Jump to content

Branko Collin

Legend
  • Content Count

    1,968
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Branko Collin last won the day on October 17

Branko Collin had the most liked content!

Community Reputation

133

Personal info

  • Gender
    Male
  • Country
    Nederland
  • First name
    Branko
  • Last name
    Collin
  • Company or organization name
    Abeleto
  • Website address

Company info

  1. Ik snap 'em niet helemaal. Er zijn meerdere facturen, sommige onder 1000 euro, sommige boven 1000 euro. Is het totaalbedrag dat de klant weigert te betalen meer of minder dan 1000 euro? Want als het (veel) meer is, dan heeft de klant ongelijk. Je hoeft namelijk niet per factuur een aparte rechtszaak te starten.
  2. Waarom uberhaupt een captcha? Je gaat sowieso om bevestiging vragen (via een no-reply-adres, neem ik aan), en het doel van spammers is niet zich op je nieuwsbrief te abonneren... ik snap hem niet helemaal.
  3. Verwar sympathie niet met gelijk geven. Zonder over meer informatie te beschikken, kan ik alleen reageren op de informatie die we van de vraagsteller gekregen hebben – en in dit geval lijkt die informatie met de dag te veranderen. Als de klant een ondernemer was geweest en als zij het was geweest die hier een vraag had gesteld over een aquariumbouwer die haar geld niet wou teruggeven, zou ik haar geprobeerd hebben te adviseren op basis van mijn kennis, ervaring en vermogen te analyseren en dat advies zou misschien haaks staan op mijn advies van nu – maar dat zou niet inconsistent zijn! Ik ga er immers vanuit dat de TS ons in beide gevallen van de juiste en volledige informatie voorziet.
  4. Op dit forum worden bijna geen topics gesloten; doorgaans alleen als iets niet een ondernemersonderwerp is of als in een topic na lange tijd wordt gereageerd en de reactie, doordat de reageerder niet goed naar de datum heeft gekeken, niet meer relevant is. Beide zijn hier niet geval. Daarnaast volgen reacties in dit specifieke topic elkaar nog steeds op, omdat: 1) de vraagsteller met nieuwe informatie komt; of 2) de omstandigheden zijn gewijzigd; of 3) de reageerders het niet met elkaar eens zijn. Geen van die drie punten heeft volgens mij zijn natuurlijke einde bereikt ... al zou je eventueel kunnen concluderen dat het topic inmiddels zo weinig met de oorspronkelijke vraag te maken heeft, dat de conclusie is dat dit topic gesloten zou moeten worden en bij eventuele nieuwe ontwikkelingen een apart topic geopend. Die conclusie lijkt me echter wat te voorbarig. Net als Rive heb ik sympathie voor een jonge, nieuwe ondernemer. Van de vele, domme dingen die ik de afgelopen 20 jaar als ondernemer heb gedaan, was dit een van de eerste (en misschien heb ik dit verhaal al eens verteld): een groot reclamebureau had me ingehuurd, ik had mijn werk naar wat tevredenheid leek gedaan, mijn factuur verstuurd en inmiddels was er een maand verstreken zonder dat ik mijn geld had ontvangen. In plaats van te informeren of mijn factuur wel was ontvangen, ging ik er meteen 'hard' in met een betalingsherinnering, en toen daar geen gehoor aan werd gegeven een kwaad telefoontje met de vraag wat ze wel niet dachten. Toen volgde het schaamrood: de overmaking was verstuurd, maar teruggekomen met de melding dat het bankrekeningnummer niet klopte. En toen ik de factuur controleerde, zag ik dat ik inderdaad een typefout had gemaakt. Van die klant heb ik nooit meer werk gehad. (En in tegenstelling tot veel van mijn klanten uit die tijd, bestaan ze nog steeds.) Mijn punt is, in het begin zie je nog overal spoken en behandel je iedereen als een tegenstander, ongeacht of dat terecht is. Pas met de jaren leer je aan de ene kant jezelf beter in te dekken, betere vragen te stellen; en aan de andere kant wat meevoelender te zijn en wat vaker water bij de wijn te doen. Wat dat betreft kan ik me de houding van de vraagsteller wel voorstellen – nog even daarvan afgezien dat hij gewoon gelijk zou kunnen hebben.
  5. Dit was me ook opgevallen. Ik weet niet of de balans dan doorslaat in zijn nadeel, maar het maakt het ons wel lastiger een oordeel te vellen. Normaal gesproken leidt dialoog tot verdieping, maar hier lijkt die verdieping slechts een kant op te gaan.
  6. Waar zie jij staan dat hij niet kan leveren? Of concludeer je dit uit het feit dat de klant weigert te specificeren wat de gebreken zijn? Dat zou dan wel heel sterke koffie zijn.
  7. Als ondernemer voor de IB krijg je allerlei belastingvoordelen die je als resultaatgenieter of werknemer niet hebt. Dus by all means, verzin iets slims om maar geen IB-ondernemer te hoeven zijn, daar worden mijn straten en dijken uiteindelijk alleen maar beter van onderhouden.
  8. Als je gezamenlijk iets koopt, dan heet dat een gemeenschap, ook wel bekend uit het huwelijk in gemeenschap van goederen en naar ik vermoed de VVE en de VOF. Er is een hele titel in de wet die zich bezighoudt met wat een gemeenschap precies inhoudt. De registry's zien het registreren van een domeinnaam overigens niet als het overdragen van het eigendom van die domeinnaam; ze zien de registrant als een 'houder'. Of dat veel verschil uitmaakt, betwijfel ik; een domeinnaam is overdraagbaar, dus je bent in elk geval eigenaar van een soort van recht.
  9. Achmea heeft twee dingen gesteld: 1) dat zij namens de klant de overeenkomst ontbinden, en 2) dat zij de vordering van de klant hebben opgekocht. Geen van deze twee acties heeft ervoor gezorgd dat Achmea klant van de vraagsteller is geworden. Ontbinding kan ook niet zomaar, dus het kan best zijn dat de opdracht nog staat en de vraagsteller de kans moet krijgen de gebreken te herstellen.
  10. Bij mijn weten ben je niet verplicht je BTW-nummer op je website te vermelden, alleen als je zaken via die website doet. Een webwinkel is het altijd verplicht, iemand met een contactformulier is het mogelijk verplicht, iemand met alleen een digitale brochure die vervolgens zijn zaken via de telefoon of in persoon doet is het niet verplicht. Voor zover ik weet, althans. Als ik het mis heb, zie ik graag het betreffende wetsartikel tegemoet.
  11. Verkijk je niet op de locatie. In een en dezelfde gemeente kun je binnen vijf minuten van winkelpanden met een huur van 200 euro per vierkant meter naar 2000 euro per vierkante meter gaan. En locaties kunnen om allerlei redenen opeens een stuk aantrekkelijker worden. De koper vertelt je misschien dat hij geïnteresseerd is in de boedel, maar de werkelijke interesse is dan de locatie. Wat wil je oud-oom?
  12. Hoe lang speelt dat verhaal met celebrity's die financiële producten aanprijzen dan al? Ik had het gevoel dat dat redelijk recent was.
  13. De wet zegt dat de opdrachtgever te allen tijde mag opzeggen (omgekeerd niet), maar dan wel een redelijke schadevergoeding verschuldigd is. Zoals je het nu oplost, lijkt mij correct. (Zoek in het burgerlijk wetboek naar Overeenkomst van Opdracht.) Wat strategisch de beste oplossing is, durf ik dan weer niet te zeggen. Ik zou het zelf op persoonlijk contact gooien (over de telefoon of in persoon), maar misschien is dat een dingetje van mijn generatie.
  14. Zoiets kan inderdaad een visexpeditie worden, waarbij het maar de vraag is of je iets vangt, en waarbij jij de belangrijkste deelnemer kan blijken te zijn. Jij kent immers de tegenpartij veel beter dan je advocaat of je deurwaarder hem kent. Zelfs al had je een bankrekening, wil dat niet zeggen dat er ook iets op staat. Zaken waar je tijdens de executie achteraan zou kunnen gaan: - boedel - bankrekeningen - licenties - aandelen in andere bedrijven En misschien ook: - schulden (van een ander aan jouw wanbetaler)
  15. Je hebt in de VS sinds kort iets als FOSTA/SESTA, twee wetten die in theorie zelfs het linken naar pornografie strafbaar maken – en dat geldt voor iedereen in de keten, ook de platformen. (Die wetten zijn ogenschijnlijk ingevoerd om seksslavernij tegen te gaan, maar zijn er in de pratijk om sekswerkers te straffen.)

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept