Jump to content

Roel J

Moderator+
  • Content Count

    5,283
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Roel J last won the day on April 18

Roel J had the most liked content!

Community Reputation

669

Personal info

Register

  • How did you find us:
    maak een keuze
  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    Financiën / administratie en credit management

Company info

  • Company or organization name
    Jongman Administratie Services
  • Phone number
    06 5184 1253

Vision

  • I'm looking for people who
    met passie ondernemen en continue op zoek zijn naar kansen, mogelijkheden en verbeteringen.
  • My opinion about entrepeneurship
    Ondernemerschap is een vak. Je moet alle ingredienten op de juiste manier samenbrengen om een succesvolle onderneming neer te zetten. Als ondernemer moet je flexibel inspelen op alle hindernissen die op je pad komen en de drive hebben om steeds je grenzen te verleggen en over je eigen beperkingen heen te durven stappen om verder te komen.
  • My opinion about innovation
    Innovatie is een onbetaalbaar voor de samenleving, en soms voor de ondernemer, het is een kunst op zich om de balans het effectief inzetten van het ondernemings kapitaal op innovatie en voldoende blijven verdienen om de innovaties te kunnen blijven financieren.

    Eén ding is zeker elke innovatie kost veel geld en vaak meer als gedacht, maar je weet pas dat het meer is als gedacht als je een goed financieel (basis)plan hebt.
  1. Dat is is net zo'n slecht idee als een winst en verliesrekening gebruiken. Een van de kernpunten bij een controle is of het banksaldo en de transacties overeenkomen met de door de bank verstrekte afschriften. op 1 grootboekrekening 2 bankrekeningen bijhouden is net zoiets als zelf op een inkoop of verkoop factuur even de bedragen doorstrepen. dat doe je ook niet.
  2. Begin gewoon op 0 dat is echt het eenvoudigst. NOOIT, NEVER EVER zet je op een fiscale aangifte fictieve bedragen. dus nee niet maar even 5000 invullen. De kosten die je prive betaald hebt voor de start van je onderneming en boek je dan gewoon als kosten in de startmaand met als tegenrekening op de balans een prive storting, dat is voor een kleine zzp onderneming echt prima. niet onnodig moeilijk maken. Het is niet verplicht om een openingsbalans met getallen te hebben. daarbij 0 is ook een getal..
  3. wat doe je met die 2e bankrekening? want de gratis sheet (genoemd in andere topic) die jij gebruikt is totaal ongeschikt voor een tweede bankrekening, ook niet als je een andere rekening misbruikt.. omdat het banksaldo niet bepaald wordt door een bankboek maar door een saldo van verkoopfacturen en inkoopfacturen met de markering betaald per bank. er is dus geen andere manier om die andere rekening goed in je boekhouding te krijgen.
  4. Dank voor je update, goed dat jij er zonder "kleerscheuren" vanaf komt. Als je nog aanmaningen krijgt en het om internetoplichting voor de benadeelden gaat kun je hun wellicht nog wijzen op de online aangifte mogelijkheid. https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/aangifte-van-internetoplichting-geen-geld-gekregen.html Wellicht kun je ook de dossiernummers van jou aangifte opgeven of aan de politie vragen of je andere gedupeerden een bepaald (dossier)nummer kan doorgeven van al lopende onderzoek(en) zodat zowel de politie geholpen om de omvang beter in zicht te krijgen en de gedupeerden ook het gevoel hebben dat ze zo'n zaak een duwtje in de goede richting kunnen geven.
  5. Hallo Jappie, Voor je boekhouding en aangifte is het wel goed om alles netjes af te ronden. Zolang de auto in gebruik is geweest schrijf je erop af, ook in het jaar van staken. Dan eindig je op een boekwaarde. En het verschil tussen die boekwaarde en de verkoopwaarde is het verlies (of winst) bij verkoop activa. In je aangifte kun je dat ook aangeven. het is niet logisch om de boekwaarde van begin 2018 te verrekenen met de opbrengst van de verkoop aan prive op 31-12 dan ga je iets als verlies op verkoop activa boeken terwijl het gewoon reguliere afschrijving is. Onder de streep maakt het niks uit qua hoogte van de (stakings)winst, maar het is nuttig om je boekhouding zo netjes mogelijk af te wikkelen, dat scheelt als je ooit controle zou krijgen weer wat puzzelwerk hoe je de auto ook alweer hebt afgehandeld in het stakings jaar..
  6. Het maakt geen verschil in beide gevallen ga je afschrijven over de totale prijs, dus incl kosten koper en overdrachtsbelasting zie ook de site van de belastingdienst Waarmee moet u rekening houden als u een pand koopt voor uw onderneming? Daar vind je de nodige informatie over waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een bedrijfspand en dan meer specifiek de eerste en laatste link op die pagina over Aankoopkosten meetellen en over de overdrachtsbelasting.
  7. Het is echt niet zo als je af en toe op je facebookaccount kijkt of googled naar een vakantie op je zakelijke pc dat je dan meteen een privébijtelling moet rekenen. Het gaat om structureel prive gebruik dus als jij een spel met hoge videoresolutie eisen op je zakelijke pc installeert om 's avonds met hoge kwaliteit beelden te kunnen gamen dan heb je privegebruik. Kortom de belastingdienst verwacht dat je een goede weergave van de realiteit in je administratie terug laat komen. niet dat jij je schuldig hoeft te voelen elke keer dat je even of je facebook kijkt.. Het is voor de belastingdienst ook nagenoeg onmogelijk om te bewijzen dat er sprake is van prive gebruik op dat apparaat. Tenzij het vol staat met vakantiekiekjes of gamesoftware. Als jij dus een pc hebt met alleen zakelijke software erop. En daarnaast prive ook gewoon een laptop of pc hebt kun je prima verdedigen dat die PC alleen zakelijk wordt gebruikt.
  8. Misschien moet jij ook eens kijken naar de manier waarop jij bijdraagt in dit draadje, je hebt inmiddels 10 keer gereageerd in dit draadje waarbij de helft van de reacties gaat over de manier waarop volgens jou gereageerd zou moeten worden door TS. Terwijl er niet veel meer aan de hand is dan in eerste instantie wat langs mekaar heen praten voordat het kwartje viel hoe het nu werkt en het probleem dus blijkbaar heeft opgelost voor TS.
  9. Klopt, het werkt dus beetje vergelijkbaar met andere aftrekbeperkingen zoals die voor representatie en zakendiners waar je ook maar 73,5% kan aftrekken van de totale kosten of de bijtelling van de auto die ook verrekend worden met de zakelijke autokosten waardoor de eerste x duizend euro uiteindelijk geen verlaging van de winst oplevert. Je kunt het totaal in alle gevallen wel als zakelijke kosten boeken maar bij je winstaangifte worden dus deze beperkingen toegepast waardoor je uiteindelijk geen belastingvoordeel ervan hebt. Door dit soort maatregelen wordt je fiscale winst hoger dan je bedrijfseconomisch berekende winst, waardoor je meer belasting betaald. Nee dat is niet erg zolang jij het kan uitleggen. waar je ook rekening mee moet houden is dat je geen 550 euro schenkt maar slechts 50 euro als je het volledig gratis weggeeft. dat zijn immers jou kosten. alle uren die je besteed zijn geen kosten. je krijgt immers geen uurloon. jou loon is de winst die overblijft nadat alle kosten van alle opbrengsten zijn afgetrokken. Als je dus producten verkoopt die arbeidsintensief zijn maar weinig materiaal / ingredientkosten. Dan is schenken dus niet zo heel aantrekkelijk als je dacht. zoals ik in mijn eerste reactie ook zei: niet gerealiseerde winst is niet op te voeren als een kostenpost. Feitelijk is de regeling om het tegen kostprijs te leveren dus voor beide partijen het meest voordelig en fiscaal het makkelijkst uit te leggen. Want als je iets helemaal gratis weggeeft doe je een schenking, die een aftrekbeperking kent en als je tegen kostprjis levert kan dat gewoon, de belastingdienst zal niet zomaar een fictieve winst gaan toerekenen omdat je ander 550 euro omzet had gehad en nu maar 50. Jij bent vrij om je verkoopprijzen te bepalen en mag de ene klant best een grote korting geven terwijl de andere de volle mep betaald.
  10. NLatuny, schrijf nu je gedachte eens uit je blijft hangen in je eigen versie dat als gift boeken voordeliger moet zijn. Terwijl het op papier niks uitmaakt of zelfs onvoordeliger is. Voor de inkomstenbelasting is het heel simpel zo dat je alleen werkelijk gemaakte kosten kan aftrekken. Jij hebt een taart maakt voor een ANBI en daarvoor 50 euro gerekend daarnaast heb je 50 euro aan ingredienten besteed en dus 0 winst gemaakt. Er zijn verder geen kosten gemaakt dus kun je ook niks aftrekken. Als jij de taart gewoon verkoopt reken je 550 euro min 50 euro ingredienten = 500 euro winst daarna besluit je een gift te doen van 500 euro, die aftrekbaar blijkt (ik laat daarbij de regels van de 1% drempel voor IB even buiten beschouwing) 500-500 = 0 euro winst. Per saldo maakt het dus niks uit in principe. Hoewel je dus ook nog tegen een aftrekbeperking aan kan lopen in de IB omdat je de eerste 1% van je giften niet als aftrekpost kunt rekenen. of zoals de belastingdienst er is sprake van een drempelbedrag. pas als jou giften boven 1% van je verzamelinkomen gaat leidt het tot aftrek. Het lijkt dus slimmer om deze taart gewoon als verkocht voor 50 euro te boeken. dan heb je 0 winst en geen belastingheffing. (tenzij je heel vaak bijna gratis taarten maakt voor ANBI's) Terwijl als je het als gift boekt (en de ANBI ook alsnog een factuur van 550 euro stuurt) heb je 500 winst die je als gift boekt (en ook daadwerkelijk schenkt) maar vervolgens verlaagt wordt naar 0 als je de drempel nog niet gehaald hebt betaal je dus gewoon winstbelasting over je 500 euro winst.
  11. Niet gemaakte winst is niet hetzelfde als een donatie. Als jij 500 euro van je bankrekening overmaakt, kan je dat alleen maar omdat je 500 euro winst maakt. Dus omdat je het ontvangen hebt van andere klanten. Iets wat je nooit hebt ontvangen kun je ook niet aftrekken als kosten of het nu een gift is of iets anders.
  12. Een boekhoudig is niks anders dan een huishoudboekje met een paar andere / extra spelregels voor zakelijke elementen en zeker niet (alleen) een juridisch logboek. Je reseveert kosten of schulden die op balansdatum te voorzien zijn en het resultaat (of de schuldpositie van de onderneming) van het boekjaar beinvloeden. als jij op 15 oktober 2018 , 1.210 euro van een klant ontvangt dan weet je al dat je 1000 euro omzet hebt maar in januari 2019 pas 210 euro btw hoeft af te dragen. je weet op 15 oktober bij de bankontvangst dus al dat je op enig moment moet gaan betalen en dat moet je weergeven in je boekhouding vanaf dat moment. Daarom moet er dus een schuld op de balans staan op 31-12-2018. Of er nu juridisch al sprake is van een opeisbare schuld of niet is dus inderdaad niet/minder relevant.. Het gaat erom dat je balans een weergave is van alle te voorziene gebeurtenissen. Op jou eindbalans moet dus zowel alle af te dragen btw over de omzet en alle te vorderen btw op kosten zichtbaar zijn. Als alle aangiften juist en volledig waren dan staat er op de eindbalans per 31-12 dus alleen het saldo van de aangifte die je op 6 januari hebt gedaan.
  13. dat ligt eraan hoe de factuur is geboekt als die goed is geboekt dan staat er op de BTW rekeningen (per saldo) nog een schuld van 450 euro aan de belastingdienst voor die ene factuur. Dan hoef je alleen het bedrag van de normale aangifte te boeken op de rekening waar je de betaalde btw aangifte altijd op boekt en dan loopt alles weer glad. Als de factuur in 2018 niet goed is geboekt dan moet je de boeking corrigeren zodat de btw alsnog als schuld op de juiste btw grootboekrekening komt.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept