• 0

Zelfstandig ondernemer met lopende BBZ aanvraag + negatief BKR

Ik ben nu al meer dan 3 jaar zelfstandig ondernemer (eigen bouwbedrijfje, eenmanszaak). Ik heb veel gelezen hier over de BBZ aanvraag en alle gevolgen van dien.. Ik zit nu zelf midden in een aanvraag. Er is door het IMK een uitspraak gedaan, alleen helaas zeer teleurstellend.

 

Het gekke is, dat ik nergens mensen/verhalen heb getroffen die net als ik een negatieve bkr notering hebben. Door deze notering heb ik niet de kans gekregen om een 'normaal' starterskrediet aan te kunnen vragen bij de bank. Toen ik net met mijn bedrijfje begon, hadden we een zeer goed ondernemingsplan opgesteld.. daarmee naar de bank en klaar dachten we. Alles was ook bijna in kannen en kruiken bij onze bank, totdat ze een toetsing deden. We wisten niet dat we een notering hadden opgelopen, maar toen dus wel.. Alles was van de baan! Het krediet ging niet door. Vervolgens zelf wel dingen voor elkaar gekregen, maar het is allemaal maar half half. Je wilt graag goed gereedschap kunnen kopen, een degelijke bedrijfsauto.. maar dit kan niet doordat je niks achter de hand hebt.

Toen hoorden we over de BBZ en dachten dat dit de oplossing zou zijn!! Werden wij toch wel even snel met de benen op de grond gezet. Er kwam iemand van het IMK bij ons op bezoek en vanaf het moment dat het gesprek begon, ging het al mis. We hadden namelijk op aandringen van onszelf verzocht om een versnelde afspraak (op dat moment zat ik zonder werk, en geen werk=geen inkomen), dus de bbz lening die we in gedachten hadden moest eigenlijk een bbz lening cq voorschot of periodieke uitkering worden (en daarvoor heb je het imk nodig, zodat ze aan kunnen tonen of je bedrijf wel levensvatbaar is). Omdat ik maar een klein bedrijfje heb, doet mijn schoonvader de boekhouding (dit gaat zeer goed!) alleen hadden we geen officiële jaarcijfers en daar viel die man van het imk dan ook gelijk over (hij boorde mijn schoonvader letterlijk de grond in). Vanaf dat moment was het gesprek heel raar.. Het bleek ook heel duidelijk, dat hij niks had voorbereid. Hij wist niks van onze schulden af.. viel over de investeringen die ik (nog) wilde doen in mijn bedrijf (in het ondernemingsplan hadden we o.a. een computer, auto, reclame tom tom navigatiesysteem vermeldt, die tom tom was volgens hem absoluut onnodig.. hij bleef er maar over door gaan, terwijl we duidelijk aangaven dat dit ook absoluut niet belangrijk was).

 

Maar goed.. het gesprek liep dus erg stroef. Wel de afspraak gemaakt, dat we alle aanvullende informatie zo spoedig mogelijk klaar zouden hebben en dan zouden wachten op de uitslag. We gingen voor een bedrag van 50.000 o.a voor een bedrijfskapitaal, zodat we eindelijk een goede bedrijfsauto konden aanschaffen.. gereedschap etc. Nu heeft hij dit afgewezen, omdat hij vond dat het bedrijf goed draait en vanuit dat oogpunt konden we 'makkelijk' onze eigen investeringen doen (waarom vragen we dan in godsnaam een bbz lening aan?????!!!!) Hij heeft ons nu een aanbod gedaan voor het afbetalen van de schulden.. maar juist niet de schulden waarvoor we een regeling hebben getroffen (en daar betalen we best een flink bedrag voor elke maand). Dus als je alles samenvat kunnen we dit bedrag wel aannemen, maar krijgen we er kort gezegd een extra schuld bij. Het was juist onze bedoeling om één grote lening aan te vragen, zo onze schulden af te lossen en opnieuw te beginnen met nog maar 1 lening. schoon schip te maken zeg maar.

 

Juist door die bkr, kan ik niet bij de reguliere banken terecht om één grote lening op te nemen zodat ik al mijn schulden af kan betalen. De gemeente was nog mijn laatste kans, maar nu beslist iemand die niet verder wil kijken dan alleen de cijfers over mijn leven en ziet niet in, dat hij het alleen maar moeilijker maakt.

 

Ik ben benieuwd of iemand mijn situatie herkend, misschien tips kan geven waar ik evt. nog meer terecht kan?

 

We willen misschien een second opinion aanvragen, maar weten niet of dit nut heeft. Het voorstel ligt nu bij de gemeente, ik neem aan dat we hier van de week een reactie op zullen krijgen.. Het gaat allemaal niet zo snel als we zelf willen. Maar zo te lezen zijn we niet de enige die met dit probleem te maken hebben.

 

Groeten

Alex en José de Wit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk eens op deze link, misschien is dit wat voor jullie.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=23630

 

Ik heb nu al meerdere afgewezen ondernemingsplannen voor een BBZ aanvraag onder ogen gehad en allen wilde meteen de hoofdprijs.

Ik bedoel daarmee dat je het plan beter kan bijstellen en uitsluitend voor de eerste behoefte moet gaan dus zoeken naar de goedkoopste oplossingen.

 

Een second opinion is geen optie daar de gemeente een contract heeft afgesloten met het IMK, wat gewoon een commercieel bedrijf is, en dus alleen het oordeel van het IMK accepteren.

Je kan wel een nieuwe aanvraag indienen en deze met behulp van een extern bedrijf maken.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens op deze link, misschien is dit wat voor jullie.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=23630

 

Ik heb nu al meerdere afgewezen ondernemingsplannen voor een BBZ aanvraag onder ogen gehad en allen wilde meteen de hoofdprijs.

Ik bedoel daarmee dat je het plan beter kan bijstellen en uitsluitend voor de eerste behoefte moet gaan dus zoeken naar de goedkoopste oplossingen.

 

Een second opinion is geen optie daar de gemeente een contract heeft afgesloten met het IMK, wat gewoon een commercieel bedrijf is, en dus alleen het oordeel van het IMK accepteren.

Je kan wel een nieuwe aanvraag indienen en deze met behulp van een extern bedrijf maken.

 

Succes.

 

Hallo Rene,

 

Wij zijn niet meteen voor de hoofdprijs gegaan.. het advies was namelijk 75.000 euro. We hebben een hele lijst met begrotingen opgesteld en niet alles op nieuw prijzen gebaseerd.. Wat ons zo tegenvalt, is dat het imk ons alleen van de regen in de drup helpt.. ze bieden niet aan om al onze schulden af te lossen (omdat we daar al regelingen voor getroffen hebben), wat voor ons het meest handige was geweest. Alles in één lening, maar nu krijgen we er als het ware nog weer een lening bovenop (dus ook een nieuwe schuld). Er spelen heel veel dingen mee hoor en omdat we die bkr hebben zou dit onze enige oplossing geweest zijn. Maar dan tref je iemand die alleen naar de cijfers kijkt en niet naar de personen en situatie eromheen. Soms vraag je je af waarom ze dat werk doen.. maar goed..

 

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld te zeggen met je antwoord.. We kunnen een nieuwe aanvraag indienen zeg je, met behulp van een extern bedrijf (wat voor soort bedrijf bedoel je?). We hebben er namelijk al een adviseur bij gehad die ons heeft begeleid met de bbz aanvraag. Als we nu het geld aannemen, dan neem ik aan dat je geen nieuwe aanvraag meer in kunt dienen?

Link naar reactie
  • 0

Ik kon er niet uit opmaken dat er al een externe adviseur was vandaar mijn opmerking.

Met een nieuwe aanvraag bedoelde ik als de aanvraag wordt afgekeurd.

 

Rechtsboven zit de zoekfunctie van het forum als je daar b.v. IMK in toetst zal je genoeg info kunnen vinden over het IMK.

 

Wat zijn je vragen nu precies?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De aanvraag van ons is in principe niet afgekeurd, want dat zou betekenen dat je helemaal niks zou krijgen. Dat is in ons geval niet zo. Wij krijgen geen 50.000 maar we krijgen 16.500. Als we dit aannemen, dan kun je toch geen nieuwe aanvraag meer indienen?

 

Het is nu doorgestuurd naar de gemeente en als het goed is krijgen we daar van de week bericht van.. in principe kan de gemeente ook nog zeggen dat ze niet akkoord gaan met dit bedrag en het in zn geheel afkeuren.. het kan nog alle kanten op natuurlijk.

 

Gr.

Jose

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.