat lijkt me vrij redelijk. een verschil van 1500 tussen offertes is ook niet heel raar het is ca 30% tov laagste offerte, dat zijn normale prijsverschillen. Een kilo kip kost bij de supermarkt ook de helft van wat het bij de poelier kost. Daar zit kwaliteitsverschil tussen.
    Zo is het ook met makelaars. Het is dus ook een kwestie van aangeboden diensten voor die prijs vergelijken. Het zijn grote bedragen die je niet dagelijks uitgeeft maar ze liggen niet schokkend ver uit elkaar. Persoonlijk beslis ik voor dit soort aankopen op welke het beste gevoel geeft (ook bijv kunnen uitleggen waarom het 5000 euro is) en minder op wat het uiteindelijk kost. Als de beste man (of vrouw)  een beetje scherpe onderhandelaar is praat ie misschien wel een halve ton van de vraagprijs af.. of hij regelt dat het pand beter wordt opgeleverd zodat je minder hoeft te slopen of verbouwen.. Op dit soort koopsommen moet bijna elke makelaar zich makkelijk terug kunnen verdienen.
  8. Roel J's bericht in Aandelenoverdracht nooit plaatsgevonden na betaling was marked as the answer   
    Juridische strijd vermijden na drie jaar? 
    Morgen naar een advocaat en een plan maken.. Hoe lang wil je nog aardig blijven doen?
     
    Sorry hoor, bij dit soort acties is 3 weken wachten om actie te nemen al te lang. Voor je kinderen en je (schoon)moeder moet je aardig zijn als ze eens een afspraak niet nakomen..
    In zaken houd je elkaar aan afspraken en als je genegeerd wordt dan sla je de juridische weg in. Jaren gaan zitten wachten heeft echt geen nut ze nemen nu gewoon een loopje met je.
     
    Het kan echt wel eens gebeuren hoor dat dingen door onvoorziene omstandigheden een paar maanden later wordt, maar dat kan alleen als je met elkaar in gesprek bent en blijft en de andere partij zich ook schuldbewust gedraagt dat iets eigenlijk niet gaat zoals het had gemoeten.
    Als de andere partij niet eens reageert is het snel klaar met vriendelijk en geduldig zijn.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.