Ga naar inhoud

Detailhandel en merken

Geplaatst:

sjerry

Hoi,

 

Ik lees tegenwoordig van alles over ‘Brand Design’, echter is me één ding een beetje onduidelijk. Hetgeen wat ik gelezen heb gaat voornamelijk over Brand Design, dus het vormen en vormgeven van merken gericht op producten en diensten.

Hoe zit het met merken en detailhandel?

 

Kan een detailhandelaar zijn bedrijfsnaam als merk neerzetten? Praten we dan over een corporate brand?

 

Definitie corporate brand: “Merk waarbij de merknaam gelijk is aan de bedrijfsnaam, en waarbij de afnemer, consument primair denkt aan het bedrijf en secundair aan de producten/dientsten die eraan gekoppeld zijn”.

 

NS, KPN, Shell en KLM zijn voorbeelden van corporate brands. Deze bedrijven leveren producten en/of diensten onder eigen naam. Pakken we nu als voorbeeld de Halfords: Kan de bedrijfsnaam gezien/neergezet worden als een merk? Ondanks dat ze producten van verschillende merken verkopen? Hetzelfde geld voor b.v. Media Markt…

 

Featured Replies

Geplaatst:

Yannick_

Lees jij tegenwoordig vanalles in studieboeken ? :) Van waar de vraag over brand design ? :) Wil je zelf een merk in de markt zetten?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

sjerry

  • Auteur

Ja, toevallig wel :) Soms moet je wel, wil je afstuderen... En dit leek me wel een leuke opdracht.

 

Het betreft een merk voor een webwinkel...

 

Geplaatst:

Yannick_

Hmm ok... Maar je bent ook echt van plan om de webwinkel te gaan lanceren? Heb je al concrete plannen of ben je nog helemaal in de concept fase?

 

Je kan op het gebied van Brand Design en online (webshops) zeker leuke dingen doen. Kijk naar Youtube, flickr, delicious, etc. dat moet het probleem iig niet zijn. Tsjah en wat is detailhandel. De eerder genoemde websites zijn volgens vele geen detailhandels, volgens mij zijn ze dat wel. Ze leveren allemaal producten of diensten aan consumenten. Geen bulkproducten in ieder geval. Allemaal unieke (user generated) content. Die content vertegenwoordigd weer een bepaalde waarde aan andere gebruikers.

 

Voor een webwinkel ligt dat iets anders, maar je kunt zeker een "Brand" neerzetten waarbij klanten eerst denken aan het bedrijf en daarna pas naar het product. Kijk naar de bol, Weekamp en Ottooo. Volgens mij denken mensen eerst: ik ben lui, ik wil thuis even iets bestellen, denken aan bol (met in hun achterhoofd het boek of de cd). Maar het brand bol staat bovenaan hun lijst van leveranciers doordat ze dat identificeren met bepaalde waardes en een bepaalde gebruikerservaring.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.