Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.
Join the conversation
You can post now and register later.
If you have an account, sign in now to post with your account.
Innovatie is een belangrijk middel voor bedrijven in het MKB om op langere termijn de concurrentiekracht te behouden.
In het innovatieonderzoek heeft lange tijd de nadruk gelegen op het investeren in research en development (R&D). De gangbare opvatting was dat R&D-uitgaven gepaard gaan met kennisopbouw en dat de verspreiding daarvan leidt tot innovaties in de vorm van nieuwe producten en processen. Meer en meer leeft echter de idee dat investeren in R&D alléén niet genoeg is voor het realiseren van vernieuwing. Dit heeft geleid tot andere, bredere methoden om de innovatie-intensiteit te meten, zoals de Community Innovation Survey (CIS) van het CBS. Ook onderhavig onderzoek probeert in de lacune te voorzien. De innovatie-intensiteit van het MKB is bepaald aan de hand van 13 verschillende vragen die van invloed zijn op innovatie bij bedrijven (zie ook de bijlage). De vragen hebben betrekking op:
* de innovatieresultaten van MKB-bedrijven (4 vragen),
* de innovativiteit van processen binnen die bedrijven (6 vragen) en
* de middelen die voor innovatie beschikbaar zijn (3 vragen).
> Lees verder op de website van EIM.
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link to post
Share on other sites