Ga naar inhoud

Ron van der Kolk

Legend
  • Aantal berichten

    2926
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    9

Ron van der Kolk won de laatste dag op 22 juli 2020

Ron van der Kolk had de meest gelikete inhoud!

Karma

421

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    meedenken over organisaties en organiseren, zoals op dit forum.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    is dat het je het niet kunt leren, net als leiderschap.
  • Mijn mening over innovatie
    is dat "beter goed gekopieerd dan slecht geïnnoveerd" verdacht vaak klopt
  1. Hoezo stoeien? Als je die creditfactuur goed inboekt komt er toch automatisch een goede btw aangifte uit je boekhouding rollen? En aangifte doen moet je toch...
  2. Zelfs als zou mogen zou ik het niet willen. Ik wil graag een 1-op-1 match tussen debetfactuur en creditfactuur, en ook een 1-op-1 match tussen het debetbedrag en het creditbedrag op de bankrekening. Dan is voor iedereen duidelijk wat bij elkaar hoort.
  3. Samenvatting: ja, dat kan, maar niet zonder toestemming/medewerking van de verkopers en niet zonder het nodige programmeerwerk. Dat kost tijd, moeite en geld dus het is de vraag of je dat winstgevend kunt krijgen. Ga je zelf bestellen en doorleveren? Of laat je de bestelling door de verkoper afhandelen in ruil voor een kickback fee? In dat laatste geval heb je ook weer medewerking van de verkopers nodig. Op genoemde sites zie ik geen informatie voor resellers, dus het is de vraag of ze hieraan meewerken.
  4. Aangezien je facturen gaat sturen is dit B2B, met contractvrijheid. Een concurrentiebeding van 12 maanden is niet onredelijk, zeker niet omdat dit juist de handel is van de bemiddelaar. De betaaltermijn mag ook langer worden afgesproken dan 30 dagen, maar niet langer dan 60 dagen. De opschortende voorwaarde dat je pas betaald krijgt als de eindklant ook betaald heeft mag onder voorwaarden ook (wat langer antwoord). Al met al zie ik geen vreemde dingen voor een interim klus via een intermediair. Het staat je natuurlijk vrij de opdracht te weigeren als de voorwaarden niet bevallen. Nee, je krijgt geen gegarandeerd loon, maar omzet met debiteurenrisico. Je bent immers zelfstandig ondernemer, niet in loondienst.
  5. Welkom op Higherlevel. Of andersom, je begrijpt de reacties niet goed. Kern is: wat je voorstelt is geen goede redenen voor verlaging van het gebruikelijk loon. Die eventuele verlaging moet namelijk in het belang van de onderneming zijn en niet omdat het jou privé toevallig fiscaal beter uitkomt.
  6. Ik zie op je site dat je maatwerk verkoopt. Is dat ook de richting waarin je advies zoekt? Wat ideetjes: - Product placement in winkels op meubelboulevards - Product placement in televisieprogramma's over interieur - Langs bij horecaondernemers voor hun cafe/restaurant/lobby Ik zie ook dingen voor feesten en bruiloften. Die zou je ook kunnen verhuren. Uit zelfs gratis uitlenen, als je er reclame bij mag zetten.
  7. Als consument heb je consumentenrechten en kijken partijen als de consumentenbond (en kassa, en radar) mee naar de voorwaarden van de standaardverzekeringen die worden aangeboden. Als ondernemer is bepalend welke voorwaarden je precies bent overeengekomen en is het meer maatwerk. Het vereist dus veel meer kennis van en ervaring met verzekeraars, hun voorwaarden en hoe ze in de praktijk omgaan met claims. Dat kun je allemaal zelf gaan opbouwen, maar dat is niet zo heel efficiënt. Ik laat het dan ook graag over aan een onafhankelijke adviseur.
  8. Welkom op Higherlevel. Je hebt al twee adviseurs geraadpleegd, en nu vraag je op dit forum om een derde advies danwel een oordeel over eerdere adviezen. Misschien kun je beter aan die adviseurs vragen wat de voor- en nadelen van hun voorgestelde oplossing zijn. Zij kennen immers de details van jouw situatie en hun eigen advies. Daarnaast, wat heb je zelf al uitgezocht? Btw heffen over een managementfee is bijvoorbeeld ook te voorkomen door een fiscale eenheid tussen holding en werkmaatschappij, lees ik in de eerste Google hit over dit onderwerp. Overigens adviseer ik het daadwerkelijk optuigen van een constructie niet te doe-het-zelven maar over te laten aan een adviseur die jullie specifieke situatie goed kent.
  9. Welkom op Higherlevel. Was het een feestje voor eigen klanten, eigen personeel? Of verzorgt je onderneming evenementen voor derden? Dit maakt nogal verschil voor de manier van inboeken.
  10. Ja, want de gegevens over jouw onderneming in het handelsregister omvatten ook de handelsnamen (art 9 Hnw) en jij bent verplicht om te zorgen dat deze gegevens te allen tijde juist en volledig in het handelsregister ingeschreven zijn (art 19 Hnw). Ja, en niet alleen (pas) op de factuur: het is voor een eenmanszaak wettelijk verplicht om het KVK-nummer te vermelden in alle brieven, offertes etc. (art 27 Hnw). Het moet voor de klant immers altijd glashelder zijn met wie hij/zij zaken doet en met wie een overeenkomst wordt gesloten (en meer redenen, zie art 2 Hnw).
  11. Door iemand anders in VK laten produceren en verzenden?
  12. In elk geval adviseer ik om maandag je baan nog maar niet op te zeggen. Neem de tijd om alles uit te zoeken, want het is nogal wat. Als je nu al je baan opzegt, geef je ook je onderhandelingspositie weg. Gun jezelf de mogelijkheid om nog weg te kunnen lopen van deze deal als je er met de verkoper niet uitkomt.
  13. Je kunt laten controleren of de Chinese certificaten echt zijn, maar heb je daarmee ook aan je plicht voldaan om na te gaan of de producten daadwerkelijk voldoen aan de Europese wetgeving? Twee woorden: Europese wetgeving. Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is sowieso handig.
  14. Je haalt markering en certificering door elkaar, zie ook genoemde pagina van de RVO. De belangrijke vraag is: hoe zorg jij dat je aantoont dat de producten daadwerkelijk in overeenstemming zijn met de Europese regelgeving voor de betreffende producten op het gebied van onder meer veiligheid, gezondheid en milieu? Dat doe je niet door er een sticker op te (laten) plakken of te wapperen met een briefje van de Chinese fabrikant. Informeer ook eens bij je aansprakelijkheidsverzekeraar welke eisen zij stellen aan jouw handel in zelf uit China geïmporteerde elektronica.
  15. Het mooie is dat die audit ingaat op allerlei dingen waarover je moet nadenken: wat beloof ik nu precies te leveren, hoe kunnen klanten terecht met vragen en klachten, wat gebeurd er als ik ziek wordt en niet kan komen opdraven? Het is een handige checklist. Verder mijn algemene tip om na te denken over de doelgroep in combinatie met je bedrijfsmodel. Ik heb er zelf uiteindelijk voor gekozen om geen personen als klant meer te hebben, dus geen trainingen met open inschrijving. Bij mij kunnen alleen (overheids-)organisaties die terecht die me inhuren voor een of meerdere dagen in-company training. Zij regelen het verder met de deelnemers (hun medewerkers). Dat scheelt mij enorm veel administratie en communicatie; ik heb daar zelf geen tijd voor, maar ben ook niet groot genoeg om er zelf een secretaresse m/v voor in te huren. Ja hoor. Bij voorkeur via het forum, dan kan iedereen meelezen. Je kunt ook een PB sturen of bellen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.