• 0

BTW teruggave verbouwing aan privéwoning?

Ter introductie: ik heb nu ruim 1 jaar een eenmanszaak en verricht BTW belaste diensten, voldoe aan urencriterium en geniet winst uit onderneming (is de fiscus het ook mee eens).

 

Binnenkort wordt onze woning verbouwd. Een onderdeel van deze verbouwing is (eindelijk) een ‘echt’ kantoor van waaruit ik mijn werkzaamheden kan uitvoeren. Tot nu toe gebeurde dit vanaf een slaapkamer. Qua oppervlakte maakt dit kantoor voor ongeveer 30% deel uit van de totale verbouwing. De woning is overigens volledig privé eigendom. Mijn nieuwe kantoor behoort in de ogen van de fiscus gewoon tot ons privé vermogen (geen eigen opgang, sanitair etc.). Het grootste deel van mijn werktijd zal ik in dit kantoor doorbrengen.

 

Mijn BTW vraag: kan ik de BTW van de volledige verbouwing als voorbelasting opgeven? Het doel hierbij is dat ik hiervan 30% mag houden en dat de overige 70% in tien jaar tijd wordt ‘terugbetaald’?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Op zich kan dat, maar let wel even op de complicaties en extra regeltjes. Denk bijvoorbeeld aan de hypotheekrenteaftrek: je kunt nu minder lenen, omdat je ook minder betaalt. Alleen moet je straks alsnog een stuk btw betalen, wat dan uit eigen vermogen moet komen, of je moet je hypotheek dan jaarlijks weer verhogen (waarbij het dan nog niet duidelijk is of de fiscus dan wél renteaftrek accepteert).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.