• 0

Recht op KIA na retour deel van investering?

Eind vorig jaar heb ik een computerset aangeschaft waardoor de totale kosten ex. BTW uitkwam op €2750. Een laptop, toetsenbord en muis.

Echter ben ik niet helemaal tevreden met het toetsenbord en de muis en wil ik deze retourneren / 2e hands verkopen. Ik zou hier een duurdere set toetsenbord en muis voor terug willen kopen.

Echter is het zo dat indien ik het toetsenbord en de muis verkoop het totale bedrag van de gezamenlijke investering onder de 2600 uitkomt (KIA drempel). Mocht ik door de verkoop hier geen aanspraak meer op kunnen maken, dan is het effectief gezien niet handig om te verkopen / retourneren, aangezien mij dit onder de streep meer zou kosten. Dan kan ik het net zo goed blijven gebruiken.

Iemand ervaring met een dergelijk scenario?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, JuniorSM zei:

Echter ben ik niet helemaal tevreden met het toetsenbord en de muis en wil ik deze retourneren / 2e hands verkopen. Ik zou hier een duurdere set toetsenbord en muis voor terug willen kopen.

De KIA geldt voor investering in zelfstandige bedrijfsmiddelen.

Onzelfstandige bedrijfsmiddelen kunnen voor de KIA in aanmerking komen - ook als deze minder dan € 450 per onderdeel bedragen - maar samen een zelfstandig bedrijfsmiddel vormen en waarvan de gezamenlijke waarde meer dan € 2.601 bedraagt.

 

Echter, een laptop heeft geen toetsenbord of computermuis nodig om zelfstandig te kunnen werken, waardoor de KIA, mijn inziens, niet toepasbaar is voor de combinatie Laptop, toetsenbord en computermuis. Het zou anders zijn als er sprake is van een investering in een desktop-computer, monitor, toetsenbord en computermuis, allen onzelfstandige onderdelen van een samengesteld zelfstandig bedrijfsmiddel.

 

aanvullend ... verbeteringskosten zijn uitgesloten van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Cosara zei:

De KIA geldt voor investering in zelfstandige bedrijfsmiddelen.

Onzelfstandige bedrijfsmiddelen kunnen voor de KIA in aanmerking komen - ook als deze minder dan € 450 per onderdeel bedragen - maar samen een zelfstandig bedrijfsmiddel vormen en waarvan de gezamenlijke waarde meer dan € 2.601 bedraagt.

 

Echter, een laptop heeft geen toetsenbord of computermuis nodig om zelfstandig te kunnen werken, waardoor de KIA, mijn inziens, niet toepasbaar is voor de combinatie Laptop, toetsenbord en computermuis. Het zou anders zijn als er sprake is van een investering in een desktop-computer, monitor, toetsenbord en computermuis, allen onzelfstandige onderdelen van een samengesteld zelfstandig bedrijfsmiddel.

 

aanvullend ... verbeteringskosten zijn uitgesloten van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).


Dit beantwoord de vraag niet. Of deze combinatie van bedrijfsmiddelen als zelfstandig bedrijfsmiddel behoort is aan de inspecteur van de belastingdienst. Echter kan ik prima onderbouwen waarom dit wel het geval is (ook het web staat er vol mee).

Het gaat over het retourneren / verkopen van de bedrijfsmiddelen en in hoeverre dit invloed heeft op het gebruik van de KIA regeling.

aangepast door JuniorSM
Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, JuniorSM zei:

Of deze combinatie van bedrijfsmiddelen als zelfstandig bedrijfsmiddel behoort is aan de inspecteur van de belastingdienst.

Nee, die fiscale zorgplicht heeft u als ondernemer in eerste instantie zelf. De definities van zelfstandigheid en onzelfstandigheid zijn duidelijk. Mocht het niet duidelijk zijn, dan kunt u de Belastingdienst (vooraf) om een beoordeling vragen en niet achteraf bij een mogelijk spaarzame controle.

 

21 minuten geleden, JuniorSM zei:

Het gaat over het retourneren / verkopen van de bedrijfsmiddelen en in hoeverre dit invloed heeft op het gebruik van de KIA regeling.

Dan krijg je te maken met de desinvesteringbijtelling ... over het totale investeringsbedrag en niet van de verkochte onderdelen. U beschouwt immers de laptop, toetsenbord en muis als één geheel.

 

In de herhaling ...  verbeteringskosten zijn uitgesloten van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Als je toetsenbord en muis los verkoopt in 2024 dan blijf je nog onder de grens van de desinvesteringsbijtelling... Opgelost

Top!

Even geen rekening mee gehouden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.