Broodje met beleg

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Broodje met beleg's trofeeën

  1. Nou ja, zo leert men in het leven. Ik zal vanaf nu een jurist erbij betrekken die mijn situatie begrijpt.
  2. Omdat de boekhouder de personeelsadministratie regelt. Dacht ik dat het logisch is om daar ook te vragen voor een overeenkomst?
  3. Nou, ik heb de boekhouder gevraagd voor een overeenkomst waarin staat dat beide partijen met wederzijdse toestemming uit elkaar gaan. Zij heeft dit doorgespeeld aan haar Advocaat die daar weer een contract voor heeft opgesteld. Vandaar dus dat wij hier geen directe verbinding mee hebben. Maar ik denk dat we gewoon die €1500 gaan betalen en het er bij laten zitten. Het is erg zuur maar wellicht de gemakkelijkere en goedkoopste optie.
  4. Bedankt voor uw reactie. Het contract was via de advocaten van mijn boekhouder opgesteld, dus ik heb daar zelf geen direct contact mee. Maar bedankt voor de reactie, dit is erg duidelijk en hier kunnen we wel wat mee.
  5. Dit is een lastig puntje. Omdat we per 6 maart overeengekomen zijn om te stoppen met werken per 6 april. Er is echter een nieuw contract opgesteld geworden omdat de UWV dat graag wilde en hij daardoor gemakkelijker een uitkering kan krijgen. Dat contract hebben we dus aangemaakt en we hebben op dat contract de opzegdatum van 6 maart gehanteerd als ondertekendatum. Gerekend vanuit 6 maart is de opzegtermijn al lang verstreken. Gerekend vanuit 5 april is de opzegtermijn nog niet verstreken. Onder zijn handtekening staat 6 maart. Omdat deze zaak nog steeds loopt is dat wel een idee wat ik zou kunnen gaan uitvoeren. Om te kijken of we de schade op de werknemer kunnen verhalen. Hij is namelijk 1 van de 3 geweest die geen fatsoenlijke dag-afsluiting hebben gemaakt (zoals hoort op het dak). Daardoor is er water bij de klant naar binnengestroomd in de fabriek. Met alle kosten van dien..
  6. Beste, We hebben een personeelslid die totaal niet functioneerde. Het gaat om een dakdekker. Zijn productie lag op 10m2 per dag, terwijl we zo'n 120m2 per dag gemiddeld hebben bij alle andere werknemers. Hij heeft een tijdelijk contract voor een jaar en zit nu op de helft ongeveer. In het contract hebben we een clausule opgenomen dat beide partijen tussentijds een eind kunnen maken aan de overeenkomst. We hebben op 6 maart een gesprek met hem gehad en we kwamen beide tot de conclusie dat het beter is als hij stopt bij ons. We hebben toen afgesproken om per 6 april te stoppen. We hadden een contract ondertekent maar later moest hij van de UWV een ander contract ondertekenen met wat meer informatie erin. Dat contract hebben we met behulp van advocaten opgesteld. Daarin staat ook dat, omdat het met wederzijds goedkeuren is opgezegd, je geen ontslagvergoeding krijgt. We hebben dat beide opnieuw ondertekend en hebben de onderteken-datum gehouden op 6 maart gehouden. Hoewel hij dit ondertekend heeft op 5 of 6 april. Daarin staat ook dat hij 2 weken bedenktijd heeft. Nu wordt de situatie nogal complex. Vorig jaar Juni heeft een voorman hem mondeling €1500 bonus beloofd op een specifiek project. Tijdens dat project is hij onderdeel geweest van het maken van een fout waardoor we een schadeclaim hebben gekregen van €50.000. Dat speelt nog steeds en de verzekering heeft nog niets uitgekeerd en de klant wilt ook niet uitbetalen totdat dit gesetteld is. Die bonus is dus nog niet uitgekeerd. Nu stuurde hij gisteren een whastapp bericht waarin hij eiste dat we uiterlijk vanavond de €1500 bonus overmaken anders zal hij het ontbindingscontract terugdraaien, met alle gevolgen van dien. Hij wilt dan een extra maand uitbetaald krijgen, terwijl hij niet meer heeft gewerkt sinds 6 april. Hij wilt dan ook een nieuw ontslag contract met ontslagvergoeding en hij wilt dan die €1500 bonus. (dit heeft hij niet erbij getypt, maar dat is natuurlijk wat er geïmpliceerd wordt.) Mijn vraag. Hebben we een poot om op te staan? Of kunnen we niets dan nu direct de €1500 uitkeren zodat we het nu kunnen afsluiten? Nogmaals, hij heeft ons naast die schadeclaim van €50k ook iedere maand zo'n €2000 gekost omdat hij totaal geen productie maakt, welke nu inmiddels zijn opgelopen tot zo'n €20.000 sinds hij in dienst is getreden. We zijn dus extreem ontevreden en kunnen financieel eigenlijk niet veel klappen opvangen op dit moment. Heeft iemand misschien wat advies voor deze situatie? Is het legaal wat hij doet door zo te dreigen? Of kunnen we dit beter zo snel mogelijk afhandelen en dan ook nog maar die €1500 als verliespost opschrijven?
  7. Het zit misschien net iets ingewikkelder omdat het om 3 timmermannen gaat? Waarvan 1 2x de ervaring van de andere 2 heeft. Maar ze kunnen zelf natuurlijk ook gewoon hun eigen projecten aannemen. En ze kunnen allemaal individueel werken terwijl ze wel alle 3 op hetzelfde project en dezelfde werkzaamheden verrichten. Of maakt dat ook verder niet uit?
  8. Oke, dus ze zullen dan niet in de problemen komen met verkapte loondienst. Ookal werken ze alle 3 in dezelfde branche en 95% van de projecten samen? De klanten daarboven zijn constant verschillend. Met 3 stuks die samen voor 85% van de inkomsten zorgen.
  9. Ik stel deze vraag voor een vriend, dus het checken van mijn post geschiedenis heeft geen zin. Mijn vriend werkt als ZZP'er en werkt vaak samen met 2 andere ZZP'ers. Eigenlijk 95% van de tijd. Ze zijn heel goed op elkaar ingewerkt en het gaat gewoon prima en top op deze manier. Dan komt al snel het probleem om de hoek kijken dat ze te weinig opdracht gevers hebben. Omdat 1 van de 3 altijd de facturen naar de klanten stuurt en de andere 2 ZZP'ers factureren altijd naar hem. Dat is niet vol te houden, want dan zullen er vragen gaan komen vanuit de belastingdienst. Ze dachten om het volgende te doen: Klus 1: ZZP A - verzend factuur 1 naar klant 1. ZZP B & C verzenden factuur naar ZZP A. Klus 2: ZZP B - verzend factuur 2 naar klant 2. ZZP A & C verzenden factuur naar ZZP B. Klus 3: ZZP C - verzend factuur naar 3 klant 3. ZZP A & B verzenden factuur naar ZZP C. Klus 4: ZZP A - verzend factuur 4 naar klant 4. ZZP B & C verzenden factuur naar ZZP A. Ect ect Op deze manier hebben ze het hele jaar door meerdere opdrachtgevers en kunnen ze toch samen als team blijven werken. Er is geen sprake van gezagsverhouding, ze zijn alle 3 gewoon individueel ondernemer en kunnen allemaal individueel en zelfstandig werken. Is dit een legale manier van werken? Of accepteert de belastingdienst dit niet? Ik hoor het graag.
  10. Beste, Ik heb momenteel een eenmanszaak. Samen met mijn compagnon willen we een bv oprichten. Hij krijgt 50% van de aandelen en ik ook. Hij gaat voor een Holding structuur. Ik wil dit eigenlijk niet, omdat ik mijn eenmanszaak wil aanhouden. Mijn tijd zal 90% via de eenmanszaak voor de werk bv zijn. En af en toe heb ik nog klanten die ik daarbuiten (hobby projecten van totaal andere disciplines). Is dit mogelijk om op te zetten? Of wordt ik dan alsnog gepushed tot een minimum DGA loon in de werk bv? Of mag ik dan als zzp'er alsnog max 70% van de omzet via de werk bv ontvangen? Ik zal het eerste jaar ongeveer €36.000 verdienen (gerekend als zzp'er werkend voor de werk bv.) Heeft iemand ervaring in deze situatie? EDIT: De werk bv is een bouwbedrijf. Mijn compagnon zal daadwerkelijk in de bouw werken. Ik zal verantwoordelijk worden voor de administratie, calculatie en planning van projecten. Ik zal niet meewerken in de bouw.
  11. Beste, Ik en mijn broer hebben een Werk BV. Hij heeft een Holding met 50% van de aandelen van de werk bv. Ik heb de andere 50% van de aandelen in Prive bezit. Mijn broer is bij zijn holding in dienst. Iedere maand maakt hij Management Fee over. Dit komt neer op ongeveer €70.000 per jaar. Hij heeft een gezin met een aantal kinderen en heeft dit loon nodig. Ik ben single zonder kinderen en heb minder geld nodig om rond te komen. Hij werkt full time in de productie van het bedrijf (Bouw bedrijf). We hebben ook nog 1 ander persoon in dienst en hebben meestal zo'n 2-3 ZZP'ers per project erbij. Ik werk parttime en doe de administratie, calculeer en offreer. Hoe kunnen we het voor elkaar krijgen dat ik een loon van ongeveer €3000 bruto krijg? Dat is zo'n beetje wat we nu aan mijn loon kunnen besteden zonder de bankrekening helemaal leeg te trekken. We zouden wel een DGA salaris kunnen missen. Maar het voelt niet goed omdat ik een stuk minder werk dan mijn broer. Ik was aan het denken om niet in dienst te treden bij de werk bv. Gewoon aandelen hebben zonder salaris. En dan in dienst treden van zijn Holding. En dan kan ik een salaris dat lager ligt dan DGA. En de werk bv maakt gewoon een management Fee over naar zijn Holding. Is dit een legale oplossing?
  12. Bedankt. Ik heb de KvK gebeld, zij hebben de holding weer geopend en in liquidatie gezet. Nu kan ik naar de notaris om de aandelen eruit te halen.
  13. Dat klopt inderdaad. We hebben toen gewoon afgesproken dat mijn aandelen naar hem gaan. Maar inderdaad niet naar de notaris gegaan toen. Inmiddels ben ik wel naar een notaris gegaan en zij zegt dat ik de aandelen niet meer kan overzetten. Dat ik eerst naar een advocaat moet gaan voor heropening van vereffening. Echter ben ik inmiddels al zo lang niet meer betrokken bij de zaak dat ik hier niet veel geld aan wil besteden. Overdragen van aandelen kost al gauw €800 en dat vind ik meer dan zat. Het gaat immers om aandelen die €60 waard waren ten tijde van de opheffing van mijn holding...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.