Jump to content

JLely

Senior
  • Content Count

    52
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Beste leden , ik vroeg mij het volgende af : Stel ik koop een bedrijfspand van 150.000 , ik gebruik de investeringsaftrek hiervoor , kan ik het bedrijfspand 5 jaar gebruiken en na 5 jaar verhuren ? Of krijg ik dan een desinvestering ? Prive aankopen kan niet omdat het pand eerst zelf gebruikt wordt. En stel ik ga het verhuren na 5 jaar , zijn de huurinkomsten dan vrij van aangeven zoals dat bij een prive koop zou gaan , bedrijfspand zelf zou dan in box 3 komen of zit ik hier fout?
  2. Als het geen voorraad is, telt het niet als voorraad. Als je al wel voor de bestelling hebt betaald, zal het eerder vallen onder "vooruit betaalde bedragen" of iets dergelijks. In de belastingaangifte valt dat onder overlopende activa. Als de factuur wel vorig jaar gefactureerd is, mag je die btw al wel voor het 4e kwartaal vorig jaar terugvragen. Top. dus wordt niet meegeteld. Dan besteed ik het uit aan de boekhouder om dit juist in de administratie te zetten ;) weet ik iig dat het niet als verlies wordt geboekt dit jaar
  3. Hoi, Zoals de titel al aangeeft, tel je goederen die je in het vorige jaar besteld hebt , maar nog niet binnen hebt mee in de voorrraadwaardering ? anders is er een hele hoge afschrijving, terwijl het volgend jaar voor bijna geen afschrijving kan zorgen ? Alvast bedankt
  4. als voorbeeld : Stel een shop in USA verkoopt cd plastic doosjes met zijn merk erop , ( Niet de standaard cd doosjes ) maar echt plastic opbergboxen waar ook een boekje in kan ( deze zijn speciaal gemaakt door hem in China ) Kan ik zijn cd doosjes naar China als voorbeeld en de doosjes na laten maken met eigen merk ? in hoeverre kan hier merkrecht of patent op zitten ? Er zijn meerdere varianten van alle met een eigen merk maar allen net iets anders. zou ik hem dan ook iets moeten aanpassen.. om het legaal te maken ? [verandering: titel]
  5. Mits die 50k nog in het magazijn ligt kan ik me dat voorstellen, maar dan vraag me ik me af wat hij verkocht heeft om die 125k te bereiken ? https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/belasting-betalen-over-je-voorraad--151869
  6. top bedankt voor de antwoorden Winst, totale winst en de groei over winst ? De punt op het einde van de zin is iig wel correct.
  7. dat klopt bij mij ook niet, iig niet in mijn boekhoudt pakket. Koop ik voor 30k in in een jaar, verkoop 120k, met 10k restrerend van de 30k, Dan staat deze 10k niet onder aan de streep erbij. in mijn boekhoudpakket wordt dan berekend: omzet - inkoop kosten - alle overige kosten = netto winst zoals ik elders gelezen heb, hoort die restwaarde van de inkoop gewoon onder aan de streep ? bij de jaarrekening wordt deze iig er wel bijberekend.
  8. Voor een hypotheek aanvraag kijken ze naar de bruto winst, of naar belastbaar inkomen ? als niet zelfstandige uiteraard naar belastbaar inkomen. Hoe zit dat als je zzper / eenmanszaak bent? Over het volgende wordt geen belasting afgedragen, maar rekent de bank/boekhouder dit wel tot het inkomen ? Zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling ,14% Startersaftrek Bruto winst in dit geval als netto uit de webshop zonder belasting aftrekposten ( voordat hier vragen over komen ) even een voorbeeld naar schatting, Bruto winst (in euro’s) 75.000 Zelfstandigenaftrek 7.280 Startersaftrek 2.123 MKB winstvrijstelling 14% 9.184 Belastbaar Inkomen: 56.413 Inkomstenbel. (voor heffingkor.) 22.515 Algemene heffingskorting (2014) 1.363 Arbeidskorting 550 Inkomstenbelasting (na heffingkor.) 20.602 Netto Inkomen/winst 54.398
  9. Mijn ervaring is als het geld niet binnen 7 dagen op rekening staat bij een bankoverschrijving deze niet meer betaald wordt, veelal stuur ik ook wel een berichtje met de vraag of er problemen waren bij ideal geannuleerde transacties, meestal willen de klanten de bestellen later plaatsen omdat ze meerdere producten nodig hebben, waardoor er dus een geannuleerde bestelling staat. Ga het is met de boekhouder overleggen.. maar denk dat ik ze onbetaald op dezelfde rekening houdt, op deze manier blijft het overzichtelijk aangezien ik alle onbetaalde er ook uit kan filteren.
  10. Klopt, de webshop geeft de order automatisch al een nummer. de klant klikt bevestig bestelling, gaat naar de payment maar maakt deze niet af. factuur blijft dus onbetaald. volgens mij is dit wel de normale gang van zaken, webwinkel software is gewoon kant en klaar van mijnwebwinkel. zolang de factuur op onbetaald staat wordt er geen btw afgedragen, indien je hem laat staan en een creditfactuur maakt ook niet, hij trekt dat weer van elkaar af. Maar zelf print ik alle facturen nog een keer uit en stop ze opeenvolgend in een map, ik denk met een stempel onbetaald en de maandelijkse bankafschriften erbij dat het wel duidelijk moet zijn wat er wel en niet binnen komt ? Zelf vind ik het alleen erg onoverzichtelijk als ik de facturen moet crediteren vanwege de aantal boekingen per maand dat toeneemt, dacht wellicht is er een reden achter. Zolang de klant niet betaald, krijgt deze als het goed is geen factuur. ik stuur ze ook geen creditfactuur
  11. De webwinkel maakt gelijk een factuur aan zodra de klant klikt bestelling plaatsen met alle gegevens ingevuld maar deze uiteindelijk toch niet betaald, de order annuleer ik dan doorgaans na een week en beland automatisch in mijn online boekhoudpakket als ik deze orders niet in mijn administratie opneem, vallen er gaten tussen de factuurnummers wat ik uiteraard niet wil. Deze worden automatisch genummerd opeenvolgend , dus het is de keuze of in administratie op onbetaald te zetten of betaald en een creditfactuur aan te maken Goederen worden niet geleverd indien niet betaald vooraf, gemiddeld ongeveer 150-200 bestellingen per maand excl 10-15 geannuleerde of bestellingen die niet voldaan zijn. soms komt het wel eens voor dat de betaling bij een klant niet wilt lukken er vervolgens 3 orders neerzet waarvan 1 betaald..het is dus helaas veelvoorkomend..
  12. Onbetaalde facturen betaald zetten en credit factuur maken of niet? De boekhouder geeft dit aan wel te doen, zelf vind ik me administratie in het boekhoudpakket zeer onduidelijk hierdoor worden omdat je extra onnodige boekingen krijgt.. waarom zou je dit willen doen? geld is niet ontvangen wanneer er alleen een order geplaatst is maar niet betaald, maar wel een factuur gemaakt die ik eigenlijk ook op onbetaald kan zetten? Kan iemand mij de voordelen hiervan vertellen om dit wel zo te doen?
  13. webwinkel, dus klant betaalt verzendkosten. bij grote orders ben ik daar niet zo moeilijk in dan betaal ik de verzendkosten zelf wel nogmaals maar het gaat hier om een order van 5 euro met 15 verzendkosten waarbij de klant een verkeerd postcode heeft ingevuld, het is geen groot bedrag , maar waarom moet het de ondernemer geld kosten als de klant het fout doet?
  14. Zoals de titel eigenlijk al zegt, de klant vult een verkeerd adres in. Ik kan helaas niet elk adres gaan controleren zeker niet de adresseringen in het buitenland die anders zijn opgebouwd . nu bijvoorbeeld een klant die een huisnummer toevoeging vergeten is. Verzendkosten naar het buitenland zijn helaas al niet mis, maar voor wie zijn die kosten.. ?
  15. Ok..verkeerd gelezen of geïnterpreteerd...Bij postpakketten denk je niet meteen aan elke dag exact dezelfde rit. Hoe dan ook is het verschil tussen jullie beide dat jij de auto structureel gebruikt hebt en kerstkrans slechts een incidentele keer. Je had ook eens per week de km stand kunnen noteren...dan had je de tussenliggende dagen hieruit kunnen herleiden. Dat je er geen zin in had is geen excuus om het niet te doen. Het zou kunnen zijn dat de BD hiermee akkoord gaat. Ik weet niet waar de grens ligt dat de BD dit gaat controleren. Maar je loopt op deze manier wel je BTW aftrek voor het zakelijk gebruik van de auto mis. Iets wat voor kerstkrans bijvoorbeeld weinig op zal leveren. ik heb nooit btw terruggevraagd voor kosten gemaakt met de auto, enkel de 19cent per km. gaat om een jaartje, rij nu volledig op de zaak met bijtelling. ik gok het er wel op
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept