• 0

Fiscaal meest voordelig auto opladen, doorbelasten privé naar BV

Dag allen,

 

ik heb een rekenvraag v.w.b. wat het meest voordelig/gunstig is om m'n elektrische auto thuis op te laden.

 

M'n nieuwe lease-auto heeft een capaciteit van 77,5 KwH en ik verwacht dat ik die 3x per maand vol moet laden, in totaal 2.790kwh op jaarbasis. Hiervoor gebruik ik een eigen laadpaal bij huis, die bijhoudt hoeveel kwh er doorheen gaan, en die niet gebruikt wordt voor andere auto's. Vorig jaar (zonder auto) had ik een verbruik van 2.192 kwh, en 811kwh overschot i.v.m. terug levering door 15 zonnepanelen.

  Verbruik Terug levering Overschot
Normaal 1.285 1.981 696
Dal-uren 907 1.022 115

Bij m'n huidige energieleverancier betaal ik per kwh €0,49340 (normaal) en €0,39204 (dal) incl. belasting en btw, excl. vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Voor de teruglevering krijg ik €0,115.

 

Klopt mijn redenatie dat ik...

  1. ...om het simpel te houden, vanuit m'n BV naar privé prima die €0,49340 (+ leverings- en netbeheerkosten nog omrekenen) per kwh mag vergoeden?
  2. ...het beste zodanig kan laden dat beiden overschotten (normaal en dal) sowieso op 0 uitkomen, aangezien onbelast €0,49... beter is dan €0,115 voor terugleveren?
  3. ...daarna het beste in de daluren kan laden, maar tegelijkertijd de vergoeding van stap 1 hanteer (we zijn niet roomser dan de paus)?

 

Een verhaal wat hier parallel aan zou lopen is om een dynamisch energiecontract te nemen, waarbij bijv. m'n Easee laadpaal gekoppeld is aan Tibber en op de goedkoopste momenten automatisch gaat opladen. Het probleem hierbij is dat ik op dezelfde meterkast ook die zonnepanelen heb zitten, en bij een dynamisch contract kan ik daardoor ook moeten betalen om m'n stroom terug te leveren. Een alternatief wat ik hierover heb gehoord is om een extra slimme meter voor de panelen te nemen, maar dat kost ook al snel weer >1,5k. aan extra slimme meter en evt. ombouwen meterkast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ongevraagd advies: op dit moment (juli 2023) kost een kWh gemiddeld € 0,32 volgens de ANWB. Bij het verbruik van jouw auto hebben we het dan over bruto 893 euro per jaar, netto de helft daarvan. Misschien kun je dit vraagstuk dan beter laten lopen en in de tijd die je hieraan had besteed veel meer bereiken met andere dingen. Het scheelt ook een hoop administratie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.