• 0

Davilex Balans FOR

Hallo,

 

ik wil graag de FOR in boeken in mijn boekhoud pakket davilex. Hoe moet ik deze precies inboeken in mijn boekhoud pakket. Moet ik een aantal nieuwe grootboekrekening hiervoor aanmaken. Ik snap het principe dat de FOR de winst drukt maar ik zou niet weten hoe ik dit zou in moeten boeken, zodat deze terug op de balans komt te staan.

 

Mvg,

 

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sander,

 

de FOR drukt niet de winst, maar de BELASTBARE WINST.

De FOR geldt namelijk per vennoot.

De boeking is binnen de jaarrekening (dus ook binnen Davilex)

Eigen vermogen

aan FOR

 

Pas bij de aangifte inkomstenbelasting wordt de FOR-dotatie met de winst verrekend.

 

Binnen davilex laat je alleen maar zien waar het eigen vernmogen uit bestaat:

gewoon eigen vermogen

+

FOR

 

Het drukt dus NOOIT de winst van het bedrijf, maar alleen de belastbare winst van de ondernemer(s)

 

Hoop dat ik niet te vaag ben,

 

 

Geeske

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik wil graag de FOR in boeken in mijn boekhoud pakket davilex. Hoe moet ik deze precies inboeken in mijn boekhoud pakket. Moet ik een aantal nieuwe grootboekrekening hiervoor aanmaken. Ik snap het principe dat de FOR de winst drukt maar ik zou niet weten hoe ik dit zou in moeten boeken, zodat deze terug op de balans komt te staan.

 

Mvg,

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

De FOR wordt alleen gebruikt voor de fiscale balans. Ik zou de FOR gewoon buiten de financiële administratie laten.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander, John,

 

De FOR gaat geheel buiten de (economische) winst- en verliesrekening om.

Het is binnen het grootboek (davilex) allen een mutatie binnen het eigen vermogen:

 

Eigen vermogen

aan FOR

 

dit binnen de hoofdgroep Eigen vermogen.

Als er meerdere vennoten zijn moet dit per vennoot geboekt worden omdat het persoonsgebonden is;

dus niet ondernemingsgebonden)

Je boekt het alleen om aan te geven welk deel van het eigen vermogen gereserveerd is als Fiscale Oudedagreserve.

Dit m oet trouwens in de jaarrekening ook apart vermeld worden.

 

Het hangt van jouw nummering grootboekrekeningen af welk grootboekrekening dit is.

 

Succes !

 

Geeske

(eig. administratiekantoor)

Link naar reactie
  • 0

het klopt dat hij op de balans moet staan, maar dat betekent nog niet dat het kosten zijn !

Het wordt alleen geboekt om zichtbaar te maken welk deel van het eigen vermogen voor de oude dag bedoeld is.

 

Pas bij de aangifte wordt het van de winst afgetrokken en daardoor wordt de BELASTBARE winst lager, waardoor de te betalen inkomstenbelasting verlaagd wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

het klopt dat hij op de balans moet staan, maar dat betekent nog niet dat het kosten zijn !

Het wordt alleen geboekt om zichtbaar te maken welk deel van het eigen vermogen voor de oude dag bedoeld is.

 

Pas bij de aangifte wordt het van de winst afgetrokken en daardoor wordt de BELASTBARE winst lager, waardoor de te betalen inkomstenbelasting verlaagd wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En ik maar denken dat Bosman gewoon de aansluiting zocht tussen zijn eigen cijfers en de aangifte. Zo doen namelijk velen het. De bedrijfseconomische winst kennen ze toch wel.

 

Afijn, tilt allemaal niet zo zwaar; volgens mij kan Bosman met de gegeven reacties goed uit de voetjes.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.