Jump to content

Roel J

Moderator+
  • Content Count

    5,369
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Roel J last won the day on May 31

Roel J had the most liked content!

Community Reputation

696

Personal info

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    Financiën / administratie en credit management

Company info

  • Phone number
    06 5184 1253

Vision

  • I'm looking for people who
    met passie ondernemen en continue op zoek zijn naar kansen, mogelijkheden en verbeteringen.
  • My opinion about entrepeneurship
    Ondernemerschap is een vak. Je moet alle ingredienten op de juiste manier samenbrengen om een succesvolle onderneming neer te zetten. Als ondernemer moet je flexibel inspelen op alle hindernissen die op je pad komen en de drive hebben om steeds je grenzen te verleggen en over je eigen beperkingen heen te durven stappen om verder te komen.
  • My opinion about innovation
    Innovatie is een onbetaalbaar voor de samenleving, en soms voor de ondernemer, het is een kunst op zich om de balans het effectief inzetten van het ondernemings kapitaal op innovatie en voldoende blijven verdienen om de innovaties te kunnen blijven financieren.

    Eén ding is zeker elke innovatie kost veel geld en vaak meer als gedacht, maar je weet pas dat het meer is als gedacht als je een goed financieel (basis)plan hebt.
  1. Hans het begint op langs mekaar praten te lijken. Ieder vanuit het eigen perspectief heeft gelijk private lease kent registratie, zakelijke lease niet. TS is bang dat als de VOF leaset dat hij ook geregistreerd wordt dat is dus niet zo aangezien als dat maar om zakelijke lease gaat. En als zijn vennoot voor private lease kiest is dat aan de persoon gebonden en niet aan de VOF dus wordt hij ook niet mede aansprakelijk voor het contract.. Althans het is zaak te zorgen dat een leasevorm wordt gekozen waar BKR registratie (voor TS) niet aan de orde is.
  2. Niet direct specialist of adviseur maar wel een mening / visie op de manieren van betrokkenheid om met de laatste te beginnen, aandeelhouder.. lijkt me logisch, bijna een open deur, als je gaat samenwerken is dat meest voor de handliggend in een BV (of vergelijkbare buitenlandse rechtsvorm) waarin ieder een bepaald aandeel bezit, maar wel alleen voor de activiteiten waar ze bij betrokken zijn. (in dit geval) Punt 2: Verkoop in Azië? prima, de wereld opdelen in regio's ligt voor de hand. Azië vraagt een andere markt benadering dan Europa, Canada en Australië, een lokale partner in Azië kan zinvol zijn. Vastleggen merknaam en beeldmerk door de partner zou ik heel erg voorzichtig mee zijn, waarschijnlijk niet doen. Althans zeker niet in deze fase. Zorg dat jij controle houdt over je merknaam en beeldmerk zodat jij bepaald of en wanneer je merk wordt gebruikt. Zodat als de samenwerking toch niet lukt of na x jaar eindigt je wel zelf de merkrechten hebt / houd. Je kunt hier waarschijnlijk prima werken met licenties om de merknaam te mogen gebruiken voor langere periode om de partner zekerheid te geven zijn inspanningen terug te kunnen verdienen Het merk kan misschien ook in een BV gestopt worden (die de licenties uitgeeft) waar de investeerder ook een deel van de aandelen heeft maar controlerend belang over het merk zou ik bij mijzelf houden en ook clausules dat bij beïndiging de aandelen teruggeleverd moeten worden tegen een vooraf bepaalde formule om de prijs te bepalen. Het zijn allemaal maar voorbeelden geen uitgewerkte ideeën Kostprijs naar beneden door productie in China of Taiwan lijkt me geen standaard gegeven, Een producent zal altijd roepen dat zij het goedkoper kunnen maar lang niet alles is nog het goedkoopst door productie in China. Het moet vooral geen verplichting worden om in China of Taiwan te produceren door de samenwerking. Ik neem aan dat jij nu ook in verschillende landen laat produceren omdat je daar de beste prijs/kwaliteit verhouding hebt gevonden, uiteraard beperkt door de tijd en geld die het kost om de juiste leverancier te vinden. Kostprijs optimalisatie moet een standaard doel zijn van elke onderneming. Dat kan niet als je contractueel landurig vast zit aan 1 partij. Het zou heel goed kunnen dat de lokale partner betere kennis heeft van de lokale markt om goedkopere productielocaties te vinden dan die je nu gebruikt, maar laat het criterium zijn dat ze een vergelijkbare of betere kwaliteit kunnen leveren en niet alleen goedkoper. Daarnaast is het ook belangrijk te kijken naar de "Total landed cost" ofwel alle kosten meewegen voor transport, invoerrechten enz enz.. daarbij ook met een half oog kijken naar de onrust in de wereldmarkt waarbij links en rechts weer invoertarieven worden ingevoerd, al dan niet tijdelijk. Afijn Heul veul om rekening mee te houden. Puur op gevoel zeg ik.. Verkooppartner voor Azië goed idee, productie, ja indien beter en voordeliger. Productontwikkeling? misschien maar merk indentiteit en visie is wel iets om heel sterk in de hand te houden. niet meteen in het diepe springen..
  3. Snap ik.. maar als je met 3 bestellingen van 100 patronen per bestelling op pad gaat hebt rij je dus met 2,5 kilo rond, daarbij zou het kunnen dat voor scooters nog andere regels gelden. Het is simpelweg iets wat je op je lijstje van dingen die je uit moet zoeken of op zijn minst in gedachte moet houden. De boetes op overtreding zijn fors beginnen bij 400 euro En qua bezorggebied raad ik aan om je bewust te zijn van de beperkingen van een scooter en de afstand die ze kunnen afleggen in een redelijke tijd net als de beperking van 1 bezorger. Daarbij moet je niet alleen afstanden rekenen vanaf jullie bedrijfsadres maar ook van de uiterste locaties. Want stel jullie zeggen heel tilburg is te doen want wij zitten redelijk centraal in Tilburg dus kunnen in 20 minuten zowel in Noord Tilburg als Zuid Tilburg zijn. De problemen met bezorgtijden, zeker met maar 1 bezorger op de weg, ontstaan wanneer er om 22:00 een bestelling voor Tilburg Zuid komt en om 22:05 een bestelling voor Tilburg Noord. Heen en terug naar Tilburg Zuid is dan al 40 minuten en dan daarna nog naar Tilburg Noord met de bestelling ook nog eens 20 minuten dan zit de klant 2 dus al minimaal een uur te wachten. Dus alleen een cirkeltje trekken van 20 of 30 min scooter rijtijd rondom jullie locatie is niet de enige factor. Aantal bezorgers en spreiding van klanten speelt ook mee. Lange bezorgtijden zorgen vaak voor slechte reviews, zeker bij een bierkoerier, want aan de producten kan weinig misgaan, hooguit dat het bier niet koud genoeg is.. een doodzonde voor een echte bierliefhebber maar voor de gemiddelde party animal met dorst niet echt een doodzonde.. daar zal ongeduld waar het bier blijft sneller tot ontevredenheid leiden.. Starten met een groot verzorgingsgebied is dus waarschijnlijk niet mogelijk als je maar met 1 bezorger start. Dan zul je dus meer marktonderzoek moeten doen in welke postcodes je wilt leveren omdat daar de meeste potentiële klanten zitten.
  4. met betrekking tot de lachgas patronen is er nog wel een "belangrijk detail". Vervoer van lachgas valt onder vervoer van gevaarlijke stoffen, je mag maximaal 2 kilo vervoeren zonder speciale opleiding / vervoersvergunning.. wel iets om rekening mee te houden als je meerdere bestellingen moet bezorgen.. verder zie ik in regio Utrecht nachtwinkels a.k.a. bierkoeriers net zo snel weer verdwijnen als ze verschijnen al zou dat ook kunnen omdat ik aan het eind van het verzorgingsgebied zit en ze zich beperken tot minder postcodes om de bezorgtijden in de hand te houden. Dus dat is ook iets om naar te kijken. Niet te makkelijk denken aan een lekker groot bezorggebied voor meer omzet want als je van zuid naar noord of oost naar west moet van je bezorggebied moet dat ook binnen redelijke tijd te rijden zijn. De ritten zijn slecht planbaar dus je maakt veel kilometers per klant
  5. Nee die donaties zijn niet aftrekbaar. Wat jij wilt doen is een een graafmachine gebruiken om een bloembol te planten.. dat lukt theoritisch gezien wel want een graafmachine kan een gat maken waarin je een bloembol kunt planten.. Maar heel praktisch is het niet. Een onderneming is geen geschikt "vehikel" om al dan niet onbelaste giften te ontvangen voor nader te bepalen doelen door verkoop van goederen. Zelfs een ANBI stichting met die een (web)winkel voeren om meer inkomsten te genereren krijgen in principe te maken met winstbelasting, alleen onder heel specifieke situaties kunnen bepaalde activiteiten voor erkende doelen vrijgesteld zijn van belastingheffing. Het best haalbare met een bedrijf is dat je binnen de IB of Vpb gebruik kan maken van de giften aftrekregeling maar die is gemaximeerd op (even uit mijn hoofd) 10% van de winst. Daarnaast staat het je 100% vrij om alle winst na belasting (of beter vrije kassstroom) te besteden aan goede doelen ipv te herinvesteren of uit te keren aan de eigenaren / aandeelhouders. Maar je zult niet ontkomen aan normale winstbelasting. Als jij denkt dat je met jou vaardigheden betere checkout ervaring voor donatiepagina's en marketing campagnes te kunnen bieden aan goede doelen. Stel dan gewoon die expertise gratis of tegen sterk gereduceerde prijs ter beschikking aan een aantal goede doelen dan heb je geen last van allerlei complexe fiscale vraagstukken of van de verplichting te doneren aan een anbi, het staat jou vrij om jij tijd als vrijwilliger te besteden en welk doel jij wilt, anbi of geen anbi..
  6. Voor dat we in de details duiken.. Wat bedoel je met historie opbouwen.. Met welk doel? Ik snap het niet zo goed in de hele context van deze vraag.
  7. Nee dat is het hardnekkigste broodje aap verhaal dat de ronde doet op internet. Iedereen kan een factuur maken, je mag er alleen geen btw op zetten als je geen btw ondernemer bent (nog los van het feit dat btw heffing waarschijnlijk niet van toepassing bij levering aan / in de VS) Het is een geforceerde manier om het verschil uit te leggen tussen wat een btw ondernemer allemaal op de factuur moet vermelden om aan alle factuurvereisten van de btw te voldoen en hoe "eenvoudig" een factuur van iemand die geen ondernemer eruit mag zien. Op een kwitantie staat alleen maar aan wie je welk bedrag hebt betaald en eventueel waarvoor het was, maar een kwitantie is formeel een betaalbewijs dat geef je dus af nadat er betaald is. Ik leg het verschil liever zo uit. Als een particulier kun je op een servetje schrijven "factuur voor Jaap" 4 bier 10 euro.. Dan heb je een factuur gemaakt. Een ondernemer moet ook allerlei gegevens over hemzelf (NAW) en zijn klant opnemen evenals omschrijving en btw tarief of eventueel toegepaste uitzonderingsregel. In de praktijk kan een mailtje van jou met als onderwerp factuur geleverde diensten, waarin je vraagt x euro (of dollar) te betalen voor uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden ook een factuur zijn. Maar meeste bedrijven willen dan toch graag een stukje papier (of PDF) waar in een wat meer formele layout wordt weergegeven wat er is geleverd door wie en wanneer er betaald moet worden. Kortom stuur gewoon de factuur waar om gevraagd wordt, je gaat daar echt geen problemen mee krijgen. Het W8-BEN formulier heeft jou klant nodig om te bewijzen dat jij geen Amerikaans ondernemer of werknemer bent en dat zij daarom geen "withholding taxes" hoeven in te houden op de betaling en af te dragen aan de IRS (VS belastingdienst). net als wij in NL btw moeten inhouden en afdragen moet in de VS ook bepaalde belastingen in worden gehouden en moeten ondernemingen middels dit soort formulieren bewijzen met wie ze zaken hebben gedaan. Wellicht dat iemand anders inhoudelijk nog wat meer kan zeggen over het formulier omdat ik er zelf weinig ervaring mee heb
  8. Dat heeft niet zoveel met handelsnaam of niet te maken. je kunt in een bedrijf met meerdere activiteiten ook gedeeltelijke staking te maken krijgen, incl fiscale afrekening of je er nu een aparte handelsnaam of administratie voor gebruikt of niet.
  9. De waarde bepaling is altijd lastig, maar als je eenvoudig wilt dan lijkt het redelijk eenvoudig naar de waarde nu te kijken en de waarde op moment van toetreden, een deel van die waarde zal mede door de toekomstig derde vennoot worden gegenereerd in de tijd dat ze al werknemer is. Maar naast waarde spelen nog een aantal, deels actuele, factoren mee. Om te beginnen wil ik je wijzen op de doorschuiffaciliteit, die geeft de mogelijkheid om een werknemer na 36 maanden (3 jaar) te laten toetreden (bedrijf gedeeltelijk over te nemen) zonder dat de bestaande vennoten over de, voor hen fiscaal gezien gedeeltelijke staking, te hoeven afrekenen. Het lijkt dus voor de hand te liggen om het plan tot toetreden mede te laten bepalen op dit fiscaal belangrijke moment Daarnaast is er de actualiteit dat de regels rondom personen vennootschappen gewijzigd gaan worden per 2020. Hierdoor is vermoedelijk meer flexibiliteit mogelijk en wellicht is zelfs in sommige situaties beperking van de hoofdelijke aansprakelijkheid mogelijk en ook de regels rondom toetreding en uittreding worden "vereenvoudigd" echter is alles nog in wetsontwerpfase en nog niets definitief beste is eens te googlen op "modernisering persoonsvennootschappen" en dan de paar artikelen die verschenen zijn door te lezen. Mijn eerste gedachte is dus om nu nog niet al te vastomlijnde plannen te maken, het lijkt mij heel redelijk om eerst een half jaar te gaan samenwerken primair als werknemer-werkgever en elkaar beter te leren kennen en dan als de nieuwe regels duidelijk zijn de beoogde samenwerking meer definitief vorm te geven. Qua waardering, lijkt het me als toekomstig vennoot lastig als je eerst 3 jaar werknemer je ten volle inzet voordat je medevennoot zou worden dus ik zou willen weten wat de onderneming waard is rond moment van toetreden. Voor beide partijen vind ik het redelijk dat je begint met een (goed) basis salaris maar ook vrij snel vanaf 2020? gaan kijken naar een winstdelingsregeling of bonusregeling voor bepaalde behaalde mijlpalen. Het extra geld dat daarmee wordt uitgekeerd aan de werknemer kan heel goed door de werknemer (in prive, dus buiten risicosfeer van de VOF) gespaard worden om de toetreding over 3 jaar überhaupt te kunnen betalen. Uiteindelijk moet je als het een Vof blijft toch wel uitgaan van een verdeling van 50/50 naar dicht tegen 33/33/33 immers zit je altijd met de hoofdelijke aansprakelijkheid waardoor het voor een vennoot niet aantrekkelijk is om voor een klein winstdeel toch vol risico te lopen.
  10. Nee hoor zelfs dat is niet nodig. Je kunt in de online aangifte inkomstenbelasting gewoon per handelsnaam een balans en winst en verliesrekening opgeven. in het onderdeel ondernemingen kun je gewoon meerdere activiteiten opgeven en beide aanmerken als eenmanszaak. het is technisch is mogelijk om binnen het aangifte formulier 2 handelsnamen apart op te voeren en daarna bij een eenmanszaak te noemen zonder dat je de cijfers hoeft op te tellen of te consolideren..
  11. voor het pensioenoverleg was dat ontbreken niet zo'n punt, daar hebben zzp-ers de volledige vrijheid het te regelen zoals ze willen desnoods op hun 55e met pensioen en worden ook niet (direct) geraakt, er komen alleen mogelijkheden bij (openstellen pensioenfondsen voor zzp-ers) om je pensioen te regelen. probleem zat hem in de achterkamertjes handje klap waarbij sommige partijen die "basis AOV" eiste als tegenprestatie voor hun instemming eiste.
  12. Ja natuurlijk waarom zou dat niet mogen? Alle uren die je besteed, ook aan administratie, zelfstudie / lezen vakliteratuur om dingen uit te zoeken voor je onderneming horen (ook) allemaal tot het urencriterium. Dit soort uren kun je prima verantwoorden "representatie uren". Een goede relatie met de klant en haar medewerkers is belangrijk om je opdracht goed / beter uit te kunnen voeren.
  13. Nee hoor, overal is het lastig, ik heb het bij diverse werkgevers en opdrachtgevers dit soort problemen gezien. Ongeacht de grote van de onderneming zelfs een dochterbedrijf van de NS had moeite om in Italië een bank rekening te krijgen. 100% eigendom van de NL overheid zou toch vrij goed verifieerbaar moeten zijn. ook al zaten er nog een paar bv's tussen.. Het heeft vrij weinig te maken met braaf zijn, maar alles met kosten risico's en opbrengsten. Er moeten veel kosten gemaakt worden om de identiteit vast te stellen, en alleen een betaalrekening levert meestal vrij weinig op aan omzet / winst. Dus door de zware verantwoordelijkheid op grond van de regelgeving is men niet geïnteresseerd om een rekening te openen omdat de kosten hoog zijn en de opbrengst laag, niet alleen bij openen van de rekening.
  14. Als je op dit forum zoekt kom je vele voorbeelden tegen waarbij het heel moeilijk lukt, zelfs binnen Europa is het lastig vanwege die regels. De meest gebruikelijke weg is om naar je "huisbank" in Hong Kong te gaan en via hen partnerbank in Nederland een rekening te openen.
  15. Op dit moment is je zakelijk gebruik al gedaald tot 40% van totaal en als het een camper is wil je de caravan voor de familievakanties weg doen dus komt er nog een sloot prive km bij. Ik zou dus ook (laten) berekenen / beoordelen - of zakelijk etiketteren nog wel rieel is en of door de ombouw en verdere toename van het prive gebruik. - of overgang van bestelauto naar personenauto (en dus ook ander kenteken) voldoende grond is voor een tussentijdse omzetting van zakelijk naar prive. - wat de kosten en voordelen zijn van de camper op prive te zetten vs zakelijk ge-etiketeerd houden. de bus is van 1999 dus > 15 jaar, maar de ombouw tot camper kan ook leiden tot een (aanzienlijk) hogere dagwaarde omdat campers populair zijn op het moment en dus ook hogere bijtelling.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept