Jump to content

Roel J

Moderator+
  • Content Count

    5,636
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

Roel J last won the day on December 4

Roel J had the most liked content!

Community Reputation

782

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    Financiën / administratie en credit management

Company info

    ccustomlangstring_privacy_message

Vision

  • I'm looking for people who
    met passie ondernemen en continue op zoek zijn naar kansen, mogelijkheden en verbeteringen.
  • My opinion about entrepeneurship
    Ondernemerschap is een vak. Je moet alle ingredienten op de juiste manier samenbrengen om een succesvolle onderneming neer te zetten. Als ondernemer moet je flexibel inspelen op alle hindernissen die op je pad komen en de drive hebben om steeds je grenzen te verleggen en over je eigen beperkingen heen te durven stappen om verder te komen.
  • My opinion about innovation
    Innovatie is een onbetaalbaar voor de samenleving, en soms voor de ondernemer, het is een kunst op zich om de balans het effectief inzetten van het ondernemings kapitaal op innovatie en voldoende blijven verdienen om de innovaties te kunnen blijven financieren.

    Eén ding is zeker elke innovatie kost veel geld en vaak meer als gedacht, maar je weet pas dat het meer is als gedacht als je een goed financieel (basis)plan hebt.
  1. Dat gaat niet werken helaas, De toelating tot de KOR gebeurd per tijdvak / kwartaal, de eerste mogelijkheid is 1 april 2020. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/ En daarmee ontstaat wel een potentieel vreemde situatie waarbij je de eerste 3 maanden wel met btw factureert en daarna ineens niet meer.
  2. Hoe meer je vertelt hoe meer bij mij de indruk ontstaat dat de keuze van de bank nu echt niet heel spannend is. Als je webshop betalingen via mollie geregeld worden en je een pinapparaat huurt of koopt incl transactieabonnement dan heb je op je zakelijke bankrekening een zo laag tranactievolume dat je niet te veel tijd moet stoppen in het vergelijken van de kosten. De belangrijkste banken zitten allemaal heel dicht bij elkaar met de vaste kosten. zoals toegang internet bankieren, e.d. Ik zou geneigd zijn om te zeggen kies voor nu voor een zakelijke rekening bij de bank waar je ook je priverekening hebt. De meeste banken kennen ook nog wel een starterspakket waarmee je het eerste of eerste 2 jaar minder betaald. Zoals al aangegeven met een webshop is het vooral zaak je transactietarieven, zeker als je start en gaat groeien zul je regelmatig moeten bekijken of je huidige abonnement eb/of transactiebundel nog bij je transactievolume past want zeker als je met de goedkoopste bundels begint dan zijn de extra kosten buiten de bundel vaak relatief duur.
  3. In dat geval zijn er geen consequenties voor het resultaat. Ik zou dan nu begin januari een boeking maken om de borg over te brengen van prive naar de rekening borgsommen De boeking word dat 1405 Waarborgsommen 200 euro aan .... Privestorting 200 euro maar dat doe je dus niet in de begin balans want dan krijg je een verschil, trek het gewoon recht met een boekdatum 2 januari o.i.d. in 2018 kun je niet meer boeken omdat je al aangifte hebt gedaan en voor 200 is het niet zinvol opnieuw aangifte te doen.
  4. Is de borg van een zakelijke rekening afgeboekt? want dan kan je banksaldo per 31-12 niet kloppen als je de borg niet geboekt hebt of is de borg van je priverekening afgeboekt?
  5. Prima, maar dan moet je hen nu ook niet opeens in je begin balans frommelen.. Midden in het jaar overgaan van boekhoudpakket is al niet ideaal, maar de absolute minimum voorwaarde is dan wel dat je eindbalans moneybird gelijk is aan je begin balans exact. Anders krijg je verschillen. Als je wilt corrigeren is dat prima maar dat moet je dan ofwel in moneybird doen voor je de eindbalans opmaakt of in exact nadat de begin balans is overgenomen en klopt. Wanneer heb je die borg betaald? was dat in 2019 of in een reeds afgesloten boekjaar?
  6. Een borgsom moet inderdaad op de balans staan. Dus het is inderdaad gebruikelijk om een rekening "borgsommen" te hebben als je die hebt uitstaan. Een bankboeking is geen voorwaarde om borg te mogen boeken, die bankboeking heeft ooit wel in moneybird plaatsgehad waardoor het daar nu op de eindbalans staat. Het is alleen maar belangrijk dat je de eindbalans van moneybird één op één overneemt naar Exact online en dat je van elk bedrag op de balansrekening een goede specificatie hebt van waar het bedrag uit bestaat.
  7. That depends on what you aggreed on between supplier and customer. For International bankpayments, the standard condition is split cost. Each bank will charge their customer for the transaction fees. Only if you change the conditions either all costs will be charged to you or to the counterpart. So you can say If nothing was agreed and a standard banktranfer was used then each pay there own costs. Standard terms used by banks are SHA for shared cost OUR for our cost (paying party pays all fees) BEN for all cost payed by BENificiary UK is currently still part of SEPA (Single European Payment Area) which means that banktranfers under sepa conditions are based on normal national rates for the transfer when using SHA and is the cheapest options for both parties.
  8. Nee formeel ben je alleen verplicht om een btw factuur uit te reiken als daarom wordt gevraagd. uiteraard doe je er als ondernemer verstandig aan om als je regelmatig aan ondernemers levert dat je dan je proces zo in regelt dat er bij invullen van een bedrijfsnaam automatisch een btw factuur volgt zodat je niet allerlei losse verzoeken krijgt waardoor om btw facturen. Veel ondernemers die zowel aan particulieren als ondernemers leveren kiezen er dan al standaard voor altijd een btw factuur te maken omdat je dan nooit extra werk hebt en het voor de automatisering vaak ook makkelijker is om altijd hetzelfde document uit te printen.
  9. Bij de supermarkt hoef je toch ook je naam niet op te geven. Bij verkoop aan particulieren is er geen facturatieplicht op naam. Alleen ondernemers hebben een factuur op naam nodig om de btw terug te kunnen vragen.
  10. Ja en Nee, echte oplichters staan er hooguit een paar maanden op. Mar 10 jaar op Alibaba is ook geen garantie dat alles goed gaat, het is makkelijk om elkaar verkeerd te begrijpen zeker als één van de partijen nog 0 ervaring heeft. Mijn ervaring met incoterms is dat buiten de ervaringsdeskundige heel veel mensen er moeite mee hebben met al die termen. En ook niet zelden wordt toch een draai gegeven aan de voorwaarden. Incoterms valt op hoofdlijnen uiteen in 3 elementen - Wie betaald welke vrachtkosten tot/vanf wel punt - Wie loopt het risico vanaf welk moment - Wie betaald de verzekering tot/vanaf welk punt In een plaatje ziet dat er zo ongeveer uit. De combinatie EXW incl freight bestaat formeel niet. Hoe ik in dit geval de EXW incl freight zou interpreteren is dat zij de vrachtkosten naar het schip voor rekening nemen maar dat jij het risico loopt en de verzekering moet regelen vanaf het moment dat de goederen de fabriek verlaten. Bij een vervoerder ga je dus op basis van EXW offertes uitvragen alleen als ophaal adres in China geef je niet het adres van de fabriek maar geef je aan waar de chineze leverancier de goederen aflevert, dat is wel belangrijk om helder te hebben.
  11. Nee bij onderverhuur in principe geen btw, wel gewoon inkomstenbelasting Er kan wel sprake zijn van verplichte belaste verhuur als jij de woning gemeubileerd en voor zes maanden of korter verhuurt. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/verhuur_onroerende_zaak/verhuur_die_altijd_belast_is_met_btw
  12. Voor 1 medewerker met af en toe een loonstrook zijn die aanbieders er simpelweg niet. Prijzen per loonstrook worden globaal gezien aangeboden vanaf ca 10 medewerkers die maandelijks verloond worden. Onder dat aantal werknemers zal gewoon een vast bedrag per jaar worden gerekend voor de vaste werkzaamheden en een klein bedrag per loonstrook voor de variabele handelingen.
  13. Tsja tegen zoveel wijsheid kan ik niet op.. vergeef me mijn onnozelheid.. je hebt helemaal gelijk het zijn allemaal oplichters die salarisverwerkers..
  14. Heb je je al eens verdiept in wat zo iemand er voor moet doen voordat je gaat roepen dat ze allemaal teveel eisen? Loonadministratie is juist voor 1 medewerker die af en toe werkt relatief kostbaar. De kostenposten die jij noemt zijn verre van onredelijk. ik denk dat je toch al snel moet rekenen op 100-150 euro per jaar ongeacht of je nu elke maand een loonstrook nodig hebt of niet. Er zitten nu eenmaal de nodige eenmalige werkzaamheden aan het inrichten van een loonadmistratie en moet men ook elke maand loonaangifte doen of er nu wel of geen salaris is uitbetaald, het salariskantoor zal dus elke maand voor jou werkzaamheden moeten doen of je de oproepkracht nu wel of niet hebt laten werken.
  15. Als hij met een crediteurenakkoord bezig is dan zou jij ook een voorstel moeten hebben ontvangen. Een crediteurenakkoord kan alleen ontstaan als alle schuldeisers zijn geinformeerd én akkoord gaan met een regeling. Zoals mijn eerste werkgever altijd zei "Geloven doe je in de kerk". Het gaat niet om wat hij zegt of wat hij beloofd maar wat hij doet.. Hij toont uitstel en ontwijk gedrag. Je moet je bij dit soort trajecten altijd kijken welke middelen je inzet. Dreigen met een faillisementsaanvraag is een zwaar middel en kost dus ook het nodige, daarbij is de kans groot dat je bij een faillissement niks krijgt om de redenen die Bob de webbouwer al noemt. Ik vind het zelf een middel waarmee je je meestal mee in de eigen voet schiet, want bij faillissement sta je achter in de rij terwijl je bij een betaalregeling of beslaglegging (al dan niet na vonnis) voorin de rij komt. Populair gezegd, je moet zorgen dat je net wat vaker zeurt om geld dan medeschuldeisers dan is de kans grootst dat je eerder geld krijgt. De stappen in een incassotraject zijn (nadat zelf aanmanen of betaalregeling afspreken mislukt is) 1. De mogelijkheid bieden een betaalregeling overeen te komen. (dat is een eenmalige kans met een korte termijn van 1 of 2 weken om de regeling overeen te komen na sturen laatste aanmaning) 2. Dagvaarden om vonnis te halen zodat je via de deurwaarder via beslaglegging of andere middelen je geld alsnog krijgt. 3. Faillisement aanvragen als er niets te halen blijkt om toch nog wat los te peuteren of als er tekenen zijn dat de bestuurder van de BV mogelijk onbehoorlijk bestuur valt te verwijten zodat je priveaansprakelijkheid kan laten inroepen door de curator.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept