• 0

Welke rechtsvorm is het meest geschikt? (edit mod: ANDERE CASUS)

Beste,

 

Ik wil een kennis graag helpen met het opstarten van een eigen "bedrijfje".

Deze persoon is momenteel werkloos en wil zich via een eigen website gaan aanbieden voor het het verrichten van verkoopactiviteiten. Dit zal in eerste instantie op oproepbasis zijn. Wellicht, en dat is eigenlijk te hopen, dat er op den duur een vaste aanstelling uit een opdracht voort vloeit.

 

Welke rechtsvorm is gezien bovenstaande het meest geschikt? Een eenmanszaak of een freelance? En mag ik in beide gevallen helpen bij het verrichten van administratieve handelingen?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke rechtsvorm is gezien bovenstaande het meest geschikt? Een eenmanszaak of een freelance?

 

Freelance is geen rechtsvorm. Een eenmanszaak lijkt me een logische keuze.

 

Maar als iemand eigenlijk hoopt op een vaste aanstelling, dan wil hij misschien helemaal geen ondernemer worden. Dan is werken via een uitzendbureau, detacheerder of payrollservice misschien makkelijker.

 

En mag ik in beide gevallen helpen bij het verrichten van administratieve handelingen?

 

Ja hoor. Waarom denk je dat dat niet zou mogen?

Link naar reactie
  • 0
Freelance is geen rechtsvorm. Een eenmanszaak lijkt me een logische keuze.

 

Ik ben er van op de hoogte dat freelance geen rechtsvorm is, maar naar mijn idee behoort dit wel tot de mogelijke opties, toch? Waarop is jouw advies voor een eenmanszaak gebaseerd als ik vragen mag?

 

Maar als iemand eigenlijk hoopt op een vaste aanstelling, dan wil hij misschien helemaal geen ondernemer worden. Dan is werken via een uitzendbureau, detacheerder of payrollservice misschien makkelijker.

 

Deze persoon is bijna 57. De leeftijd speelt dus een grote rol bij het vinden van werk. Door het opzetten van een website hoopt deze persoon alsnog aan werk te komen, al is het dan maar als freelancer. De intentie om een vaste aanstelling te krijgen is er dus wel, maar wordt door de hogere leeftijd aanzienlijk lastiger.

 

Ja hoor. Waarom denk je dat dat niet zou mogen?

Ik was in de veronderstelling dat ik ook ingeschreven moest staan indien ik een vergoeding zou willen krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er van op de hoogte dat freelance geen rechtsvorm is, maar naar mijn idee behoort dit wel tot de mogelijke opties, toch?

 

Als jouw kennis zich gaat inschrijven bij de KvK (verplicht) dan wordt een rechtsvorm gevraagd. En dan kun je niet "freelance" zeggen, want dat is geen rechtsvorm.

 

Waarop is jouw advies voor een eenmanszaak gebaseerd als ik vragen mag?

 

Op de informatie die je in deze discussie gepresenteerd hebt :)

 

Het is de simpelste rechtsvorm voor een startende kleine onderneming die wordt gedreven door één persoon. Er zijn allerlei andere ingewikkeldere opties voor samenwerkingsvormen, met rechtspersoonlijkheid etc. maar daar zie ik in dit verhaal geen aanleiding voor.

 

Ik was in de veronderstelling dat ik ook ingeschreven moest staan indien ik een vergoeding zou willen krijgen.

 

Hoe jouw vergoeding wordt uitgekeerd en belast is weer een verhaal apart. Dat hangt af van jouw situatie, jullie afspraken etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.