Jump to content

Roel J

Moderator+
  • Content Count

    5,937
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    49

Roel J last won the day on April 2

Roel J had the most liked content!

Community Reputation

875

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    Financiën / administratie en credit management

Company info

    ccustomlangstring_privacy_message

Vision

  • I'm looking for people who
    met passie ondernemen en continue op zoek zijn naar kansen, mogelijkheden en verbeteringen.
  • My opinion about entrepeneurship
    Ondernemerschap is een vak. Je moet alle ingredienten op de juiste manier samenbrengen om een succesvolle onderneming neer te zetten. Als ondernemer moet je flexibel inspelen op alle hindernissen die op je pad komen en de drive hebben om steeds je grenzen te verleggen en over je eigen beperkingen heen te durven stappen om verder te komen.
  • My opinion about innovation
    Innovatie is een onbetaalbaar voor de samenleving, en soms voor de ondernemer, het is een kunst op zich om de balans het effectief inzetten van het ondernemings kapitaal op innovatie en voldoende blijven verdienen om de innovaties te kunnen blijven financieren.

    Eén ding is zeker elke innovatie kost veel geld en vaak meer als gedacht, maar je weet pas dat het meer is als gedacht als je een goed financieel (basis)plan hebt.
  1. Dat is zeker later in te regelen... laat ik het zo zeggen.. Als je nu een webshop begint laat je ook niet alvast een magazijn van 30.000m2 omdat coolblue en bol die ook hebben en jij van plan bent net zo succesvol wilt worden.. Met financiële planning werkt het niet veel anders.. elke fase kent zijn optimale constructie.. Het is zeker goed om als je nu een Holding-werk bv constructie gaat opzetten om 1 of 2 redelijk voorzienbare stappen vooruit te denken. Maar nu al constructies bouwen omdat je ooit misschien miljoenen erfenis kan hebben is niet zinvol..
  2. of je maakt wel een factuur bij eerste verzending en als vervangende goederen moeten worden verzonden maak je gewoon een voorraad aanpassing of kostenboeking (Zonder btw) omdat je deze goederen zonder extra vergoeding moet leveren.
  3. Ja dat is corona-bijstand / TOZO voor een alleenstaande zzp-er die thuiswerkt.. of beter geen bedrijfspand heeft) Er vanuitgaande dat er 0 inkomensten zijn in de periode mrt-mei Daar kan 500 euro per maand bijkomen als je samenwoont omdat het bestaansminimum voor meer persoonshuishoudens Daarnaast kun je 4000 TOGS (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren) als je een onderneming niet aan huis hebt én in de aangewezen getroffen sectoren zit. Tot slot kun je voor je personeel werktijdverkorting aanvragen zo je die hebt. Verder zijn er natuurlijk de andere maatregelen buiten de overheid - ZZP-er prive kan 3 maanden aflosuitstel op hypotheekwoonlaasten krijgen - Alle ondernemerskredieten worden automatisch 6 maanden aflosuitstel Verder kun je voor alle belastingaanslagen 3 maanden uitstel aanvragen om te voorkomen dat je in de periode maart-juni geld uitgeeft aan belastingen en geen geld overhoud voor levensonderhoud Edit: Dat klopt, vooralsnog is een apart bedrijfsadres nog een vereiste..
  4. De TOZO regeling valt uiteen in 2 delen 1. TOZO levensonderhoud, 1050 of 1500 afhnkelijk van gezins-samenstelling hiervoor geldt géén vermogenstoets 2. TOZO Bedrijfskapitaal. Een lening van max 10.157 euro. Hierbij wordt wel gekeken naar vermogen van de aanvrager (niet van de partner)
  5. Dit kan alleen maar over 2019 gaan. Want onder de nieuwe kor is er geen sprake meer van een afdrachtskorting
  6. klinkt goed jasper Ik hoop dat het lukt.. op beide vlakken dan.. zowel beetje alternatieve omzet al is het maar om niet wekenlang alleen maar thuis te zitten en ook de NOW aanvraag natuurlijk. Maar dat lijkt wel goed te komen..
  7. Ha Jasper, Zodra de NOW regeling officieel open gaat zullen we een apart topic openen met de meest actuele informatie over die regeling én de link(s) waar je je aanvraag kan doen. Jou vraag of informatie is wel nuttig voor ondernemers die al in de oude WTV regeling zitten en nu dus alsnog NOW mogen aanvragen.. Ik heb daarom jou topic even een andere titel gegeven die de koppeling legt tussen de oude WTV en nieuwe NOW regeling.. Heb je zelf al besloten wat je gaat doen? Zo te zien kun je gewoon alsnog vanaf 1 maart NOW aanvragen en lost dat ook je probleem op dat je eerder meldde dat je eigenlijk te weinig Werktijdverkorting had aangevraagd.
  8. Voor de KOR gelden bij btw verleggingen andere regels dan voor "normale btw heffing" de Informatie hierover vind je in de brochure KOR tm 2019 https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z21fd.pdf zie pagina 8 voor de uitleg van toepassing van de KOR bij vraag 4a en 4b Daaruit blijkt dat hoewel je bij de reguliere kwartaalaangifte de bedragen bij vraag 4a en 4b direct weer verrekend bij vraag 5b voorbelasting. Mag je dat bij de KOR niet. Bij de KOR heb je wel recht op aftrek van voorbelasting (5b) maar de bedragen bij 4a en 4b moet je uit de KOR berekening houden. Immers is de BTW naar jou verlegd en ben je de afdrager, het wordt echter niet tot jou omzet gerekend omdat jij niet de presterende ondernemer bent. Je bent slechts door de wetgeving aangewezen als inhoudingsplichtige. Dus jou berekening gaat over de reguliere kwartaal aangifte, daarbij vul je bij 4a en 4b bedragen in die je bij 5b weer aftrekt zodat je per saldo niets afdraagt. maar bij de KOR berekening mag je die bedragen niet meerekenen dus wordt de berekening Omzetbelasting over 1a 2.596 Voorbelasting 5b 2.573 - Saldo af te dragen 5c 23 en dat is dus het bedrag voor de KOR nu denken de meeste ondernemers dan dat ze benadeeld worden door de KOR bij buitenlandse inkoop, maar dat is niet zo.. Je moet in je achterhoofd houden dat de KOR geen korting is op de BTW over jou verkopen maar een afdrachtkorting over het SALDO tussen jou btw op verkopen en voorbelasting. Stel jij koopt voor 1000 euro ex btw goederen in Dan betaal je bij een binnenlandse leverancier 1210 euro incl btw aan de leverancier. Op de aangifte krijg je vervolgens 210 btw terug, of als je de KOR gebruikt dan wordt dit verminderd op de te betalen BTW van vraag 1. Per saldo heb je dus 1000 euro betaald voor de inkoop. Als je bij een buitenlandse leverancier inkoopt betaal je aan hem 1000 euro want deze verlegt de BTW heffing naar jou, dus moet je op je kwartaalaangifte 210 euro aangeven bij vraag 4. Maar net als bij de inkoop via een binnenlandse leverancier mag je ook de voorbelasting terugvragen. Per saldo betaal je dus ook hier 1000 euro voor die goederen. Maar omdat jij bij de verlegging niet de presterende ondernemer bent hoort de BTW van vraag 4 niet tot jou omzet om het KOR saldo te bepalen. Vraag 4 is er alleen om de btw over jou inkoop op een andere manier administratief af te handelen. Daarom wordt vraag 4 weggelaten bij bepaling van je KOR saldo.. Helaas zul je dus inderdaad 1009 euro moeten afdragen.. als je die eerder (ten onrechte) hebt meegenomen in je KOR berekening..
  9. Wat mij betreft is dat precies verkeerd om. Exploitatie van een pand is geen ANBI activiteit. Dat heet gewoon verhuur volgens mij.. Het doel van de stichting is of zou iets moeten zijn als Het stimuleren en faciliteren van culturele evenementen in Regio X en het ondersteunen van lokale makers, creatieven, artiesten, kunstenaars. Hoe dat moet is dan vraag twee Het kan een eigen locatie zijn maar dat geeft vanaf de start hoge vaste kosten, maar een goed cultureel programma voor de regio hoeft niet gebonden te zijn aan 1 pand. Je kunt juist ook de samenwerking zoeken met al bestaande culturele instellingen in de regio. zomaar wat voorbeelden ter inspiratie.. - Een theater dat zijn lobby openstelt voor tentoonstellingen van lokale kunstenaars - De stichting huurt datzelfde theater X avonden per seizoen voor lokaal talent, een open podium of de lokale toneelvereniging - Een bibliotheek, buurtcentrum of lokale winkelier die een vitrine met handelswaar van lokale creatieven en/of ruimte voor (gratis) tentoonstellingen (lege winkelpanden tijdelijk vullen met "pop-up cultuur" is ook een opkomend fenomeen.. daar snijd het mes aan twee kanten, lokale creatieven krijgen meer exposure en winkelstraten hebben minder lege / dode zwarte gaten in de straat.. - Samenwerking met lokale horeca gelegenheden voor theaterdiner avonden.. zij een volle zaak, artiesten een volle zaal.. - De stichting ondersteunt het stadsmuseum en krijgt in ruil de mogelijkheid X maal per jaar de museumlocatie te gebruiken voor kleine culturele events. - Organiseer een maandelijkse cultuurroute of cultuurwandeling langs bestaande organisaties of de ateliers van lokale kunstenaars. Door te beginnen met kleinere projecten kun je makkelijk per project subsidies of sponsers zoeken en zo groeien De stichting heeft een duidelijk doel en door de wijze waarop zij hun middelen inzetten worden ook al bestaande initiatieven ondersteund. Een eigen pand kan een langere termijn doelstelling zijn nadat bewezen is dat er een cultureel programma gemaakt kan worden of als de kans zich voordoet, bijv omdat de bibliotheek besluit te sluiten of te verhuizen omdat hun pand te duur om alleen te blijven exploiteren, dan kun je als stichting (met ervaring inmiddels) gaan faciliteren. Bibliotheek blijft een kleiner deel huren, jullie vullen de vrijgekomen ruimte. In bijna geen enkele gemeente/regio is zomaar ruimte voor een heel nieuw initiatief met een eigen pand die het jaar rond culturele evenementen wil gaan organiseren. Je treed dan in directe concurrentie met de bestaande en vaak ook (zwaar) gesubsidieerde initiatieven..
  10. Beste Raadvrager, Welkom op Higherlevel. Maar ook maar meteen het slechte nieuws.. Higherlevel staat niet toe dat adviseurs vragen stellen ten behoeve van klanten. Daarom gaat dit topic op slot.
  11. Elk ander meet moment zal ook niet eerlijk zijn.. Het is de enige manier waarop groot volume kan. Anders kan iedereen met correcties tov van de aangifte jan veel langer moeten wachten op het voorschot.. Maar kennelijk was mijn uitleg nog niet helder genoeg.. In de eerste aanvraag voor het voorschot - Maak je zelf een inschatting van de omzetdaling in de periode maart-mei (schat hem dus wat laag in) - Wordt op basis daarvan een voorschot bepaald met hulp van de loonaangifte van januari 2020 In de definitieve aanvraag - Geef je de werkelijke omzet op in de periode maart-mei -Geef je de werkelijke loonkosten op in maart-mei Je loopt dus uiteindelijk niks mis, maar als je onverwacht meer omzet maakt mag je ook niet het hele voorschot houden.. Je zult uiteindelijk gecompenseerd obv daadwerkelijk verloren omzet. Maar zoals jij van 1 werknemer 30% van zijn loon mist zullen vele ondernemers in april mei en juni niet hetzelfde salaris uitbetalen als in januari omdat er zijn allerlei mutaties denkbaar zijn: - Er tijdelijke contracten zijn afgelopen die niet verlengd zijn (los van corona) - Er nieuwe medewerkers na januari zijn aangenomen die dus ook niet in de loonsom januari zitten Dit is simpelweg de best mogelijke regeling die in 3 weken opgetuigd kan worden enige knop waar je aan kan draaien is de schatting van de omzetdaling.
  12. De informatie heb je denk ik uit dit bericht gehaald https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/31/now-regeling-klaar-loketten-bijna-open wel handig om dat als referentiekader te nemen Daarnaast is het belangrijk je te realiseren dat dit om een persbericht gaat en dat dingen dus om redenen van eenvoud worden samengevat. De overgang in de alinea over voorschotten naar uitleg over de bepaling van de definitieve compensatie is daarom wat ongelukkig.. Om op je eerste vraag in te gaan.. Er wordt gekeken naar de loonsom uit je loonbelastingaangifte van januari 2020. Dus als je toen een werknemer die wegens ziekte maar 70% kreeg dan zal dat meegaan in de grondslag voor het voorschot van 80%. Er moeten straks meer dan 100.000 bedrijven een voorschot gaan krijgen, dan kan men dus niet gaan lopen mieren met Jantje die net die maand onbetaald verlof had of pietje die ziekengeld kreeg. Als UWV snel aanvragen moet beoordelen moet dat op basis van al bekende informatie, hiervoor heeft men dus de loonaangifte van januari 2020 als peilmoment gekozen. De termijnen worden gewoon elke maand betaald zodat je loon kunt uitbetalen. ook al staat dat niet letterlijk in het persbericht volgt dat uit gezond verstand er zit 0,0 logica om de tweede termijn voor salaris mei pas in september uit te gaan betalen.. De termijn van 24 weken en 22 weken die in de volgende alinea staat gaat over de termijnen waarin de NOW aanvraag volledig moet worden gemaakt door de ondernemer (24 weken na aanvraag) om de echte loonkosten voor de periode maart, april en mei en behaalde omzet aan leveren zodat de definitieve compensatie bepaald kan worden. Nadat de ondernemer zijn aanvullend bewijs heeft aangeleverd zal UWV binnen 22 weken de resterende loonsom compensatie bepalen en verrekenen met de reeds uitgekeerde 80%. Even snel voorbeeld. Als je op 6 april NOW aanvraagt (week 15) dan moet je uiterlijk in week 39 > ~21 september de definitie loonkosten en omzet aanleveren Als jij al in week 30 (eind juli) die stukken aanlevert dan zal UWV binnen 22 weken dus uiterlijk week 52 de definitieve compensatie bepalen als je wacht to week 39 dan zal uwv uiterlijk in feb 2021 de definitieve compensatie bepalen.
  13. Niet alles verzonnen alleen jammer voor ze dat op elke rubriek waar je klikt bij centraal meldpunt je uiteindelijk dit te zien krijgt. Eigenlijk had ik een uur geleden al willen reageren, maar ik kreeg kramp in mijn kaken van het lachen om deze aanmaning en telkens als ik weer een stukje las kwam die kramp terug.. Maar nu gaat het wel weer.. Wat een stapel kansloze lege dreigementen zijn dit. Ik mis alleen nog de Kamer voor Kantoren waar ze ook hadden kunnen melden en de dreiging om via het nationale domeinenregister je domeinnaam offline te zetten Iemand schreef dat ze dit naar de rechtsbijstand hadden doorgestuurd.. Ik denk dat ze daar door het kantoor rollen om deze fantastische 1 april grap..
  14. Doel van de vraag is hoeveel je denkt nog wel zelf te kunnen verdienen. Het bedrag wat je daar invult wordt aangevuld tot het minimum inkomen. Dus het gaat om de winst die je nog WEL denkt te gaan maken. het gaat niet om hoeveel je misloopt! Als jij denkt gemiddeld 500 euro winst te maken dan vul je dat in en dat wordt dan aangevuld tot bijstandsniveau (alleenstaand = 1050, samenwonend = 1500)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept