Cost per lead zijn de kosten per lead betekent er uitgaven zijn per actie, bijvoorbeeld een aanmelding van een nieuwsbrief, download van whitepaper, ingevuld formulier of een andere actie die een onderdeel is van het verkoopproces. De cost-per-lead is een aantrekkelijk model voor organisaties aangezien, andere modellen als CPC (cost per click), CPM (cost per mille) vooraf minder duidelijke inkomstenmodelen kennen.
De vraag!
Bij ons bedrijf werken we altijd aan de meest optimale situatie voor onze klanten, binnen de grenzen die binnen een bewezen een commercieel model voor leads werkbaar is. Ik ben benieuwd of er ideeën zijn die een CPO/CPS (cost per order/cost per sale) model voor onze branche haalbaar maken, het namelijk de meest ideale situatie voor al onze klanten. Maar of dat voor ons de meest ideale situatie is, is maar de vraag.
Garanties op orders
Cost per lead geeft ook nog geen garantie op inkomsten, daarvoor is enkel een CPO/CPS (cost per order/cost per sale) geschikt. Deze modellen geven veel zekerheid in de kosten vs. de opbrengsten van een advertentie / marketingmodel. Cost per order of cost per sale modellen worden veel gebruikt in affiliate marketing.
Affiliate marketing & CPS/CPO
Er zijn in Nederland een handvol organisaties die affiliate markting hebben opgezet via CPO en CPS (cost per order/cost per sale) modellen. Google, Yahoo en Microsoft bieden op kleine schaal al advertentiemodellen aan via deze CPO en CPS modellen. Het is echter enorm belangrijk om dit model transparant te krijgen voordat gestart kan worden. Producten die enkel online verkocht worden kennen een redelijk transparant verkoopproces dat eindigt bij een betalingsbevestiging. Dus het is redelijk eenvoudig een percentage per sale of vast bedrag per verkoop af te spreken. Toch moeten achteraf nog de retouren meegenomen worden bij dit model om de exacte prijs per klant te berekenen.
Software leads op CPS en CPO basis
We kennen veelal een online proces, waardoor tot het moment van levering de kostprijs van een lead vrij nauwkeurig berekent kan worden. Op het moment dat de verkoop van software (als Officepakketten en eenvoudige bedrijfsoplossingen ook online verkocht worden dan is het eenvoudig een CPO/CPS model af te spreken. Helaas lopen de verkooptrajecten na levering van de lead veelal lang door 1-10 maanden waarbinnen de verkoop niet gevolgd kan worden. Op dit moment is het vanwege dit minder transparante vervolgtraject niet mogelijk om de kostprijs van een sale of order te bepalen, en kan ons bedrijf nog geen CPO en CPS (cost per order/cost per sale) model afspreken met klanten en leveren we enkel leads op basis van CPL (cost per lead) software leads.
Waarom zouden we toch CPS / CPO leads moeten leveren?
Het is duidelijk dat de meest ideale situatie voor al onze klanten. Een betaling per klant in plaats van een betaling per lead die nog tot klant gemaakt moet worden. Dit model zou kunnen werken indien we met grote zekerheid weten welk percentage van de leads omgezet wordt naar klanten. Indien een lead nu 25 euro kost voor onze klant en hij kent een conversieratio van 1:8 dan zou in theorie een klant 8x25 euro = 200 euro voor een nieuwe klant. Reken daarbij een marge voor onwaarheden (dus sales die onbekend zijn, de voorfinanciering van onze kosten op de verkoop (12 maanden vooraf) dan zou een CPS/CPO prijs wel eens rond de 400 euro kunnen liggen.
Wat doen huidige CPS aanbieders?
Microsoft biedt klanten de mogelijkheid een CPO/CPS avontuur aan te gaan met een minimum testbudget van 7.000-8.000 euro daarna kan een CPO/CPS prijs worden afgesproken. Ditzelfde zie je regelmatig terug bij bijvoorbeeld telemarketing campagnes. Iedereen lokt je met betalen per afspraak (CPL) etc. maar eerst moet en aanzienlijk bedrag getest worden om zeker te zijn van de conversie, idem voor Google Adwords campagnes… CPC (cost-per-conversie) kan, maar tel eerst even uw geld voor ons daarna gaan we starten.
Hoe zouden we kunnen starten?
We moeten een enorm gat aan inkomsten vullen als we zouden switchen van CPL systeem naar CPO/CPS. Denk aan 12 maanden inkomsten en en enorm start systeem voor het meten van de leads en conversies. We moeten zowel een controle inbouwen bij de leads (continue bellen of ze gekozen hebben) en de leveranciers moeten continue doorgeven of ze een deal gescoord hebben.
Dus stel dat ik weer het voorbeeld neem van de 25 euro lead die 200 en toen 400 euro werd. Met de 12 maanden aan inkomsten zouden we dit kunnen lenen waardoor een lead 450 euro wordt, reken dan nog eens de controle-uren van alles om te achterhalen of een lead een klant is geworden (deels automatisch en deels telefonisch – echte manuren), dan kun je hier eenvoudig nog een 150 euro opleggen. Daarmee heeft een lead van 25 euro ineens een kostprijs voor verkoop van 600 euro. Dus stel een verkoopprijs van 800 of 900 euro.
Haalbaar?
Met het model dat een prijs van een nieuwe klant 900 euro (tja ik reken wat makkelijk, maar ik doe even alsof Higherlevel mijn bierviltje is in de kroeg) . Daarmee vervallen direct alle klanten die een andere en scherpere conversie hadden dan 1:8 en dus zelf een goedkopere prijs kennen. Daarmee wordt heel Nederland vervolgens klant en halen we nog meer problemen op onze hals omdat de inkomstenbron van nu naar 1-12 maanden later verschuift en de kosten enkel maar toenemen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
DennisvdHeijden
DennisvdHeijden
Cost per lead zijn de kosten per lead betekent er uitgaven zijn per actie, bijvoorbeeld een aanmelding van een nieuwsbrief, download van whitepaper, ingevuld formulier of een andere actie die een onderdeel is van het verkoopproces. De cost-per-lead is een aantrekkelijk model voor organisaties aangezien, andere modellen als CPC (cost per click), CPM (cost per mille) vooraf minder duidelijke inkomstenmodelen kennen.
De vraag!
Bij ons bedrijf werken we altijd aan de meest optimale situatie voor onze klanten, binnen de grenzen die binnen een bewezen een commercieel model voor leads werkbaar is. Ik ben benieuwd of er ideeën zijn die een CPO/CPS (cost per order/cost per sale) model voor onze branche haalbaar maken, het namelijk de meest ideale situatie voor al onze klanten. Maar of dat voor ons de meest ideale situatie is, is maar de vraag.
Garanties op orders
Cost per lead geeft ook nog geen garantie op inkomsten, daarvoor is enkel een CPO/CPS (cost per order/cost per sale) geschikt. Deze modellen geven veel zekerheid in de kosten vs. de opbrengsten van een advertentie / marketingmodel. Cost per order of cost per sale modellen worden veel gebruikt in affiliate marketing.
Affiliate marketing & CPS/CPO
Er zijn in Nederland een handvol organisaties die affiliate markting hebben opgezet via CPO en CPS (cost per order/cost per sale) modellen. Google, Yahoo en Microsoft bieden op kleine schaal al advertentiemodellen aan via deze CPO en CPS modellen. Het is echter enorm belangrijk om dit model transparant te krijgen voordat gestart kan worden. Producten die enkel online verkocht worden kennen een redelijk transparant verkoopproces dat eindigt bij een betalingsbevestiging. Dus het is redelijk eenvoudig een percentage per sale of vast bedrag per verkoop af te spreken. Toch moeten achteraf nog de retouren meegenomen worden bij dit model om de exacte prijs per klant te berekenen.
Software leads op CPS en CPO basis
We kennen veelal een online proces, waardoor tot het moment van levering de kostprijs van een lead vrij nauwkeurig berekent kan worden. Op het moment dat de verkoop van software (als Officepakketten en eenvoudige bedrijfsoplossingen ook online verkocht worden dan is het eenvoudig een CPO/CPS model af te spreken. Helaas lopen de verkooptrajecten na levering van de lead veelal lang door 1-10 maanden waarbinnen de verkoop niet gevolgd kan worden. Op dit moment is het vanwege dit minder transparante vervolgtraject niet mogelijk om de kostprijs van een sale of order te bepalen, en kan ons bedrijf nog geen CPO en CPS (cost per order/cost per sale) model afspreken met klanten en leveren we enkel leads op basis van CPL (cost per lead) software leads.
Waarom zouden we toch CPS / CPO leads moeten leveren?
Het is duidelijk dat de meest ideale situatie voor al onze klanten. Een betaling per klant in plaats van een betaling per lead die nog tot klant gemaakt moet worden. Dit model zou kunnen werken indien we met grote zekerheid weten welk percentage van de leads omgezet wordt naar klanten. Indien een lead nu 25 euro kost voor onze klant en hij kent een conversieratio van 1:8 dan zou in theorie een klant 8x25 euro = 200 euro voor een nieuwe klant. Reken daarbij een marge voor onwaarheden (dus sales die onbekend zijn, de voorfinanciering van onze kosten op de verkoop (12 maanden vooraf) dan zou een CPS/CPO prijs wel eens rond de 400 euro kunnen liggen.
Wat doen huidige CPS aanbieders?
Microsoft biedt klanten de mogelijkheid een CPO/CPS avontuur aan te gaan met een minimum testbudget van 7.000-8.000 euro daarna kan een CPO/CPS prijs worden afgesproken. Ditzelfde zie je regelmatig terug bij bijvoorbeeld telemarketing campagnes. Iedereen lokt je met betalen per afspraak (CPL) etc. maar eerst moet en aanzienlijk bedrag getest worden om zeker te zijn van de conversie, idem voor Google Adwords campagnes… CPC (cost-per-conversie) kan, maar tel eerst even uw geld voor ons daarna gaan we starten.
Hoe zouden we kunnen starten?
We moeten een enorm gat aan inkomsten vullen als we zouden switchen van CPL systeem naar CPO/CPS. Denk aan 12 maanden inkomsten en en enorm start systeem voor het meten van de leads en conversies. We moeten zowel een controle inbouwen bij de leads (continue bellen of ze gekozen hebben) en de leveranciers moeten continue doorgeven of ze een deal gescoord hebben.
Dus stel dat ik weer het voorbeeld neem van de 25 euro lead die 200 en toen 400 euro werd. Met de 12 maanden aan inkomsten zouden we dit kunnen lenen waardoor een lead 450 euro wordt, reken dan nog eens de controle-uren van alles om te achterhalen of een lead een klant is geworden (deels automatisch en deels telefonisch – echte manuren), dan kun je hier eenvoudig nog een 150 euro opleggen. Daarmee heeft een lead van 25 euro ineens een kostprijs voor verkoop van 600 euro. Dus stel een verkoopprijs van 800 of 900 euro.
Haalbaar?
Met het model dat een prijs van een nieuwe klant 900 euro (tja ik reken wat makkelijk, maar ik doe even alsof Higherlevel mijn bierviltje is in de kroeg) . Daarmee vervallen direct alle klanten die een andere en scherpere conversie hadden dan 1:8 en dus zelf een goedkopere prijs kennen. Daarmee wordt heel Nederland vervolgens klant en halen we nog meer problemen op onze hals omdat de inkomstenbron van nu naar 1-12 maanden later verschuift en de kosten enkel maar toenemen.
Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20068-van-cpl-cost-per-lead-naar-cpocps-cost-per-ordercost-per-sale/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag