Ga naar inhoud

Roel J

Moderator+
  • Aantal berichten

    7272
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    59

Roel J won de laatste dag op 26 juli 2020

Roel J had de meest gelikete inhoud!

Karma

1325

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    regio Utrecht

Visie op

  • Mijn mening over innovatie


  1. En als je wel de beperkte MVA staat gebruikt dan kun je ook gewoon in de toelichting zetten dat de verlaging van de Aanschafwaarde en cumulatieve afschrijving verklaard kan worden door het desinvesteren van volledig afgeschreven bedrijfsmiddelen die buiten gebruik zijn gesteld en/of vernietigd.
  2. Jou verloopstaat is te beperkt waardoor je het overzicht verliest. Als je desinvesteert verlagen de aanschafwaarde en de cumulatieve afschrijvingen. maar beide via desinvesteringen en niet via afschrijvingen. De rubriek afschrijvingen is immers gekoppeld aan de kosten en de cumulatieve afschrijvingen zijn ooit al als kosten verantwoord, dus nog een keer via afschrijvingen laten verlopen is dubbel Kijk eens naar de voorbeeld verloopstaat op deze site https://externeverslaggeving.nl/balans/materiele-vaste-activa/verloopoverzicht-mva/ daar zie je dat bij muaties ook een aparte regel is voor "afschrijvingen desinvesteringen"
  3. Wel beetje te simpel. Belangrijkste reden om vastgoed niet zakelijk aan te willen merken is als je forse waardestijging verwacht en je bij verkoop moet afrekenen over de boekwinst. Of dat in dit geval de reden is weet ik natuurlijk niet...
  4. Volgens mij is het simpel en zijn er 2 stemgerechtigde. - Jij omdat je als natuurlijkpersoon deelneemt in de BV. - 40 stemmen - De BV als rechtspersoon van je 2 zakenpartners - 80 stemmen De BV heeft dus altijd meerderheid van stemmen. Jij kunt op een besluit niet zeggen ik zet 21 stemmen op ja en 19 stemmen op nee omdat ik het er niet helemaal mee eens ben maar wel voor wil stemmen Net zo goed kan de BV dat ook niet. De BV is een rechtspersoon (een van) je zakenpartners treed op als bestuurder / gemachtigde om namens de BV te stemmen. Ook zij kunnen niet zeggen ik zet 40 stemmen op ja en 40 stemmen op nee. Kortom de eerste conclusies waren juist jij bent altijd afhankelijk van hoe de BV stemt voor uitsluitsel.. jij kunt hooguit mee stemmen of (voor de vorm) tegenstemmen.
  5. via de site berekenhet.nl staan vele rekentools waarmee je kunt rekenen tot je geen getallen meer kunt zien. meer specifiek hebben ze ook een tooltje waarmee je kunt uitrekenen hoe zwaar extra inkomen wordt belast. https://www.berekenhet.nl/modules/werken/belasting-extra-inkomen.html verder heeft je vraag vrij weinig met ondernemen te maken of wil je ook kijken naar mogelijkheden om als ondernemer / zpp-er te gaan starten?
  6. Wat is daar dan zo verschrikkelijk aan dat het echt niet kan? Jij hebt 3 jaar aan het idee kunnen wennen dat het contract voor onbepaalde tijd eraan kwam. Je wilt hem niet kwijt.. hoeveel meer argumenten heb je nog nodig om over je eigen weerzin heen te stappen? Kort en bondig: nee de constructie is niet mogelijk het direct aansluitende zzp-schap wordt als voortgezet dienstverband gezien. hem na 6 maanden en een paar dagen weer aannemen is een grote dubbele onderstreping daarvan. Het is kiezen of delen. ontslaan of contract voor onbepaalde tijd. meer smaken zijn er niet.
  7. Dat is wel het eindresultaat maar boekhoudkundig gebeurd er omdat zowel de auto (die op de balans staat als bezitting) en de lening (die ook op de balans staat als schuld) in de eenmanszaak naar nul worden gebracht. En in de BV worden beide weer opgevoerd omdat het contract wordt overgenomen. Het effect op de winst van de eenmanszaak is 0 en in de bv ontstaat ook geen resultaat. Wat de boekingen en effecten precies zijn hangt ook nog af van de methode waarop je je eenmanszaak inbrengt in de BV gebeurd dit geruisloos of ruisend. En gebeurd dat gedurende het jaar (bijv per 1 juni) of met terugwerkende kracht tot 1 jan 2022? In geen van die scenario's zal de winst als gevolg van het overzetten 60K zijn, meest waarschijnlijk is het resultaat van de actie nagenoeg nul
  8. Die winst van 60k. WAt voor voor soort lease is het dan? Als je alleen een financiering hebt (financial lease) dan moet de auto op de balans staan en gaat het verhaal op van Joost met dat alleen het verschil tussen de boekwaarde en de marktwaarde winst is. Als je een operational lease contract hebt met maandelijkse termijnen en na 3 of 4 jaar geef je het ding terug aan de lease maatschappij dan staat de auto niet op de balans. Maar het is ook niet logisch dat de BV de auto koopt van de eenmanszaak, je neemt dat het contract over en de BV gaat de resterende termijnen betalen. Maar je gaat geen 60K aan de eenmanszaak moeten betalen want bij overdracht van een leasecontract neemt de BV gewoon de betalingsverplichting over van de eenmanszaak.
  9. Ik struikel hier al over, hoe kun je een leaseauto verkopen, dan ben je meestal geen eigenaar of is er bij financial lease een verbod op verkoop zonder toestemming. en nee de rest van het verhaal klinkt ook niet logisch..
  10. Het is misschien geen reverse billing maar wel barter. Ofwel ruilhandel.. En ook daarbij moeten de juiste btw regels toegepast worden per dienst. En op dezelfde factuur verrekenen kandus niet omdat jii geen btw mag rekenen. Maar jou opdrachtgever jou wel een btw belaste prestatie levert
  11. Alle stellingen van het bestuur kloppen op een ding na: de conclusie Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk voor de beoordeling van elke overeenkomst die je aangaat. De belastingdienst controleert nauwelijks, maar controleert wel. (laatst gelezen zo'n 500 lopende onderzoeken over 2 of 3 jaar en "pas" 2x gecorrigeerd) als ondernemer/stichting kun je 2 dingen denken, verwaarloosbare kans dat we gecontroleerd worden dus we doen lekker alles per mail. of je zorgt dat je voor elke freelance functie een modelovereenkomst gebruikt die het meest passend is. Dat kost je 1x een hele hoop uitzoekwerk en misschien wat juridische advies kosten. En daarna maak je zo'n contract in ca 10 minuten, nog een aparte bijlage met specifieke beschrijving van de opdracht (dat kan desnoods per mail waarin je verwijst naar de ovk) En als je dan controle krijgt dan heeft de inspecteur de taak om aan te tonen de de modelovereenkomst niet aansluit bij de uitgevoerde werkzaamheden. Als je alleen per mail en mondeling afspraken maakt dan kan de inspectuer vrij eenvoudig de bewijslast omdraaien en vragen aan jullie om aan te tonen dat er echt geen sprake was van een dienstverband omdat op basis van de aanwezige stukken dat niet is vastgesteld. Dit is nu zo'n "Henk Krol" momentje. Pensioenpremies niet betaald? ik verantwoordelijk? Ja maar, ik was alleen maar voorzitter! en de buurman zei dat ze toch niet controleren omdat het een zooitje is in Den Haag en omdat ze toch te druk zijn met de toeslagaffaire voor zover het niet duidelijk was aan de toon, zorg dat je je zaken op orde hebt. Doe het maximale om te voorkomen dat er twijfel kan ontstaan. De wet op het arbeidsrecht is vrij duidelijk. Helaas heeft de overheid inderdaad wat steken laten vallen als het gaat om beloofde beoordelingscriteria. maar in alle gevallen geld dat schriftelijke overeenkomsten 100x beter zijn dan mondelinge en contractuele afspraken ook 100x beter dan (informele) mails. vooral omdat contractuele afspraken (zeker een modelovereenkomst) juridisch is getoetst. Een mailtje heeft prima bewijskracht als iemand mailt dat hij volgende week de factuur zal betalen en dat niet doet. maar een hele opdrachtovereenkomst per mail is andere koek.
  12. Zoals Rik zegt, het staat geheel los van elkaar. om de spaghetti even uit elkaar te trekken Als DGA ben je in loondienst bij je eigen BV, jou bv betaald jou een salaris 48K en draagt daarover loonbelasting af via de aangifte loonbelasting Over de winst betaald de BV vennootschapsbelasting, als je verlies maakt dan mag dat verlies (meestal) verrekend worden met winsten uit eerdere jaren of in toekomstige jaren Privé doe je aangifte inkomstenbelasting, daar geef je je salaris en de al betaalde loonbelasting op bij de vragen over loon uit dienstbetrekking , (beter nog dat is al voor ingevuld door de belastingdienst omdat jij aangifte loonbelasting hebt gedaan als je de vooringevulde aangifte download. ) Het verlies kan de BV dus met toekomstige winsten in de BV verrekenen in de vennootschapsbelasting. Leuk hé zo'n BV heb je opeens met 5 belastingsoorten te maken (ook nog BTW en soms dividendbelasting) ipv 2 als je IB ondernemer ben. (IB en BTW)
  13. Welk (zakelijk) doel wil je bereiken met dit realtime inzicht? misschien zijn er dan nog wat suggesties te bedenken hoe dat ht meest efficient kan. Is het niet gewoon genoeg dat je elk kwartaal bij de btw aangifte. ook een prognose te maken en zonodig de voorlopige aanslag IB bij te stellen.
  14. Voor welke belasting heb je een schuld? inkomstenbelasting, omzetbelasting? Inkomstenbelasting is sowieso een privé aangelegenheid dus staat buiten de VOF bij omzetbelasting moet je waarschijnlijk wel even contact hebben met de belastingdienst omdat de VOF niet meer bestaat en het BTW nummer verdwijnt om afspraken te maken over wie wat betaald.
  15. Bij verkoop in consignatie is de winkel wel gewoon de verkoper voor de klant. Alleen hoeft de winkel jou pas te betalen als de schoenen verkocht zijn in plaats van na bijv 30 dagen na inkoop zoals bij reguliere inkoop gebruikelijk is. Jij zet dus nu 160 euro op de factuur aan de winkel en zet je op de factuur dat je onder de KOR valt, de winkelier kan dan geen btw terugvragen op de inkoop bij jou. Zodra jij uit de KOR valt stuur je de winkel een factuur van 160 + 21% btw = 193,60 jij draagt 33,60 btw af aan de belastingdienst hij vraagt 33,60 btw terug Per saldo betaald de winkelier hetzelfde winkelier rekent ?? euro aan de klant dat is niet jou probleem.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.