Roel J

Retired Mod
  • Aantal berichten

    7541
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    59

Beste antwoorden

  1. Roel J's bericht in VOF ongelijkheid tussen eigenaren door ziekte was marked as the answer   
    Als eerste een compliment aan jou want meestal zien we hier de andere vennoten over de problemen met een vennoot die niet meer hetzelfde kan leveren als vroeger.
    Dus top dat je ondanks je ziekte zelf dit oppakt om het netjes te regelen met je vennoten.
     
    Dan op de inhoud.
     
    Een VOF heeft geen aandelen dus je bent allemaal 100% eigenaar, of beter 100% hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden.
    Jullie zijn samen iets begonnen en alleen samen stelt de onderneming iets voor, ieder voor zich kan niet hetzelfde bereiken.  Maar bij succes hoort ook tegenslag, zoals ziekte, ook dát draag je samen.Als jij gewoon loondienst werknemer was geweest zou je als werkgever ook 2 jaar verantwoordelijk zijn voor volledige doorbetaling, of je je nu verzekerd hebt of niet.
     
    Naast de arbeid die je levert loop je als ondernemer ook andere risico's zoals bij de VOF de hoofdelijke aansprakelijkheid, of heb je ook andere voordelen zoals het feit dat je goodwill en reputatie opbouwt. De waarde van een onderneming hangt niet alleen maar samen met het aantal uren dat je erin stopt.
    Misschien kan jij minder uren aan websites en campagnes besteden, maar wel meer tijd aan binnenhalen of tevreden houden van klanten. Als jij een boze klant met een bezoekje van 2 uur weer tevreden kan maken dan is dat meer waard dan 2x je uurtarief voor de onderneming. Want op langere termijn blijft er daardoor omzet binnenkomen ii.p.v dat de klant vertrekt.

    Daarom maak je een gelaagde winstverdeling. Eerst een basisbeloning voor je gewerkte uren en als iedereen zijn "salaris" / basisbeloning heeft ontvangen dan verdeel je de extra winst in gelijke delen.
    Maar gewoon om het concreet te maken. heb ik het vertaald naar wat getallen zodat je ook de effecten kan zien van een gelaagde verdeling met eerst een basis beloning.
     
    Dat kan er dan zo uit zien. op basis van 5 dagen en 52 weken.  dat levert wel een stuk lager tarief op dan je aan je klanten rekent (hoop ik) want die normaal mag je blij zijn als je 1500 uur per jaar declarabel hebt. WAnt iedereen moet op vakantie, is wel eens ziek en als ondernemer moet je ook vaak tijd besteden aan klanten die niet betaald wordt (verkoopgesprek, service, enz.)
     
     


    Zo heeft iedereen een beloning voor de inzet. Voor jouw als zieke vennoot kan je wel wat vaker evalueren hoe het gaat qua aantal uur en of je basis beloning omhoog moet  qua aantal uren. Tegelijk zul je ook een minimum vergoeding nodig hebben om je maandelijkse lasten te kunnen betalen.
    Daarom heb ik jouw maandelijks voorschot op 100% van de basisbeloning gezet terwijl de andere wat voorzichtiger opnemen, dit kun je natuurlijk ook maand tot maand bekijken op basis van wat er aan geld beschikbaar is.
     
    Nadat iedereen zijn basis beloning heeft gekregen dan kun je de rest gewoon door 3 delen en zo krijgt ieder zijn aandeel en is jouw aandeel altijd kleiner zolang je minder werkt.
     
    Hieronder een voorbeeld met 3 jaarwinsten


     
    je ziet dat als het goed gaat met het bedrijf jou aandeel in de winst ook wat groter wordt.  Dat is dan na de basisbeloning voor je arbeid de beloning voor het ondernemersrisico dat je nog steeds ook loopt.
     
    Je kunt als vennoten gewoon elk besluit nemen wat jullie gezamenlijk redelijk vinden.
    Gegrond en ongegrond maakt niks uit. Als het jullie alle drie tevreden maakt dan is het een goede winstverdeling.
    Ik zou daarbij ook kijken naar hoe jouw rol kan veranderen zodat je ondanks je ziekte en minder uren toch je toegevoegde waarde kan behouden.
     
    __________
    Ik heb mijn excel er ook bij gedaan, meer ter inspiratie, niet als voorschrift..
    Zo kun je eventueel een beetje spelen met de uur tarieven of andere verdelingen. Het is vaak makkelijker als je iets hebt om op te schieten en aan te passen als dat je het helemaal zelf moet maken vanaf nul.
     
    Voorbeeld winstverdeling VOF 3 vennoten.xlsx
  2. Roel J's bericht in Administratie uit balans na betalen factuur was marked as the answer   
    Je bent bang voor paars behang, er is niks met je boekhouding en je hoeft nu niets te doen.
    Het resultaat van een boekjaar wordt maar 1x per jaar overgeboekt naar je eigen vermogen.

    In exact online zit daarvoor een jaarafsluitingsproces.
    Gedurende het boekjaar is altijd je balans in onevenwicht. En als je al wilt controleren dan kun je controleren of de onbalans precies gelijk is aan de onbalans in je winst en verlies rekening.
     
    die onbalans in de winst en verliesrekenig heet resultaat.
    En slechts 1x per jaar breng je dat resultaat over naar de balans, je eigen vermogen.
  3. Roel J's bericht in DGA-salaris verminderen was marked as the answer   
    DE deelnemingsvrijstelling geldt voor de winst die de werkmaatschappij maakt en evt als dividenduitkering naar de holding komt. Daarover heeft de werkmaatschappij al VPB betaald en daarom geldt daarop een vrijstelling
     
    Jou holding maakt echter zelf ook winst en die bestaat (meestal) uit omzet die ontstaat omdat de holding aan de werkmaatschappij een management fee doorrekend. Als tegenover de omzet maar weinig kosten staan heb je dus een relatief hoge winst waar je VPB betaald over die winst in de holding.
     
    Als je dus minder winst maakt betaal je minder VPB. of DGA salaris handige kosten zijn om te maken ligt er dan weer aan hoe hoog dat inkomen is en hoeveel loonbelasting je daar over moet afdragen.
    Maar dat is weer een ander onderwerp.
     
    En ik laat ook even buiten beschouwing of de Mexico-NL constructie kan, ging mij puur even om de uitleg waarom deelnemersvrijstelling niet relevant is voor dit verhaal.
     
  4. Roel J's bericht in Egalisatiereserve gebruiken voor groot onderhoud van gehuurd bedrijfspand was marked as the answer   
    Als er heel expliciete uitzonderingen zijn opgenomen zoals verantwoordelijk voor onderhoud, wat redelijk uitzonderlijk is, dan zou jij of je vader dat zich wel herinneren, is mijn aanname. 
    Een egalisatiereserve zit er niet in denk ik, de voorwaarden voor fiscale reserves zijn strikt met weinig ruimte voor toepassing van "goed koopman" regels, vormen van reserves is één van de ondernemers onderwerpen waar de fiscus zich wel expliciet mee bemoeit.
     
    9 van de 10 keer zijn huurcontracten binnen de familie niet of nauwelijks vastgelegd of volgens een standaard contractje om gezeur te voorkomen (binnen de familie of met de fiscus over zakelijkheid)
    Als er heel expliciete uitzonderingen zijn opgenomen zoals verantwoordelijk voor onderhoud, wat redelijk uitzonderlijk is, dan zou jij of je vader dat zich wel herinneren.
     
    Deze naderende kosten lijkt mij een goed moment eens goed naar de hele situatie te kijken.
    Misschien is het wel een goed moment om over de overdracht van het pand na te denken.
    Met grote dure reparaties zal de taxatiewaarde laag liggen, zeker als er nog asbest in zit.
     
    misschien is een gedeeld eigendom of geleidelijke overdracht wel genoeg om voor jou wel de ruimte te scheppen voor het vormen van een egalisatiereserve.
    misschien is alleen de aanpassing van de huidige huurovereenkomst wel voldoende om dat te bereiken. Maar ook dan moet je nadenken over de gevolgen van de waarde van het pand als jij de reparaties van het pand betaald, anders schiet je jezelf in de voet. Omdat je bij erven van de BV met pand met een veel hogere taxatiewaarde komt te zitten in de toekomstige erfenis.
     
    Kortom kijken of je nu een aftrekpost kan opvoeren in je IB omdat je wat meer moet betalen dan verwacht lijkt me een veel te beperkte kijk op de zaak.
     
  5. Roel J's bericht in Dauerrechnung im Sinne des §14 UStG was marked as the answer   
    In Nederlands heet dit een doorlopende post,
    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/aangepaste_regels_facturen/u_levert_op_basis_van_een_doorlopende_overeenkomst
     
    Het is een vrij korte beschrijving maar komt redelijk overheen wat de Duitse belastingdienst als eisen stelt aan een dauerrechnung
    https://sevdesk.de/lexikon/dauerrechnung/
     
    als ik jou zo hoor ontbreekt het tijdvak op de factuur wat wel noodzakelijk is.
     in §14 UStG staan alle voorwaarden die aan facturen gesteld kunnen worden volgens het duits recht het is geen verwijzing naar europees recht.

    Ik zou bekijken waar op basis van de Duitse beschrijving de factuur tekortschiet en daarop aanspreken daarna zal de factuur vrij zeker ook wel aan de NL eisen voldoen omdat die niet in detail zijn beschreven en eigenlijk alleen het tijdvak extra vereisen (boven de normale eisen)
  6. Roel J's bericht in Aanpassing voorwaarden gebruik creditcard was marked as the answer   
    de mail komt van de marktleider (ICS) ik heb hem ook gekregen zag ik net :-)
  7. Roel J's bericht in Nieuwe airco's in verhuurd kantoor opgeven op omzetbelasting was marked as the answer   
    Hallo Betjowow,
     
    nee je verhaal klopt niet. Als het bedrijfspand met BTW wordt verhuurd, dan mag je de BTW op de airco's in 1 keer in het kwartaal van aanschaf verrekenen.
    Je kunt de BTW NIET verspreid over 10 jaar terugvragen.
     
    Je neemt vraagt dus alle BTW in één keer terug.
     
    Alleen voor de inkomstenbelasting moet je de airco's afschrijven en daar mag je inderdaad zelf de termijn kiezen waarvan jij denkt dat redelijk is.
     
    Het is heel belangrijk om de BTW (OMzetbelasting) en Inkomstenbelasting uit elkaar te houden beiden hebben vaak net iets andere regels. Belangrijkste verschil is dat BTW niet werkt met meerjarige afschrijvingen maar altijd met directe verrekening van het hele bedrag in 1 aangifte.
     
  8. Roel J's bericht in BTW Aftrekbaar of niet? was marked as the answer   
    Voor beide geef je niet aan dat er (ook) privé gebruik is. Als dat er niet of nauwelijks is dan kun je ook de vaste computer en printer gewoon volledig zakelijk opvoeren.
    En je kunt ook de BTW terugvragen
     
    Je kunt altijd als je heel netjes wil zijn 10 of 20% van de kosten als prive aanmerken zowel van de btw als de aanschaf. Maar als er nauwelijks privégebruik is hoeft het niet.
     
    Dit is (weer) een voorbeeld waar de belastingdienst niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten.
    Als je wilt mag je 2 of 3 laptops, een tablet, mobiele telefoon en PC op je thuiskantoor zetten als jij dat nodig acht om je werk goed te doen.
     
     
  9. Roel J's bericht in Wat vinden jullie van WeStandup, dagelijks 15 minuten plannen met ondernemers was marked as the answer   
    Ik snap de standup, bij mijn huidige werkgever gebruiken we het ook bij projecten. (Gelukkig) niet in mijn reguliere team, dat past niet in de aard van de werkzaamheden. Bij projecten zie ik de toegevoegde waarde wel, maar bij ons is de standup wel hooguit 2x per week.
    Bij ons is de standup zelfs (verplicht) online of op zijn minst hybride en sinds corona niet meer "op de vloer"  ook de "ga in een actieve houding staan" is geschrapt uit de "regels" van de standup.
    Online blijkt nog efficienter dan een live standup vooral als het om de pre- en postpraatjes gaat. na een online vergadering is iedereen snel weer aan het werk en staat men niet nog 15 min met een collega te keuvelen. 

    Je legt voor mij onvoldoende uit waarom ik jou elke maand 150 euro moet betalen. Vooral omdat ik de indruk heb (vanaf je aanmeldformulier) dat je een eenmansband bent, jij neemt contact op, "we overleggen wat voor jou een goed tijdstip is en daarna voeg jij iemand toe aan een zoom kanaal.
    Zo'n gesprekje zal ook de tijd van een standup niet hoeven overschrijden..
    Daarna moet ik gewoon zorgen dat ik elke dag op de afgesproken tijd er ben.
     
    Dat is het enige wat ik uit jou concept hebt gehaald, als dat het is dan is 150 euro per maand wel duur.
    dat komt neer op ca 7,50 per werkdag om van 7 andere mensen in 2 zinnen te horen over wat ze gisteren hebben gedaan en vandaag gaan doen.
    Ik denk voor een dagelijkse standup dienst aan 10-15 euro per maand.
     
    Ik denk dat er best een doelgroep voor is. Als de corona periode mij iets geleerd heeft dat er vele soorten mensen zijn. Ik vind alleen thuiswerken heerlijk rustig, als ik behoefte heb aan (sociaal) contact doe ik een videochat met een collega.
    Andere collega's verafschuwde het thuiswerken en willen liefst 100% op kantoor en alleen een keer een halve dag thuis werken als de CV monteur komt zodat je geen vrij hoef te nemen.
     
    Er zijn ook zzp initiatieven waarbij men elkaar kerstpakketten toestuurt omdat ze dat wel missen nu ze geen werknemer meer zijn. Tsja, daar schiet ik van in de lach, maar anderen vinden het helemaal fantastisch.

    Kortom er is vast wel een markt voor maar je hebt nog wel het nodige huiswerk om uit te leggen wat je nu precies doet voor die prijs. Of huiswerk om een prijs te bepalen die men over heeft voor een dergelijke online dienst.
     
  10. Roel J's bericht in Advies functie naast vaste baan, eenmanszaak of payroll? was marked as the answer   
    Payroll is het eenvoudigst omdat je niet aan een hele batterij verplichtingen hoeft te voldoen. Je regelt 1x een contract met de payroller, stuurt daarna elke week of elke maand je uren en krijgt netto geld op je rekeinng die automatisch op je IB verschijnt als inkomen.
     
    Als je een eenmanszaak start en niet voldoet aan ondernemerscriteria heb je ook geen ondernemersvoordelen, je inkomen wordt qua inkomstenbelasting net zo hoog belast als loon.
    En die paar grijpstuivers ww premie die de werkgever niet hoeft te bepalen zijn geen concurrentievoordeel.
     
    Als jij een eenmanszaak start moet je aan allerlei verplichtingen gaan voldoen, boekhouding voeren, aangifte omzetbelasting doen, aangifte inkomstenbelasting gaan doen. eigen verzekeringen aansluiten (minimaal een bedrijfs WA verzekering)
     
    kortom als het zo kleinschalig is, je nu nog geen serieuze plannen hebt ondernemer te worden. Dan zit er echt weinig voordeel in als ondernemer die paar uur advies als omzet te ontvangen ipv loon.
     
  11. Roel J's bericht in Onkosten buitenland van non-personeel aftrekken was marked as the answer   
    Er wordt wel erg naar het arbeidsrechtelijke aspect gekeken maar die heeft weinig invloed op de vraag of je de kosten van de winst mag aftrekken Aftrekbaarheid van (reis)kosten is niet gekoppeld aan het in dienst hebben van personeel of dat inhuren.
     
    Voor de inkomsten of vennootschapsbelasting hoef je alleen maar aannemelijk te maken dat die vliegtickets voor zakelijke doeleinden waren. Aangezien al jou projecten minimaal 2 man afreist (zo ik begrijp) is het al vrij aannemelijk dat die kosten zakelijk zijn gemaakt. Zolang jij een verkoopfactuur hebt en waarschijnlijk andere inkoopfacturen voor die locatie zijn voor de IB ovf VPB die vliegtickets voldoende aannemelijk.
     
    Qua aansprakelijkheid heb je wel iets te checken. Want iemand die je niet als zzp-er inhuurt en ook niet op de loonlijst hebt vallen mogelijk niet onder de dekking van zakelijke verzekering. Maar hoe dat precies zit weet ik niet.
     
    Dus het ene deel van je vraag is voor mij niet zo ingewikkelde alle reis- en verblijfkosten kun je wel aftrekken voor de winstbelasting.
    Het zal ook niet als verkapt loon worden gezien want je kunt aantonen dat deze kosten heel normaal zijn in de branche en bij alle (buitenlandse) opdrachten gemaakt worden en voor rekening van het bedrijf komen. Voor werknemers en zzp-ers wordt het ook niet als verkapt loon gezien.
     
    Het arbeidsrecht is redelijk rechtlijnig er zijn 3 criteria Beloning, Gezagsverhouding en persoonlijke arbeid. Als 1 van de drie ontbreekt is er geen arbeidsrelatie, hier ontbreekt de beloning dus is er geen arbeidsrelatie.
     
    Theoretisch zou we wel een inspecteur kunnen zijn hoor die wil pogen er toch een arbeidsrelatie van te maken door vliegticket of hotel aan te merken als bovenmatig. Maar als jij gewoon vergelijkbare kosten maakt voor al je projecten, dus ook die met "gratis" werklieden. dan wordt dat niet zo makkelijk.
     
    Als ondernemer van een familiebedrijf loop je af en toe tegen dit soort grijze gebieden aan. Een goede vriend van de directeur van Shell zal niet snel gratis meegaan om een vriend te helpen.
    Maar in familiebedrijven is dat een stuk normaler,
    zolang de door jou "uitgebuite" mens niet klaagt over het ontbreken van loon of het hele weekend door moeten werken zal het wel loslopen met die arbeidsrechtelijke consequenties.
  12. Roel J's bericht in Weinig btw afdracht was marked as the answer   
    Nee dat vind de belastingdienst niet raar, je geeft je omzet gespecificeerd op, dus de belastingdienst weet dat je vooral tegen het lage btw tarief factureert en weet ook dat de meeste kosten tegen 21% zijn, dat is bij elk bedrijf die vooral 9% factureert zo.. Je hebt recht op teruggave van voorbelasting omdat je ondernemer bent en omdat je btw belaste producten of diensten levert. Of het saldo van te betalen en terug te vorderen BTW dan negatief is maakt niks uit..
     
    De kans dat je gecontroleerd wordt is net zo groot als elke andere starter.
  13. Roel J's bericht in Courtage aankoopmakelaar bedrijfspand was marked as the answer   
    Pff de ziekte van deze tijd.. "Alleen de computer weet dat"
     
     
    maar de bedragen komen op een courtage % van tussen de 0,5 en 0,75% dat lijkt me vrij redelijk. een verschil van 1500 tussen offertes is ook niet heel raar het is ca 30% tov laagste offerte, dat zijn normale prijsverschillen. Een kilo kip kost bij de supermarkt ook de helft van wat het bij de poelier kost. Daar zit kwaliteitsverschil tussen.
    Zo is het ook met makelaars. Het is dus ook een kwestie van aangeboden diensten voor die prijs vergelijken. Het zijn grote bedragen die je niet dagelijks uitgeeft maar ze liggen niet schokkend ver uit elkaar. Persoonlijk beslis ik voor dit soort aankopen op welke het beste gevoel geeft (ook bijv kunnen uitleggen waarom het 5000 euro is) en minder op wat het uiteindelijk kost. Als de beste man (of vrouw)  een beetje scherpe onderhandelaar is praat ie misschien wel een halve ton van de vraagprijs af.. of hij regelt dat het pand beter wordt opgeleverd zodat je minder hoeft te slopen of verbouwen.. Op dit soort koopsommen moet bijna elke makelaar zich makkelijk terug kunnen verdienen.
  14. Roel J's bericht in Aandelenoverdracht nooit plaatsgevonden na betaling was marked as the answer   
    Juridische strijd vermijden na drie jaar? 
    Morgen naar een advocaat en een plan maken.. Hoe lang wil je nog aardig blijven doen?
     
    Sorry hoor, bij dit soort acties is 3 weken wachten om actie te nemen al te lang. Voor je kinderen en je (schoon)moeder moet je aardig zijn als ze eens een afspraak niet nakomen..
    In zaken houd je elkaar aan afspraken en als je genegeerd wordt dan sla je de juridische weg in. Jaren gaan zitten wachten heeft echt geen nut ze nemen nu gewoon een loopje met je.
     
    Het kan echt wel eens gebeuren hoor dat dingen door onvoorziene omstandigheden een paar maanden later wordt, maar dat kan alleen als je met elkaar in gesprek bent en blijft en de andere partij zich ook schuldbewust gedraagt dat iets eigenlijk niet gaat zoals het had gemoeten.
    Als de andere partij niet eens reageert is het snel klaar met vriendelijk en geduldig zijn.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.