Jump to content

Roel J

Moderator+
  • Content Count

    6,813
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    59

Roel J last won the day on July 26 2020

Roel J had the most liked content!

Community Reputation

1,171

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    Financiën / administratie en credit management

Company info

  • Location
    regio Utrecht

Vision

  • My opinion about innovation


  1. Verstandige adviseurs de weet waar zijn beperking ligt. misschien kan hij je ook helpen aan een adviseur die hier wel in thuis is. Ik vind het een pluspunt. De link van Ward en inhoudelijk dus de visie van Joost. Geeft al een goed inkijkje in je vraag. Je lijkt NU heel erg te benadrukken om daar even op te bespiegelen. Als je van eenmanszaak naar BV wilt kun je dat fiscaal gezien "op je gemak" doen het is namelijk mogelijk om met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 als BV aangifte te gaan doen als je maar voor 1 oktober 2021 de belastingdienst van dat voornemen
  2. Even puur voor de beeldvorming. 2 vierkante meter is wel erg klein, klopt die afmeting? want we praten dan over 2 bij 1 meter, ofwel tergroote van een 1 persoonsbed. Aangezien het om koopappartementen gaat scheelt dat al qua toestemming (verhuurders zijn vaak lastiger dan buren) Als jij echt 1x per maand een dag wat zelfgemaakte spullen verkoopt, dan kom je al snel op het vlak van een "garagesale" of fb groep waar je spullen aanbied ter verkoop en dan met de kopers afspreekt wanneer je ze het komen halen. Daar zie je ook wel regelmatig hobbiesten die dan weer iets te koop aan
  3. Omdat de lidstaten willen dat zij over alle omzet voor leveringen in hun land BTW willen heffen. De enige reden dat de 35.000 en 100.000 grenzen bestonden is omdat het EP ooit jaartje of 15 geleden heeft gesteld dat alleen de lokale BTW mag worden geheven als ondernemers niet gedwongen werden om in 28 landen aangifte te doen. Sindsdoen wordt er gewerkt aan een aangifte systeem waarbij een ondernemer alleen in eigen land bij eigen belastingdienst aangifte doet voor alle landen en dat die belastingdiensten het dan weer doorsluizen naar de juiste landen. Boekhoudtechtnisch is het alle
  4. Dat gaat echt niet gebeuren, Er zit een lichtjaar tussen wat jij weet en wat juridisch bewijsbaar is. Ik snap je frustratie wel hoor, maar heb niet de illusie dat een topic iets veranderd. Daarbij je moet niet de belastingdienst verwijten maken terwijl de problemen worden veroorzaakt door groothandels die aan iedereen die besteld verkopen. De belastingdienst gaan niets aan de marktwerking doen want het is nu eenmaal niet verboden om bij een groothandel te kopen, ook niet voor particulieren. Tenzij de groothandel zegt dat dat niet mag en zelf actief zorgt dat het niet gebeurd.
  5. Goedkopere opties ga je niet vinden 40 ct per km is al extreem laag. Dat zijn de kosten van een auto per km zonder de kosten van de chauffeur. Taarten websites die landelijk bezorgen laten lokaal produceren zodat de bezorgkosten vergelijkbaar zijn aan die van de lokale bakker. Dit is echt een stukje gezond verstand.. het is en blijft een kwestie van km x kmprijs. Dus ofwel maak je iets unieks waardoor mensen ook de verzendkosten willen betalen ofwel is je verzorgingsgebied met 1 productielocatie gewoon beperkt voor taarten. Je gaat echt geen koerier vinden die van Amerfo
  6. Je zegt dat je op termijn gaat verhuizen. Welke termijn is dat? Als je je EMZ met terugwerkende kracht omzet naar BV vanaf 1 januari dan heb je met 2021 al een jaar te pakken. Als je toch zo'n sterke basis hebt in NL qua onderneming neem ik aan dat je toch met enige regelmaat nog in Nederland moet zijn voor je onderneming. Dan maakt toch een onderscheid tussen de persoonlijke en de fiscale verhuizing. Die dubbele belasting komt wel goed, daar zijn verdragen voor, alleen je aangiftes wordt wat ingewikkelder.. Verhuizen naar het buitenland is altijd complex. Je mag alt
  7. schijnzelfstandigheid is een vorm van niet in orde zijn met de wetgeving. Een gevaarlijke aanname. je verwart nu de commerciele relatie met juridische relatie. Als in een contract staat dat je verantwoordelijk bent voor alle schade dan een jurist daar bij voordoen van schade een beroep op doen. Als ze er geen beroep op zullen doen laat het dan schrappen, dan kan er ook bij gewijzigde verhoudingen geen beroep op gedaan worden. Je doet er verstandig aan een (harde) zakelijke en juridische blik te ontwikkelen i.p.v. een vergoelijkende houding dat het wel zo'n vaar
  8. Ik had het laatste deel van mijn zin over fiscaal dun ijs weg moeten laten. want deze reactie was vooral een mening, kijkend naar de kosten. Ik heb zelf regelmatig opdrachten op langere afstand gedaan, hotelovernachtingen werden altijd door de opdrachtgever betaald, direct of via een hoger uurtarief. Dat lijkt mij de juiste ondernemersblik op een opdracht. Ik vind het een vraag met een hoog theoretisch gehalte en had een vermoeden dat misschien zaken als kosten koper over het hoofd werden gezien in de redenatie om een tweede woning te kopen voor een opdracht. Maar ook het fiscale stuk, a
  9. Deze vraag is vooral waarom zou je een appartement kopen voor een opdracht. Ik krijg het kostenplaatje daarvan echt niet rond. Je zit zomaar aan 10% kosten koper beetje appartement is al snel 200K, van 20K kun je heel wat nachtjes in een hotel slapen. Als goedkopere optie zie ik het niet gebeuren en dan komen al heel snel andere (privé) motieven om de hoek kijken die een prominente rol spelen bij de keuze en dan wordt het fiscaal al snel dun ijs..
  10. Het labeltje activa of passiva rekening is weinigzeggend. Het geeft slechts het gebruikelijke saldo voor een rekening aan. Belangrijker is hoe je het groepeert. De balans heeft tot doel jou op elk moment inzage te geven in je financiele positie. Betalingen onderweg groepeer je dus ofwel bij liquide middelen ofwel bij kortlopende schulden. De keuze laat je afhangen van welk saldo jou belangrijkste betaalrekening normaal heeft, als deze altijd in de min staat vanwege een rekening courant kredietlimiet dan staan je betalingen onderweg ook in de groep kortlopende schulden.
  11. Als je bij het kopje "Ondernemingen" in de online aangifte de VOF opvoert dan kies je hoe je je winst en balans gaat opvoeren Als je kiest voor persoonlijk niveau vul je dus alleen jou deel in. Als je kiest voor samenwerkingsverband vul je de balans en winst-verliesrekening totaal in en krijg je extra vragen over jou aandeel in de totale winst. Als je eerst een beetje wil "klooien" met het online aangifte programma dan kan dat via de online simulatie van de belastingdienst Onderstaande link leidt naar de aangifte onder de naam " Blanco"
  12. Is dat voor je holding of voor de werkmaatschappij. Bezwaar is ook niet nodig want het is geen kwestie van wat je vind, je moet gewoon de aanvraag goed in vullen zodat duidelijk is dat je btw belaste prestaties gaat verrichten. Daar zal iets bij fout gegaan zijn. Een veel voorkomende "fout" is dat de holding als financiële holding (SBI code) staat ingeschreven en als er dan ook geen activiteiten zijn anders dan aandelen van de werkmij beheren dan zijn er geen BTW belaste prestaties en kent de belastingdienst vaak geen BTW nummer toe Als je geen BTW nummer krijgt he
  13. als er niet wordt betaald voor het gebruik van het adres zijn er in principe geen fiscale gevolgen voor toeslagen, immers is er geen extra inkomen. Als er wel extra inkomen ontstaat omdat je dochter huur betaald dan kan dat inkomen zijn voor opa en oma en meer inkomen = minder toeslagen. AOW is een vast recht waarvoor de belangrijkste eis is dat ouder dan 66 jaar en 4 maanden moet zijn. Al verdien je een miljoen per maand bij dan krijg je nog steeds AOW. Het feit dat er een onderneming staat ingeschreven op een adres betekent niet dat ze medeverantwoordelijk zijn voor dat bedrijf dus
  14. zou met deze tool narekenen je helpen? https://www.berekenhet.nl/inkomen/tariefsaanpassing-aftrekposten.html?berekening=DUnKW7Y4Mh ik heb in die berekening jou getallen gebruikt en dan komt er 52 euro uit.
  15. short answer: yes, but not always easy. The best chance to get a (regular) spot is on (food)markets that are in a different neighborhoods each day. see https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/markten/ on the top right you will see a translate button on the rotterdam site that will translateto your preferred language In the Netherlands it is less common to park your food truck on a streetcorner in a residential area for a couple of hours and then move on to the next spot. Each city has it's own guidelines for that. If you operate from Rotterdam you can also loo
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept