JuniorSM

Junior
  • Aantal berichten

    28
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

JuniorSM's trofeeën

  1. Voor mij is dit natuurlijk een stuk makkelijker - ik hoef mij immers maar een keer in het jaar te bekommeren om de voorraad. Zeker aangezien de webshop echt niet tot een dusdanig niveau zal groeien waar de voorraad onoverzichtelijk zal worden. Echter vraag ik mij af hoe een belastinginspecteur hier naar kijkt. Ik kan mij voorstellen dat hij zonder continu voorraadbeheer niet kan achterhalen wat er verkocht is en hoeveel ingekocht. Uiteraard zou ik dit kunnen aantonen door dan handmatig de inkopen te registreren (voorraad) en de verkopen op te tellen door een optelsom te maken van de verschillende producten en hoeveelheden uit de csv. Er kan natuurlijk altijd sprake zijn van wat derving en ik vraag mij af hoe inspecteurs hiermee omgaan...
  2. Ik heb een webshop in kruiden. Denk hierbij dat ik deze per 'x' aantal kilo's inkoop en vervolgens voor een 'x' aantal gram ompak en weer verkoop. Er worden veel kleine bestellingen geplaatst. Ik gebruik e-boekhouden en zij bieden ook een Voorraadbeheer module aan. Het principe is mooi: bij zowel inkomende en uitgaande facturen wordt de voorraad af/bij geboekt. Voor de inkoopfacturen is dit nog wel haalbaar. Echter is dit voor de verkoop een stuk lastiger aangezien de export vanuit mijn webshop (csv bestand) niet automatisch een factuur aanmaakt binnen e-boekhouden. Het geld wordt eens per week door de betaalverwerker (denk aan een Mollie/Adyen) op de grote hoop gegooid en ineens betaald. Van zo'n betaling vanuit de betaalverwerker kunnen dus wel honderden tot duizenden bestellingen onderdeel uitmaken. Als met al werkt dit dus allemaal niet heel goed samen. Mijn vraag is of enkel een voorraadwaardering aan het einde van het jaar voldoet? (link BD: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/waardering-van-voorraad). In dit geval is het vrij simpel: op 31 december inventariseer van welke producten ik hoeveel aan voorraad heb en vermenigvuldig dit met de inkoopprijs van de meest recente factuur om de waarde van de voorraad te bepalen.
  3. Dit beantwoord de vraag niet. Of deze combinatie van bedrijfsmiddelen als zelfstandig bedrijfsmiddel behoort is aan de inspecteur van de belastingdienst. Echter kan ik prima onderbouwen waarom dit wel het geval is (ook het web staat er vol mee). Het gaat over het retourneren / verkopen van de bedrijfsmiddelen en in hoeverre dit invloed heeft op het gebruik van de KIA regeling.
  4. Eind vorig jaar heb ik een computerset aangeschaft waardoor de totale kosten ex. BTW uitkwam op €2750. Een laptop, toetsenbord en muis. Echter ben ik niet helemaal tevreden met het toetsenbord en de muis en wil ik deze retourneren / 2e hands verkopen. Ik zou hier een duurdere set toetsenbord en muis voor terug willen kopen. Echter is het zo dat indien ik het toetsenbord en de muis verkoop het totale bedrag van de gezamenlijke investering onder de 2600 uitkomt (KIA drempel). Mocht ik door de verkoop hier geen aanspraak meer op kunnen maken, dan is het effectief gezien niet handig om te verkopen / retourneren, aangezien mij dit onder de streep meer zou kosten. Dan kan ik het net zo goed blijven gebruiken. Iemand ervaring met een dergelijk scenario?
  5. Dit is heel goed om te weten. We gaan namelijk ompakken, dus dat valt in die zien onder produceren. Het land van import is o.a. Zwitserland wat buiten de EER valt. Bedankt!
  6. Ik wil samen met een collega en bedrijf oprichten en gezondheidsproducten verkopen. In het verleden meerdere BV's gehad en destijds altijd met goedkeuring van de Belastingdienst het gebruikelijk loon kunnen verlagen i.v.m. geen / te weinig winst. Echter voelt dit toch altijd een beetje als het zwaard van Damocles; het is tenslotte aan de inspecteur om het verzoek wel/niet goed te keuren. Bij een VOF heerst dit probleem natuurlijk niet. Echter is men hierbij hoofdelijk aansprakelijk met het prive vermogen, anders dan bij een BV. Het is een vergezocht scenario, maar stel dat onze producten op een of andere manier schade/letsel toebrengen (denk aan een zalf die slecht reageert op de huid), dan kan dit soort schade in de basis op het prive verhaalt worden. Dat zit mij niet helemaal lekker. Idealiter zou ik starten met een VOF, en zaken zoals hierboven willen afdekken met bijvoorbeeld een verzekering. Als het goed loopt is een BV altijd nog een optie. Ik ben benieuwd of men hier ervaring mee heeft of eventueel andere inzichten hierover kan delen.
  7. Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar blijkbaar laat de BD mij dit niet invullen in de aangifte VPB. Een verschil in het saldo van de balans en de W&V wordt niet geaccepteerd.
  8. Excuses voor de verwarring; dan heb ik hier een fout gemaakt. In mijn geval gaat het dus om a) geen gestort kapitaal en b) rekening courant van -525 schuldig aan de DGA. Hoe kan dit juist verwerkt worden op de balans, ofwel, onder welke post kan ik de -525 invoeren aan de activa-zijde (er is geen sprake van materiële/immateriële activa binnen de onderneming)?
  9. De balans is vrij simpel aangezien er geen activa en schulden zijn (dus ook geen debiteuren/crediteuren). De enige mutatie die effect heeft op de eindbalans is de betaling van de DGA aan de BV, zoals @Joost Rietveld al opmerkt inderdaad: een schuld. Ik dacht dat in mijn geval de balans aan de credit-zijde (en dus ook debet-zijde) 0 zou zijn: Maar dit is niet het geval. Blijkbaar moet het resultaat van de W&V overeenkomen met de balans. Ik heb ook al een keer het voorbeeld gezien waarin aan de debet-zijde liquide middelen op, in mijn geval, -525 werd gezet. Ik denk alleen niet dat dit juist is aangezien de onderneming niet in het rood staat bij de bank; het saldo is feitelijk gewoon 0.
  10. Bij het invullen van de VPB krijg ik de melding dat het resultaat van de W&V niet overeenkomt met de Balans. Blijkbaar moet de balans dus aan zowel de debit- als credit-zijde beschikken over een totaal bedrag van -525. Hoe werkt dit dan bij het opstellen van de balans ervan uitgaande dat 1) de onderneming €525 verlies heeft gemaakt in het boekjaar en 2) Dit tekort is opgevangen door mij als DGA met mijn privé kapitaal?
  11. In mijn geval heb ik €525 eigen kapitaal gestort in de onderneming en heeft het bedrijf onder de streep bij de W&V een verlies van €525. Klopt het dan dat het EV op de balans nihil is, ofwel, strepen beide elkaar in dit geval weg? Indien dit niet het geval is hoor ik graag hoe het wel zou moeten.
  12. Ik heb een teruggaaf verzoek ingediend via de Nederlandse belastingdienst bij de belastingdienst in Ierland. Er zijn namelijk goederen gekocht via mijn persoonlijke account voor zakelijke doeleinden (doorverkoop). Dit verzoek is door de BD in Ierland afgewezen met als reden: 'nulbelasting mogelijk, neem contact op met de leverancier'. Logisch natuurlijk, maar dit is bij mij niet van toepassing. Ik heb het volste recht om de btw terug te krijgen (aangezien 100% van de goederen zijn gebruikt voor doorverkoop). Hoe kan je dit het beste aanpakken?
  13. Bedankt voor de duidelijke reactie. Dit gaat inderdaad om het jaar 2019. De link is inderdaad een handige tool om dit alles uit te rekenen. Ik heb inderdaad gelezen dat het mogelijk is om enkel een bedrag/loon op te geven bij het laatste tijdvak van het jaar (en voor de voorgaande tijdvakken een nulaangifte te doen (voor de geïnteresseerden: 11.2.3 Nihilaangifte en nulaangifte van het Handboek Loonheffingen 2019). Ik ben inderdaad op de hoogte van het gebruikelijk loon alleen heb ik, met toestemming van de inspecteur, dit mogen verlagen naar €15.000. Helaas ben ik wel gestuit op meerdere onwaarheden op het internet. Vaak wordt het beeld geschetst dat zodra men aannemelijk kan maken dat men onvoldoende omzet heeft gedraaid, het gebruikelijk loon met de juiste onderbouwing normaliter verlaagd zal worden door de BD. Dit is absoluut NIET het geval. Ik heb veel weerstand gemerkt bij de inspecteur en de BD laat je rustig loonheffing betalen over €20.000 ook al heeft de BV maar €1.000 omzet geboekt in een jaar. Ik verwacht dat de absolute ondergrens rond de €11-15k waar een enkele inspecteur met een juiste onderbouwing mee akkoord zou willen gaan. De belastingdienst is er immers niet om je te helpen maar om geld binnen te harken.
  14. Beste forumleden, Graag wil ik mijn aangifte loonheffingen zelf doen (ook omdat ik het leuk vind om dit te leren en zelf te kunnen beheren). Op basis van dit artikel zou ik het als volgt berekenen: Situatie: aangifte loonheffingen DGA met jaarsalaris van €15.000 en niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen, jonger dan AOW leeftijd en met loonheffingskorting. Bruto jaarsalaris is €15.000, dus per kwartaal €3750 Op basis van de Kwartaaltabel (wit) 2019 komt het bedrag €3753 het meest dichtbij Bedrag met loonheffingskorting is vastgesteld op €331,75 per kwartaal en dus totaal €1327 per jaar Tevens wordt er 5,7% van het bruto jaarsalaris ingehouden voor bijdrage Zvw: €855 Dit betekend dat de BV in totaal €2182 (€1327 + €855) overmaakt naar de belastingdienst en €12.818 (€15.000 - €2182) als netto salaris naar de DGA. Klopt dit zo ongeveer?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.