Jump to content

prinsrachid

Legend
  • Content Count

    2,898
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

prinsrachid last won the day on July 29 2020

prinsrachid had the most liked content!

Community Reputation

506

Personal info

  • Country
    Nederland

Company info

  • Location
    Apeldoorn
  1. Op zich kan ik het verhaal redelijk volgen, maar wat is precies de reden dat er een Noorse AS bij komt kijken? Als je klanten toevallig in Amerika en Duitsland zitten, ga je dan ook een Ltd en een GmbH oprichten? Een digital nomad lijkt me overigens iets anders dan op afstand werken. Een digital nomad zal zich op willekeurige momenten op andere plekken van de wereld bevinden, bij voorkeur net kort genoeg om nergens belastingplichtig te zijn. Op afstand werken is werken op een andere plek dan je bedrijf is gevestigd, maar dat ligt weer aan waar de "vaste inri
  2. Maar, ho, wacht. Er wordt hier volgens mij een stapje overgeslagen. JIJ koopt een pand van 100.000 euro en wil het daarna "op naam van je pa zetten". Hoe wilde je dat fiscaal en administratief precies doen? Betaal jij of je eenmanszaak de 100.000 euro aan de vorige eigenaar? Of koopt je vader het voor 100.000 euro? Oftewel: wiens 100.000 euro wordt er overgemaakt? Als het jouw 100.000 euro is en het pand vervolgens op naam van je vader staat, dan heb je dus daarmee al een schenking van 100.000 euro aan je vader gedaan. Ik neem niet aan dat dat de bedoeling is. Of leen je je vader
  3. BTW-aangifte gaat per tijdvak, als je btw-plichtig bent. Als je in de KOR zit, moet je gewoon nog steeds aangifte doen, als de omstandigheden daarom vragen. Wederom, het is een misverstand dat je in de KOR geen aangiftes meer hoeft te doen. En wat me niet de bedoeling lijkt, is dat je op je inkopen wél btw terugvraagt, omdat ze vervolgens zónder btw te verkopen. Dat is de reden waarom je moet herzien. Normaal gesproken vraag je namelijk gedurende het jaar alle btw terug en moet je die achteraf corrigeren voor zover dat onterecht was. De fiscus geeft zelf aan d
  4. Och, lieve help. Ik kan alleen maar raden wat die vrouwen vervolgens dachten toen ze die "lieve en leuke woordjes" lazen. Dat is toch gewoon creapy? Dat je geen reactie hebt gehad lijkt me dan meer het gevolg van het feit dat je na zulke berichten meteen gemutet of geblocked wordt. Ik raad je aan om het volgende gedachte-experiment te doen. Wat zou je geschreven hebben naar mannelijke influencers? Zou je hen ook op deze manier hebben aangeschreven? Of zou je die wel zakelijk en met professionaliteit hebben benaderd?
  5. Het is inderdaad wat verwarrend. Een simpele regel is eigenlijk dat je btw mag terugvragen voor kosten die je maakt waarbij je btw-belaste omzet gaat maken. Als dat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn, moet je eigenlijk je aftrek herzien. Dus als je btw hebt afgetrokken, dan moet je dat herzien als je door de KOR feitelijk alleen nog btw-ONbelaste leveringen mag doen. De btw had dan bij nader inzien niet teruggevraagd mogen worden. Je moet dat aan het eind van het jaar alsnog aangeven (ja, je moet dan dus gewoon btw-aangifte doen, terwijl daar vanaf dacht te zijn). Nu is het wel zo
  6. Hoe groot is de voorraad (ongeveer) en hoeveel was de btw (ongeveer) die je op de aanschaf van die voorraad hebt teruggevraagd?
  7. Als je familie meer dan 5% van de aandelen heeft, dan krijgt degene die daadwerkelijk wérkt ten minste het gebruikelijk loon. Het is dus volgens mij niet omgekeerd dat iedereen die aandelen heeft ook het gebruikelijk loon krijgt...tenzij ze voor de onderneming werken.
  8. Moet je de BTW op die inkopen corrigeren en alsnog afdragen dan?
  9. Sterker nog, je krijgt gewoon extra belastingkorting. Het heet overigens geen R&D, maar ze gebruiken daarvoor het Nederlandse begrip "speur- en ontwikkelingswerk". Als je een goedgekeurd project hebt, krijg je simpelweg een extra ondernemersaftrek via de wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO).
  10. Om wat voor afdrachtbedragen zou het gaan? Omdat ik het eigenlijk wel vervelend vind dat je nu voor die flauwe aangiftes in Q1 en Q2 een hele operatie op je hals moet halen, terwijl het dus vanaf 1 juli gewoon via het Nederlandse OSS kan. Nu was het EIGENLIJK zo dat die OSS al op 1 januari 2021 zou gaan. Je wordt nu dus eigenlijk opgezadeld met administratieve rompslomp, omdat ze in Brussel hebben bedacht dat er 'uitstel' nodig was. Wat nu als je de aangiftes over Q1 en Q2 uitstelt (dus nihil-aangifte of helemaal niets als dat kan) en vervolgens in Q3 alles via het Ned
  11. Daar ga je al meteen mis. Je geeft zelf al aan dat Corona roet in het eten gooit, dus met jouw "ongunstige geval" vergeet je voor het gemak de lockdown alvast. Het meest ongunstige geval verdien je je startkapitaal helemaal niet terug. Ondernemen gaat gepaard met onzekerheid. Als mensen een terugverdientijd van 2 jaar zouden hebben, zou je niet eens de tijd hebben om deze vraag te stellen, want dan was je zaal al verhuurd of verkocht. Huur je de zaal zakelijk? Dan heb je al gauw te maken met huurtermijn van 5 jaar, waar je soms moeilijk afkomt. Ook als je tussentijds op
  12. Er worden inderdaad wat zaken door elkaar gehaald, maar alle begin is moeilijk. En helaas zijn belastingen ook niet echt consequent. Allereerst de omzetbelasting (btw). Je mag inderaad de btw over je kosten terugvragen, maar je moet de btw over je omzet afdragen. Dus als je omzet 1000 euro is, dan draag je daar 210 euro btw (21%) over af. En als je kosten 500 euro zijn, dan vraag je daar 105 euro btw van terug. Maar zoals je zelf al aangaf, is er ook de kleine ondernemersregeling. Die mag je aanvragen als je minder dan 20.000 euro omzet maakt in je eenmanszaak. Je moet daarbij je l
  13. Maar als er geen vaste inrichting is in Nederland, heb je toch verder ook niets met Nederland te maken? Dan kun je wel een BV naar Nederlands recht hebben, maar de fiscale kant valt dan in de VS, lijkt me. Dus volgens mij is het "gebruikelijk loon" dan ook niet van toepassing. En ook geen vpb. Er is ook geen sprake van dubbele belasting, omdat alle de VS heft, omdat daar de feitelijke leiding zit.
  14. Dat lijkt me eerlijk gezegd een contradictio in terminis...
  15. Niet. Alles één voor één overnemen in de beginbalans is de enige manier, tenzij er een manier is om dat geautomatiseerd te doen. Maar veel boekhoudprogramma's maken dat niet op een uniforme manier mogelijk. Zelfs als je een (groot) deel automatisch kunt overzetten, zul je mijns inziens alles handmatig moeten nalopen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept