JLely

Senior
  • Aantal berichten

    56
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

JLely's trofeeën

  1. Ik vraag me af hoe dit dan werkt, want als je een eenmanszaak hebt staat bij aankoop het hele pand al op je eigen naam, je kan het niet splitsen en overkopen van jezelf. het pand heeft gewoon 2 overheaddeuren en 2 loopdeuren, en er kan een wand tussen gezet worden. wellicht dat dit iets is wat de hypotheek adviseur mij kan uitleggen, mocht iemand hier raad mee weten hoor ik het graag :)
  2. Beste ondernemers/investeerders/adviseurs ^^ Ik ben al een tijd op zoek naar een bedrijfspand, nu mijn woning bijna gerenoveerd is en getaxeerd wordt komt en een mogelijkheid om de overwaarde op te nemen en investeren. nu vroeg ik mij af stel ik koop een bedrijfspand 400-500m2, en voor mijn eigen zaak gebruik ik 300-400m2, en ik zou 100m2 kunnen verhuren, dan heb ik die inkomsten uiteraard liever in box 3. is het mogelijk bij aankoop van een bedrijfspand het pand te splitsen, of een belasting technische constructie die dit mogelijk maakt? het zakelijk verhuren heeft voor mij geen meerwaarde, daar de huuropbrengsten bij de omzet worden geteld, dan is een 700-900 euro huur op een omzet van 40.000-60.000 uit eigen zaak per maand niet veel, voor dat geld heb je liever geen huurder aangezien er weinig over blijft na de inkomstenbelasting. wanneer een soort splitsing wel mogelijk zou zijn is het wel interessant, Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik graag jullie input ! :)
  3. Oke , mogen ze wel wat duidelijker op de website zetten. Uiteraard heb ik helaas ook VK moeten verwijderen, de webshop die ik heb maakt geen onderscheid tussen orders onder 135gbp en erboven. de webshop rekent voor Uk nergens btw, dus ik kan alleen voor 135+ gbp nog leveren, en dat zijn er helaas niet veel. Ook snap ik bijv ebay niet, ebay heb ik ook uit het systeem gehaald, omdat deze nu btw rekent en afdraagt.. terwijl ik dat zelf zou moeten doen.. Ik zoek hier nog naar meer duidelijkheid in, maar tot die tijd houdt ik het wel bij de landen die in het nieuwe MOSS systeem staan. ( ook al was UK een grote markt voorheen )
  4. Ik vraag mij af, dien ik mij als webshop te registreren in Noorwegen voor afdracht van de btw ? voorheen heb ik nooit btw geint bij de klant, sinds ik het onderstaande stuk heb gelezen heb ik de optie op te verzenden naar Noorwegen gelijk weggehaald. Ik las dus ergens het volgende op een site: Sinds 1 april 2020 is het in Noorwegen niet meer mogelijk dat de consumenten goederen van geringe waarde ten invoer aangeven en de vrijstelling komt te vervallen. Onder de nieuwe regeling bent u als leverancier verplicht zich te registreren voor de btw in Noorwegen en Noorse btw (regulier tarief is 25%) op uw leveringen met geringe waarde te berekenen en af te dragen. Voor leveringen met een hogere waarde dan plm. 270 euro mag de consument dus wel blijven invoeren. Echter de belastingdienst schrijft : Wanneer u goederen uitvoert naar niet-EU-landen of opslaat in een douane-entrepot, brengt u 0% btw in rekening aan uw afnemer. Het maakt hierbij niet uit of u levert aan een ondernemer of aan een particulier. Wie kan mij hier wat meer duidelijkheid over geven ? de info op internet wordt ik niet veel wijzer van..
  5. Beste leden , ik vroeg mij het volgende af : Stel ik koop een bedrijfspand van 150.000 , ik gebruik de investeringsaftrek hiervoor , kan ik het bedrijfspand 5 jaar gebruiken en na 5 jaar verhuren ? Of krijg ik dan een desinvestering ? Prive aankopen kan niet omdat het pand eerst zelf gebruikt wordt. En stel ik ga het verhuren na 5 jaar , zijn de huurinkomsten dan vrij van aangeven zoals dat bij een prive koop zou gaan , bedrijfspand zelf zou dan in box 3 komen of zit ik hier fout?
  6. Als het geen voorraad is, telt het niet als voorraad. Als je al wel voor de bestelling hebt betaald, zal het eerder vallen onder "vooruit betaalde bedragen" of iets dergelijks. In de belastingaangifte valt dat onder overlopende activa. Als de factuur wel vorig jaar gefactureerd is, mag je die btw al wel voor het 4e kwartaal vorig jaar terugvragen. Top. dus wordt niet meegeteld. Dan besteed ik het uit aan de boekhouder om dit juist in de administratie te zetten ;) weet ik iig dat het niet als verlies wordt geboekt dit jaar
  7. Hoi, Zoals de titel al aangeeft, tel je goederen die je in het vorige jaar besteld hebt , maar nog niet binnen hebt mee in de voorrraadwaardering ? anders is er een hele hoge afschrijving, terwijl het volgend jaar voor bijna geen afschrijving kan zorgen ? Alvast bedankt
  8. als voorbeeld : Stel een shop in USA verkoopt cd plastic doosjes met zijn merk erop , ( Niet de standaard cd doosjes ) maar echt plastic opbergboxen waar ook een boekje in kan ( deze zijn speciaal gemaakt door hem in China ) Kan ik zijn cd doosjes naar China als voorbeeld en de doosjes na laten maken met eigen merk ? in hoeverre kan hier merkrecht of patent op zitten ? Er zijn meerdere varianten van alle met een eigen merk maar allen net iets anders. zou ik hem dan ook iets moeten aanpassen.. om het legaal te maken ? [verandering: titel]
  9. Mits die 50k nog in het magazijn ligt kan ik me dat voorstellen, maar dan vraag me ik me af wat hij verkocht heeft om die 125k te bereiken ? https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/belasting-betalen-over-je-voorraad--151869
  10. top bedankt voor de antwoorden Winst, totale winst en de groei over winst ? De punt op het einde van de zin is iig wel correct.
  11. dat klopt bij mij ook niet, iig niet in mijn boekhoudt pakket. Koop ik voor 30k in in een jaar, verkoop 120k, met 10k restrerend van de 30k, Dan staat deze 10k niet onder aan de streep erbij. in mijn boekhoudpakket wordt dan berekend: omzet - inkoop kosten - alle overige kosten = netto winst zoals ik elders gelezen heb, hoort die restwaarde van de inkoop gewoon onder aan de streep ? bij de jaarrekening wordt deze iig er wel bijberekend.
  12. Voor een hypotheek aanvraag kijken ze naar de bruto winst, of naar belastbaar inkomen ? als niet zelfstandige uiteraard naar belastbaar inkomen. Hoe zit dat als je zzper / eenmanszaak bent? Over het volgende wordt geen belasting afgedragen, maar rekent de bank/boekhouder dit wel tot het inkomen ? Zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling ,14% Startersaftrek Bruto winst in dit geval als netto uit de webshop zonder belasting aftrekposten ( voordat hier vragen over komen ) even een voorbeeld naar schatting, Bruto winst (in euro’s) 75.000 Zelfstandigenaftrek 7.280 Startersaftrek 2.123 MKB winstvrijstelling 14% 9.184 Belastbaar Inkomen: 56.413 Inkomstenbel. (voor heffingkor.) 22.515 Algemene heffingskorting (2014) 1.363 Arbeidskorting 550 Inkomstenbelasting (na heffingkor.) 20.602 Netto Inkomen/winst 54.398
  13. Mijn ervaring is als het geld niet binnen 7 dagen op rekening staat bij een bankoverschrijving deze niet meer betaald wordt, veelal stuur ik ook wel een berichtje met de vraag of er problemen waren bij ideal geannuleerde transacties, meestal willen de klanten de bestellen later plaatsen omdat ze meerdere producten nodig hebben, waardoor er dus een geannuleerde bestelling staat. Ga het is met de boekhouder overleggen.. maar denk dat ik ze onbetaald op dezelfde rekening houdt, op deze manier blijft het overzichtelijk aangezien ik alle onbetaalde er ook uit kan filteren.
  14. Klopt, de webshop geeft de order automatisch al een nummer. de klant klikt bevestig bestelling, gaat naar de payment maar maakt deze niet af. factuur blijft dus onbetaald. volgens mij is dit wel de normale gang van zaken, webwinkel software is gewoon kant en klaar van mijnwebwinkel. zolang de factuur op onbetaald staat wordt er geen btw afgedragen, indien je hem laat staan en een creditfactuur maakt ook niet, hij trekt dat weer van elkaar af. Maar zelf print ik alle facturen nog een keer uit en stop ze opeenvolgend in een map, ik denk met een stempel onbetaald en de maandelijkse bankafschriften erbij dat het wel duidelijk moet zijn wat er wel en niet binnen komt ? Zelf vind ik het alleen erg onoverzichtelijk als ik de facturen moet crediteren vanwege de aantal boekingen per maand dat toeneemt, dacht wellicht is er een reden achter. Zolang de klant niet betaald, krijgt deze als het goed is geen factuur. ik stuur ze ook geen creditfactuur
  15. De webwinkel maakt gelijk een factuur aan zodra de klant klikt bestelling plaatsen met alle gegevens ingevuld maar deze uiteindelijk toch niet betaald, de order annuleer ik dan doorgaans na een week en beland automatisch in mijn online boekhoudpakket als ik deze orders niet in mijn administratie opneem, vallen er gaten tussen de factuurnummers wat ik uiteraard niet wil. Deze worden automatisch genummerd opeenvolgend , dus het is de keuze of in administratie op onbetaald te zetten of betaald en een creditfactuur aan te maken Goederen worden niet geleverd indien niet betaald vooraf, gemiddeld ongeveer 150-200 bestellingen per maand excl 10-15 geannuleerde of bestellingen die niet voldaan zijn. soms komt het wel eens voor dat de betaling bij een klant niet wilt lukken er vervolgens 3 orders neerzet waarvan 1 betaald..het is dus helaas veelvoorkomend..
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.