Jump to content

prinsrachid

Legend
  • Content Count

    2,529
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

prinsrachid last won the day on July 29

prinsrachid had the most liked content!

Community Reputation

385

Personal info

  • Country
    Nederland

Company info

  • Location
    Apeldoorn
  1. Misschien dat het wat helderder is als ik zeg dat het gewoon wat verwarrend kan overkomen als je begint. De fiscus spreekt hier over "uw deelnemingen", maar het is daarbij van belang om te begrijpen vanuit welk perspectief je moet antwoorden. Als de fiscus aan jou persoonlijk vraagt wat "uw deelnemingen" zijn (bijvoorbeeld in je aangifte inkomstenbelasting), dan is dat in je BV. Maar als de fiscus vraagt wat "uw deelnemingen" in de aangifte vennootschapsbelasting, dan moet je je antwoorden dus geven vanuit de BV. Op basis van wat je schreef lijkt het erop dat je BV geen deelnemingen heeft, dus zou je hier niets in moeten vullen (wellicht ergens anders simpelweg aangeven dat er geen deelnemingen zijn).
  2. Ik denk dat deze formulering mogelijk tot verwarring leidt. "Wordt je antwoord niet gewaardeerd" betekent dat: 1) Niemand geeft een waardering 2) Iemand geeft een negatieve waardering
  3. Hebben we het hier over een BV of een eenmanszaak? Maar eerst even een wat duidelijker beeld krijgen van de daadwerkelijke situatie. Je hebt zakelijk 20 zonnepanelen. Bedoel je zakelijk voor de omzetbelasting (btw)? Of zakelijk voor de inkomstenbelasting? Of misschien voor beide? Heb je de panelen echt ten behoeve van je onderneming aangeschaft? Bijvoorbeeld omdat je ook een electrische auto hebt? Als je deze panelen (ook) zakelijk voor de inkomstenbelasting hebt aangeschaft, dan kan het zijn dat de zonnepanelen tot het ondernemingsvermogen gerekend mag of moet worden. Dat is afhankelijk van de mate van zakelijk gebruik. Hoeveel % van de opgewekte energie wordt gebruikt door investeringsgoederen die op de balans van de onderneming staan? Als dat voldoende is, dan kan het inderdaad zijn dat de opbrengst van de opwekking tot de winst moet worden gerekend. Dat is simpelweg een opbrengst (voor de inkomstenbelasting). En waarschijnlijk moet je daar ook nog btw over berekenen (voor de omzetbelasting).
  4. Was een KvK-nummer nodig voor het doen van die aankopen? Of ging het eigenlijk meer om het BTW-nummer en wilde je zo 21% besparen? Hoe is er verder met de factuur om gegaan? Is die opgenomen in de administratie van het bedrijf van je man? Is die verder gebruikt in zijn aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting? En hoe is dat verder afgehandeld met de omzetbelasting? Verder worden aanloopkosten voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting anders behandeld. Voor de inkomstenbelasting is er een wettelijke periode waarbinnen je inkopen gewoon redelijkerwijs kunt meenemen in je aangifte. Voor de omzetbelasting is er heel strict genomen géén aanloopperiode en ben je vaak afhankelijk van goedkeuring de Belastingdienst of je de btw mag aftrekken. Het was vreemd genoeg minder problematisch geweest als je die inkoop gewoon op privénaam naam had gedaan, want bij een eenmanszaak is de persoon en de onderneming één en dezelfde. Door de onnodige kunstgreep heeft nu een bedrijf producten gekochten die niet voor dat bedrijf bestemd zijn (dus niet aftrekbaar) en wellicht ook onterecht gebruik gemaakt van btw-verlegging, terwijl de producten (wederom) niet voor dat bedrijf waren. Misschien is het nog een oplossing als het bedrijf van je man de ingekochte goederen simpelweg (door)factureert aan jouw bedrijf. Hij heeft die goederen immers op zijn naam gekocht en in feite doorverkocht. De factuur is dan wel een beetje (te) laat, maar op die manier heb je een volledige factuur inclusief btw wel in de juiste onderneming zitten. Je man draagt daar dan (waarschijnlijk) 21% btw over af en moet die factuur weer als omzet boeken (als hij de oorspronkelijke factuur als kosten. Om het helemaal goed te krijgen zou je het factuurbedrag (exclusief btw) dan wel moeten opnemen in 2019 als "nog te factureren kosten" (je verwacht immers nog een factuur), maar je moet dan eigenlijk het betaalde bedrag ook opnemen als "vooruitbetalingen" (je hebt het bedrag al betaald). Dat moet je dan ook weer via "privé" laten lopen, want je hebt het vanaf je privérekening betaald. Op het moment dat je dan een daadwerkelijke factuur hebt ontvangen, kun je deze posten samen met de btw met elkaar verrekenen en is alles weer min of meer glad. Mooi is anders, maar het zou een redelijke benadering van de werkelijkheid kunnen zijn, al is dat ook afhankelijk van de daadwerkelijke situatie.
  5. Deze optie is letterlijk in het eerste bericht al geopperd. Banklening Bankgarantie Zakelijke hypothecaire lening Kredietverzekering Leasing Financiering uit eigen bedrijf Geld lenen bij familie en vrienden Business Angels Seed Business Angels fonds MKB-krediet Crowdfunding Factoring en debiteurenfinanciering Reverse factoring Effectenbeurs NPEX (mkb-beurs) Ketenfinanciering Kredietunie Microkrediet Regionale ontwikkelingsmaatschappijen Venture Capital fonds Revenue-based financing Ik neem aan dat de vragensteller de links inmiddels wel heeft gelezen, dus heeft hij vrij veel opties om te onderzoeken.
  6. Nee, het is een kwestie van je afgesproken verplichtingen nakomen (wederzijds) en elkaar de mogelijkheid bieden om eventuele verzuimen op te lossen. Is dat gebeurd? Of gaat het gewoon om geld? Het besparen van details schept bewust een eenzijdig en waarschijnlijk onjuist (want onwelgevallig) beeld van de hele situatie. Hoe minder details hoe minder nauwkeurig welk antwoord dan ook dat we hier geven. Wat houdt dat in? "Er is" klinkt alsof het een externe factor is waar je geen invloed op hebt. "ik heb geen zin in overleg voor een eventuele afkoopsom, want ik ben bang dat ik dan moet dokken" of "de klant heeft overleg vooraf van de hand gewegen" of "ik heb geen geld voor een eventuele afkoopsom" geeft al wat meer kleur aan het verhaal en bepaalt ook weer wat je wel of niet kan doen, afhankelijk van het stadium waarin je verkeert.
  7. Is er misschien een manier om die claim te ondersteunen of aannemelijk te maken? Iedereen kan wel zeggen "ik weet zeker dat ik aan het eind van het jaar miljonair ben", maar een bank gaat dan uiteraard geen hypotheek nemen op basis van zo'n claim. Misschien is het een idee om bijvoorbeeld alvast contracten op te stellen met potentiële klanten of intentieverklaringen te vragen. Je zult in ieder geval iets moet kunnen laten zien waaruit blijkt dat je die omzet redelijkerwijs kunt gaan maken.
  8. Vraag je ons nou om je te helpen je te onttrekken aan verplichtingen die je zelf in het verleden bent aan gegaan? Ik weet niet, maar deze zin ontnam me meteen enige inclinatie om de rest nog te beantwoorden.
  9. Heb je de links geklikt en de informatie daar gelezen? De laatste link bevat met name alle soorten financiering, ook kleinere bedragen (bijvoorbeeld "Business Angels").
  10. Een obligatie uitgeven is waarschijnlijk niet een doe-het-zelf-werkje. Dat laat je meestal door een externe partij doen. Maar voor externe financiering kun je bij iedereen terecht die jou daarbij wil helpen (familie of niet). En dat kan via eigen vermogen (aandelen uitgeven) of vreemd vermogen (leningen). Maar op zich kan het misschien geen kwaad om bij het begin te beginnen. De Kamer van Koophandel heeft al vrij veel voor je op een rijtje gezet: * Geldboek voor ondernemers * Financiering voor de groei van uw bedrijf * Zakelijke lening of financiering aanvragen
  11. Als je 10,5 maand niet naar de Albert Heijn zou zijn gegaan om Calvé te kopen, zou je dan ook verwachten dat ze daarom voor jou de prijs van een pindakaaspotje niet verhogen, maar wel voor de klanten die in die periode pindakaas hebben gekocht? De CPI-verhoging is er om de (hogere) kosten als gevolg van inflatie te compenseren. Deze inflatie in een externe factor waarop jij en de verhuurder niet echt invloed kunnen uitoefenen. De inflatie wordt ook niet meer of minder door het al dan niet huur verschuldigd zijn. En de geldontwaardig stopt ook niet als er bijvoorbeeld helemaal geen huurder zou zijn geweest. Verder zal de aanpassing als gevolg van de contractuele (!) verhoging waarschijnlijk een waarde vertegenwoordigen van niet meer dan 1/3e van een maand huur. Ik kan me indenken wat de verhuurder zal denken als je daarover zou gaan klagen, nadat je net het 4- tot 5-voudige daarvan cadeau hebt gehad.
  12. Om wat voor soort auto gaat het? En hoe is er op de auto afgeschreven? Wat was de aankoopwaarde en hoeveel is er jaarlijks op afgeschreven?
  13. Nee, er wordt minimaal met 0 euro gerekend. Maar is het misschien niet mogelijk om dat negatieve inkomen eerst met toekomstige of verleden jaren te verrekenen?
  14. Ik heb het idee dat dit 800 uur alleen van toepassing is voor starters uit een uitkering (bijvoorbeeld WAO) en niet voor bestaande gevallen. Uit het vage taalgebruik van de belastingdienst maak ik ook op dat het alleen van toepassing is voor het krijgen van de startersaftrek. Maar het kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept