Cosara

Legend
  • Aantal berichten

    6330
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    33

Cosara won de laatste dag op 31 juli 2020

Cosara had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    maak een keuze
  1. Meningen kunnen verschillen ... maar dat is hier niet ongewoon.
  2. Buitengebruik gestelde activa worden in een afzonderlijke categorie binnen de materiële vaste activa opgenomen, namelijk onder de niet aan het productieproces dienstbare materiële vaste activa. (art. 2:366 lid 1 sub e BW) … hetgeen niet betekent dat het bedrijfsmiddel, per definitie, overgaat naar privé tegen waarde in het economisch verkeer.
  3. Er wordt niet met de auto gereden, noch zakelijk, noch privé. Het is niet verplicht om met een bestelbus te rijden … het mag ook voor andere zakelijke activiteiten worden gebruikt. Er veranderd dus niets.
  4. Wat is allang verplicht ? De auto wordt privé ook niet gebruikt, dus de 10% regel is niet van toepassing.
  5. Daar is eenduidig antwoord op te geven, maar misschien maakt het volgende iets duidelijker … https://www.zelfbouwinnederland.nl/informatie/algemeen/btw-overdrachtsbelasting Daarnaast krijg je nog te maken met het bestemmingsplan van de desbetreffende gemeente. Bedrijfsgrond betekent niet dat je er van alles om mag zetten of alle activiteiten mag uitvoeren. Daar staat tegen over dat wat nu niet mag, misschien over een X aantal jaren wel wordt toegestaan … maar dat is puur speculatief.
  6. Het is wettelijk verplicht om minstens één keer per jaar, (meestal aan het einde van het boekjaar) je voorraad te inventariseren. zie verder: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/waardering-van-voorraad "Aan het eind van elk boekjaar bepaalt u de waarde van de voorraden die op dat moment in uw bedrijf aanwezig zijn. Normaal gesproken waardeert u de voorraad tegen kostprijs. Alleen voor incourante goederen mag u een lagere waarde nemen dan de kostprijs. Dit zijn producten die moeilijk te verhandelen zijn, zoals kleren en schoenen die uit de mode zijn. Het verschil tussen de kostprijs en de lagere waarde mag u in dat geval aangeven als kosten, die u aftrekt van de opbrengsten."
  7. Inderdaad voldoende. Het is ook het momentum om je voorraad te herwaarden of af te schrijven. Dit betreft producten met een beperkte houdbaarheid of door kwaliteitsverlies en niet (meer) courante producten. Die laatste groep neemt wel opslagruimte in en dat kost geld.
  8. Haha alright. Ik was in de veronderstelling dat er wel eens vragen konden komen met het oog op bijvoorbeeld belastingfraude. Goodwill behoort tot de stakingswinst als de onderneming wordt overgedragen. … Zonder overdracht, geen goodwill. Het is natuurlijk mogelijk dat je de goodwill onderhands “verkoopt” aan een onderneming die in de vrijkomende niche wilt stappen … maar de bewijslast ligt in dit geval bij de belastingdienst.
  9. Het is gewenst/noodzakelijk dat alle data - ook die data die repeterend terug keren - per factuur aangemaakt en bewaart worden, en niet telkens weer uit het geheugen worden opgehoest. Wellicht dat boekhoudprogramma’s, die meestal ook facturen kunnen genereren, kritischer naar data kijken dan factuurprogramma’s.
  10. Een nieuw vestigingsadres wordt getoond op het eerstvolgende factuurnummer na de wijziging. Het zou geen goed programma zijn als oude facturen met het nieuwe adres worden aangemaakt, hetgeen betekent dat het adres eenmalig wordt opgeslagen en bij elke factuur uit het geheugen wordt opgehaald. Als dan zijn data niet integer. Ik zou zeggen …een kwestie van verkeerd programmeren. Het geschetste voorbeeld komt tot uiting als de factuur op voorbedrukt briefpapier wordt geprint of als je het adres in de lay-out opneemt en niet in de data.
  11. (1) Dat zie je toch echt verkeerd. (2)Stel je kiest een nieuwe factuurlayout. Houdt de software dan bij dat alle facturen voor die tijd met de oude layout gegenereerd moeten worden of genereert de software dan alle facturen met de nieuwe layout? (1) Dacht ik niet ... (2) De factuur wordt pas opgemaakt als je daar om vraagt, niet eerder, en het wordt ook niet als zodanig bewaart. De factuurlayout kan die van het boekhoud- of factuurprogramma zelf zijn, en afhankelijk van het programma kan je soms een eigen layout uploaden en gebruiken. De data in de software zijn niet te wijzigen (in ieder geval niet makkelijk) en zijn behoorlijk integer. Facturen in pdf-formaat daarentegen zijn heel simpel aan te passen, en dat betreft zowel de data als de vormgeving.
  12. Aan de data-integriteit zal het niet liggen ... alle relevante informatie is en blijft immers beschikbaar. Alleen de presentatie kan, door gebruik te maken van een ander factuursjabloon, er anders uit gaan zien. De verstuurde informatie blijft beschikbaar, maar de presentatie kan er anders uit gaan zien. De wetgeving kent geen vormvereisten voor facturen, maar als de presentatie belangrijk is, dan moet je de facturen als pdf-bestand downloaden en in een eigen locatie opslaan.
  13. Ik ook niet, maar … vele, zo niet alle, boekhoud- en facturatieprogramma’s slaan factuurgegevens niet op als pdf-bestanden, en kunnen desgewenst pdf-bestanden aanmaken op basis van de ingevoerde gegevens en deze in een factuursjabloon weergeven die vervolgens geëxporteerd/gemaild kunnen worden. Zoals uitgelegd zijn de pdf-bestanden niet verloren gegaan, want ze bestaan domweg niet. Alle data zijn van Twinfield naar ExactOnline zijn overgebracht. Het enigste wat ExactOnline of de boekhouder moet doen is de gegevens uit het excel-bestand in een factuursjabloon plakken en als pdf-bestand afdrukken en/of opslaan. Dat zal in ExactOnline ook wel kunnen of anders zijn er factuursjablonen op het het internet te vinden.
  14. Daar ben ik het ook wel mee eens. De boekhouder had zich moeten vergewissen dat de overdracht niet de originele documenten betreft. De wisseling van informatiesysteem is zijn keuze geweest, niet van de opdrachtgever. Nee, tenzij dat uitdrukkelijk is afgesproken en overeengekomen en daar is blijkbaar geen sprake van. Vooropgesteld dat dat mogelijk is … Wat gaat geld kosten … een belletje naar twinfield ?
  15. Persoonlijk denk ik dat die 4 euro al lang met iets anders is terugverdiend ... middels zaken die zakelijk betaald zijn, maar privé worden gebruikt. Als administratieve purist misschien wel, niet als pragmaticus.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.