• 0

Kantoor in Singapore en Nederland opzetten, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Beste mensen,

 

Kunnen jullie mij advies geven over het volgende. Ik wil een IT bedrijf je opzetten met een vriend van mij die nu in Singapore woont. Beide worden wij 50% eigenaar. In eerste instantie zullen wij klein beginnen d.m.v. maatwerk websites te bouwen/verkopen etc, langzamerhand zullen wij beetje bij beetje uit gaan breiden. Wij hebben namelijk een heel goedkoop, maar heel goed IT bedrijfje gevonden in een low cost country, die hele goede programmeurs en grafische vormgevers in dienst hebben. Uiteraard hebben wij ze getest op communicatie en technische aspecten. Op dit moment verloopt alles heel goed, begrijpen we elkaar en bouwen zij exact wat wij aan ze vragen en van ze verwachten. En we kunnen een erg goed en langdurig contract met ze afsluiten. Zoals jullie vast begrijpen kan/wil ik hier niet verder inhoudelijk op in gaan. Maar dit zijn even de grote lijnen. Nou heb ik een vraag over de ondernemingsvorm die wij moeten kiezen. Wij willen namelijk een kantoor in Singapore opstarten en in Nederland. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is het beter om het hoofdkantoor in Singapore te registreren of in Nederland? Wat is het beste (ook belastingtechnisch) en met welke rechtsvormen is dat mogelijk?

In eerste instantie willen wij geen salaris uit de onderneming halen, maar investeren in de uitbreidingen. Later zullen wij uiteraard wel salaris uit de onderneming halen. Hoe zit dat dan met de belasting tarieven etc?

 

Groeten James

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je stelt een vraag waar onmogelijk een goed antwoord op te geven is, zonder volledig op de hoogte te zijn van alle details die eromheen spelen.

 

Waarom willen jullie dat samen doen? Wat heeft dat voor toegevoegde waarde?

 

Waar zitten jullie zelf aan te denken?

 

Wat vanuit fiscaal oogpunt het beste is, is mede afhankelijk van de resultaten. Daar zul je dan een berekening op los moeten laten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Bedankt voor je reactie. Wij zijn samen begonnen aan een zoektocht naar een goedkoop en zeker ook kwalitatief IT bedrijfje in een low cost country. Deze hebben wij samen gevonden met de gedachte dat we samen een IT bedrijf willen opzetten. Wij willen dit samen opzetten omdat van mening zijn dat wij samen sterker zijn in het runnen van een bedrijf en elkaar goed kunnen aanvullen. Zowel in het IT technisch gedeelte als WebDesign en de sales hiervan. Wij werken beide in de IT en weten dat er een markt is zowel in Nederland als in Singapore. Want wij kunnen in beide landen concurrende prijzen aanbieden. Dit weten wij dmv ons onderzoek. Wij willen dan ook vanaf de start van ons bedrijf, Websites verkopen in Singapore en in Nederland, vandaar dat wij samen een bedrijf willen opzetten.

 

Het enige waar ik geen verstand van heb is in welke vorm ik het beste het bedrijf op kan gaan zetten in zo situatie. Wat is in onze situatie het voordeligst of het meest veiligst? Van de KVK heb ik begrepen dat een vof een hele moeilijke situatie wordt, omdat het dan moeilijk wordt om vast te stellen aan welke wetten je moet voldoen, singapore of nederlandse wet? Zij raden ons aan om of beide een eenmanszaak op te zetten en dan opdrachten aan elkaar uitbesteden of samen een BV te starten? Alleen belastingtechnisch zal dat in het begin niet het voordeligst zijn. En daarom hoop ik dat iemand mij goed kan adviseren voordat ik verder onderzoek hierna ga doen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Grensoverschrijdend (samen)werken brengt altijd een wat complexere, fiscale situatie met zich mee. Daarvoor maakt het niet uit of er sprake is een VOF, 2 eenmanszaken, een (aantal) BV(s) of andere rechtspersonen (of een combinatie).

 

Wat in Singapore het handigste is, zou ik niet weten. Gelet op de verschillen in wetgeving is als 2 ondernemingen samenwerken misschien niet eens zo'n gekke oplossing. Of dat dan 2 eenmanszaken of rechtspersonen moeten zijn, is dan een tweede.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Kunnen jullie mij advies geven over het volgende. Ik wil een IT bedrijf je opzetten met een vriend van mij die nu in Singapore woont. Beide worden wij 50% eigenaar. Nou heb ik een vraag over de ondernemingsvorm die wij moeten kiezen. Wij willen namelijk een kantoor in Singapore opstarten en in Nederland. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Is het beter om het hoofdkantoor in Singapore te registreren of in Nederland? Wat is het beste (ook belastingtechnisch) en met welke rechtsvormen is dat mogelijk?

In eerste instantie willen wij geen salaris uit de onderneming halen, maar investeren in de uitbreidingen. Later zullen wij uiteraard wel salaris uit de onderneming halen. Hoe zit dat dan met de belasting tarieven etc?

Groeten James

 

Mijn bescheiden mening: Is de enige reden dat je een bedrijf in Singapore wilt het feit dat jouw vriend daar woont? Want waar je woont en waar je je bedrijf vestigt zijn zaken die los van elkaar staan.

Uit zakelijk oogpunt lijkt het mij het slimste zo dicht mogelijk bij je afnemers te zitten.

Maar goed; wie kan je helpen? Bel CITCO en maak een afspraak. Zij hebben alle expertise in huis. Graag hoor ik hier op het forum de tips die CITCO gaf. Dan leren we nog wat.

Link naar reactie
  • 0

Beste James,

 

Ik zit met een soortgelijk probleem. Ik vind dat er (nog) niet een erg duidelijk antwoord op jouw vraag gegeven is. Ik kan echter zelf ook (nog) geen volledig antwoord op jouw vraag geven. Ik probeer er nog op terug te komen.

 

Van iemand anders heb ik de tip gekregen om eens na te zoeken of een joint venture tot de mogelijkheden behoort (een joint venture is een zakelijk samenwerkingsverband tussen twee of meer partijen om samen één economische activiteit te ondernemen. De partijen spreken af om zowel winst als verlies te delen).

 

Groet, Stefan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.