Jump to content

Firebird1

Senior
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketi

Company info

  • Location
    Overijssel
  1. Logo ontwerp heb ik door een bureau laten maken. Stockfoto's heb ik gekocht en deze heeft het bureau bewerkt. Eerlijkheidshalve ben ik zeer druk met de business en is de website een beetje een ondergeschoven kindje maar zeker van groot belang. Anderzijds wou ik zelf eventuele aanpassingen kunnen doen Om die reden en vanwege het feit dat ik momenteel geen 2K kwijt wil voor een relatief simpele website, uiteindelijk gekozen dit via een site genaamd moonfruit zelf te doen. Het voordeel is dat, ondanks de vele verbeterpunten, dit in mijn optiek beter is dan de "under construction" die hier al enkele maanden stond. Ik heb zelf geen ervaring met bouwen/ontwikkelen website, searchengines etc. en ook niet met photoshopachtige toepassingen (vandaar de vierkante foto's). Gezien de terechte punten zal ik wellicht toch nog eens moetne overwegen de teksten (te laten) herschrijven en iemand in te schakelen die de look and feel tezamen met de vindbaarheid kan optimaliseren.
  2. Super, allemaal legitieme punten vanuit diverse invalshoeken. Ik ga zeker aan de slag met de verbeterpunten. De kritische noten worden zeer gewaardeerd.
  3. Ik ben erg nieuwsgiering om wat voor producten het gaat. Reden hiervoor is dat je een bepaalde schaalgrote en bereik moet hebben om op een rendabele manier afhaalpunten te hebben. Aanvullend is een groot vraagteken of je het jezelf kan permitteren om reguliere prijspunten te hanteren (waarom zou ik bij jou kopen en niet bij de bekende en bewezen betrouwbare Wehkamps en Bol.coms in deze wereld). Aanvullend: Ben ik als consument bereidt een stuk te reizen om het af te halen (met 1 punt per provincie heb je toch al een aanzienlijke overhead qua kosten en moeten veel klanten nog steeds ver reizen). Wellicht een alternatief om bestaande winkels te kiezen en aan de winkelier een deel van de marge af te staan. In een later stadium zou je dit kunnen vervangen door afhaalpunten als de calculatie klopt. Bedenk wel dat je met afhaalpunten feitelijke dezelfde overhead hebt als een grote retailer (met een hoofdkantoor, producten vanuit hoofdkantoor decentraal naar vestigingen aanleveren etc.). Het nadeel wat je hebt t.o.v. een retailer is dat deze op de afhaallocatie een echte winkel heeft waar voorraad aanwezig is en producten gekocht kunnen worden.
  4. Ik zou zeggen ga eens praten met een aantal winkeliers en start een pilot. Als het in de praktijk werkt dan heb je feitelijke informatie en tevens referenties voor andere winkeliers die twijfelen.
  5. Omschrijving van je concept: Op constructieve wijze bijdragen aan de omzet/marge groei van onze klanten middels tailor made onderscheidende proposities door gebruik te maken van consumer electronics producten. Buiten een reeds bestaand breed netwerk is nu de website www.2contribute.com ontwikkeld. Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor: Website zelf opgezet, teksten geschreven en uiteraard veel gedaan aan business development. Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen: Hoger resultaat en rendement voor onze klanten en voor ons als organisatie herkenbaar en zichtbaar zijn op internet. Hoe is dit anders dan bestaande concepten: Bottomline betreft het "thinking out of the box" iets wat binnen diverse organisaties regelmatig ontbreekt. Voorbeeld: Een navigatiesysteem gratis bij een autoverzekering is een prima actie. De overtreffende trap is ook te kijken naar upselling (de WA+Casco) en klanten voor een langere periode te binden. Wij kunnen dit door gebruik te maken van onze kennis en ons zeer grote netwerk waardoor we in staan zijn producten daadwerkelijk te leveren tegen de best mogelijke prijzen. Nog unieker is dat we dit doen op no cure, no pay basis waardoor de belangen gelijk zijn. Tot slot werkt onze bemiddeling niet kostenverhogend voor onze klanten aangezien wij rechtstreeks factureren aan fabrikanten/distributeurs (voor hen betreft het additionele omzet en zij kennen ons als een betrouwbare partij die hun strategie zal respecteren). Wat voor feedback hoop je te krijgen: Opbouwende kritiek over de website (hoewel mijn eerste indruk zelf als is dat de pagina "over ons" wat aan de lange kant is) en goede aanbevelingen om deze te optimaliseren.
  6. De beste promotie is simpelweg prijspunt. Hierdoor verschijn je bij de kieskeurig.nl's van deze wereld in hun overzichten. Ondersteunend zou je adwords etc. kunnen inzetten. Daarnaast is servicelevel van belang (inclusief uit voorraad leveren). Als je winkel goed wordt beoordeeld dan zullen mensen best bereidt zijn om 10 of 20 euro meer uit te geven. Zoals je zelf al aangeeft is de gekozen tak van sport reeds behoorlijk aanwezig op internet en ligt de focus zowel in vraag alsmede aanbod primair op prijs. Een enge tak van sport om mee te starten dus zeker als je wilt excelleren als webshop: - Je zal voorraadhouden moeten zijn (ieder kwartaal komt Intel met een nieuwe roadmap en je hebt geen prijsprotectie dus zal je diverse keren moeten afschrijven met een gemiddelde tussen de 50 en 100 dollar/product). - Je kan het via distributie doen en zelf geen voorraad hebben echter kom je dan niet mee met de prijspunten (de grote jongen kopen in heel Europa in, doen aan parallen import en kopen end of life producten op tegen zeer lage prijzen waardoor ze ook laag kunnen aanbieden). - In garantie is het ook moeilijk om uit te blinken, enerzijds door focus van klanten op prijs en anderzijds doordat dit veelal rechtstreeks door fabrikanten wordt afgehandeld. Kernpunt waarvan ik adviseer om ze nogmaals te overdenken: 1) Waarom zou iemand een notebook bij jou moeten kopen, wat zijn je USP's en wegen deze op tegen concurrentie op prijs (zeker in de huidige tijd). 2) Ben je in staat om je marges dusdanig te optimaliseren dat je de operationele kosten kan dekken en tevens kan reserveren voor afschrijving voorraad, inkoop voorraad, algemene reserve en marketing. 3) Indien je positief bent over het bovenstaande dan zou je inderdaad de vraag kunnen stellen hoe je de doelgroep het best kunt bereiken. Niets is onmogelijk echter is wat je wilt wel erg uitdagend gezien de risico's.
  7. Ik kan ook de klant zien die webhosting door je wil laten verzorgen dus je zal dit zeker moeten noemen. Je zou wel de content kunnen aanpassen zodat de focus ligt op webdesign. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een banner op de mainpage die gemaakte webdesigns laat zien, of een lifestyle achtergrond die tevens je vaardigheden duidelijk maakt. met een klikbare link (of klikbare prikkelende tekst) duidelijk zichtbaar.
  8. Ookal wordt een koek kleiner door dalend consumentenvertrouwen er blijft nog steeds een koek, je hebt enkel een groter deel van de koek nodig. Makkelijker gezegd dan gedaan en dit kan tot een volledige revisie van het originele business plan leiden maar in de kern geloof ik dat in een dalend consumentenvertrouwen absoluut kansen liggen. Het gaat natuurlijk wel om creativiteit en durf. Enkele voorbeelden: - Misschien moet je als consumenten retailer wel wat meer focus leggen op internet of en route gaan om je business te doen. Andere bedrijven hebben het ook moeilijk en wellicht heb jij producten die verkoopstimulerend kunnen werken (bijvoorbeeld een grats ventilator of airco uit je winkel bij aanschaf van een zonnescherm). - Misschien moet je als fabrikant juist nu investeren in je merk. Iedereen is aan het consolideren wat feitelijk betekend dat iedere geinvesteerde euro in marketing wel twee of drie euro waard is in exposure t.o.v. twee jaar terug. Aanvullend genereer je traffic heb je de mogelijkheid dat grotere stukje van de koek te pakken. Sommige zaken kunnen natuurlijk ten koste gaan van je rendement over dit boekjaar maar als je hierdoor dat grotere stuk van de koek weet te krijgen is het een afweging waard en heb je, zodra de economie weer aantrekt, je eigen springplank al gemaakt en kun je "knallen". Kansen in een markt met dalend consumentvertrouwen, absoluut echter moet je ze wel zien en ook de middelen hebben om ze te benutten.
  9. Als start zou ik willen voorstellen om de Algemene Voorwaarden van de accountant of het bureau eens door te spitten. Veelal staan hier zaken in als "adviesfunctie" en "wij sluiten iedere aansprakelijkheid uit direct of indirect" etc. Hoewel de uitkomst wellicht niet bevredigend zou kunnen zijn bespaar je hiermee eventueel wel onnodige en dure advocaattarieven.
  10. Ik zou zeggen: - Focus - Expertise - Vasthoudendheid - Empathie (begrijp en level met de tegenpartij waardoor de "gun factor" hoog wordt - Overbrengen USP's (het maakt uiteindelijk, in redelijkheid, niet uit wat het kost het gaat om de toegevoegde waarde die, in de beleving van de tegenpartij, interessant genoeg moet zijn om de investering te rechtvaardigen.
  11. Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk en kan het twee zaken betekenen: - Of jij koopt niet goed in - Of de fabrikant heeft zijn kanalen niet onder controle De oplossing voor het eerste lijkt me duidelijk. In het tweede geval zou ik een prijsprotectie claim over je voorraad naar de distributeur, importeur of fabrikant sturen zodat je marge weer normaal is. Ook al betalen ze niet dan zal dit zeker de discussie intern aanwakkeren. Ondanks het feit dat een fabrikant prijzen niet mag beinvloeden zijn er voor de fabrikant natuurlijk diverse mogelijkheden om dit te voorkomen (wat nu volgt is of the record): - Hanteer een rebate, als de retail of E-tailer zich houdt aan de marketingafspraken (op voorhand uitingen en adverenties communiceren met fabrikant) dan krijgen ze per kwartaal of per jaar een x% terug maar ze starten met bijvoorbeeld 5% marge (deze komt uit de oude doos). - Sluit distributiecontracten af per regio en verleng deze op jaarlijkse basis (is er sprake van parallel import dan stop je met de betreffende importeur of distributeur). - In geval er een uiting is die niet wenselijk is voor de fabrikant en de markt onrustig maakt zou je oneens geen beschikbare voorraad meer als fabrikant kunnen hebben waardoor de retailer of E-tailer nee moet verkopen aan haar klanten (dit doen ze een paar keer en dan zijn ze genezen). - etc. etc. Uiteindelijk is het niet jouw probleem maar het probleem van de fabrikant. Als hij hierdoor omvalt heeft hij dit ook aan zichzelf te danken. Mijn advies: stuur die prijsprotectie claim, ga in discussie en stop met het product of de producten als er geen oplossing komt. De bovenstaande tips and tricks heb ik zelf natuurlijk geen ervaring mee maar betreft enkel "hear say". :)
  12. We hebben op HL reuzen, we hebben kneuzen maar ondanks dit zijn er bijzondere mensen aanwezig op HL die, buiten het feit dat ze verstand van zaken hebben, ook nog eens de moeite nemen om geheel belangeloos dit op een heldere en transparante wijze uit te leggen aan mensen die deze expertise missen. Ik zou willen starten met het gehele HL team te bedanken voor hun inzet en de wijze waarop ze deze fantastische site draaiende en functioneel houden. Daarnaast zou ik in het bijzonder Joost Rietveld in het zonnetje willen zetten. Reden: Na een aantal maanden anoniem speuren heb ik me drie maanden geleden aangemeld als lid. Ik had veel ervaring in loondienst verband, wou voor mijzelf gaan beginnen maar had totaal geen benul van de administratieve kant van het geheel (welke rechtsvorm, wat moet er allemaal gebeuren voordat dit mogelijk is etc. etc.). Drie maanden later en mede ook dankzij de beknopte, zinvolle en onderbouwde antwoorden van Joost heb ik ontslag genomen en ben ik onderstaande organisaties begonnen: - 2Empower BV (holding en tevens de organisatie die internationaal contact heeft met CE fabrikanten) - 2Contribute BV (werkmaatschappij en de uitvoerende partij) Hoewel net begonnen werk ik inmiddels al in samenwerking met diverse grote fabrikanten om hun producten in traditionele en non-traditionele kanalen te adviseren op een wijze die ook voor klanten interessant is. Uiteindelijk was ik wel eigen ondernemer geworden echter dankzij Joost is dit proces in een stroomversnelling gekomen en ben ik hier erg gelukkig mee. Chapeau
  13. Hoi Menno, Er zitten goede gedachten in de reacties en ook je flyer idee is helemaal niet gek. Desondanks zou ik (nog buiten het kostenaspect) niet aan flyers beginnen. Reden hiervoor zijn: - Je zit in een vrij drukke (vechters) markt waarbij onderscheidend vermogen key is - Je business is online (daarom zou ik geen flyers doen) - Creativiteit en focus zijn van groot belang want veelal hebben je klanten om die reden ook een website Persoonlijk zou ik als eerste een goede analyse houden: - Waarom duren de gesprekken maar 30 seconden (waarschijnlijk omdat ze denken dat je iets wilt verkopen en dus geld kost) - Wie is binnen het MKB mijn doelgroep (ik zou zeggen zoek naar organisaties die minder last hebben van de recessie en dus in potentie geld te besteden hebben maar een matige website hebben) - Hoe kom ik met die potentiele klant in gesprek, krijg ik de kans mij expertise te tonen en kan ik hier iets constructiefs uithalen. Vooral dat laatste is natuurlijk van groot belang en zelf zou ik het onderstaande doen: - Zend de klant een persoonlijke mail inclusief je mooie digitale flyer - Noem hier geen prijzen maar geef duidelijk de pijnpunten weer van de huidige site van de klant - Maak gebruik van (algemene) ervaringscijfers die aantonen dat een site beter kan renderen na een aantal mutaties (dit kan zijn hogere ranking in google waardoor mee traffic, makkelijkere opzet van teksten, makkelijke wijze van up to date houden bijvoorbeeld middels nieuwsbrief opties, gewijzigde look and feel etc. etc.. Onderstreep hierbij ook dat een makkelijke zelf te onderhouden site de interactie met klanten aanzienlijk kan verhogen. - Neem een dag of twee later contact op met de klant en stuur het gesprek naar de kern die feitelijk is dat jij de klant geen geld kost maar dat je, tegen een geringe vergoeding, juist geld zal opleveren voor de klant op een logische en voor de klant makkelijke wijze (hij laat nu simpelweg handel liggen). - Als het gaat om look and feel zou je dit inderdaad via reclamebureaus kunnen doen zodat hier interactie onstaat en zij jou ook zullen benaderen als zij business hebben. Generaliserend hebben ondernemers geen interesse in iets wat geld kost maar enkel in zaken die geld opleveren (ook al vergen deze een investering, geen probleem zolang de roi aantoonbaar en in redelijkheid haalbaar en interessant is). Edit: kan overigens wel iemand gebruiken die mijn site opzet ........ voor weinig natuurlijk :)
  14. Kennisoverdracht is moeilijk echter kun je een eventuele overnamekandidaat wel de goede weg wijzen middels bewezen concepten. Voorbeelden waar ik denk zijn: - Specifieke schappenplannen - Strategische plaatsen van producten om enderzijds traffic te genreren en anderzijds goede routing in vestiging te krijgen zodat als ze binnen zijn ze ook alles zullen zien (bijvoorbeeld LCD wand achterin de winkel etc.) - Specifieke lichtplannen om mensen binnen te krijgen - Etc. etc. Indien dit feitelijk uitgevoerd is in de praktijk kan dit als basis dienen waarvoor, tezamen met de klantenkring, de goodwill wordt betaald. Het is uiteraard aan de betreffende overnamekandidaat dit eventueel verder uit te bouwen, te ondersteunen met POS en aanvullend te werken aan cross selling en upselling. Wellicht kan hij je bij grotere klussen inhuren als adviseur om hem te ondersteunen.
  15. Persoonlijk heb ik de absolute overtuiging dat het niet uitmaakt wat iets kost maar dat het erom gaat wat het gaat opleveren. Buiten prijs blijven zaken als onderscheidend vermogen en gemak key. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk wel om hoe het gepresenteerd wordt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept