• 0

participatie

Hi Higherlevel,

 

Ik sta op het punt om samen met een vriend te participeren in een restaurant. Samen met die vriend helpen wij de ondernemer zijn zaak op te zetten, wij faciliteren de realisatie van het restaurant, en begeleiden hem in dat proces. Zodra het restaurant open is begeleiden we hem verder om te zorgen dat het gezond wordt. In principe zijn we niet operationeel betrokken. Wij investeren in tijd en in ruil daarvoor krijgen wij 10% aandelen in de op te richten BV, die wij onderling zullen verdelen. De deal is dat wij verder niet aansprakelijk/verantwoordelijk zijn voor het handelen van de ondernemer, en de BV. Onze rol is na opening die van klankbord.

 

Op dit moment hebben wij beiden een eenmanszaak.

 

Vragen:

- Hoe kunnen wij die participatie het beste vormgeven?

- In hoeverre zijn we persoonlijk aansprakelijk voor de BV?

- Is het verstandig om de aandelen in de EMZ in te brengen?

 

Thanks voor de input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste noester werker,

 

Als ik het goed lees krijgen jij en de vriend samen 10% van de aandelen. Zijn jullie of een van beide met elkaar verbonden (samenwoners, familie etc?)?

Zo nee, zou ik ook overwegen om de deelneming een heel klein stukje terug te schroeven. Neem elk 4,99%, en de aandelen vallen in box 3, in plaats van box 2. Dan vallen eventuele waardestijgingen niet in box 2 en betaal je bij verkoop geen 25% box 2 heffing over de meerwaarde.

 

Aansprakelijkheid als aandeelhouder is er slechts voor de stortingsplicht. Even afhankelijk van hoe de transcties verlopen met oprichting en/of aandelenoverdrachten dus voor ieder voor 5% van het geplaatst en gestort kapitaal.

Mochten jullie als bestuurders gaan optreden is er de mogelijkheid van bestuurdersaansprakelijkheid als jullie wanbestuur plegen. Maar daarover valt veel te lezen.

 

Onderbrengen in de eenmanszaak zie ik niet zitten. Althans ik zou daar geen enkel voordeel zien (tenzij de aandelen zwaar verlieslijdend gaan worden).

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.