Jump to content

prinsrachid

Legend
  • Content Count

    2,132
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

prinsrachid last won the day on March 14

prinsrachid had the most liked content!

Community Reputation

288

Personal info

  • Location
    Apeldoorn
  • Country
    Nederland
  1. Is er nog een vennootschap D? Envoordat we er heel diep op ingaan: zijn dit vragen die je stelt vóórdat je BV's gaat oprichten of zijn ze al daadwerkelijk opgericht? In dat laatste geval, hoe is dat gebeurd (met begeleiding)?
  2. Ik weet het niet zeker, maar misschien dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Het is wel zo dat de bijtelling eventueel beperkt is als de de autokosten láger zijn dan de bijtelling. Maar in jouw geval is het volgens mij zo dat je gewoon de autokosten mag aftrekken van de winst. Vervolgens moet je aan het einde van de aangifte de bijtelling uitrekenen. Deze bijtelling wordt dan weer bij het uiteindelijke resultaat opgeteld.
  3. Theoretisch zou je dit inderdaad moeten bijhouden. Elke boeking is dan een privéstorting of een priveonttrekking. Maar dat is ook meteen het 'voordeel'. Ieder boeking is een privéstorting of -onttrekking! Ik heb ondernemers zonder zakelijke bankrekening dit zien oplossen door simpelweg alle transacties te salderen en dat als 'saldo privé' op te geven. Niet helemaal correct en wat slecht controleerbaar, maar het zou in principe per definitie moeten kloppen, omdat er verder geen financieel ventiel is in de onderneming dan dat saldo.
  4. Bij deze omzet en omvang van je bedrijf kan het zijn dat je geen aangifte heeft te doen als ondernemer. Doe de Ondernemerscheck van de belastingdienst. Blijkt daaruit dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (ook al ben je wel ondernemer voor de omzetbelasting), dan geef de winst aan onder "resultaat overige werkzaamheden". Je kunt daarbij de omzet (en eventuele opbrengst uit de kleine ondernemers regeling) en kosten nog wel splitsen, maar hoeft die dan niet te specificeren.
  5. Niet aftrekbaar als ondernemerskosten, maar waarschijnlijk nog wel deels (alles boven de 250 euro) als studiekosten via het privégedeelte van de aangifte. Ongeacht of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet.
  6. Je kunt de btw terugvragen in het kwartaal van aanschaf en ingebruikname. De 398,81 voorbelasting krijg je dus via de aangifte omzetbelasting van Q1 terug. Het privégebruik moet je officieel corrigeren. Dit kun je dus aan het einde van het jaar. Je kijkt dan hoeveel procent je de computer dat jaar hebt gebruikt. Je geeft dan inderdaad in Q4 een bedrag van 10% x 1/5e x 379,82 onder "privégebruik" aan. Als het gebruik in de volgende jaren verandert kun je het percentage van 10% voor die jaren veranderen, zonder dat je het met terugwerkende kracht hoeft te herberekenen. Dit btw-bedragje is overigens wel een aftrekpost (=kost) voor de inkomstenbelasting. Wat deze omzetbelasting betekent voor de inkomstenbelasting? In principe niets. Die twee belastingen lopen langs elkaar heen. Maar in dit geval lopen ze aardig synchroon. Omdat de PC voor 90% gebruikt wordt, is het verplicht ondernemingsvermogen. Je moet de computer op de balans zetten voor aanschafprijs (excl btw) en je mag daar inderdaad in 5 jaar op afschrijven. Ook hier zou je het privégebruik als een soort 'bijtelling' (privéonttrekking) in de boekhouding kunnen verwerken. Maar om eerlijk te zijn, het opslitsen in privé en zakelijk kan lastig zijn. Hoe zou je het gebruik zakelijk/privé willen meten? Bij een auto of voertuig is dat op zich makkelijk te doen via een kilometerteller bijvoorbeeld. Bij een computer misschien middels een timer-app? Het kan wat onpraktisch zijn en ik vraag me ook af of de fiscus dat echt verwacht. Zeker bij een apparaat dat nagenoeg helemaal zakelijk wordt gebruikt.
  7. Niets mis mee, toch? Als je begint, begin je toch letterlijk met niets? Dat is dus een ondernemingsvermogen van 0.
  8. Ja, als je het op een belachelijke manier ostentatief wil doen, dan die je dat zo inderdaad. Een normaal iemand maakt een taart voor nop en geef je die gewoon. Komen we terug op mijn oorspronkelijke vraag: wat wil je nou precies bereiken? Denk je dat je ergens een voordeel laat liggen door de donatie in geld naar de oppervlakte te brengen? Het lijkt me dat we hier namelijk bezig zijn om een abusievelijke aanname van jou te adresseren.
  9. Ben je überhaupt wel ondernemer voor de inkomstenbelasting? Heb je de ondernemerscheck gedaan? Zo nee, doe die dan meteen. Als je namelijk geen ondernemer bent, vul je de winst gewoon onder resultaat overige werkzaamheden in - en ben je klaar.
  10. De donatie heb je al afgetrokken van de belasting door niet de volledige prijs te factureren. De korting op de omzet is je donatie. 1. Of je rekent de volle mep, draagt de BTW af, geeft de donatie in geld, en verwacht dat ze dat geld betalen om het volledige factuurbedrag mee te voldoen. De donatie is expliciet. 2. Of je streept alles op voorhand tegen elkaar weg. Je factureert niets, draagt niets af. De donatie is impliciet.
  11. Nee, ze hebben dan geen gratis taart, maar een taart van 550 euro. Bovendien heb je dan zelf een donatie gedaan in privé die niet aftrekbaar is (behalve dan voor zover boven de 1% van je inkomen). Verder is die 500 euro dan geen gift, want ze moeten die dan inzetten om die taart te komen (plus nog 50 euro). Maar er is een belangrijker vraag waar iedereen omheen probeert te dansen: wat wil je nu eigenlijk bereiken? Wat zijn je eigenlijke beweegredenen? Ik heb namelijk het idee dat het je niet te doen is om een taart of een gift, maar om een fiscaal voordeeltje. Als je daar nou duidelijk over bent, kunnen we misschien iets beter antwoord geven of en, zo ja, hoe je dat het beste doet.
  12. Ik denk dat het goed is om de omzetbelasting enerzijds en inkomstenbelasting anderzijds niet met elkaar te verwarren. Allereerst de omzetbelasting (btw). Hiervoor vraag je gewoon het hele btw-bedrag terug in het kwartaal waarin de computer is aangeschaft. Omdat je pc in ieder geval deels zakelijk gebruikt, mag je de btw gewoon terugvragen. Die 138,50 euro kun je dus opvoeren als voorheffing in je btw-aangifte van Q1-2019. Gedurende de eerste vijf kalenderjaren moet je vervolgens (in ieder geval) in het laatste kwartaal (Q4 dus) een correctie toepassen voor het privégebruik van dat jaar. Als je dus in 2019 de computer voor 25% privé hebt gebruikt, dan moet je nog even 1/5e x 25% x 138,50 = 7 euro aan btw terugbetalen. Voor de jaren 2020 t/m 2023 doe je hetzelfde op basis van de percentages privégebruik in die jaren. (De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik persoonlijk nooit al te nauwkeurig ben geweest met deze correcties, omdat ik de meeste computers beschouw als "hoofdzakelijk" aangeschaft voor zakelijk gebruik en geen enkele zinnige methode zou kunnen bedenken om het aandeel privégebruik te meten. Bij controles was dit ook niet echt een punt waar de fiscus op controleerde. Het gaat letterlijk om euros per jaar. Maar goed, dit is uiteraard slecht advies. :) Dan de inkomstenbelasting. Het bedrag van 450 euro (exclusief btw) komt hier om de hoek kijken. Als je een aankoop doet van meer dan 450 euro, mag je de kosten daarvan niet in één keer van de winst aftrekken, maar mag je dat maar mondjesmaat doen - en in minimaal 5 jaar (60 maanden). Als je dus een computer koopt van 659,50 exclusief btw, dan trek je 60 keer 11 euro per maand van de winst af vanaf de maand dat je de computer in gebruik neemt - totdat je de volle 659,50 euro hebt afgetrokken.
  13. Tja, ze kunnen gewoon komen controleren, ook als je bent gestopt. Je moet je stukken sowieso 7 (of soms zelfs 10) jaar bewaren. Het is dus niet zo dat je opeens geen controle meer kunt krijgen, als je besluit om ermee te stoppen. Hoewel in mijn geval de eenmanszaak geruisloos was omgezet in een BV, kreeg ik persoonlijk ook een zelfde soort controle nadat de eenmanszaak was gestaakt. Op zich is het wellicht ook beter dat ze er zo dicht op zitten, want dan is de kans dat alle informatie er nog is het grootst. Ook zit je er zelf dan nog wat beter in.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept